Το 19ο Συνέδριο του Κόμματός μας γίνεται μέσα σε συνθήκες βαθιάς καπιταλιστικής κρίσης. Αυτή η κατάσταση που επικρατεί, έχει βυθίσει ακόμα περισσότερο τις εργατικές και λαϊκές οικογένειες στη φτώχεια και την εξαθλίωση. Το Κόμμα, ως κόμμα της εργατικής τάξης, πρέπει να σταθεί και υλικά στο πλευρό τόσο των ελληνικών οικογενειών όσο και των μεταναστών.
Το Κόμμα είδε λίγο αργοπορημένα την ανάγκη για ανάπτυξη της έμπρακτης ταξικής αλληλεγγύης (π.χ. διανομή τροφίμων, δωρεάν μαθήματα κ.ά.), όταν ήδη είχε προχωρήσει από αντιδραστικές ομάδες τύπου ΜΚΟ, Εκκλησία και από τα φασιστοειδή. Το ΚΚΕ δέχτηκε ιδιαίτερη πίεση και κριτική από καλοπροαίρετους και μη γι' αυτή του την καθυστέρηση. Πλέον έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα για την υλική συμπαράσταση στους φτωχούς, ανέργους και μετανάστες (π.χ. δωρεάν μαθήματα από εκπαιδευτικούς του ΠΑΜΕ και το ΜΑΣ σε παιδιά ανέργων και σε μετανάστες, διανομή τροφίμων και παιχνιδιών από τις Λαϊκές Επιτροπές, δωρεάν εκδηλώσεις κ.ά.).
Το Κόμμα όμως καθώς και τα ταξικά σωματεία πρέπει να εντατικοποιήσουν ακόμα περισσότερο την ΤΑΞΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ. Δεν πρέπει όμως να περιοριστεί στους Ελληνες εργαζόμενους και ανέργους αλλά και στους μετανάστες (ακόμα περισσότερο), που τυγχάνουν της απόλυτης και άγριας εκμετάλλευσης των ιμπεριαλιστών και αναγκάζονται να αφήσουν την πατρίδα τους για ένα καλύτερο μέλλον στη χώρα μας.
Πρέπει να εντατικοποιηθούν οι εξορμήσεις με υλικό του Κόμματος στους χώρους εργασίας όπου συγκεντρώνεται ένας μεγάλος αριθμός μεταναστών εργαζομένων (π.χ. οικοδομές κ.ά.). Στην ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ πρέπει να είναι ΠΛΑΪ ΜΑΣ!
Η ανάδειξη της έμπρακτης ταξικής αλληλεγγύης θα βοηθήσει ως ένα βαθμό στο:
α. Να απαλλαγούν τα λαϊκά στρώματα από τα αντιδραστικά ιδεολογήματα που τους καλλιεργεί το ίδιο το καπιταλιστικό σύστημα, τόσο με την Εκκλησία και τις ΜΚΟ όσο και με το σκληρό του πρόσωπο, τους χρυσαυγίτες. Με την προσπάθειά μας θα κάνουμε ακόμα πιο ξεκάθαρο στον απλό λαό τι εστί «φιλανθρωπία» και για ποιον λόγο αυτού του είδους η φιλανθρωπία καθόλου δεν τον ωφελεί, αλλά ίσα-ίσα του διαιωνίζει το πρόβλημά του. Οτι αυτοί ουσιαστικά που φταίνε για την κρίση, οι ίδιοι είναι που του μοιράζουν ένα κομμάτι ψωμί για να μείνει στη θέση του και να μη σηκώσει κεφάλι. Αυτή ακριβώς είναι και θα είναι η μεγάλη διαφορά στη δική μας αλληλεγγύη, ότι η υλική και πνευματική βοήθεια που του δίνουμε και θα συνεχίσουμε να του δίνουμε πατάει πάνω στο γεγονός ότι οι κομμουνιστές θέλουν το λαό με ψηλά το κεφάλι και με διάθεση για την οριστική ανατροπή αυτού του εκμεταλλευτικού συστήματος.
