ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 9 Μάη 1997
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στον αστερισμό της λιτότητας και ο προϋπολογισμός του 1998
  • Αισιόδοξος για την πορεία εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού δήλωσε χτες ο υφυπουργός Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκης, παρά τη σημαντική υστέρηση στην είσπραξη των φορολογικών εσόδων και τις υπερβάσεις στις δαπάνες
  • Οδηγίες λιτότητας για τον προϋπολογισμό του 1998

Αθεράπευτη αισιοδοξία κατέχει τα μέλη του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, για την πορεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού 1997, τόσο στο σκέλος των εσόδων όσο και στο σκέλος των δαπανών, παρά το γεγονός ότι κάθε χρόνο η αισιοδοξία τους διαψεύδεται όταν φτάνει η ώρα που "κλείνουν" τα βιβλία και δείχνουν υπερβάσεις στα ελλείμματα κατά μερικές εκατοντάδες δισεκατομμύρια δραχμές. Ετσι, στις αισιόδοξες δηλώσεις των Γ. Παπαντωνίου και Γ. Δρυ,χτες, προστέθηκαν και αυτές του υφυπουργού Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκη,που ισχυρίστηκε ότι "δεν υπάρχει θέμα τελικής υστέρησης των εσόδων" και ότι "το υπουργείο Οικονομικών διατηρεί αμείωτο το στόχο για έσοδα και δαπάνες".Και όλα αυτά, τη στιγμή που ο ρυθμός αύξησης των φορολογικών εσόδων,στο πρώτο τετράμηνο, ήταν κάτω από 8% (έναντι στόχου 14,6% που έχει τεθεί με τον προϋπολογισμό για όλο το έτος), ενώ υπερβάσεις έχουν σημειωθεί μέχρι στιγμής και στις δαπάνες. Κάτω από το στόχο (15,6%) κινείται και ο ρυθμός αύξησης των συνολικών εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού,καθώς σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα, στο τετράμηνο Γενάρη - Απρίλη το ποσοστό αύξησης ήταν μόλις 8,46%!

Υπηρεσιακοί παράγοντες θεωρούν πολύ ανησυχητική την εκτέλεση του προϋπολογισμού στο πρώτο τετράμηνο.Συγκεκριμένα, με βάση τη μέχρι τώρα κακή εκτέλεση του προϋπολογισμού, προβλέπουν υπερβάσεις στο έλλειμμα αρκετών εκατοντάδων δισ. δραχμών και θεωρούν ανέφικτο το στόχο για μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος στο 4,2%, που έχει θέσει η κυβέρνηση για να εκπληρώσει το στόχο του προγράμματος "σύγκλισης". Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί, πως όσο μεγαλύτερες θα είναι φέτος οι υπερβάσεις στα δημοσιονομικά ελλείμματα, τόσο πιο δύσκολη θα είναι η κατάρτιση του κρατικού προϋπολογισμού του επόμενου έτους, καθώς έχουν εξαντληθεί προ πολλού τα περιθώρια αύξησης των φορολογικών εσόδων αλλά και περικοπής των δαπανών κοινωνικού χαρακτήρα.

Ο υφυπουργός ανακοίνωσε ότι, την ερχόμενη βδομάδα, θα κοινοποιηθεί στα υπουργεία και τους συναρμόδιους φορείς η εγκύκλιος με τις οδηγίες για την κατάρτιση του κρατικού προϋπολογισμού 1998 και ότι προς το τέλος του Μάη θα ξεκινήσουν συναντήσεις με τους γενικούς γραμματείς όλων των υπουργείων για την έγκαιρη σύνταξη προϋπολογισμών.Δεν έκρυψε, βέβαια, την πρόθεση της κυβέρνησης να περιορίσει τις αποκλίσεις στα ελλείμματα του φετινού προϋπολογισμού, κυρίως με την περικοπή των δαπανών σε υπουργεία και άλλους φορείς του δημοσίου, που προορίζονται για επιχορηγήσεις και κοινωνικούς σκοπούς.

