ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Ιούνη 2020
Σελ. /24
«Ελάτε να παίξουμε στα Αγγλικά... », «Γιατί;» ρωτάει το παιδί...

Στην τοποθέτησή του, ο πρωθυπουργός, μεταξύ όλων των άλλων θεμάτων στη συζήτηση για το πολυνομοσχέδιο, αναφέρθηκε στην εισαγωγή των Αγγλικών στο νηπιαγωγείο. Υπεραμυνόμενος του μέτρου, το τεκμηρίωσε στα επιστημονικά δεδομένα που αφορούν στη μέτρηση της πλαστικότητας του εγκεφάλου του παιδιού, στη μεγάλη ταχύτητα με την οποία μπορεί να μάθει δεύτερη, ακόμα και τρίτη ξένη γλώσσα, τονίζοντας ότι το μέτρο θα οδηγήσει στην άμβλυνση των ταξικών ανισοτήτων, θα στηρίξει τα φτωχά παιδιά των λαϊκών οικογενειών, αφού θα προσφέρεται, πλέον, στο δημόσιο νηπιαγωγείο.

Δεν θα διαφωνήσουμε σε σχέση με την ικανότητα του παιδιού. Αυτή είναι ανεξάντλητη, και μέσα από το παιχνίδι, χωρίς, δηλαδή, την αυστηρά μαθησιακή διαδικασία, μπορεί να μιμηθεί, να παπαγαλίσει, να μάθει απέξω τραγούδια στα Αγγλικά, να χαιρετήσει, να πει goodmorning το πρωί, goodnight το βράδυ, και όλα αυτά να τα αθροίσουμε με τα υπόλοιπα «μαθησιακά» αποτελέσματα και να είμαστε ευχαριστημένοι ότι κάναμε καλά τη δουλειά μας.

Πραγματικά, η μιμητική του ικανότητα είναι τεράστια, το παιδί προσχολικής ηλικίας μπορεί να στοιβάξει πολλές πληροφορίες σε μια «βαλίτσα», να την παραφορτώσει κιόλας, μόνο που δεν ξέρει πού να την πάει και τι να την κάνει.

Γι' αυτό, διαφωνούμε στο κύριο, στο κατά πόσο, δηλαδή, αυτή η δραστηριότητα, σε αυτήν την ηλικία, με αυτό το περιεχόμενο που υποτάσσεται στενά στην εκμάθηση δεξιοτήτων, προάγει τη σκέψη του παιδιού, το βοηθάει να αφομοιώσει έννοιες αναγκαίες για να συγκροτήσει το πρώτο στοιχειώδες, βασικό οπλοστάσιό του απέναντι στην κατανόηση της πραγματικότητας, στο μέτρο του δυνατού γι' αυτή την ηλικία.

Βέβαια, για να είμαστε ακριβείς, η ποσοτική άθροιση δεξιοτήτων, η προαγωγή τους δεν ανακαλύφτηκε σε αυτό το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε την περασμένη βδομάδα, αλλά προϋπάρχει σε όλες τις νομοθετικές παρεμβάσεις, στο ισχύον αναλυτικό πρόγραμμα και αναφέρεται σε κάθε είδους εγγραμματισμό (ηλεκτρονικό, επιστημονικό, εκμάθηση αναδυόμενης γραφής κ.τ.λ.) που, ως κυρίαρχος, είναι ανάγκη να γίνει κτήμα των παιδιών. Σε αυτήν την πεπατημένη, λοιπόν, γίνεται ένα βήμα παραπέρα για τον ξενόγλωσσο εγγραμματισμό.

Βεβαίως, η εκμάθηση, αφομοίωση της ξένης γλώσσας είναι πολύ σημαντική μαθησιακή κατάκτηση, καθώς, όπως είχε πει ο Goethe, «όποιος δεν γνωρίζει ξένες γλώσσες, δεν γνωρίζει τίποτα για τη δική του», όμως η μέθοδος, το περιεχόμενο της διδασκαλίας, ως στείρου επικοινωνιακού μέσου, την καθιστά δεξιότητα, φιλοσοφία, που διατρέχει, έτσι κι αλλιώς, την εκμάθηση και της ελληνικής γλώσσας ως μητρικής.