β. Να συνειδητοποιήσουν τα λαϊκά στρώματα ότι η θέση τους είναι δίπλα στην εργατική τάξη. Ετσι θα αποδειχθεί κι από την ίδια την ιστορική πραγματικότητα η αναγκαιότητα της ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ!! Μέσα στα πλαίσια αυτής της αλληλεγγύης είτε σε επίπεδο γειτονιάς είτε σε επίπεδο εργασιακού χώρου, θα επιτυγχάνονται κάποιες νίκες, μικρές ή μεγάλες, οι οποίες θα οξύνουν το κριτήριο αυτών των στρωμάτων και θα βλέπουν σταδιακά και ότι οι ταξικοί αγώνες δεν είναι αναποτελεσματικοί και ότι πραγματική εμπιστοσύνη πρέπει να υπάρχει μόνο στα ταξικά προσανατολισμένα κομμάτια της κοινωνίας.
Βέβαια για να υπάρχει αυτό το επιθυμητό αποτέλεσμα πρέπει όλες οι αντιμονοπωλιακές δυνάμεις (ΠΑΜΕ - ΠΑΣΥ - ΠΑΣΕΒΕ - ΜΑΣ - ΟΓΕ) και τα ταξικά σωματεία να συντονίσουν ακόμα περισσότερο τη δράση τους με τις ΛΑΪΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ και να υπάρχει μια συνεχής σύνδεση μεταξύ τους.
Ολοι πρέπει να λάβουμε μέρος σε αυτήν την προσπάθεια είτε μέλη του Κόμματος είτε αυτοί που συσπειρώνονται στις γειτονιές και στα ταξικά σωματεία. Ακόμα και εδώ θα αποδείξουμε, όπως και αποδεικνύουμε βέβαια, ότι το ΚΚΕ δεν είναι μόνο του και αποκομμένο από τις μάζες, όπως αρέσκονται να λένε μερικοί μερικοί, αλλά και ούτε αδιάφορο για τις επιπτώσεις από την οικονομική κρίση που βιώνει ο απλός λαός.
Τέλος, σύντροφοι και φίλοι,
Σε όλη μας αυτήν την προσπάθεια σπουδαίο ρόλο διαδραματίζουν και θα διαδραματίσουν όλο και πιο πολύ ο ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ και το PORTAL του ΚΚΕ. Καθημερινά προβάλλουν τη δράση των Λαϊκών Επιτροπών και των ταξικών σωματείων που δίνουν το χέρι σε όποιον σηκώνεται και τους καλούν στους ταξικούς αγώνες, μέσα στους οποίους βρίσκεται η λύση. Ομως πρέπει να αναρωτηθούμε πώς εμείς οι ίδιοι για τα πιο απλά πράγματα που κάνουμε χρησιμοποιούμε αυτά τα μέσα για να προβάλλουμε είτε απλά την προσπάθειά μας είτε τα αποτελέσματά της. Πώς εμείς οι ίδιοι σε αυτήν την εποχή, που η αστική τάξη χρησιμοποιεί όλα τα μέσα καθώς και τα ΜΜΕ για να συκοφαντήσει τους αγώνες της εργατικής τάξης, χρησιμοποιούμε και προβάλλουμε και στα υπόλοιπα λαϊκά στρώματα τα δικά μας Μέσα Ενημέρωσης για να βρει εκεί την ουσιαστική αλήθεια. Η ηλεκτρονική και έντυπη προπαγάνδα είναι όπλο στα χέρια μας και πρέπει να το εκμεταλλευθούμε.
Νομίζω ότι μπροστά στο 19ο Συνέδριο πρέπει να εξετάσουμε ζητήματα που προέκυψαν και θα προκύψουν από την τακτική μας και τη δράση μας σε εφαρμογή της στρατηγικής μας και του προγράμματος.
Υπάρχει σύγχυση στην ακολουθούμενη τακτική, ιδιαίτερα μετά τη συνδιάσκεψη για την εργατική δουλειά (Μάρτης 2010).
Η απόφαση να προχωρήσουμε μόνοι μας στην ίδρυση παράλληλων ταξικών πρωτοβάθμιων κλαδικών συνδικάτων ήταν λανθασμένη, όπως απέδειξε η ζωή (βλ. ΛΕΝΙΝ «Για τα συνδικάτα» σελ. 46). Παραμελήσαμε τη δουλειά στα πρωτοβάθμια σωματεία - ομοσπονδίες που δεν ελέγχαμε. Φθάσαμε στο σημείο να μην κατεβάσουμε ψηφοδέλτιο στο συνέδριο της Ομοσπονδίας στους ΟΤΑ! Φθάσαμε στο σημείο, σχεδόν, να διαλύσουμε την παράταξη, αφού την χρησιμοποιούμε μόνο στις αρχαιρεσίες. Ενώ σωστά ιδρύσαμε το ΠΑΜΕ ως πόλο συσπείρωσης, όχι ως αντι- ΓΣΕΕ, δυστυχώς το στενέψαμε και το ταυτίσαμε με την παράταξη. Στα σωματεία και τις ομοσπονδίες είναι δυνατή η συσπείρωση όλων των εργαζομένων και με την καλύτερη και ουσιαστικότερη παρέμβασή μας, η αλλαγή των αρνητικών συσχετισμών.