Αναφερόμενος στην προσπάθεια συλλογής ετήσιων προγραμματισμών των μεγάλων επιχορηγούμενων φορέων και υπουργείων, ο υφυπουργός τη χαρακτήρισε "σημαντική". Οπως εξήγησε, μέσα από τα στοιχεία αυτά "θα εντοπίζονται εγκαίρως τυχόν προβλήματα και θα αποφεύγεται η συνήθης διόγκωση των δαπανών στο τέλος του έτους και πως με την παραπάνω διαδικασία δημιουργούνται οι καλύτερες προϋποθέσεις για την προετοιμασία - κατάρτιση του προϋπολογισμού του 1998". Και αποκαλύπτοντας τις προθέσεις της κυβέρνησης να σφαγιάσει κι άλλο τις δαπάνες για κοινωνικούς σκοπούς, είπε:

  • Οι επιχορηγήσεις των υπουργείων και των μεγάλων φορέων "από το 1998 θα δίνονται ανάλογα με τις ανάγκες που καλύπτουν και τον τρόπο που αξιολογούνται", χωρίς να προσδιορίσει με ποια κριτήρια θα εκτιμούνται και θα αξιολογούνται οι ανάγκες των επιχορηγούμενων φορέων.
  • Θα γίνει προσπάθεια συγκράτησης των επιχορηγήσεων σε επίπεδα που δε θα απέχουν αισθητά από τα φετινά.
  • Η σύνταξη και τελική έκδοση των προϋπολογισμών θα βασίζεται στο νόμο για τις κρατικές δαπάνες.
  • Ο δημοσιονομικός στόχος για το 1998 είναι ιδιαιτέρως φιλόδοξος γι' αυτό χρειάζεται προσοχή στην κατάρτιση του προϋπολογισμού του '98 αλλά και στην εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού.

Αναφερόμενος στο αποθεματικό του φετινού προϋπολογισμού, ο υφυπουργός είπε πως "παραμένει ουσιαστικά ανέπαφο, εκτός από ελάχιστες περιπτώσεις που χρειάστηκε η καταβολή ποσών που δεν είχαν προβλεφτεί".

Στον αστερισμό της λιτότητας και ο προϋπολογισμός του 1998
  • Αισιόδοξος για την πορεία εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού δήλωσε χτες ο υφυπουργός Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκης, παρά τη σημαντική υστέρηση στην είσπραξη των φορολογικών εσόδων και τις υπερβάσεις στις δαπάνες
  • Οδηγίες λιτότητας για τον προϋπολογισμό του 1998

Αθεράπευτη αισιοδοξία κατέχει τα μέλη του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, για την πορεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού 1997, τόσο στο σκέλος των εσόδων όσο και στο σκέλος των δαπανών, παρά το γεγονός ότι κάθε χρόνο η αισιοδοξία τους διαψεύδεται όταν φτάνει η ώρα που "κλείνουν" τα βιβλία και δείχνουν υπερβάσεις στα ελλείμματα κατά μερικές εκατοντάδες δισεκατομμύρια δραχμές. Ετσι, στις αισιόδοξες δηλώσεις των Γ. Παπαντωνίου και Γ. Δρυ,χτες, προστέθηκαν και αυτές του υφυπουργού Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκη,που ισχυρίστηκε ότι "δεν υπάρχει θέμα τελικής υστέρησης των εσόδων" και ότι "το υπουργείο Οικονομικών διατηρεί αμείωτο το στόχο για έσοδα και δαπάνες".Και όλα αυτά, τη στιγμή που ο ρυθμός αύξησης των φορολογικών εσόδων,στο πρώτο τετράμηνο, ήταν κάτω από 8% (έναντι στόχου 14,6% που έχει τεθεί με τον προϋπολογισμό για όλο το έτος), ενώ υπερβάσεις έχουν σημειωθεί μέχρι στιγμής και στις δαπάνες. Κάτω από το στόχο (15,6%) κινείται και ο ρυθμός αύξησης των συνολικών εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού,καθώς σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα, στο τετράμηνο Γενάρη - Απρίλη το ποσοστό αύξησης ήταν μόλις 8,46%!