Αυτό ως συνθήκη διατρέχει όλο το αστικό σχολείο, τηρουμένων των αναλογιών και των στόχων, για κάθε ηλικιακή βαθμίδα, και το αποτέλεσμά της εκφράζεται στην ενήλικη ζωή τους, που παρότι είναι εγγράμματοι, είναι στην ουσία λειτουργικά αναλφάβητοι, αφού το τεράστιο αποθετήριο δεξιοτήτων και πληροφοριών δεν μπορεί να βρει δημιουργική εφαρμογή στην ίδια τη ζωή. Αυτό, άλλωστε, είναι ένα τεκμήριο που εν μέρει αντανακλάται και σε διάφορες Εκθέσεις των Οργανισμών που αποτιμούν τα μαθησιακά αποτελέσματα.

Αρα, το κριτήριο με το οποίο αυτές οι δυνατότητες εντάσσονται στη ζωή των δομών Προσχολικής Αγωγής δεν είναι μόνο τι είναι ικανά να μάθουν τα παιδιά, αλλά συνολικότερα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι ψυχοσωματικές ιδιομορφίες των παιδιών της προσχολικής ηλικίας, κυρίως τα αποτελέσματα της επίδρασης της αγωγής, που δεν είναι μόνο άμεσα αλλά και πιο μακροπρόθεσμα.

Γι' αυτόν τον λόγο τονίζουμε ότι η Προσχολική Αγωγή έχει διακριτή λειτουργία. Αξιοποιεί το «παιχνίδι» ως δραστηριότητα, που τραβάει την ανάπτυξη μπροστά σε αυτές τις ηλικίες και μέσω αυτού υπηρετεί το σκοπό της αγωγής, που είναι η γνώση, το συναίσθημα, η φυσική αγωγή, η αισθητική αγωγή κ.ά. Το παιχνίδι δεν είναι χαζολόγημα. Στο παιχνίδι το παιδί είναι ένα κεφάλι πιο ψηλά από τον εαυτό του. Και γι' αυτόν το λόγο, το παιχνίδι πρέπει να οργανώνεται με επιστημονικό τρόπο, να παρέχονται όλες οι αναγκαίες προϋποθέσεις γι' αυτό.

Για να επιστρέψουμε στο νηπιαγωγείο, στην είσοδο του εκπαιδευτικού συστήματος, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, περισσότερο αυτά που προέρχονται από τα φτωχά λαϊκά στρώματα, χρειάζονται, πέρα από τα υλικά προαπαιτούμενα, όπως είναι τα σύγχρονα νηπιαγωγεία, το μόνιμο προσωπικό, τα παιδαγωγικά μέσα, τόσα άλλα με τα οποία δεν ασχολείται το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του σχολείου, έχουν ανάγκη ενός περιεχομένου που θα τους προσφέρει όλα τα απαραίτητα εφόδια για να συγκροτήσουν τη σκέψη τους και όχι να παπαγαλίσουν δεξιότητες.

