Στα 226.822.254,98 ευρώ που χάρισαν στο εφοπλιστικό κεφάλαιο οι κυβερνήσεις του δικομματισμού προστίθενται άλλα 100.000.000 ευρώ μόνο για φέτος!
Ασύλληπτα ποσά από τον προϋπολογισμό καταλήγουν στην τσέπη των εφοπλιστών, που οξύνουν την επίθεση σε ναυτεργάτες και νησιώτες |
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, για τη δρομολογιακή περίοδο από 1η Νοέμβρη 2008 ως 31 Οκτώβρη 2009 έχουν προγραμματιστεί από τη Διεύθυνση Θαλάσσιων Συγκοινωνιών 23 λεγόμενες «άγονες» επιδοτούμενες ακτοπλοϊκές γραμμές και 53 από τη Διεύθυνση Θαλάσσιων Μεταφορών Μυτιλήνης, δηλαδή του πρώην υπουργείου Αιγαίου.
Για τις πρώτες 23 γραμμές, το ποσό που δίνεται από το ΥΕΝ ανέρχεται σε 267.315,41 ευρώ το δρομολόγιο (!) συνολικά στις εταιρείες που εκτελούν αυτές τις γραμμές! Με βάση αυτό το νούμερο, αν υπολογιστεί ότι κατά μέσο όρο εκτελούνται 2 δρομολόγια τη βδομάδα, τότε το δωδεκάμηνο Νοέμβρη 2008 ως Οκτώβρη 2009 μόνο για αυτές τις 23 άγονες γραμμές θα καταβληθούν στους εφοπλιστές 25.662.279,36 ευρώ. Βέβαια, το ποσό αυτό αυτό είναι το ελάχιστο αφού πλοία εκτελούν και τρία και τέσσερα δρομολόγια τη βδομάδα.
Επιπλέον, σύμφωνα με επισήμανση του ΥΕΝ που «συνοδεύει» αυτά τα στοιχεία, επειδή αυτές «οι επιδοτούμενες γραμμές έχουν ήδη προκηρυχτεί από την άνοιξη του 2008», «τα μισθώματα κάλυψης των συγκοινωνιακών αναγκών των γραμμών του έτους 2009 μετά και τον επαναληπτικό διαγωνισμό που πρόκειται να διενεργηθεί την 26η Ιανουαρίου 2009 είναι αυξημένα, κατά μέσο όρο, σε ποσοστό της τάξεως του 30% περίπου σε σχέση με τα μισθώματα του έτους 2008»! Δηλαδή, πολύ απλά το ποσόν αυτό θα αναπροσαρμοστεί από τις 26 Γενάρη κατά 30% και βλέπουμε.
Σε ό,τι αφορά τις 53 άγονες γραμμές του πρώην υπουργείου Αιγαίου, για την ίδια δρομολογιακή περίοδο, σύμφωνα με το ΥΕΝ, οι επιδοτήσεις που έχουν προϋπολογιστεί είναι συνολικά 62.973.107,78 ευρώ χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει ότι και αυτές δε θα αναπροσαρμοστούν κατ' απαίτηση των εφοπλιστών.
Αλλωστε, ότι οι εφοπλιστές στο τέλος της δρομολογιακής περιόδου που εξετάζεται θα έχουν εισπράξει πολύ περισσότερα από τα ποσά που αναφέρονται στα στοιχεία, το μαρτυρά η δήλωση της Παρασκευής του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Αν. Παπαληγούρα, μετά τη συνάντηση που είχε με τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Ι. Παπαθανασίου για το θέμα της ακτοπλοΐας. Οπως είπε: «Με πολύ μεγάλη ικανοποίηση μπορώ να σας πω ότι τα αναγκαία κονδύλια είναι πλέον στη διάθεσή μας. Αρα, ακόμη και μικρά, ασήμαντα προβλήματα - αριθμητικά ασήμαντα προβλήματα - σε σχέση με το σύνολο των συνδέσεων που υπάρχουν, θα αντιμετωπιστούν άμεσα με την προκήρυξη διαγωνισμών, αναθέσεις κλπ.».