Υπηρεσιακοί παράγοντες θεωρούν πολύ ανησυχητική την εκτέλεση του προϋπολογισμού στο πρώτο τετράμηνο.Συγκεκριμένα, με βάση τη μέχρι τώρα κακή εκτέλεση του προϋπολογισμού, προβλέπουν υπερβάσεις στο έλλειμμα αρκετών εκατοντάδων δισ. δραχμών και θεωρούν ανέφικτο το στόχο για μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος στο 4,2%, που έχει θέσει η κυβέρνηση για να εκπληρώσει το στόχο του προγράμματος "σύγκλισης". Θα πρέπει εδώ να σημειωθεί, πως όσο μεγαλύτερες θα είναι φέτος οι υπερβάσεις στα δημοσιονομικά ελλείμματα, τόσο πιο δύσκολη θα είναι η κατάρτιση του κρατικού προϋπολογισμού του επόμενου έτους, καθώς έχουν εξαντληθεί προ πολλού τα περιθώρια αύξησης των φορολογικών εσόδων αλλά και περικοπής των δαπανών κοινωνικού χαρακτήρα.

Ο υφυπουργός ανακοίνωσε ότι, την ερχόμενη βδομάδα, θα κοινοποιηθεί στα υπουργεία και τους συναρμόδιους φορείς η εγκύκλιος με τις οδηγίες για την κατάρτιση του κρατικού προϋπολογισμού 1998 και ότι προς το τέλος του Μάη θα ξεκινήσουν συναντήσεις με τους γενικούς γραμματείς όλων των υπουργείων για την έγκαιρη σύνταξη προϋπολογισμών.Δεν έκρυψε, βέβαια, την πρόθεση της κυβέρνησης να περιορίσει τις αποκλίσεις στα ελλείμματα του φετινού προϋπολογισμού, κυρίως με την περικοπή των δαπανών σε υπουργεία και άλλους φορείς του δημοσίου, που προορίζονται για επιχορηγήσεις και κοινωνικούς σκοπούς.

Αναφερόμενος στην προσπάθεια συλλογής ετήσιων προγραμματισμών των μεγάλων επιχορηγούμενων φορέων και υπουργείων, ο υφυπουργός τη χαρακτήρισε "σημαντική". Οπως εξήγησε, μέσα από τα στοιχεία αυτά "θα εντοπίζονται εγκαίρως τυχόν προβλήματα και θα αποφεύγεται η συνήθης διόγκωση των δαπανών στο τέλος του έτους και πως με την παραπάνω διαδικασία δημιουργούνται οι καλύτερες προϋποθέσεις για την προετοιμασία - κατάρτιση του προϋπολογισμού του 1998". Και αποκαλύπτοντας τις προθέσεις της κυβέρνησης να σφαγιάσει κι άλλο τις δαπάνες για κοινωνικούς σκοπούς, είπε:

  • Οι επιχορηγήσεις των υπουργείων και των μεγάλων φορέων "από το 1998 θα δίνονται ανάλογα με τις ανάγκες που καλύπτουν και τον τρόπο που αξιολογούνται", χωρίς να προσδιορίσει με ποια κριτήρια θα εκτιμούνται και θα αξιολογούνται οι ανάγκες των επιχορηγούμενων φορέων.
  • Θα γίνει προσπάθεια συγκράτησης των επιχορηγήσεων σε επίπεδα που δε θα απέχουν αισθητά από τα φετινά.
  • Η σύνταξη και τελική έκδοση των προϋπολογισμών θα βασίζεται στο νόμο για τις κρατικές δαπάνες.
  • Ο δημοσιονομικός στόχος για το 1998 είναι ιδιαιτέρως φιλόδοξος γι' αυτό χρειάζεται προσοχή στην κατάρτιση του προϋπολογισμού του '98 αλλά και στην εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού.

Αναφερόμενος στο αποθεματικό του φετινού προϋπολογισμού, ο υφυπουργός είπε πως "παραμένει ουσιαστικά ανέπαφο, εκτός από ελάχιστες περιπτώσεις που χρειάστηκε η καταβολή ποσών που δεν είχαν προβλεφτεί".

ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ - ΠΟΡΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Αναθέτουν έλεγχο και διαχείριση σε Ανώνυμες Εταιρίες

Το πρώτο βήμα για την ανάθεση της διαχείρισης της περιουσίας του ευρύτερου δημόσιου τομέα σε ιδιώτες γίνεται με το Προεδρικό Διάταγμα, που προβλέπει τη σύσταση ΑΕ για τις κρατικές προμήθειες

Τις διαδικασίες για την ανάθεση της διαχείρισης των πόρων του δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα στο ιδιωτικό κεφάλαιο, μέσω της σύστασης ανωνύμων εταιριών, άρχισε να δρομολογεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Το πρώτο βήμα γίνεται με την κατάρτιση σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος - σύμφωνα με όσα προβλέπει ο νόμος για την περιστολή των δημοσίων δαπανών - που θα επιτρέπει στα υπουργεία τη δημιουργία ανωνύμων εταιριών, με σκοπό τη διαχείριση σε πρώτη φάση των κρατικών προμηθειών.

Οπως δήλωσε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο υφυπουργός Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκης,ετοιμάστηκε και στάλθηκε ήδη στα υπουργεία υπόδειγμα σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος με θέμα "Σύσταση Ανωνύμου Εταιρίας για τη διενέργεια προμηθειών κεφαλαιουχικού εξοπλισμού του δημοσίου και τον καθορισμό των όρων και των προϋποθέσεων λειτουργίας της".

Στο σχετικό έγγραφο, που συνοδεύει το παραπάνω υπόδειγμα, αναφέρεται ότι:

  • Βάσει του νόμου για τις κρατικές δαπάνες, παρέχεται η δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους φορείς του δημοσίου να συνιστούν οργανισμούς με τη μορφή Ανωνύμου Εταιρίας για τη διενέργεια των προμηθειών τους σε κεφαλαιουχικό και λοιπό λειτουργικό εξοπλισμό.
  • Οι οργανισμοί αυτοί θα μπορούν να πραγματοποιούν τις προμήθειες κεφαλαιουχικού εξοπλισμού για λογαριασμό των αντίστοιχων υπουργείων, η αξία του οποίου στη συνέχεια θα εγγράφεται ως αύξηση των στοιχείων ενεργητικού της ΑΕ.

Μία από τις σκοπιμότητες που εξυπηρετεί η συγκεκριμένη διαδικασία, όπως διευκρινίζεται και στο έγγραφο, έχει να κάνει με την αποφυγή της επιβάρυνσης του ελλείμματος του κρατικού προϋπολογισμού από δαπάνες προμήθειας εξοπλισμού και εν γένει υλικού που διατηρεί την αξία του.

Η ίδια διαδικασία, σύστασης ανωνύμων εταιριών, θα ακολουθηθεί και για τον έλεγχο των επιχορηγήσεων και γενικότερα των λειτουργικών δαπανών των υπουργείων και των υπόλοιπων μεγάλων φορέων του δημοσίου.Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του υφυπουργού Οικονομικών, οι ανώνυμες εταιρίες, που θα κληθούν να διαχειριστούν ποσά ύψους πολλών εκατοντάδων δισεκατομμυρίων δραχμών, δε συνιστούν μόνο λογιστικό τέχνασμα για τη μείωση του δημόσιου ελλείμματος (όπως αναφέρεται παραπάνω), αλλά θα έχουν ευρύτερες αρμοδιότητες. Στη δικαιοδοσία τους, για παράδειγμα, θα είναι και η δυνατότητα για μακροχρόνιες εκμισθώσεις μηχανημάτων και υποδομών που κατέχουν σήμερα φορείς του ευρύτερου δημοσίου τομέα.