ΠΡΟΤΑΣΗ: Δουλειά στα πρωτοβάθμια σωματεία, ουσιαστική επαναλειτουργία της παράταξης.
Η ΚΕ, όπως η ίδια παραδέχεται, έκανε λάθος τακτικής, με αποτέλεσμα να υποστούμε μεγάλη εκλογική ήττα.
Η προεκλογική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, πριν τις εκλογές της 6ης Μάη, για σχηματισμό «Αριστερής Κυβέρνησης», σωστά απορρίφθηκε. Ακριβώς γι' αυτό μετά, με τις διερευνητικές εντολές, κανένα κόμμα δεν μας πρότεινε να συμμετάσχουμε σε κυβέρνηση αστικής διαχείρισης. Απ' το εκλογικό αποτέλεσμα εξάλλου δεν προέκυπτε καν τέτοιο ενδεχόμενο. Επομένως, πρακτικά, θέμα συμμετοχής του Κόμματος σε κυβέρνηση αστικής διαχείρισης δεν υπήρξε. Ποια επομένως η σημαντική παρακαταθήκη που αναφέρει η Θ. 29 και η Θ. 53 που μιλάει για «σθεναρή αντίσταση στην πίεση να ενδώσει το Κόμμα και να κάνει θεμελιακό λάθος ανοχής ή συμμετοχής σε κυβέρνηση συνεργασίας»;
Επιπρόσθετα, στη δεξιά σπέκουλα του ΣΥΡΙΖΑ περί «Αριστερής Κυβέρνησης» δεν αντιτάξαμε την προγραμματική μας πρόταση του ΑΑΔΜ για κυβέρνηση λαϊκού μετώπου, σύγκρουσης με τα μονοπώλια και την ΕΕ. Δυστυχώς φαίνεται ότι την είχαμε εγκαταλείψει αυτή την πρόταση τουλάχιστον μετά το 18ο Συνέδριο, δηλώνοντας επιπλέον πως αποδέσμευση χωρίς σοσιαλισμό είναι καταστροφική, μέσα ή έξω απ' το ευρώ είναι ψευτοδίλημμα κ.λπ. Συνδέσαμε ουσιαστικά την έξοδο απ' την ΕΕ με την κατάκτηση της λαϊκής εξουσίας.
Οι προτεινόμενες θέσεις δεν εμπλουτίζουν ούτε εξειδικεύουν το υπάρχον πρόγραμμα, αλλά αναθεωρούν την τακτική μας, μάλλον και τη στρατηγική μας, προς το στρατηγικό μας στόχο, το σοσιαλισμό - κομμουνισμό.
Εγκαταλείπεται το ΑΑΔΜ και στη θέση του υιοθετείται το εργατικό λαϊκό «Αντικαπιταλιστικό Μέτωπο» ενώ ταυτόχρονα φαίνεται να «αφήνεται» η έννοια της ιμπεριαλιστικής εξάρτησης και εισάγεται ο όρος της «αλληλεξάρτησης», έστω και ανισότιμης... (Αξίζει να αναφερθεί ότι παλιότερα κάναμε κριτική σε ανάλογες θέσεις περί αλληλεξάρτησης απαντώντας στο, «φρέσκο» τότε, ιδεολόγημα της παγκοσμιοποίησης). Ολα αυτά γίνονται χωρίς επαρκή αιτιολόγηση, αλλά και χωρίς απολογισμό, από μέρους της ΚΕ, για το σημείο που έφτασε η «οικοδόμηση» και το προχώρημα του ΑΑΔΜ, καθώς και για τους λόγους που τελικά αυτό απέτυχε, αν απέτυχε, ως μέσο και σκοπός.
Το ισχύον πρόγραμμα λέει: «Η Ελλάδα βρίσκεται σε ενδιάμεση εξαρτημένη θέση στο παγκόσμιο ιμπεριαλιστικό σύστημα». Με το παρόν σχέδιο προγράμματος φαίνεται να αναθεωρείται αυτή η σωστή εκτίμηση και υιοθετείται η αντίληψη (Θ. 72) ότι: «Ο ελληνικός καπιταλισμός βρίσκεται στο ιμπεριαλιστικό στάδιο ανάπτυξής του...».
