ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 2 Απρίλη 2013
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Ετοιμη να παραδοθεί στα μονοπώλια
  • Οι μετοχές της «πέρασαν» στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ και τον Ιούνη ξεκινά η διαγωνιστική διαδικασία
  • «Ανάπτυξη» υπόσχεται ξανά η συγκυβέρνηση και μέχρι τέλος του έτους - αρχές του επόμενου θα έχει ολοκληρώσει ακόμη ένα έγκλημα σε βάρος των λαϊκών συμφερόντων

Στην τελική ευθεία εισέρχεται η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετά τη μεταφορά του συνόλου των μετοχών της στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) έπειτα από σχετική απόφαση που έλαβε η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων, την περασμένη Παρασκευή, και όπως ανακοίνωσε ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών, Κ. Χατζηδάκης, τον Ιούνη ξεκινά η σχετική διαδικασία. Χτες, πραγματοποιήθηκε συνάντηση μεταξύ του υπουργού Υποδομών και του διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Γ. Εμίρη, κατά τη διάρκεια της οποίας συζητήθηκαν τεχνικά ζητήματα σχετικά με την έναρξη του διεθνούς διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας, ενώ, όπως ανακοινώθηκε, επιδίωξη της συγκυβέρνησης είναι η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να «τρέξει» παράλληλα με την ιδιωτικοποίηση της «Rosco», της νεοσυσταθείσας εταιρείας συντήρησης και μίσθωσης του τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού.

Η υλοποίηση της παραπάνω «μνημονιακής δέσμευσης», όπως την χαρακτηρίζει το υπουργείο Υποδομών, η παράδοση δηλαδή του εθνικού σιδηροδρόμου σε κάποιον από τους ενδιαφερόμενους ευρωπαϊκούς μονοπωλιακούς ομίλους, πρέπει να γίνει εντός του έτους, το πολύ στις αρχές του επόμενου. Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι ακόμη μία λεόντεια υπέρ των μονοπωλίων σύμβαση παράδοσης δημόσιου πλούτου χαρακτηρίζεται από τη συγκυβέρνηση ως «μια πάρα πολύ σημαντική αποκρατικοποίηση που πρόκειται να φέρει μια ανάπτυξη στη χώρα και θα μπορέσει να αξιοποιήσει κι ένα περιουσιακό στοιχείο το οποίο τα τελευταία χρόνια δεν είχε αναπτυχθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».

Τα παραπάνω δήλωσε επί λέξει μετά το τέλος της χτεσινής συνάντησης ο Γ. Εμίρης και είναι τόσο αποκαλυπτικά όσο και συνηθισμένα, για τον τρόπο με τον οποίο το ντόπιο πολιτικό προσωπικό και τα ανώτερα κρατικά στελέχη προσπαθούν να δικαιολογήσουν ενώπιον του εργαζόμενου λαού την παράδοση της δημόσιας περιουσίας στα ιδιωτικά συμφέροντα. Αφού διαδοχικές κυβερνήσεις κατάφεραν με την εφαρμοζόμενη πολιτική τους να «εκτροχιάσουν» τον εθνικό σιδηρόδρομο - μέσω της μη καταβολής της κρατικής επιδότησης και του εξαναγκασμού του ΟΣΕ να δανείζεται από τις τράπεζες με επιτόκια αγοράς για να καλύπτει τα λειτουργικά του έξοδα αλλά και με μια σειρά άλλες μεθοδεύσεις - τώρα ισχυρίζονται ότι ήταν ο δημόσιος χαρακτήρας του που έφταιξε για τις όποιες δυσλειτουργίες του.