Επιχειρώντας να θολώσει τα νερά σχετικά με τη μεταβίβαση της διαχείρισης των κονδυλίων του δημοσίου από τη δημόσια διοίκηση στο ιδιωτικό κεφάλαιο, που επιχειρείται με την ίδρυση Ανώνυμων Εταιριών, η κυβέρνηση υποστηρίζει με το έγγραφο που συνοδεύει το σχέδιο ΠΔ, ότι έτσι... διευκολύνεται η καταγραφή και παρακολούθηση της χρήσης και των δαπανών λειτουργίας του εξοπλισμού, πράγμα που δίνει την ευκαιρία στη βελτίωση της αξιοποίησής του και την εξοικονόμηση κόστους.Τον ίδιο ισχυρισμό πρόβαλλε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δ. Ρέππας, σε δηλώσεις που έκανε χτες μετά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου με αντικείμενο το παραπάνω θέμα. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι το υπάρχον νομικό πλαίσιο, που διέπει τις κρατικές προμήθειες, είναι ήδη υπεραρκετό και θα αποτελέσει το θεσμικό πλαίσιο - βάση που θα χρησιμοποιηθεί. Ανέφερε επίσης ότι το σύνολο των προτάσεων και σκέψεων που διατυπώθηκαν στο Υπουργικό Συμβούλιο θα παραπεμφθούν στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας.

ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ - ΠΟΡΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Αναθέτουν έλεγχο και διαχείριση σε Ανώνυμες Εταιρίες

Το πρώτο βήμα για την ανάθεση της διαχείρισης της περιουσίας του ευρύτερου δημόσιου τομέα σε ιδιώτες γίνεται με το Προεδρικό Διάταγμα, που προβλέπει τη σύσταση ΑΕ για τις κρατικές προμήθειες

Τις διαδικασίες για την ανάθεση της διαχείρισης των πόρων του δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα στο ιδιωτικό κεφάλαιο, μέσω της σύστασης ανωνύμων εταιριών, άρχισε να δρομολογεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Το πρώτο βήμα γίνεται με την κατάρτιση σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος - σύμφωνα με όσα προβλέπει ο νόμος για την περιστολή των δημοσίων δαπανών - που θα επιτρέπει στα υπουργεία τη δημιουργία ανωνύμων εταιριών, με σκοπό τη διαχείριση σε πρώτη φάση των κρατικών προμηθειών.

Οπως δήλωσε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο υφυπουργός Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκης,ετοιμάστηκε και στάλθηκε ήδη στα υπουργεία υπόδειγμα σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος με θέμα "Σύσταση Ανωνύμου Εταιρίας για τη διενέργεια προμηθειών κεφαλαιουχικού εξοπλισμού του δημοσίου και τον καθορισμό των όρων και των προϋποθέσεων λειτουργίας της".

Στο σχετικό έγγραφο, που συνοδεύει το παραπάνω υπόδειγμα, αναφέρεται ότι:

  • Βάσει του νόμου για τις κρατικές δαπάνες, παρέχεται η δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους φορείς του δημοσίου να συνιστούν οργανισμούς με τη μορφή Ανωνύμου Εταιρίας για τη διενέργεια των προμηθειών τους σε κεφαλαιουχικό και λοιπό λειτουργικό εξοπλισμό.
  • Οι οργανισμοί αυτοί θα μπορούν να πραγματοποιούν τις προμήθειες κεφαλαιουχικού εξοπλισμού για λογαριασμό των αντίστοιχων υπουργείων, η αξία του οποίου στη συνέχεια θα εγγράφεται ως αύξηση των στοιχείων ενεργητικού της ΑΕ.

Μία από τις σκοπιμότητες που εξυπηρετεί η συγκεκριμένη διαδικασία, όπως διευκρινίζεται και στο έγγραφο, έχει να κάνει με την αποφυγή της επιβάρυνσης του ελλείμματος του κρατικού προϋπολογισμού από δαπάνες προμήθειας εξοπλισμού και εν γένει υλικού που διατηρεί την αξία του.

Η ίδια διαδικασία, σύστασης ανωνύμων εταιριών, θα ακολουθηθεί και για τον έλεγχο των επιχορηγήσεων και γενικότερα των λειτουργικών δαπανών των υπουργείων και των υπόλοιπων μεγάλων φορέων του δημοσίου.Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του υφυπουργού Οικονομικών, οι ανώνυμες εταιρίες, που θα κληθούν να διαχειριστούν ποσά ύψους πολλών εκατοντάδων δισεκατομμυρίων δραχμών, δε συνιστούν μόνο λογιστικό τέχνασμα για τη μείωση του δημόσιου ελλείμματος (όπως αναφέρεται παραπάνω), αλλά θα έχουν ευρύτερες αρμοδιότητες. Στη δικαιοδοσία τους, για παράδειγμα, θα είναι και η δυνατότητα για μακροχρόνιες εκμισθώσεις μηχανημάτων και υποδομών που κατέχουν σήμερα φορείς του ευρύτερου δημοσίου τομέα.

