Ολοκληρώνεται την Πέμπτη το τετραήμερο μουσικών προτάσεων της "Στοάς Βιβλίου", σε συνεργασία με τον πιανίστα και διευθυντή της σχολής "Μουσική Επιστήμη", Πέτρο Μπεράτη.Σήμερα (12.30μμ), ο Πέτρος Μπεράτης θα παρουσιάσει έργα Μπετόβεν, Μότσαρτ, Στράους κ.ά. Το βράδυ (8μμ), σολίστες της"Μουσικής Επιστήμης" θα ερμηνεύσουν κινηματογραφικά τραγούδια.Αύριο (12.30μμ) θα ακουστεί απάνθισμα γαλλικής μουσικής των δύο τελευταίων αιώνων.Την Πέμπτη (12.30μμ), ο Π. Μπεράτης θα παίξει στο πιάνο μουσική ισπανόφωνων χωρών.Το βράδυ της ίδιας μέρας, θα ακουστούν τραγούδια από το ελληνικό και ξένο θέατρο.
Καταγγελία του δημοτικού συμβούλου και πρώην δημάρχου των Αμπελοκήπων Κώστα Σαπρανίδη
Από τον πρώην δήμαρχο του Δήμου Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης και σημερινό δημοτικό σύμβουλο της "Δημοτικής Ενωτικής Αγωνιστικής Κίνησης Αμπελοκήπων" ΚΩΣΤΑ ΣΑΠΡΑΝΙΔΗ,λάβαμε χτες το παρακάτω αποκαλυπτικό κείμενο για τα "έργα και τις ημέρες" της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας" των αλλεπάλληλων σκανδάλων:
""Εξ όνυχος τον λέοντα".Από μία μόνο περίπτωση, που θα παραθέσουμε, θα φανεί πως το διοικητικό συμβούλιο της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας", μαζί με τον "κατάλληλα" δημιουργημένο από αυτό μηχανισμό, "νέμεται"... και από τα πενιχρά κονδύλια που χορηγούνται στους περιφερειακούς δήμους. Πρόκειται για τη χρηματοδότηση ανέγερσης ενός κτιρίου στο Δήμο Αμπελοκήπων, με 120.000.000 δρχ., για το "Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού".Από αυτά το ΔΣ της "ΠΠ" κατακράτησε τα 25.000.000 για μελέτη, την οποία ανέθεσε απευθείας σε ομάδα μηχανικών της επιλογής του, εφαρμόζοντας τη διαδικασία που η ίδια επέλεξε για τα έργα των περιφερειακών δήμων που χρηματοδοτεί, λειτουργώντας με τη λογική του "αποφασίζομεν και διατάσσομεν".Ετσι για το έργο αυτό καταναλώθηκαν για μελέτη από την "ΠΠ" τα 25.000.000 δρχ., πριν καν ξεκινήσουν να έρχονται για το δήμο μας. Για το ποια και πόση είναι η ζημιά να κάνουμε μία ανάλυση:
1. Το ποσό της αμοιβής της μελέτης είναι υπέρογκο και δε δικαιολογείται ούτε και για ένα ειδικό κτίριο όπως είναι το συγκεκριμένο. Π. χ. για ιδιωτικό κτίριο ίδιου μεγέθους (1000 τ. μ. δομήσιμης επιφάνειας), θα είχε δαπάνη αμοιβής μελέτης περίπου 8.000.000. Και αν ανέθετε τη μελέτη απευθείας ο δήμος θα μπορούσε να στοιχίσει κατά πολύ λιγότερο.
2. Η επιχορήγηση αυτού του έργου μάς γνωστοποιήθηκε τον Γενάρη του 1996, ενώ η κατασκευή του έργου ξεκίνησε... φέτος (με καθυστέρηση περίπου 15 μηνών). Επομένως υπήρχε τεράστιο χρονικό περιθώριο για ανάθεση της μελέτης με διαγωνισμό, από το δήμο και την "ΠΠ".
3. Φυσικά θα μπορούσε ο δήμος μας να εκπονήσει τη μελέτη με τις αξιολογότατες τεχνικές μας υπηρεσίες, οι οποίες έχουν εκπονήσει με επιτυχία δεκαπλάσιο όγκο μελετών στο παρελθόν (επί δημαρχίας μας), χωρίς να χρειαστεί ουσιαστικά καμία δαπάνη μελέτης.
