ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 6 Απρίλη 2008
Σελ. /32
ΤΕΤΡΑΕΤΗ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ - ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ
Δούρειος Ιππος για κρατική χρηματοδότηση ιδιωτικών ιδρυμάτων

Στην πρόσφατη Σύνοδο των Πρυτάνεων στην Κομοτηνή, ο υπουργός Παιδείας κ. Στυλιανίδης έδωσε στη δημοσιότητα τρία νέα σχέδια θεσμικών παρεμβάσεων στην ανώτατη εκπαίδευση (ΑΕ) τα οποία έρχονται να προωθήσουν την υλοποίηση του νόμου-πλαισίου που ψηφίστηκε πρόσφατα (πρότυπος εσωτερικός κανονισμός και σχέδιο τετραετούς ακαδημαϊκού - αναπτυξιακού προγράμματος) και να βαθύνουν την αντιδραστική μεταρρύθμιση, με αναδιαρθρώσεις στο επίπεδο των μεταπτυχιακών σπουδών και της έρευνας. Οι αντιστάσεις που συναντά η εφαρμογή του νόμου-πλαισίου στα πανεπιστήμια, υποχρέωσε τον υπουργό να απαιτήσει επιτακτικά την εφαρμογή του, επιστρατεύοντας το βασικό εργαλείο εκβιασμού που διαθέτει: τη χρηματοδότηση.

Δεν είναι η πρώτη φορά βέβαια που από επίσημα χείλη εκτοξεύονται τέτοιες απειλές. Το ιδιαίτερο στην περίπτωση αυτή είναι το γεγονός του θεσμοθετημένου εκβιασμού. Είναι ίσως από τις λίγες περιπτώσεις που μια κυβέρνηση υποχρεώνεται να θεσμοθετήσει και να «νομιμοποιήσει» τον εκβιασμό ως εργαλείο για να πετύχει την εφαρμογή του νόμου. Ετσι, οι τετραετείς προγραμματισμοί ή διαφορετικά προγραμματικές συμφωνίες (χρηματοδότηση) των πανεπιστημίων εκείνων που δε θα εφαρμόσουν τους νόμους που αφορούν την «αξιολόγηση», το σύστημα των πιστωτικών μονάδων κλπ., δε θα εγκρίνονται και συνεπώς δε θα μπορούν να χρηματοδοτηθούν τα ιδρύματα.

Γιατί η κυβέρνηση ενδιαφέρεται τόσο για τα τετραετή

Στρατηγικούς σχεδιασμούς ή ακαδημαϊκά αναπτυξιακά προγράμματα, τα πανεπιστήμια κατάρτιζαν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο εδώ και χρόνια. Εχουν μάλιστα ξοδευτεί ατέλειωτες εργατοώρες στον τομέα αυτό. Ο βασικός λόγος μη υλοποίησής τους, ήταν η σταθερή πολιτική επιλογή της εκάστοτε κυβερνητικής εξουσίας να μην τα χρηματοδοτεί, οδηγώντας βαθμιαία στην απαξίωση της δημόσιας παιδείας και προετοιμάζοντας το έδαφος για την πλήρη ιδιωτικοποίησή της.

Τι συμβαίνει λοιπόν τώρα και η κυβέρνηση επιτακτικά απαιτεί, και μάλιστα με την απειλή επιβολής ποινών, την κατάρτιση τετραετών ακαδημαϊκών - αναπτυξιακών προγραμμάτων, για τα οποία μάλιστα θα δεσμευτεί για τη χρηματοδότησή τους με την υπογραφή της; Είναι πράγματι στόχος της αυτό που αναφέρει στο υπόδειγμα σύνταξης των τετραετών προγραμματισμών, δηλαδή η καθιέρωση ενός συστήματος «... χρηματοδότησης βάσει συγκεκριμένων ενιαίων κριτηρίων, σκοπός του οποίου είναι ο εξορθολογισμός και η διαφάνεια στην κατανομή των δημοσίων πόρων στα ΑΕΙ...»;

Η απάντηση στα ερωτήματα αυτά, όσο και αν με την πρώτη ματιά δεν είναι ορατή, βρίσκεται στην προσπάθεια υλοποίησης της βασικής αρχής που διέπει την πολιτική της άρχουσας τάξης που δεν είναι άλλη από το: Η γνώση είναι εμπόρευμα.

Στην παρέμβαση αυτή δε θα ασχοληθούμε με τη διάσταση της χρηματοδότησης ως εκβιαστικού εργαλείου για την επιβολή του συνόλου των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων στην παιδεία. Αυτό άλλωστε δεν αποσιωπάται ούτε από τα κυβερνητικά στελέχη. Θα προσπαθήσουμε να ψηλαφήσουμε ορισμένους από τους κρυφούς στόχους της επίμονης προσπάθειας της κυβέρνησης για την κατάρτιση των τετραετών προγραμματικών συμφωνιών με τα πανεπιστήμια.