Διαφορά φαίνεται πλέον να υπάρχει και στην αντίληψή μας για τον εθνικοαπελευθερωτικό πόλεμο (βλ. ΛΕΝΙΝ «Για τους δίκαιους και άδικους πολέμους»), αφού στη Θ. 76 υιοθετείται η άποψη ότι σε περίπτωση πολέμου, είτε επιθετικού είτε αμυντικού, θα πρέπει η οργάνωση της «αυτοτελούς» εργατικής - λαϊκής πάλης (όχι αντίστασης;) να συνδεθεί με την κατάκτηση της εξουσίας.
Πιστεύω ότι, έστω και την τελευταία στιγμή, μετά τον προσυνεδριακό διάλογο η ΚΕ θα λάβει υπόψη τις απόψεις, τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις των μελών και των φίλων του Κόμματος, υιοθετώντας τελικά τη φιλοσοφία του ισχύοντος προγράμματος, για να διατηρήσουμε τα μαρξιστικά - λενινιστικά χαρακτηριστικά κόμματος νέου τύπου, ώστε με την καθοριστική συμβολή μας να θεριέψει η ταξική πάλη, να πάψει η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο και να υλοποιήσουμε το στρατηγικό μας στόχο, το σοσιαλισμό - κομμουνισμό.
«Με το προτεινόμενο καταστατικό και τις θέσεις για το 19° Συνέδριο, η ΚΝΕ ταυτίζεται πλέον με το κόμμα». Ας δούμε κατ' αρχήν σε συντομία πώς έβλεπε ο Λένιν το ζήτημα της νεολαίας:
«Πρέπει μόνο πιο πλατιά και πιο τολμηρά, πιο τολμηρά και πιο πλατιά, ξανά πιο πλατιά και ξανά πιο τολμηρά να στρατολογούμε μέσα από τη νεολαία, χωρίς να τη φοβόμαστε. Η νεολαία θα κρίνει την έκβαση του αγώνα και η φοιτητική και ακόμα περισσότερο η εργατική νεολαία. Μη φοβάστε αν είναι άπειροι, ακατάρτιστοι κι όχι αρκετά εξελιγμένοι. Αν δεν κατορθώσετε να τους οργανώσετε και να τους κινητοποιήσετε θα ακολουθήσουν τους μενσεβίκους και με την ίδια αυτή απειρία τους θα κάνουν πενταπλάσια ζημιά».
«Πρέπει να είμαστε ανεπιφύλακτα υπέρ της αυτονομίας της ένωσης της νεολαίας σε οργανωτικό επίπεδο. Οχι μόνο επειδή οι οπορτουνιστές φοβούνται αυτήν την αυτονομία, αλλά κι επειδή πιστεύουμε ότι η νεολαία χωρίς πλήρη αυτονομία δεν θα μπορέσει να διαπαιδαγωγήσει σωστούς σοσιαλιστές και να συντελέσει στην ανάπτυξη του Σοσιαλισμού. Εμπρός λοιπόν, ας αγωνιστούμε για την πλήρη αυτονομία της ένωσης της νεολαίας αλλά και για την πλήρη ελευθερία να κριτικάρουμε με κάθε συντροφική διάθεση τα λάθη της. Δεν πρέπει να κολακεύουμε τη νεολαία».
«Πώς πρέπει να διδάσκουμε τον κομμουνισμό και ποια να είναι η ιδιομορφία των μεθόδων μας: Πρέπει να διαπαιδαγωγηθείτε έτσι που να γίνετε κομμουνιστές. Το καθήκον της ένωσης της νεολαίας είναι να οργανώσει έτσι την πρακτική της δράση, ώστε με την εκπαίδευση, την οργάνωση, τη συσπείρωση και με τον αγώνα να διαπαιδαγωγεί τον εαυτό της αλλά και όλους εκείνους που την βλέπουν σαν αρχηγό, να διαπαιδαγωγεί και να φτιάχνει κομμουνιστές, να καλλιεργούμε μέσα σ' αυτή την κομμουνιστική ηθική».