Αφού λοιπόν περιέκοψαν 750 θέσεις εργασίας στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ (περίπου το 45% του ανθρώπινου δυναμικού της), κατάργησαν δεκάδες δρομολόγια σε όλη την Ελλάδα - στην Πελοπόννησο, για παράδειγμα, το πολυδάπανο καινούριο σιδηροδρομικό δίκτυο τέθηκε εκτός λειτουργίας και παραμένει αφύλακτο, βορά στις συμμορίες που το ξηλώνουν για σκραπ - και, το κυριότερο, μετέφεραν όλα τα χρέη, περί τα 10 δισ. ευρώ, στο κράτος, δηλαδή στις πλάτες του εργαζόμενου λαού, τώρα επαίρονται γιατί, όπως λένε, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σημειώνει «οριακή κερδοφορία».

Οφείλουν βέβαια τόσο η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο κυρίως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να απαντήσουν εάν αυτή η «οριακή κερδοφορία» περιλαμβάνει το σύνολο των εξόδων της εταιρείας, δηλαδή και την καταβολή τελών στον ΟΣΕ, για τη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου. Να υπενθυμίσουμε ότι μετά τους τελευταίους νόμους για την «αναδιάρθρωση» του σιδηροδρόμου, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ανεξάρτητη σιδηροδρομική εταιρεία και για τη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου υποχρεούται να καταβάλλει αντίστοιχα τέλη στον ΟΣΕ. Αν ωστόσο τα τέλη αυτά δεν καταβάλλονται κι ούτε πρόκειται να καταβληθούν τότε, η «οριακή κερδοφορία» είναι ψευδής, αλλά το σημαντικότερο είναι πως η συγκυβέρνηση ετοιμάζεται να απαλλάξει τον μελλοντικό ιδιοκτήτη της εταιρείας από μία ακόμη υποχρέωση έναντι του Δημοσίου.

  • Οι κοινοπραξίες «Intrasoft Int. - Intrakat» και «ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ - UNI SYSTEMS» υπέβαλαν τελικές δεσμευτικές προσφορές στο διαγωνισμό του ΟΑΣΑ για την τηλεματική στα λεωφορεία και τρόλεϊ της πρωτεύουσας. Η χρηματοδότηση του έργου θα είναι κατά 40% με κοινοτική επιχορήγηση και κατά 60% μέσω ίδιων πόρων και τραπεζικών δανείων. Να σημειώσουμε ότι με βάση την πείρα, σε παρόμοια έργα η λεγόμενη «ίδια συμμετοχή» σε κεφάλαια δεν φτάνει καν το 10% της αξίας του έργου.
ΤΡΑΠΕΖΙΤΕΣ - ΕΕ - ΔΝΤ
Κόντρες και παζάρια για την «ανακεφαλαιοποίηση»

Πρόταση για «πάγωμα» της συγχώνευσης Εθνικής - Γιούρομπανκ

Κόντρες, αντιθέσεις και νέα παζάρια κάνουν την εμφάνισή του και γύρω από την υπόθεση της «ανακεφαλαιοποίησης» των τραπεζών, δηλαδή για τις δρομολογούμενες αυξήσεις μετοχικών κεφαλαίων, οι οποίες στο συντριπτικά μεγαλύτερο κομμάτι θα καλυφθούν μέσω του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και από τον προβλεπόμενο πακτωλό των διακρατικών ενισχύσεων.

«Αιτιάσεις» ως προς τη σκοπιμότητα και το χρόνο συγχώνευσης της Εθνικής με τη Γιούρομπανκ βάζουν οι ιμπεριαλιστικοί Οργανισμοί (ΕΕ - ΔΝΤ - Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα), οι οποίοι μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας και μέσω του ΤΧΣ θα καταστούν από τους βασικούς μεγαλομετόχους των «συστημικών τραπεζών». Στο παζάρι βάζουν την πρόταση για διαφορετικές αυξήσεις κεφαλαίων, ξεχωριστά για κάθε μια από τις 2 υπό συγχώνευση τράπεζες. Σε αυτό το πλαίσιο, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας το ΤΧΣ θα αποφασίσει για τη σκοπιμότητα της συγχώνευσης. Οι παραπάνω εξελίξεις έρχονται σε συνέχεια αυτών που προηγήθηκαν στην Κύπρο και στις κυπριακές τράπεζες. Από την πλευρά της η συγκυβέρνηση υπεραμύνεται του σημερινού σχεδιασμού και του χρονοδιαγράμματος, όπως αυτό από κοινού έχει συμφωνηθεί με τους ιμπεριαλιστικούς Οργανισμούς. Στελέχη της Εθνικής Τράπεζας τονίζουν ότι η διαδικασία συγχώνευσης εξελίσσεται κανονικά ότι βρίσκεται σε «ώριμη φάση» που είναι ιδιαίτερα δύσκολο να «παγώσει» και ακόμη πιο δύσκολο να αναιρεθεί...