Τι χρηματοδοτείται και τι όχι

Με βάση τον υποδειγματικό τετραετή ακαδημαϊκό - αναπτυξιακό προγραμματισμό που επιδόθηκε στα πανεπιστήμια, οι προγραμματισμοί θα πρέπει να προβλέπουν τις δαπάνες για: 1) «...το Βασικό Κόστος Ακαδημαϊκής Διδασκαλίας» (ΒΚΑΔ) και 2) τις «Πιστώσεις για το προσωπικό». Στις δαπάνες δε θα πρέπει να προβλέπονται τα κονδύλια για τη σίτιση και τα συγγράμματα. Γι' αυτά προφανώς θα δρομολογηθούν άλλες διαδικασίες (διάβαζε ξεχωριστά κουπόνια ανά φοιτητή υπό προϋποθέσεις που σύντομα θα απαξιωθούν).

Στη βασική επιχορήγηση των ΑΕΙ δεν προβλέπεται πλέον η χρηματοδότηση των μεταπτυχιακών σπουδών και της έρευνας. Για τη χρηματοδότηση αυτών, τα πανεπιστήμια θα πρέπει να αναζητήσουν πόρους από άλλες πηγές (δίδακτρα, χορηγίες, ερευνητικά προγράμματα, επιχειρηματικές δραστηριότητες των πανεπιστημίων, επιχειρήσεις κλπ.). Το ΒΚΑΔ, το οποίο αφορά το κόστος εκπαίδευσης των φοιτητών, θα υπολογιστεί με βάση τη Μονάδα Φοιτητή. Μονάδα Φοιτητή (ΜΦ) είναι το κόστος εκπαίδευσης ενός φοιτητή των ανθρωπιστικών σπουδών ανά έτος (800 ευρώ). Ανάλογα με τη φύση της σχολής θα υπολογίζονται οι ΜΦ. Για παράδειγμα ορίζεται ότι το κόστος ενός φοιτητή της Ιατρικής αντιστοιχεί σε 4ΜΦ (3.200 ευρώ). Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι τα πανεπιστήμια θα επιχορηγούνται μόνο για τους λεγόμενους ενεργούς φοιτητές, δηλαδή για όσους φοιτούν σε κανονικό έτος σπουδών.

Η πρώτη ανάγνωση των παραπάνω αποκαλύπτει μόνο μερικούς από τους στόχους της κυβέρνησης όπως για παράδειγμα τη δραστική μείωση των κρατικών δαπανών για την ΑΕ, μεταφέροντας τα βάρη στις πλάτες της λαϊκής οικογένειας, το βάθεμα της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης λειτουργιών των δημόσιων πανεπιστημίων κλπ. Από την άλλη πλευρά, ένας καλόπιστος εργαζόμενος θα μπορούσε να καταλήξει και στο συμπέρασμα ότι επιχειρείται πράγματι ένας εξορθολογισμός των δαπανών.

Μια προσεκτικότερη όμως ανάγνωση μπορεί να αποκαλύψει τους πραγματικούς στόχους που είναι: 1)Να αλλάξει τη χρηματοδοτική πολιτική στην ΑΕ περνώντας από το χρηματοδοτικό σχήμα «Χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων», στο σχήμα «Επιδότηση του Φοιτητή» και 2) Να διαμορφώσει τους όρους δημιουργίας, ανάπτυξης και κρατικής χρηματοδότησης των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Ας δούμε όμως σύντομα γιατί αποτελούν και πώς θα επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι.

Μοχλός εμβάθυνσης των αναδιαρθρώσεων

Η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων, σε διάφορες χώρες του κόσμου, ακολουθεί, με παραλλαγές, προϋποθέσεις και κριτήρια, δύο βασικά σχήματα: α) την απευθείας χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων από την κυβέρνηση και β) τη χρηματοδότηση μέσω του φοιτητή. Στη χώρα μας ακολουθήθηκε μέχρι σήμερα το πρώτο χρηματοδοτικό σχήμα. Φυσικά για το ύψος της χρηματοδότησης λαμβανόταν υπόψη κριτήρια όπως το μέγεθος του πανεπιστημίου, ο αριθμός των φοιτητών κλπ., στη γενικότερη όμως διάστασή τους.

Το μοντέλο αυτό της χρηματοδότησης δεν μπορεί πλέον να ανταποκριθεί στις συνθήκες ιδιωτικοποίησης της ΑΕ που προωθείται με τις αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις. Αυτό επειδή μεταξύ άλλων: α)αποκλείει τη δυνατότητα κρατικής χρηματοδότησης των ιδιωτικών πανεπιστημίων, με όποια μορφή και αν εμφανιστούν (παραρτήματα συμβαλλόμενα με ΚΕΣ, ίδρυση νέων ιδιωτικών πανεπιστημίων κλπ.), β)δημιουργεί άνισους όρους ανταγωνισμού ανάμεσα στα δημόσια και ιδιωτικά πανεπιστήμια. Το γεγονός αυτό παρεμβάλλει δυσκολίες στη δημιουργία και άνθηση των ιδιωτικών και ταυτόχρονα αντιβαίνει στις «βασικές αρχές» της ΕΕ περί ανταγωνισμού και γ)δε διευκολύνει τη διαδικασία επιβολής διδάκτρων σε προπτυχιακό επίπεδο στα δημόσια πανεπιστήμια.