Στη διεθνή της νεολαίας τόνιζε:
«....έχουμε να κάνουμε με οργανώσεις της νεολαίας που το βασικό τους καθήκον είναι να διαμορφώνουν αγωνιστές για τα Σοσιαλιστικά κόμματα, να δείχνουμε κατανόηση για τα λάθη τους, προσπαθώντας σιγά-σιγά να τα διορθώσουμε με την πειθώ».
Η πλατιά ενότητα της νεολαίας λοιπόν, καθόλου δεν σημαίνει εγκατάλειψη της επαναστατικής προοπτικής στο όνομα κάποιου κοινά αποδεκτού δημοκρατισμού, που δεν σπάει τα όρια της αστικής κυριαρχίας, καθόλου δεν σημαίνει αναζήτηση μέσου όρου ανάμεσα σε ιδεολογικά ασυμβίβαστες γραμμές.
Ο Λένιν μας διδάσκει ότι το καθήκον της διάδοσης των μαρξιστικών αντιλήψεων και της πάλης ενάντια στις αστικές και αναθεωρητικές απόψεις, της δράσης της κομμουνιστικής οργάνωσης της νεολαίας στη βάση ενός «ολότελα συγκεκριμένου προγράμματος», όχι μόνο δεν αντιπαρατίθεται αλλά είναι και προϋπόθεση για την πλατύτερη συσπείρωση της νεολαίας στο μαζικό κίνημα. Αυτή είναι η διαλεκτική σχέση κόμματος - ΚΝΕ - νεολαίας.
Με βάση τις παραπάνω σκέψεις του Λένιν, τα χαρακτηριστικά της ΚΝΕ πρέπει να είναι:
Η ΚΝΕ είναι ΠΡΩΤΟΠΟΡΑ οργάνωση γιατί καθοδηγείται από την ιδεολογία της εργατικής τάξης, τη θεωρία του Μ-Λ, γιατί στηρίζεται στην πολιτική ιδεολογική καθοδήγηση του κόμματός της, του ΚΚΕ. Γιατί στην όλη δράση της μέσα στη νεολαία στηρίζεται πρώτα απ' όλα στο πρωτοπόρο τμήμα της, την εργατική και εργαζόμενη νεολαία.
Η ΚΝΕ είναι οργάνωση ΠΟΛΙΤΙΚΗ. Οι σκοποί της δεν ΑΦΟΡΟΥΝ ένα τμήμα ή έναν περιορισμένο αριθμό νέων, αλλά αγκαλιάζουν όλη τη νεολαία. Δεν αφορούν μόνο μια πλευρά των άμεσων συμφερόντων της, αλλά καλύπτουν όλες τις σφαίρες των αναγκών και ενδιαφερόντων της και επεκτείνονται ως την ανατροπή του καπιταλισμού και της εδραίωσης του Σοσιαλισμού-Κομμουνισμού.
Η ΚΝΕ είναι οργάνωση ΜΑΖΙΚΗ. Πιστεύει ότι για να ασκεί τον πρωτοπόρο ρόλο της, πρέπει να γίνεται όλο και πιο ΓΕΡΗ και να συγκεντρώνει στις γραμμές της όσο το δυνατόν πιο πλατιές ΜΑΖΕΣ της νεολαίας, να έχει δεσμούς, απήχηση και ακτινοβολία σ' όλη τη νεολαία. Από αυτή την άποψη, η πιο πλατιά και ανοιχτή στρατολογία, η πιο πλατιά ΜΑΖΙ ΚΟΠΟΙ ΗΣΗ της αποτελεί ακλόνητο θεμέλιο για τον πρωτοπόρο ρόλο της και την ισχυροποίησή της.
Η ΚΝΕ είναι οργάνωση ΔΙΑΠΑΙΔΑΓΩΓΗΤΙΚΗ. Η ΚΝΕ δεν αποτελείται από ολοκληρωμένους κομμουνιστές, αλλά τους διαμορφώνει με όλη τη λειτουργία και τη δράση της με συνειδητή προσπάθεια. Ακόμα, δημιουργεί πραγματικούς λαϊκούς αγωνιστές που μισούν την εκμετάλλευση, την καταπίεση, την αδικία, να είναι πρωτοπόροι στους αγώνες και να έχουν μια αγωνιστική στάση ζωής. Η διαπαιδαγώγηση της οργάνωσης δεν εξαντλείται στα μέλη της αλλά εξαπλώνεται ευρύτερα στη νεολαία, την διαπαιδαγωγεί ταξικά και αγωνιστικά με ιδιαίτερο βάρος στην εργατική και εργαζόμενη νεολαία.