4. Μία άλλη ζημιά προκύπτει και από το ότι, ενώ το κτίριο μελετήθηκε για 5ώροφο, τώρα γίνεται διώροφο, ύστερα από παρέμβαση των ιερέων του παρακείμενου ναού του Αγ. Παντελεήμονα. Περιορίζεται δηλαδή στα 2/5 του αρχικού κτιρίου, για το οποίο θα αντιστοιχούσε αμοιβή μόνο 10 εκατ., αντί των 25 εκατ. που πληρώθηκαν. Αυτονόητο είναι ότι θα είναι ανεπαρκέστατο για μουσείο το κτίριο αυτό και φυσικά ανάλογα με το μέγεθος θα χρειαζόταν μία άλλη, διαφορετική από την υπάρχουσα μελέτη, που αν ζητήσουμε να την κάνει... "θα μας φάει" και άλλα χρήματα η "ΠΠ". Εδώ να επισημάνουμε ότι η παράταξή μας είχε προτείνει να ανεγερθεί το κτίριο από την άλλη πλευρά της εκκλησίας,για να μην κλείνεται ούτε η πλατεία ούτε η εκκλησία, οπότε το μουσείο μας θα παρέμενε 5ώροφο. Δεν εισακουσθήκαμε και τώρα: Είναι και η πίτα λειψή και ο σκύλος νηστικός.
Θα μπορούσε, βέβαια, να πει κανείς ότι αυτά είναι μικροπταίσματα. Ασφαλώς όμως δεν είναι μόνο αυτά. Οι περιφερειακοί δήμοι δεν έχουν ουσιαστικά καμία συμμετοχή ούτε στη διοίκηση ούτε στο μηχανισμό της "ΠΠ", της οποίας τα ιμάτια διαμοίρασαν μεταξύ τους, κύρια, οι δύο παρατάξεις του Δήμου Θεσσαλονίκης, συμπολίτευση και μείζων αντιπολίτευση, υπό μορφή διορισμών, αναθέσεων μελετών και έργων. Ιδιαίτερα των μεγάλων, για τα οποία μαθαίνουμε τόσα από τα ΜΜΕ (κύρια όταν προκύπτουν συγκρούσεις στο φαγοπότι) π. χ. πρώην "Βασιλικό Θέατρο", Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών κλπ. Και για να καταλάβει ο κάθε πικραμένος κάτοικος των περιφερειακών δήμων, παραθέτουμε τη σύνθεση του 7μελούς Διοικητικού Συμβουλίου: ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού κλπ., και κανένας δημοτικός σύμβουλος από τις αντιπολιτεύσεις των περιφερειακών δήμων.
Στην αρχή, όταν πρωτοσυγκροτήθηκε το ΔΣ της "ΠΠ", διαβάσαμε μία διαμαρτυρία των περιφερειακών δήμων για τη μη συμμετοχή τους. Μετά όμως τίποτε. Σαν 7ο μέλος του ΔΣ της "ΠΠ" ορίστηκε από την ΤΕΔΚ, ο δήμαρχος Σταυρούπολης, ο οποίος δεν ξέρουμε αν, πώς, πότε και σε ποιο βαθμό υπερασπίστηκε τα συμφέροντα της "αθέατης πλευράς" της Θεσσαλονίκης. Ισως έγινε αυτή η επιλογή επειδή στα διοικητικά όρια του Δήμου Σταυρούπολης το μοναδικό μεγάλο έργο είναι της Μονής Λαζαριστών εκτός Δήμου Θεσσαλονίκης, για να μην μπορεί να διαμαρτύρεται και αυτός ο μοναδικός εκπρόσωπος των περιφερειακών δήμων για τις αδικίες που τους γίνονται.
Εμείς πιστεύουμε ότι και αυτό το έργο της Μονής Λαζαριστών δε θα γινόταν, αν δεν το "χρωστούσε" η πολιτεία από τη γιορτή της Θεσσαλονίκης για τα 2.300 χρόνια της, κατά την οποία είχε προγραμματιστεί μαζί με άλλα έργα, που όλα σχεδόν έμειναν στα χαρτιά. Να θυμίσουμε ότι και τότε ο κύριος όγκος από το ποσό του 1.300.000 (τότε), όδευσε προς το Δήμο Θεσσαλονίκης, από την τότε στημένη επιτροπή, η οποία ελεγχόταν απόλυτα από την τότε κυβέρνηση και τη δημοτική αρχή του Δήμου Θεσσαλονίκης".