Επιχειρώντας να θολώσει τα νερά σχετικά με τη μεταβίβαση της διαχείρισης των κονδυλίων του δημοσίου από τη δημόσια διοίκηση στο ιδιωτικό κεφάλαιο, που επιχειρείται με την ίδρυση Ανώνυμων Εταιριών, η κυβέρνηση υποστηρίζει με το έγγραφο που συνοδεύει το σχέδιο ΠΔ, ότι έτσι... διευκολύνεται η καταγραφή και παρακολούθηση της χρήσης και των δαπανών λειτουργίας του εξοπλισμού, πράγμα που δίνει την ευκαιρία στη βελτίωση της αξιοποίησής του και την εξοικονόμηση κόστους.Τον ίδιο ισχυρισμό πρόβαλλε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δ. Ρέππας, σε δηλώσεις που έκανε χτες μετά τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου με αντικείμενο το παραπάνω θέμα. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι το υπάρχον νομικό πλαίσιο, που διέπει τις κρατικές προμήθειες, είναι ήδη υπεραρκετό και θα αποτελέσει το θεσμικό πλαίσιο - βάση που θα χρησιμοποιηθεί. Ανέφερε επίσης ότι το σύνολο των προτάσεων και σκέψεων που διατυπώθηκαν στο Υπουργικό Συμβούλιο θα παραπεμφθούν στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας.

Η ... πατρότητα

Για να οδηγηθεί η χώρα σε ουσιαστική ανάπτυξη και πορεία πραγματικής σύγκλισης προς τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, πρέπει να ληφθούν "τολμηρά και θαρραλέα μέτρα, που έχουν σχέση κυρίως με την περιστολή των δημόσιων δαπανών, τη μείωση των τεράστιων δημοσιονομικών ελλειμμάτων και μια πολιτική θαρραλέων αποκρατικοποιήσεων".

Ποιος τα λέει αυτά;

Οποιος απαντήσει, πως είναι οι θέσεις και απόψεις που διατυπώνει η κυβέρνηση, με δηλώσεις του πρωθυπουργού και των οικονομικών της υπουργών, δε θα έχει άδικο. Οποιος πει ότι είναι απόσπασμα από δηλώσεις του αρχηγού της ΝΔ, θα έχει δίκιο. Οποιος σκεφτεί, πως πρόκειται για τοποθετήσεις του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, ή για παρέμβαση του ΣΕΒ, πάλι διάνα θα έχει κάνει.

***

Ολοι αυτοί που εμμένουν στην πολιτική της μονόπλευρης λιτότητας - είτε επειδή ψήφισαν τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, είτε επειδή στηρίζουν αυτή η πολιτική λόγω ιδίων συμφερόντων - χρησιμοποιούν τα ίδια επιχειρήματα και τα ίδια προσχήματα. Αν κάποιος, ενδιαφέρεται να βρει ποιος αντιγράφει ποιον, αν δηλαδή κάποιος ψάχνει να βρει αν αντιγράφει η ΝΔ το ΠΑΣΟΚ ή το αντίστροφο, τους πληροφορούμε πως ψάχνουν σε λάθος δρόμο. Η πατρότητα της επιχειρηματολογίας, ότι δηλαδή για να... συγκλίνει η ελληνική οικονομία με τις άλλες χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης χρειάζεται διαρκής και πολύμορφη λιτότητα σε βάρος των πλατιών λαϊκών στρωμάτων, δεν ανήκει ούτε στη ΝΔ ούτε στο ΠΑΣΟΚ. Δεν ανήκει καν στο ΣΕΒ και τους άλλους μεγαλοεπιχειρηματίες της χώρας.