Λίγο ως πολύ όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα έχουν μερίδιο από την πίτα. Την πίτα που προέρχεται από τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή από τα λεφτά των εργαζομένων της χώρας. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
Η φιλοεφοπλιστική πολιτική ΝΔ και ΠΑΣΟΚ πλήττει εξίσου τους εργάτες της θάλασσας και τους κατοίκους των νησιών
Πάνω από 2.000 ναυτεργάτες - οι περισσότεροι από αυτούς απλήρωτοι - έχουν απολύσει από τον Οκτώβρη οι ακτοπλόοι εφοπλιστές, ενώ φτάνουν τα 40 τα ακτοπλοϊκά πλοία που έχουν ακινητοποιήσει, παραβιάζοντας ακόμα και αυτούς τους νόμους που συντάχθηκαν σύμφωνα με τα μέτρα τους. Στα λιγότερα από 50 πλοία που βρίσκονται εν κινήσει, οι εφοπλιστές επιβάλλουν καθεστώς γαλέρας, συνθλίβουν βασικά ναυτεργατικά δικαιώματα και φτάνουν να θέτουν υπό αμφισβήτηση ακόμα και το αυτονόητο δικαίωμα της καταβολής των δεδουλευμένων!
Ταυτόχρονα, οι ακτοπλόοι εφοπλιστές βουλιάζουν το ΝΑΤ στα ελλείμματα και απειλούν τους χιλιάδες νησιώτες με τον εφιάλτη της απομόνωσης. Και ενώ τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι η κατάσταση στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, από τη δράση του εφοπλιστικού κεφαλαίου, έχει χτυπήσει «κόκκινο», η κυβέρνηση της ΝΔ συνεπικουρούμενη από το ΠΑΣΟΚ - τους δικούς του νόμους άλλωστε εφαρμόζει και στην ακτοπλοΐα - και τα άλλα κόμματα της ευρωυποταγής, τους «ταΐζει» από πάνω με τεράστια ποσά ως επιδότηση, τα οποία συνεχώς αυξάνει, από τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή τις τσέπες των εργαζομένων της χώρας.
Το «ζεστό χρήμα» που παίρνουν κάθε χρόνο οι ακτοπλόοι εφοπλιστές για να ταξιδεύουν τα σαπάκια τους, τα οποία πλειοψηφούν στον ακτοπλοϊκό στόλο, για να εκμεταλλεύονται άγρια τους ναυτεργάτες και να αφήνουν νησιά στο έλεος, είναι μία ακόμα απτή απόδειξη πόσο βαθιά ταξική είναι η πολιτική που συνδιαμορφώνουν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και Ευρωπαϊκή Ενωση, με δεκανίκι και την πλειοψηφία ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ, Αυτόνομη Παρέμβαση στην ΠΝΟ. Με τον κανονισμό 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που προβλέπει την άρση κάθε περιορισμού στη δράση του εφοπλιστικού κεφαλαίου στις εσωτερικές ενδομεταφορές, τον οποίο επικρότησε και ο ΣΥΝ, και άρχισε να εφαρμόζεται σταδιακά στη χώρα μας με το νόμο 2932/2001 που ψήφισε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για να τον εναρμονίσει με το εθνικό νομοθετικό πλαίσιο, το εφοπλιστικό κεφάλαιο γίνεται συνεχώς επιθετικότερο.
Ταυτόχρονα όμως αυτή η κατάσταση που διαμορφώνεται στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες αποτελεί παράγοντα ωρίμανσης των προϋποθέσεων για συντονισμό και κοινή δράση των ναυτεργατών και των νησιωτών ενάντια στην εφοπλιστική ασυδοσία και την πολιτική που τη στηρίζει. Το ΚΚΕ, οι ταξικές δυνάμεις στο ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, που εκπροσωπούνται από τα σωματεία ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, απευθύνουν το κάλεσμα του συντονισμού, της έντασης της γενίκευσης της πάλης των ναυτεργατών μαζί με τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα των νησιών και το σύνολο των εργαζομένων της χώρας για να αποκρούσουν, να ανατρέψουν την επίθεση που έχουν εξαπολύσει οι εφοπλιστές.
Να διεκδικήσουν ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες με καθημερινή σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους, με φτηνά εισιτήρια, με σύγχρονα ασφαλή πλοία. Με ναυτεργάτες που θα έχουν κατοχυρωμένο το δικαίωμα για πλήρη σταθερή εργασία, με μισθούς και συντάξεις που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της ναυτεργατικής οικογένειας.
Ο αγώνας αυτός δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικός, αν δε συνδέεται με την πάλη για τη συγκρότηση της λαϊκής συμμαχίας της εργατικής τάξης με τα άλλα φτωχά λαϊκά στρώματα, με στόχο της κατάκτηση της εξουσίας. Της λαϊκής εξουσίας που θα έχει τη δύναμη να μετατρέψει τα πλοία σε λαϊκή περιουσία και θα οργανώσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στα πλαίσια του κεντρικού σχεδιασμού, έτσι ώστε να υπηρετούν τις ανάγκες των εργαζομένων, του λαού.