Η περιλάλητη "Πολιτιστική Πρωτεύουσα",που έχει ακυρώσει πλήθος εκδηλώσεων και το υπό διάλυση, εξαιτίας της κυβερνητικής πολιτικής για τα κρατικά θέατρα, ΚΘΒΕ,είχαν ως αποτέλεσμα την ακύρωση προγραμματισμένων παραστάσεων του ΚΘΒΕ στο Φεστιβάλ του Δήμου Υμηττού.
Οπως καταγγέλλει με ανακοίνωσή του ο δήμαρχος Υμηττού και πρόεδρος του Πνευματικού Κέντρου Δημήτρης Αργιανάς,"με μεγάλη χαρά μέσα στις εκδηλώσεις του το Φεστιβάλ είχε εντάξει το ΚΘΒΕ με την παράσταση "Ορέστεια Ξενάκη ακολουθία Αισχύλου",που ερμηνεύει η "Ομάδα εδάφους".Δυστυχώς παρότι κάναμε μια τεράστια προετοιμασία για τις συγκεκριμένες παραστάσεις που ήταν και οι μοναδικές για την Αθήνα, δίνοντας τη δυνατότητα αρκετών προβών και έχοντας δεσμεύσει το θέατρο μια εβδομάδα, το ΚΘΒΕ μάς ακυρώνει τις παραστάσεις, προτάσσοντας ως δικαιολογία ότι αδυνατεί να πραγματοποιήσει τη συγκεκριμένη παραγωγή, λόγω ακύρωσης των παραστάσεων στη Θεσσαλονίκη από την "Πολιτιστική Πρωτεύουσα"".
"Δεν μπορούμε να καταλάβουμε, πώς ένας μικρός δήμος 16.000 δημοτών, σαν το δικό μας, καταφέρνει με ελάχιστα μέσα να έχει σωστά προγραμματισμένες τις υποχρεώσεις του και ένας μηχανισμός σαν του ΚΘΒΕ ή της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας", να ακυρώνει έτσι απλά, με μια επιστολή, δεδομένα μηνών. Η συμφωνία του Δήμου Υμηττού με το ΚΘΒΕ δεν αναφέρει ότι η ακύρωση από την "ΠΠ" σημαίνει και ακύρωση των δικών μας παραστάσεων".
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, η "Ορέστεια" είχε ενταχθεί σε έναν πρώτο προγραμματισμό της "ΠΠ" (χωρίς να έχει υπογραφεί συμβόλαιο), ώστε να μπορέσει να καλύψει το υψηλό κόστος παραγωγής της. Η προηγούμενη παραγωγή της "Ορέστειας" (επίσης από το ΚΘΒΕ), είχε ξεπεράσει τα 300 εκατ. Αν και η φετινή παραγωγή θα ήταν οικονομικότερη (υπάρχουν τα σκηνικά), το ΚΘΒΕ αδυνατεί να καλύψει τα χρήματα που απαιτεί η νέα παραγωγή. Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι στις φετινές του παραστάσεις στη Βόρεια Ελλάδα, το ΚΘΒΕ δεν υπερβαίνει τα 400 - 500 εισιτήρια.
Σημειώνουμε, τέλος, ότι ο Δήμος Υμηττού θα κινηθεί νομικά κατά παντός υπευθύνου.
Ολοκληρώθηκε από το Κέντρο Ερευνας της Ιστορίας του Νεότερου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών η συλλογή και η επιμέλεια δεκάδων κειμένων του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή (1809 - 1892), τα οποία συγκεντρώθηκαν στο έργο "Αλ. Ρ. Ραγκαβή, Χειρόγραφος Κώδιξ",που κυκλοφόρησε πρόσφατα. Η Αρχαιολογία,η Λογοτεχνία,η Διπλωματία,η Πολιτική και η Εκπαίδευση αποτέλεσαν τις κύριες ενασχολήσεις του Ραγκαβή και η παρούσα έκδοση, την οποία επιμελήθηκαν ο Ευθύμιος Σουλογιάννης και η Ιφιγένεια Μποτουροπούλου, περιλαμβάνει σχετικά χειρόγραφα του Φαναριώτη διανοητή.