Ο πρώτος από τους δύο τάφος, ο οποίος διέσωζε την οροφή του θαλάμου, περιείχε δύο πρωτογενείς ταφές και τα οστά από 14 ακόμη άτομα σε ανακομιδές. Ο δεύτερος τάφος δεν διατηρούσε οροφή, η οποία παρουσίαζε καταρρεύσεις ήδη από τη μυκηναϊκή περίοδο, μέσα και πάνω από τις οποίες διαπιστώθηκαν τρεις πρωτογενείς ταφές.
Και οι δύο θαλαμοειδείς τάφοι απέδωσαν πήλινα αγγεία και ειδώλια, καθώς και άλλα μικροαντικείμενα, όπως κομβία. Τα ευρήματα αυτά αντιπαραβάλλονται προς τα κτερίσματα των τάφων της πρώιμης μυκηναϊκής περιόδου (περίπου 1.600 - 1.400 π.Χ.), που ερευνήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια στα Αηδόνια και περιλάμβαναν επιτραπέζια και αποθηκευτικά αγγεία, οπλισμό και αντικείμενα γοήτρου. Οι δύο νέοι, ασύλητοι μυκηναϊκοί θαλαμοειδείς τάφοι στα Αηδόνια ανοίγουν το δρόμο για την κατανόηση της διαχρονικής εξέλιξης της θέσης και των σχέσεών της με τα ανακτορικά συστήματα των όμορων περιοχών και ιδίως των Μυκηνών.
Πρόκειται για τάφους λαξευμένους στο βράχο, που αποτελούνται από τρία τμήματα: Το δρόμο, την είσοδο (στόμιο) και τον υπόγειο ταφικό θάλαμο. Ελάχιστοι από τους θαλαμοειδείς τάφους των Αηδονιών βρέθηκαν αδιατάρακτοι, ενώ ένας από τους συλημένους διατηρούσε λάκκο που διέσωσε ένα εκπληκτικό σύνολο κοσμημάτων. Τα ευρήματα από τη σωστική ανασκαφή τεκμηρίωσαν τον συσχετισμό τους με ένα σύνολο μυκηναϊκών κοσμημάτων, που εμφανίστηκε προς πώληση σε αίθουσα τέχνης της Νέας Υόρκης, το 1993. Το ελληνικό κράτος διεκδίκησε το προς πώληση σύνολο και πέτυχε την επιστροφή του, καθιστώντας τα κινητά αυτά ευρήματα από τα Αηδόνια τη σημαντικότερη ίσως για τα ελληνικά δεδομένα περίπτωση επαναπατρισμού παράνομα εξαχθεισών αρχαιοτήτων.
Με βάση τα έως τώρα ανασκαφικά τεκμήρια και την προκαταρκτική τους μελέτη, χρονολογείται κυρίως στην Τελική Νεολιθική, ενώ παρουσιάζει αποσπασματικές ενδείξεις κατοίκησης/χρήσης τόσο κατά την Υστερη Νεολιθική, όσο και κατά τις πρώιμες φάσεις της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού.
Οι εργασίες, που έως τώρα επικεντρώνονται στο πλάτωμα της κορυφής του λόφου και στο νότιο κομμάτι αυτής, έχουν αποδώσει ενδιαφέροντα αρχιτεκτονικά και άλλα ακίνητα κατάλοιπα, καθώς επίσης και πλήθος κινητών ευρημάτων. Συγκεκριμένα, στο πλάτωμα της κορυφής αποκαλύφθηκαν πολυάριθμοι, ευθύγραμμοι και καμπύλοι, λιθόκτιστοι τοίχοι, οι οποίοι με βάση την στρωματογραφική τους συνάφεια μπορούν να αποδοθούν σε διαφορετικές αρχιτεκτονικές φάσεις της προϊστορικής κατοίκησης.
Οπως ανακοινώθηκε, ο προκαταρκτικός χαρακτήρας της μελέτης των καταλοίπων αυτών δεν επιτρέπει ακόμη τη διεξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων σχετικά με τη συσχέτιση των τοίχων και την απόδοσή τους σε συγκεκριμένους τύπους αρχιτεκτονημάτων, ωστόσο επιβεβαιώνεται η μακρόχρονη ανθρωπογενής κατάληψη του χώρου. Πέρα από τους λιθόκτιστους τοίχους, αναφέρονται επίσης δύο λίθινα θρανία, λάκκοι απόρριψης, η παρουσία ενός εκτεταμένου χωρικά στρώματος από καμένο δομικό πηλό, καθώς και μια κατασκευή, η οποία ίσως είναι φούρνος. Με βάση την κεραμική, τα παραπάνω αρχιτεκτονικά κατάλοιπα αποδίδονται κυρίως στην Τελική Νεολιθική περίοδο.
Σε ό,τι αφορά τα κινητά ευρήματα, σε αυτά περιλαμβάνονται κεραμική, δύο πήλινα ανθρωπόμορφα ειδώλια, πήλινα υφαντικά βάρη, εργαλεία λειασμένου και αποκεκρουμένου λίθου, τριπτά λίθινα τέχνεργα, δύο λίθινες διάτρητες χάντρες, σχετικά περιορισμένες ποσότητες από οστά και άλλα οργανικά κατάλοιπα. Τέλος, αναφέρεται η παρουσία τεσσάρων τεμαχίων μεταλλικής σκωρίας από το νότιο τμήμα της κορυφής του λόφου.
Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ, Σταύρος Σ. Τσακίρης, και το ρόλο του Προμηθέα ερμηνεύει η Κάθριν Χάντερ, βραβευμένη με Olivier Award ως καλύτερη ηθοποιός. Στο πλευρό της: Ο Νικήτας Τσακίρογλου κρατά το ρόλο του αφηγητή, ο Δημήτρης Πιατάς υποδύεται τον Ηφαιστο, η Πέγκυ Τρικαλιώτη την Ιώ, ο Γεράσιμος Γεννατάς κρατά το ρόλο του Ωκεανού και ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης το ρόλο του Κράτους. Το ρόλο του Ερμή μοιράζονται τρεις ηθοποιοί της νεότερης γενιάς: Η Ηλιάνα Μαυρομάτη, η Αντιγόνη Φρυδά και ο Κωνσταντίνος Νικούλι. Ο εννιαμελής χορός έχει ως Κορυφαίο το παλαιό στέλεχος του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας Περικλή Βασιλόπουλο.
Η μετάφραση είναι του Δημήτρη Δημητριάδη. Τα σκηνικά του Κώστα Βαρώτσου. Ο Γιάννης Μετζικώφ σχεδίασε τα κοστούμια και τις μάσκες και ο Ιταλός Μαρτσέλο Μάνι επιμελήθηκε την κίνηση.
Εκδηλώσεις σε μνημεία, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους σε όλη την Ελλάδα πραγματοποιούνται για την πανσέληνο του Αυγούστου. Οι εκδηλώσεις άρχισαν την Κυριακή 11 Αυγούστου και ολοκληρώνονται την Κυριακή 18 Αυγούστου, ενώ κορύφωσή τους είναι η Πέμπτη 15 Αυγούστου, με εκδηλώσεις σε περίπου 100 μουσεία, μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους.
Ο αναλυτικός πίνακας έχει αναρτηθεί στην ελληνική και αγγλική γλώσσα, στην επίσημη ιστοσελίδα του υπουργείου Πολιτισμού. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.