Στόχος η χρηματοδότηση ιδιωτικών ιδρυμάτων με κρατικό χρήμα

Για να προχωρήσει συνεπώς η αντιδραστική μεταρρύθμιση στην ΑΕ, θα πρέπει να αρθούν τα εμπόδια αυτά. Η καθιέρωση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων, σε αυτή τη φάση, ανά Μονάδα Φοιτητή, αποτελεί το πρώτο, μεταβατικό αλλά καθοριστικό βήμα για να περάσουμε στο δεύτερο χρηματοδοτικό σχήμα. Αφού «γίνει αποδεκτός» αυτός ο τρόπος χρηματοδότησης, τόσο από τους εμπλεκόμενους φορείς όσο και από την κοινωνία, η καθιέρωση της κάρτας επιδότησης του φοιτητή θα έρθει ως ώριμο φρούτο. Ετσι η χρηματοδότηση θα καταλήγει στο πανεπιστήμιο, όχι απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό αλλά μέσω κατάθεσης της κάρτας από το φοιτητή στο πανεπιστήμιο φοίτησής του.

Είναι φανερό ότι με τη διαδικασία αυτή δε θα μπορούν πλέον να αποκλειστούν από τη χρηματοδότηση τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Βέβαια, απαιτούνται επιπλέον μέτρα, όπως για παράδειγμα η αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στα πανεπιστήμια, που ήδη δρομολογείται. Το σύστημα χρηματοδότησης των πανεπιστημίων μέσω του φοιτητή, προσφέρεται τόσο για τη μείωση των κρατικών δαπανών για την ΑΕ όσο και για την προώθηση της επιβολής διδάκτρων σε προπτυχιακό επίπεδο. Είναι πολύ εύκολο στην οποιαδήποτε κυβέρνηση, χωρίς άμεσο πολιτικό κόστος και αντιδράσεις, να διατηρήσει σταθερό το ύψος του ποσού της επιδότησης του φοιτητή απαξιώνοντας πολύ γρήγορα την πραγματική ανταλλακτική της αξία. Το γεγονός αυτό θα υποχρεώσει και τα δημόσια πανεπιστήμια, για να ανταποκριθούν στις στοιχειώδεις ανάγκες τους, να επιβάλλουν δίδακτρα. Μόνο που στην περίπτωση αυτή το κόστος της απόφασης επιβολής διδάκτρων δεν ανήκει πλέον στην κυβέρνηση αλλά διαχέεται στο κάθε πανεπιστήμιο ξεχωριστά.

Μαζί ΝΔ - ΠΑΣΟΚ στην αντιεκπαιδευτική πολιτική

Για την άρση των αμφιβολιών όσων αμφισβητούν αυτή την πλευρά των τετραετών προγραμματισμών που προωθεί η κυβέρνηση συνεπικουρούμενη από την αξιωματική αντιπολίτευση, παραθέτουμε τα όσα πρότεινε με την ομιλία του στη Βουλή ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης τον Νοέμβρη του 2006. Είπε συγκεκριμένα: «... Οσοι νέοι παίρνουν το απολυτήριο Λυκείου θα έχουν εγγυημένο ποσό στο όνομά τους από το κράτος, στο ύψος του κόστους σπουδών, που θα πηγαίνει στο ίδρυμα που θα τους δέχεται. Αυτό θα εγγυηθεί ότι όλοι όσοι θέλουν να σπουδάσουν, θα μπορέσουν να βρουν μια θέση στα πανεπιστήμια ή στα ΤΕΙ. Ετσι ΑΕΙ και ΤΕΙ θα έχουν κίνητρο για την εισαγωγή φοιτητών...».

Από όσα σύντομα αναφέρθηκαν παραπάνω, είναι προφανές ότι τα πανεπιστήμια, το πανεπιστημιακό και φοιτητικό κίνημα, θα πρέπει σθεναρά να αντιπαλέψουν την υλοποίηση του τετραετούς προγραμματισμού όπως αυτός προωθείται από την κυβέρνηση. Θα πρέπει να απαιτήσουν τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων στη βάση των πραγματικών αναγκών τους και σύμφωνα με τα αιτήματα του πανεπιστημιακού κινήματος. Ας αναλάβει η κυβέρνηση το πολιτικό κόστος της μη χρηματοδότησης των πανεπιστημίων που δε θα συντάξουν τετραετή ακαδημαϊκό - αναπτυξιακό προγραμματισμό.


Του
Βασίλη ΤΣΙΚΑΡΗ*
*Ο Βασίλης Τσίκαρης είναι καθηγητής Οργανικής Χημείας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, μέλος της Διοικούσας Επιτροπής της ΠΟΣΔΕΠ και του ΔΣ του Συλλόγου ΔΕΠ Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με τη ΔΗΠΑΚ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