Εχουν ανάγκη, δημιουργώντας ποικίλες καταστάσεις προβληματισμού μέσα στο νηπιαγωγείο, στο μέτρο των γνωστικών δυνατοτήτων τους, να επιλύουν προβλήματα και να κατακτούν έννοιες που θα ξεφύγουν από την αυθόρμητη καθημερινή πρακτική, θα ενσταλάζονται ως «επιστημονικές» και θα αφομοιώνονται στο μυαλό τους. Από εκεί που βλέπουν έναν κόσμο χωρίς αιτιακή σύνδεση, να βοηθηθούν ώστε να θεμελιώσουν μια πρώιμη λογική στάση απέναντι στον κόσμο, να κατανοήσουν τις πιο απλές σχέσεις που υπάρχουν στο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον. Να προετοιμαστούν για πιο δύσκολα προβλήματα στο σχολείο, με στέρεο όμως βηματισμό και αισιοδοξία για τη δυνατότητα να τα επιλύουν. Σε αυτήν τη βασανιστική, αλλά εξόχως δημιουργική διαδικασία, η γλώσσα είναι ο καθρέπτης που θα μετρά τα βήματα της σκέψης του παιδιού. Παραπέρα, σε αυτό το εύφορο έδαφος, που η σκέψη θα προοδεύει και η γλώσσα θα γίνεται πιο πλούσια και ακριβής, θα φτάσει η ώρα, στη σχολική διαδρομή του μαθητή, που η σωστή εκμάθηση της ξένης θα τις ανεβάσει σε ανώτερο επίπεδο.

Αλήθεια, σε ποιο νηπιαγωγείο μπορούν να γίνουν αυτά, πλέρια, αναπτυγμένα, επιστημονικά θεμελιωμένα; Σε αυτό που η κοινωνία θα του αναθέσει την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Η κοινωνία που θα βλέπει στο μέλλον του το δικό της μέλλον.


Της
Αγγελικής ΓΚΟΥΣΚΟΥ*
*Η Αγγελική Γκούσκου είναι νηπιαγωγός, μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ

Διπλή ειρωνεία!

Η ειρωνεία που είχαν τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας στην πρεμιέρα των πανελλαδικών εξετάσεων, την περασμένη Δευτέρα, δεν πέρασε απαρατήρητη και σχολιάστηκε από εκπαιδευτικούς και μαθητές στο διαδίκτυο αυτές τις μέρες: Από τους υποψήφιους που διαγωνίζονται με το νέο σύστημα ζητήθηκε να γράψουν για τη σχέση τους με την ανάγνωση βιβλίων και το ρόλο της ανάγνωσης στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού τους χρόνου. Η ειρωνεία που εύστοχα εντοπίστηκε και σχολιάστηκε είναι ότι οι μαθητές του Λυκείου, μέχρι να φτάσουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, ξεχνούν την έννοια του ελεύθερου χρόνου, ενώ η σχέση τους με την ανάγνωση βιβλίων, ακόμα κι αν πριν ήταν καλή, σε αυτή τη φάση της ζωής τους διαστρεβλώνεται και περιορίζεται στα σχολικά βιβλία των μαθημάτων των πανελλαδικών, που καταναγκαστικά, για να βγάλουν την ύλη, διαβάζουν ξανά και ξανά μπουχτίζοντάς τα. Και αυτοί οι ρυθμοί των πανελλαδικών θα γίνουν ακόμα πιο έντονοι τα επόμενα χρόνια, με το νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση, με τον οποίο κρατάει το Λύκειο υποταγμένο στις εξετάσεις και το κάνει ακόμα πιο σκληρό και ανταγωνιστικό, με την «τράπεζα θεμάτων» και τις πανελλαδικού τύπου εξετάσεις σε όλες τις τάξεις του.

Η τραγική ειρωνεία όμως δεν σταματάει εκεί. Οι υποψήφιοι κλήθηκαν προχτές να πραγματευτούν θέματα σχετικά με τη φιλαναγνωσία και τη σημασία του γραπτού λόγου, στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, όπου παλιότερα ήταν ενταγμένη και η Εκθεση. Θυμίζουμε ότι η έκθεση είχε ήδη περιοριστεί τα προηγούμενα χρόνια σε ένα σύντομο κείμενο των 500 - 600 λέξεων, που καμία σχέση δεν είχε με τα δοκίμια και τις εκθέσεις στα οποία ασκούνταν οι μαθητές σε προηγούμενες δεκαετίες. Ακόμα κι αυτό το σύντομο κείμενο, όμως, με το νέο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων που εισήγαγε ο περσινός νόμος του ΣΥΡΙΖΑ για το Λύκειο... εξαϋλώνεται! Οι υποψήφιοι πλέον καλούνται να αναπτύξουν τις σκέψεις τους σε ένα κείμενο 300 - 350 λέξεων και είναι πραγματικά μεγάλη ειρωνεία που στην πρώτη εφαρμογή αυτού του συστήματος τους ζητήθηκε να μιλήσουν για τη σημασία της ανάγνωσης βιβλίων, γράφοντας υποτίθεται οι ίδιοι σε ένα ...blog (ιστολόγιο). Και έπειτα αναρωτιόμαστε για τη γλωσσική φτώχεια που παρατηρείται στους νέους...