Η ΚΝΕ είναι οργάνωση ΑΥΤΟΤΕΛΗΣ. Η ΚΝΕ δέχεται το πρόγραμμα του ΚΚΕ, καθοδηγείται ιδεολογικά και πολιτικά από το ΚΚΕ και στηρίζεται από πάνω μέχρι κάτω στη βοήθειά του. Το καθήκον της είναι η ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΠΟΙΗΣΗ, η ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ και η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ του προγράμματος του ΚΚΕ μέσα στο κίνημα της νεολαίας. Η οργανωτική αυτοτέλεια της ΚΝΕ δίνει τη δυνατότητα να δρα σαν οργάνωση νεολαίας, να μην αντιγράφει μηχανικά το ΚΚΕ, να προσαρμόζει την πολιτική του ΚΚΕ σύμφωνα με τις ιδιομορφίες, την ψυχολογία και τις ανάγκες της νεολαίας. Η ΚΝΕ θεωρεί πρωταρχικό της καθήκον να ανταποκρίνεται με συνέπεια στην αποστολή της σαν άμεσος ΒΟΗΘΟΣ και ΕΦΕΔΡΕΙΑ του ΚΚΕ. Διαπαιδαγωγεί τα μέλη και τα στελέχη της στο πνεύμα της αφοσίωσης στα ιδανικά του ΚΚΕ και της πίστης στον καθοδηγητικό του ρόλο. Τους προετοιμάζει να γίνουν άξιοι να κατακτήσουν τον τιμημένο τίτλο του μέλους του ΚΚΕ.
Η νεολαία από μόνη της δεν αποτελεί τάξη και κατά συνέπεια δεν μπορεί να έχει δική της στρατηγική. Ετσι η ΚΝΕ δεν πρέπει να είναι κομμουνιστικό κόμμα Νέων, αλλά ΟΥΤΕ και να δουλεύει σαν κόμμα. Κάτι τέτοιο επεχείρησαν οι αριστεριστές του Γράψα για τους δικούς τους τότε λόγους. Δεν πρέπει εντέλει να μετατραπεί σε ένα είδος ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ.
Αυτά είναι τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει η ΚΝΕ. Δεν πρέπει να επιχειρηθεί η αλλαγή τους, κάτι τέτοιο -ακόμα και επιλεκτικά- σημαίνει παρέκκλιση. Καθήκον όλων των κομμουνιστών είναι να μην επιτρέψουν την ταύτιση της ΚΝΕ με το κόμμα, αλλά ούτε και το ΣΤΕΝΕΜΑ της πολιτικής της. Από μια τέτοια εξέλιξη δεν θα είχε ζημιά μόνον η ΚΝΕ, αλλά προοπτικά και το κόμμα. Η ΚΝΕ θα έχει αδυναμία να συσπειρώσει τη νεολαία και οργανωτικά αλλά και στο μαζικό κίνημα, πράγμα που συμβαίνει ήδη π.χ. σε ΑΕΙ και ΤΕΙ και το κόμμα θα στερούταν μελλοντικά από πλήθος νέων μελών και στελεχών στις γραμμές του.
Ετσι, κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε σημαντικό πρόβλημα στην ανανέωση και ανάπτυξη του κόμματος, με οδυνηρές συνέπειες.
«...Οι κομμουνιστές θεωρούν ανάξιό τους να κρύβουν τις απόψεις και τις προθέσεις τους. Δηλώνουν ανοιχτά ότι οι σκοποί τους μπορούν να ικανοποιηθούν μονάχα με τη βίαιη ανατροπή όλου του σημερινού κοινωνικού καθεστώτος...» (Μανιφέστο του Κομμ. Κόμματος. Κ. Μαρξ - Φρ. Εγκελς).
Σε σχέση με τη διατύπωση αυτή των κλασικών πριν περίπου δύο αιώνες ας αναρωτηθούμε αν κάτι έχει αλλάξει σχετικά με τότε. Σίγουρα πολλά. Ενα όμως όχι. Οι κλασικοί, όταν μιλούσαν για την ανάγκη της βίαιης ανατροπής του «σημερινού κοινωνικού καθεστώτος», μιλούσαν για ένα συγκεκριμένο σύστημα: Τον καπιταλισμό, που εδώ και ένα αιώνα πια, βρίσκεται στο ανώτατο στάδιο της εξέλιξής του, τον ιμπεριαλισμό. Σε όλο τον πλανήτη σχεδόν, έτσι εκφράζεται σήμερα το κοινωνικό καθεστώς της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο.