Με βάση το συγκεκριμένο σενάριο:

Το σύνολο της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου για τη Γιούρομπανκ, που υπολογίζεται περί τα 5,8 δισ. ευρώ, εκ των πραγμάτων θα καλυφθεί εξολοκλήρου από το ΤΧΣ.

Από την πλευρά της, ο όμιλος της ΕΤΕ θα προχωρήσει σε ξεχωριστή αύξηση κεφαλαίου, που εκτιμάται στα 9,8 δισ. ευρώ και θα επιχειρήσει να καλύψει το 10% για την προβλεπόμενη «ελάχιστη συμμετοχή». Το υπόλοιπο μέρος (90%) επίσης θα προέλθει από τον πακτωλό του ΤΧΣ.

Τα ποσά για την «ανακεφαλαιοποίησή» τους σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Τράπεζας της Ελλάδας φτάνουν στα 27,5 δισ. ευρώ. Για τις λεγόμενες «κεφαλαιακές ανάγκες» των τραπεζικών ομίλων, θα απαιτηθούν ποσά: Εθνική: 9,8 δισ. ευρώ, «Γιούρομπανκ»: 5,8 δισ. ευρώ, με το υπό συγχώνευση επιχειρηματικό σχήμα Εθνική - «Γιούρομπανκ» στα 15,6 δισ. ευρώ, Πειραιώς 7,3 δισ. ευρώ, «Αλφα» 4,6 δισ. ευρώ.

ΛΙΑΝΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ
Χαμηλότερα από το 2005!

Ακόμα και τα στατιστικά στοιχεία αποκαλύπτουν το μέγεθος της βύθισης του βιοτικού επιπέδου των λαϊκών νοικοκυριών

Συνεχή αρνητικά ρεκόρ καταγράφει η λαϊκή κατανάλωση, η οποία και το 2012 κινήθηκε σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, που δόθηκαν αυτές τις μέρες στη δημοσιότητα. Με βάση, μάλιστα, τα επίπεδα κατανάλωσης που είχαν καταγραφεί το 2005, οι λιανικές πωλήσεις στις μέρες μας εμφανίζονται μειωμένες μέχρι και σε ποσοστά που ξεπερνούν το 30%! Είναι χαρακτηριστικό ότι το Γενάρη που μας πέρασε, ο Γενικός Δείκτης που αναφέρεται στις Λιανικές Πωλήσεις εμφάνιζε, σε σχέση με το 2005, μείωση κατά 19,2% στον τζίρο και κατά 33,7% στον όγκο των πωλήσεων. Ειδικά σε ό,τι αφορά στο Γενάρη του 2013, η πτώση ήταν περί το 16%.

Πρόκειται για στοιχεία τα οποία καταδεικνύουν την τραγωδία των εργαζομένων και των λαϊκών νοικοκυριών συνολικά, από τη «θεραπεία σοκ» που, μέσω των μνημονίων, εφαρμόζεται από το Μάη του 2010, με στόχο τη σωτηρία του κεφαλαίου και την ανασυγκρότηση του ελληνικού καπιταλισμού.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι τέτοιας έκτασης υποχώρηση της λαϊκής κατανάλωσης μόνο με πολεμικές περιόδους μπορεί να συγκριθεί, ενδεικτικό και αυτό της βαρβαρότητας των ασκούμενων πολιτικών που έχουν κατεδαφίσει τις ζωές και τις σταθερές των εργαζομένων της χώρας.