Γ. Σ.

Σύσκεψη αναπληρωτών

Σύσκεψη διοργανώνει η Πρωτοβουλία Αναπληρωτών - Ωρομισθίων και Ελαστικά Εργαζομένων στην Εκπαίδευση, αύριο Πέμπτη, στις 19.00 στην ΠΕΚΑΜ (Αγ. Ασωμάτων 31, Θησείο).

Οπως σημειώνει στο κάλεσμά της, με το νομοσχέδιο που ψήφισε η κυβέρνηση, η κατάσταση χειροτερεύει ακόμα περισσότερο για τους χιλιάδες αναπληρωτές - συμβασιούχους εκπαιδευτικούς. Καλεί λοιπόν τους αναπληρωτές στον αγώνα μαζί με τα σωματεία τους να διεκδικήσουν: Καμία απόλυση - Μονιμοποίηση των αναπληρωτών. Αμεση εξασφάλιση του απαραίτητου εκπαιδευτικού προσωπικού που θα καλύψει τις αυξημένες εκπαιδευτικές ανάγκες της επόμενης χρονιάς. Αμεση μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών όλων των ειδικοτήτων, πλήρους και μειωμένου ωραρίου, που εργάζονται τα τελευταία χρόνια στα σχολεία, με ταυτόχρονη κατάργηση του νόμου Γαβρόγλου. Στις 21 Ιούνη να υπάρξει αυτόματη ανανέωση όλων των συμβάσεων των αναπληρωτών που υπογράφτηκαν μέσα στη σχολική χρονιά 2019 - 2020 για ακόμα ένα έτος. Αμεση πρόσληψη όλων των αναπληρωτών σε μία φάση, ώστε να μην υπάρχουν κενά με την έναρξη των μαθημάτων τη νέα σχολική χρονιά (2020 - 2021), που θα ξεκινήσει νωρίτερα. Να προχωρήσουν άμεσα οι διορισμοί στην Ειδική Αγωγή.

ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ - ΛΥΚΟΒΡΥΣΗ - ΠΕΥΚΗ
Στο επίκεντρο η Προσχολική Αγωγή

Κάλεσμα στους γονείς των μαθητών στα νηπιαγωγεία να συμμετάσχουν στη σύσκεψη που διοργανώνει σήμερα Τετάρτη, στις 7 μ.μ. στην αυλή των γραφείων του (Ακομινάτου 6 και Παπαφλέσσα), απευθύνει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ Ηλιούπολης «Μ. Παπαμαύρος», προκειμένου, όπως σημειώνει, γονείς και εκπαιδευτικοί να δώσουν από κοινού τη μάχη για την εφαρμογή της δίχρονης Προσχολικής Αγωγής, με όλους τους απαραίτητους όρους και τις προϋποθέσεις για την ουσιαστική μόρφωση, υγεία και ασφάλεια των παιδιών.

Αντιπαλεύοντας προβλήματα με την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής στο Δήμο Λυκόβρυσης - Πεύκης, τα ΔΣ των Συλλόγων Εκπαιδευτικών «Γ. Σεφέρης» και Αμαρουσίου, προγραμματίζουν παράσταση διαμαρτυρίας στο δημαρχείο, αύριο Πέμπτη, στις 2 μ.μ., διεκδικώντας την πλήρη και καθολική εφαρμογή της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