Είναι αναγκαιότητα λοιπόν και σήμερα η ανατροπή του καπιταλισμού. Και πώς θα γίνει αυτό; Από τη μεταπολίτευση και μετά, μαθαίναμε πως υπάρχουν δύο δρόμοι περάσματος στο σοσιαλισμό, ο ειρηνικός και ο μη ειρηνικός. Οι θεωρίες αυτές κατέληγαν στο ότι ο πρώτος δρόμος, ο ειρηνικός, θα ήταν προτιμότερο να μπορέσει να ακολουθηθεί από την εργατική τάξη και το Κόμμα. Λες και η αστική τάξη υπάρχει περίπτωση, όταν χάσει την κυριαρχία στα μέσα παραγωγής, να μείνει με σταυρωμένα χέρια... Ετσι, καθόλου τυχαία, και οι οπορτουνιστικές κοινοβουλευτικές αυταπάτες στις γραμμές μας.
Μαθαίναμε επίσης πως τα ανεβασμένα ποσοστά του Κόμματος στις εκλογές , μπορούν να συμβάλλουν στην αλλαγή της συνείδησης της εργατικής τάξης. Είχε σχεδόν χαθεί από την προπαγάνδα μας η άποψη πως η εργατική τάξη μπορεί μόνο με τη βία και την επανάσταση θα μπορέσει να φτάσει στον τελικό στόχο της, στο σοσιαλισμό. Η λογική της αύξησης των ποσοστών στις εκλογές είχε απολυτοποιηθεί, με αποτέλεσμα συχνά να βλέπουμε το δέντρο (Δύναμη στη Βουλή) και να χάνουμε το δάσος (βαθμός ανάπτυξης της ταξικής πάλης).
Στις αποφάσεις των Συνεδρίων του Κόμματος μετά τη μεταπολίτευση, πριν το 18ο, υπήρχε η εκτίμηση για την ανάγκη «επαναστατικού» περάσματος στο σοσιαλισμό. Πώς θα γινόταν αυτό; Με διάφορες θεωρίες και ονομασίες για την ανάγκη ύπαρξης «σταδίων», πριν τη δικτατορία του προλεταριάτου, με διαφορετικά ονόματα κάθε φορά («Δημοκρατία του λαού», «Πραγματική αλλαγή» κ.ά.). Ολα αυτά έπαιξαν αρνητικό ρόλο στο ανέβασμα της ταξικής πάλης.
Κάποια προβλήματα, έρχονται από παλιά. Ενα κομμάτι τους σχετίζεται π.χ. με την οπορτουνιστική στροφή του ΚΚΣΕ μετά το 20όΣυνέδριο, με την επικράτηση αργότερα της θεωρίας για το «παλλαϊκό κράτος», που πρόβαλαν για τη Σοβ. Ενωση σαν βέβαιη τη δυνατότητα γρήγορης μετάβασης στον κομμουνισμό. Πλημμυρίσαμε, πιο μετά, από τη θεωρητικά οπορτουνιστική καταιγίδα περί ανάγκης «ειρηνικής συνύπαρξης» των δύο συστημάτων, του σοσιαλισμού και του καπιταλισμού.
Η νέα ΚΕ που θα εκλεγεί, με το ξεκαθάρισμα όλων αυτών των θεμάτων, όπως σωστά γίνεται από τις Θέσεις και το Πρόγραμμα του Κόμματος για το 19ο Συνέδριο, χρειάζεται να σταθεί περισσότερο αυτοκριτικά για το κλίμα στο Κόμμα όλα αυτά τα χρόνια, μετά το 1974, για τα όποια λάθη υπήρξαν στη στρατηγική και την τακτική του. Για τις ευθύνες που έχουν, πρώτα από όλους, οι ΚΕ. Πώς; Η εμπειρία που έχει συγκεντρωθεί με τη συζήτηση για το Δοκίμιο της Ιστορίας του Κόμματος μέχρι το 1974 είναι πολύτιμη και μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά. Οσο πιο γρήγορα προχωρήσει αυτή η διαδικασία, τόσο πιο αποτελεσματικά α) θα παλεύει το Κόμμα στις δύσκολες μάχες που μας περιμένουν και β) θα αποκρούεται η επίθεση που δεχόμαστε από τον οπορτουνισμό.