Η υποχώρηση του όγκου των λιανικών πωλήσεων σε ετήσια βάση κατά 16% το Γενάρη του 2013, συγκριτικά με το Γενάρη του 2012, προκύπτει από την εξέλιξη στις πωλήσεις των επιμέρους κατηγοριών καταστημάτων, όπου παντού σημειώθηκε μείωση. Συγκεκριμένα:

  • Καταστήματα ειδών διατροφής -14,9%
  • Καταστήματα καυσίμων και λιπαντικών αυτοκινήτων -19%
  • Λοιπά καταστήματα -16,5%

Στους επιμέρους διαχωρισμούς είχαμε:

  • Πολυκαταστήματα -7,3%
  • Μεγάλα καταστήματα τροφίμων -14,8%
  • Καύσιμα και λιπαντικά -19%
  • Τρόφιμα - ποτά - καπνός -12,7%
  • Φαρμακευτικά - καλλυντικά -18,7%
  • Ενδυση - υπόδηση -18,4%
  • Επιπλα - ηλεκτρικά είδη -18,1%
  • Βιβλία - χαρτικά -7,7%
ΜΙΚΡΟ ΚΑΒΟΥΡΙ - ΑΣΤΗΡ ΠΑΛΛΑΣ
Πακέτο στους ιδιώτες

Πακέτο στα μονοπώλια του κλάδου πηγαίνει η περιοχή - φιλέτο Μικρό Καβούρι στη Βουλιαγμένη μαζί με το ξενοδοχειακό συγκρότημα «Αστήρ Παλλάς», ιδιοκτησίας Εθνικής Τράπεζας. Για πρόσθετο πανωπροίκι στους μεγαλο-«επενδυτές» δίνονται και οι αρχαιότητες - ο ναός του Ζωστήρα Απόλλωνα - που βρίσκεται στην προς μεταβίβαση έκταση.

Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και η ΕΤΕ ανακοίνωσαν ότι εκδηλώθηκε «σημαντικό ενδιαφέρον από εγχώριους και διεθνείς επενδυτές», οι οποίοι και θα περάσουν στη β' φάση του διαγωνισμού. Σύμφωνα με την πρόσκληση, ο επενδυτής θα έχει τη δυνατότητα είτε να διατηρήσει τα υπάρχοντα κτίρια, είτε να τα κατεδαφίσει προκειμένου να χτίσει παραθεριστικές κατοικίες.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΖΑΧΑΡΗΣ
Προς γαλλικά συμφέροντα

Στη γαλλική εταιρεία «Cristal Financiere» φαίνεται να καταλήγει η Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης, καθώς, όπως ανακοίνωσε η υπό εκκαθάριση Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδας, η εν λόγω εταιρεία ανακηρύσσεται «προτιμητέος υποψήφιος» και επιλαχόντες υποψήφιοι η πολωνική «KRAJOWA SPOLKA CUKROWA S.A» και η βουλγάρικη «LITEX COMMERCE JSC». Υπενθυμίζουμε ότι στον αρχικό διαγωνισμό είχε καταθέσει προσφορά και η «SUNOKO d.o.o. Novi Sad», με έδρα τη Σερβία, θυγατρική της γερμανικής «Nordzucker AG». Πληροφορίες αναφέρουν ότι η γαλλική εταιρεία κατέθεσε προσφορά ύψους περίπου 40 εκατ. ευρώ, ωστόσο ακόμη δεν κλείνει οριστικά το ζήτημα πώλησης της ΕΒΖ, μιας και δεν έχει οριστικοποιηθεί τι θα γίνει με τα δάνεια 130 εκατ. ευρώ από την Τράπεζα Πειραιώς.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