***

Οσοι αναζητούν την πρωτογενή πηγή της επιχειρηματολογίας για λιγότερο κράτος (με περικοπές των δαπανών κοινωνικού χαρακτήρα, διάλυση του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος) για περισσότερη ιδιωτική πρωτοβουλία (με το ξεπούλημα των κερδοφόρων δημόσιων επιχειρήσεων) για συμπίεση του κόστους εργασίας (δηλαδή τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των μισθών, ώστε να αυξηθούν τα κέρδη και τα προνόμια των μεγάλων επιχειρήσεων), τους πληροφορούμε ότι: το στερεότυπο επιχείρημα πως δήθεν "η σύγκλιση της Ελλάδας με την Ευρωπαϊκή Ενωση απαιτεί συνέχιση και σκλήρυνση της λιτότητας", είναι επιχειρηματολογία και εφεύρημα, που επεξεργάστηκε το στρατηγείο των πολυεθνικών. Εδώ απλά το λανσάρει η άρχουσα τάξης της χώρας και η ηγεσία του ΣΕΒ και ακολουθούν - τρίτοι και καταϊδρωμένοι - η Τράπεζα της Ελλάδας, η κυβέρνηση και η αξιωματική αντιπολίτευση.

Λ. Τ.

Η ... πατρότητα

Για να οδηγηθεί η χώρα σε ουσιαστική ανάπτυξη και πορεία πραγματικής σύγκλισης προς τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, πρέπει να ληφθούν "τολμηρά και θαρραλέα μέτρα, που έχουν σχέση κυρίως με την περιστολή των δημόσιων δαπανών, τη μείωση των τεράστιων δημοσιονομικών ελλειμμάτων και μια πολιτική θαρραλέων αποκρατικοποιήσεων".

Ποιος τα λέει αυτά;

Οποιος απαντήσει, πως είναι οι θέσεις και απόψεις που διατυπώνει η κυβέρνηση, με δηλώσεις του πρωθυπουργού και των οικονομικών της υπουργών, δε θα έχει άδικο. Οποιος πει ότι είναι απόσπασμα από δηλώσεις του αρχηγού της ΝΔ, θα έχει δίκιο. Οποιος σκεφτεί, πως πρόκειται για τοποθετήσεις του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, ή για παρέμβαση του ΣΕΒ, πάλι διάνα θα έχει κάνει.

***

Ολοι αυτοί που εμμένουν στην πολιτική της μονόπλευρης λιτότητας - είτε επειδή ψήφισαν τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, είτε επειδή στηρίζουν αυτή η πολιτική λόγω ιδίων συμφερόντων - χρησιμοποιούν τα ίδια επιχειρήματα και τα ίδια προσχήματα. Αν κάποιος, ενδιαφέρεται να βρει ποιος αντιγράφει ποιον, αν δηλαδή κάποιος ψάχνει να βρει αν αντιγράφει η ΝΔ το ΠΑΣΟΚ ή το αντίστροφο, τους πληροφορούμε πως ψάχνουν σε λάθος δρόμο. Η πατρότητα της επιχειρηματολογίας, ότι δηλαδή για να... συγκλίνει η ελληνική οικονομία με τις άλλες χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης χρειάζεται διαρκής και πολύμορφη λιτότητα σε βάρος των πλατιών λαϊκών στρωμάτων, δεν ανήκει ούτε στη ΝΔ ούτε στο ΠΑΣΟΚ. Δεν ανήκει καν στο ΣΕΒ και τους άλλους μεγαλοεπιχειρηματίες της χώρας.

***

Οσοι αναζητούν την πρωτογενή πηγή της επιχειρηματολογίας για λιγότερο κράτος (με περικοπές των δαπανών κοινωνικού χαρακτήρα, διάλυση του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος) για περισσότερη ιδιωτική πρωτοβουλία (με το ξεπούλημα των κερδοφόρων δημόσιων επιχειρήσεων) για συμπίεση του κόστους εργασίας (δηλαδή τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των μισθών, ώστε να αυξηθούν τα κέρδη και τα προνόμια των μεγάλων επιχειρήσεων), τους πληροφορούμε ότι: το στερεότυπο επιχείρημα πως δήθεν "η σύγκλιση της Ελλάδας με την Ευρωπαϊκή Ενωση απαιτεί συνέχιση και σκλήρυνση της λιτότητας", είναι επιχειρηματολογία και εφεύρημα, που επεξεργάστηκε το στρατηγείο των πολυεθνικών. Εδώ απλά το λανσάρει η άρχουσα τάξης της χώρας και η ηγεσία του ΣΕΒ και ακολουθούν - τρίτοι και καταϊδρωμένοι - η Τράπεζα της Ελλάδας, η κυβέρνηση και η αξιωματική αντιπολίτευση.