Ταυτόχρονα όμως με τη συλλογική μας αυτοκριτική, με βασικό κανόνα τις αρχές του δημοκρατικού συγκεντρωτισμού, να ξεκαθαρίσουμε σε φίλους και εχθρούς: Πριν και μετά το Συνέδριο, δε θα ανεχτούμε σαν ΚΚΕ καμιά υποτίμηση της τεράστιας προσφοράς του Κόμματός μας, σε όλους τους αγώνες του λαού μας, από τότε που ιδρύθηκε μέχρι τώρα, ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές, δίνοντας τα μέλη και τα στελέχη του και τη ζωή τους ακόμα για τα ιδανικά μας. Ιδιαίτερα για τους «φίλους», να ξέρουν πως οι Κασσάνδρες του οπορτουνισμού, άδικα φωνάζουν, δεν πρόκειται να γίνουμε ένα ακόμα αριστερό δεκανίκι στο αστικό σύστημα. Οσον αφορά τις οπορτουνιστικές απόψεις που υπάρχουν μέσα στο Κόμμα και διατυπώνονται στον προσυνεδριακό διάλογο από πρώην στελέχη, π.χ. άρθρο που μιλά για την ανάγκη θεσμοθέτησης τάσεων μέσα στο Κόμμα κ.ά., επειδή έχουμε πια μάθει από τα λάθη του παρελθόντος, να μην ελπίζουν, όσοι τις εκφράζουν, ότι θα τα επαναλάβουμε.
Το σήμερα, οι Θέσεις για το 19ο Συνέδριο, το σχέδιο Καταστατικού και το Πρόγραμμα, αποτελούν γερές βάσεις για να πετάξουμε ό,τι δε συμβαδίζει με την επαναστατική μας θεωρία. Για να συνεχίσουμε πιο αποφασιστικά τον αγώνα για να πάρει η εργατική τάξη την εξουσία. Βασικό κριτήριο για να μπορούμε να απαντάμε με σιγουριά στο ερώτημα αν βαδίζουμε σωστά, πρέπει να είναι η συμβολή μας στην άνοδο και το δυνάμωμα της ταξικής πάλης στα μεγάλα εργοστάσια και τους χώρους δουλειάς, την πάλη ενάντια στην εργοδοσία, στον εργοδοτικό συνδικαλισμό και στον οπορτουνισμό.
Ο δρόμος αυτός σίγουρα δε θα είναι εύκολος. Εχουμε όμως άλλη επιλογή; Την απάντηση την έχει δώσει, από πολύ παλιά, ο Λένιν: «Δίχως τη νίκη κατά του οπορτουνισμού μέσα στο εργατικό κίνημα, δεν μπορεί ούτε λόγος να γίνει για τη δικτατορία του προλεταριάτου». Η στάση π.χ. των συνδικαλιστών του ΣΥΡΙΖΑ το προηγούμενο χρονικό διάστημα στους χώρους δουλειάς επιβεβαιώνει πως δεν υπάρχει περίπτωση να βγουν από το βούρκο της καλλιέργειας αυταπατών και ψευδαισθήσεων στους εργάτες, για τη δήθεν δυνατότητα να ξεπεραστεί η κρίση και τα αποτελέσματά της στους εργαζόμενους, με αλλαγή των κοινοβουλευτικών συσχετισμών.
Η υποτίμηση της ανάγκης ανόδου της ταξικής πάλης από αυτές τις δυνάμεις καθημερινά, σε συνδυασμό με τα καλέσματά τους προς το Κόμμα για «ενότητα της Αριστεράς» δείχνουν πως τους ταιριάζει μια απάντηση που να λέει: «Ω, ναι, κύριοι, είστε ελεύθεροι όχι μόνο να μας καλείτε, μα και να πάτε όπου θέλετε, ακόμα και στο βάλτο, έχουμε μάλιστα τη γνώμη ότι η πραγματική θέση σας βρίσκεται ίσα ίσα στο βάλτο και είμαστε έτοιμοι να σας προσφέρουμε κάθε βοήθεια για να πάτε εκεί. Μόνο άστε τα χέρια μας τότε, μην πιάνεστε από μας και μη λερώνετε τη λέξη ενότητα που για σας σημαίνει ενότητα για την καλύτερη διαχείριση του καπιταλιστικού συστήματος, ενώ εμείς παλεύουμε για την ανατροπή του».