Λ. Τ.

Περικοπές σε κοινωνικές δαπάνες σχεδιάζει η κυβέρνηση και για το 1998,

Περικοπές σε κοινωνικές δαπάνες σχεδιάζει η κυβέρνηση και για το 1998, ας όψεται ο "κοινωνικός διάλογος"...

Μομφή σε ΔΕΚΟ για μη σύνταξη ισολογισμών

Τη μεγάλη καθυστέρηση στη σύνταξη ισολογισμών από μεγάλα ασφαλιστικά ταμεία και οργανισμούς, διαπίστωσε χτες ο υφυπουργός Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκης. Οπως δήλωσε συγκεκριμένα, το ΙΚΑ έχει να συντάξει ισολογισμό από το 1994, ο ΟΓΑ και το ΤΣΑ από το 1995, το ΝΑΤ από το 1991, ενώ το ΤΑΕ από το 1990. Ξέχασε βέβαια να πει ο κύριος υφυπουργός πως ένα μεγάλο μερίδιο ευθύνης έχει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, καθώς από τον Οκτώβρη του 1993, που επανήλθε στην εξουσία, δεν έκανε τίποτα για να υποχρεώσει τις ελεγχόμενες από το ΠΑΣΟΚ διοικήσεις των ΔΕΚΟ να υποβάλουν ισολογισμούς.

Ο ίδιος δήλωσε ότι το 1997 θα είναι χρονιά κατά την οποία ο στόχος σύνταξης ισολογισμών από όλους τους παραπάνω φορείς θα επιτευχθεί. Ηδη έχει αναληφθεί σχετική πρωτοβουλία σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία Κοινωνικής Ασφάλισης και Εμπορικής Ναυτιλίας, ώστε ο προϋπολογισμός του 1998 να περιέχει στοιχεία που θα καλύπτουν το διάστημα μέχρι και το 1996.

Περικοπές σε κοινωνικές δαπάνες σχεδιάζει η κυβέρνηση και για το 1998,

Περικοπές σε κοινωνικές δαπάνες σχεδιάζει η κυβέρνηση και για το 1998, ας όψεται ο "κοινωνικός διάλογος"...

Μομφή σε ΔΕΚΟ για μη σύνταξη ισολογισμών

Τη μεγάλη καθυστέρηση στη σύνταξη ισολογισμών από μεγάλα ασφαλιστικά ταμεία και οργανισμούς, διαπίστωσε χτες ο υφυπουργός Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκης. Οπως δήλωσε συγκεκριμένα, το ΙΚΑ έχει να συντάξει ισολογισμό από το 1994, ο ΟΓΑ και το ΤΣΑ από το 1995, το ΝΑΤ από το 1991, ενώ το ΤΑΕ από το 1990. Ξέχασε βέβαια να πει ο κύριος υφυπουργός πως ένα μεγάλο μερίδιο ευθύνης έχει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, καθώς από τον Οκτώβρη του 1993, που επανήλθε στην εξουσία, δεν έκανε τίποτα για να υποχρεώσει τις ελεγχόμενες από το ΠΑΣΟΚ διοικήσεις των ΔΕΚΟ να υποβάλουν ισολογισμούς.

Ο ίδιος δήλωσε ότι το 1997 θα είναι χρονιά κατά την οποία ο στόχος σύνταξης ισολογισμών από όλους τους παραπάνω φορείς θα επιτευχθεί. Ηδη έχει αναληφθεί σχετική πρωτοβουλία σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία Κοινωνικής Ασφάλισης και Εμπορικής Ναυτιλίας, ώστε ο προϋπολογισμός του 1998 να περιέχει στοιχεία που θα καλύπτουν το διάστημα μέχρι και το 1996.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