Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης, άρχισε χτες την προεκλογική του εκστρατεία, εμφανίζοντας εαυτόν ως καλεσμένο των δημάρχων. Ο δήμαρχος Περάματος και κομμουνιστές δημοτικοί σύμβουλοι άλλων δήμων καταγγέλλουν την απάτη. Τα 94 δισ., που κουβαλά ως προεκλογική προίκα, είναι προς το παρόν ...αέρας κοπανιστός
"Καμία από τις δεσμεύσεις που έδωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης τον Οκτώβρη του 1994 στο Πέραμα δεν έχει υλοποιηθεί ουσιαστικά και κανένα έργο δεν έχει ολοκληρωθεί"!
Την κατηγορηματική αυτή δήλωση έκανε ο δήμαρχος Περάματος Γιάννης Πατσιλινάκος, στη διάρκεια χτεσινής συνέντευξης Τύπου, που έδωσε, με αφορμή την προκλητική στάση του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη,ο οποίος ξεκίνησε χτες την προεκλογική του καμπάνια στη Β Πειραιά, με συγκέντρωση στο Κηποθέατρο της Νίκαιας όπου έκανε απολογισμό του δήθεν "έργου" του!
Εναν "απολογισμό", για τον οποίο δεν είχε καν το θάρρος ο υπουργός να υπογράψει ο ίδιος την πρόσκληση της συγκέντρωσης και αντ' αυτού εμφανίστηκαν ως οργανωτές οι 7 δήμοι του Πειραιά. Μόνο που, όπως αποκαλύφθηκε χτες, και αυτή η πρόσκληση ήταν πλαστογραφημένη! Ο δήμαρχος Περάματος δεν είχε καν ενημερωθεί παρότι εμφανιζόταν να υπογράφει τη σχετική πρόσκληση, ενώ οι υπόλοιποι δήμαρχοι που έβαλαν την υπογραφή τους δεν μπήκαν στο κόπο να ενημερώσουν τουλάχιστον τα δημοτικά συμβούλια!
Τη μεθόδευση κατήγγειλαν χτες, τόσο ο δήμαρχος Περάματος, όσο και οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων που στηρίζει το ΚΚΕ στους Δήμους Κερατσινίου, Κοκκινιάς και Κορυδαλλού.
Μιλώντας στους δημοσιογράφους, ο Γ. Πατσιλινάκος κατήγγειλε ανάμεσα σε άλλα:
"Δύο χρόνια μετά σχεδόν κανένα έργο και παρέμβαση δεν εξελίχθηκαν ούτε καν βρίσκονται σε μια τέτοια διαδικασία που να δικαιώνουν την τότε αισιοδοξία του υπουργού". Η αναδάσωση του Ορους Αιγάλεω και του Ποικίλου Ορους, συνέχισε, βρίσκεται, όπως πάντα, στα χαρτιά. Το οικιστικό έχει τελματώσει. Οι 1.300 οικογένειες, δυο χρόνια μετά, εξακολουθούν να ζουν σε συνθήκες που τότε ο υπουργός είχε χαρακτηρίσει επιεικώς δύσκολες. "Περιμένουμε μήνες - συνέχισε ο δήμαρχος - την τροπολογία του νόμου που θα επιτρέψει την έκδοση από το δήμο των πρώτων παραχωρητηρίων. Εξάλλου, παρά τις υποσχέσεις του Κ. Λαλιώτη,καμία τεχνική και νομική στήριξη δεν έγινε από τη μεριά του στο Πέραμα, αν και πολύ καλά ξέρει ότι το έργο που έχει αναλάβει ο δήμος μας για την έκδοση παραχωρητηρίων, είναι πάνω από τις δυνάμεις του".
Κανένα έργο υποδομής δεν έχει αρχίσει ούτε στην πόλη του Περάματος, ούτε στην περιοχή του Σχιστού, που η αναβάθμισή του θα ανακουφίσει την ευρύτερη περιοχή της Β Περιφέρειας Πειραιά. Αυτά πρέπει να συμπληρωθούν και με τις πρόσθετες επιβαρύνσεις της περιοχής με χρήσεις που φέρνουν στους κατοίκους την απόγνωση (κυκλοφοριακό, οσμές Ψυττάλειας, επικινδυνότητα εταιριών πετρελαιοειδών, διακίνηση εκρηκτικών και εύφλεκτων χημικών προϊόντων για όλη τη νησιωτική Ελλάδα). Στο πρόγραμμα "Urban" δε συμπεριλαμβάνεται το Πέραμα. Τα καζάνια του θανάτου παραμένουν ακόμα στο Πέραμα. Επίσης ο δήμαρχος τόνισε ότι παρά την τρομακτική ανάγκη του δεύτερου δρόμου (2η σύνδεση Περάματος με λεωφόρο Σχιστού) και παρά το ότι η οριστική μελέτη έγινε γρήγορα δεν έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες δημοπράτησης του πρώτου τμήματος έργου. Το πρωτόκολλο συνεργασίας δεν προχωρεί και σήμερα ικανοποιητικά, καθώς από τα 645 εκατομμύρια που έπρεπε να πάρει το Πέραμα, το 1995 και 1996 έχει πάρει μόνο 90 εκατομμύρια. Ενώ στη συμφωνία για την επαναλειτουργία της ΔΕΗ, ο Γ. Πατσιλινάκος είπε ότι ο Δήμος Περάματος τουλάχιστον αγνοήθηκε!
Ο δήμαρχος έκανε μια αναφορά στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα το Πέραμα, τονίζοντας ότι η ανεργία έχει φτάσει το 25% του ενεργού πληθυσμού της πόλης και το 35% των νέων. Η ναυπηγοεπισκευή σβήνει και οι μικρομεσαίοι μένουν χωρίς ενίσχυση και χρηματοδότηση.
Ο ίδιος δήλωσε ότι δεν πρόκειται να πάρει μέρος στην προεκλογική συγκέντρωση του υπουργού στη Νίκαια (σ.σ. έγινε χτες το βράδυ) και τόνισε ότι δημοτική αρχή και πολίτες θα συνεχίσουν, σύμφωνα και με την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, τους αγώνες για να αναβαθμιστεί το Πέραμα. Η σύμβουλος του υπουργού Κ. Λαλιώτη,Μ. Μαντουβάλου, που παραβρέθηκε στη συνέντευξη, ισχυρίστηκε ότι δεν πρόκειται για προεκλογική εκστρατεία, αλλά για απολογισμό του έργου του υπουργού. Προσπαθώντας να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, είπε ότι είναι δύσκολο τα έργα να γίνονται τόσο γρήγορα όσο εξαγγέλλονται. Παρόλο που οι εξαγγελίες έχουν γίνει εδώ και δύο χρόνια και πολλές από αυτές, όχι δεν έχουν ολοκληρωθεί, αλλά δεν έχουν ξεκινήσει καν!
Η πρώην δήμαρχος Νίκαιας και δημοτικός σύμβουλος Β. Νικολαϊδου δήλωσε σχετικά με την όλη μεθόδευση: "Ο "απολογισμός" του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ εντάσσεται μέσα στην προεκλογική του καμπάνια και αυτό είναι που καταγγέλλουμε, διότι είναι σίγουρο ότι δεν πάει σε καμία άλλη περιοχή, αλλά εδώ, όπου κατεβαίνει υποψήφιος. Με τα χρήματα του υπουργείου, θα έρθει να απολογηθεί, σε τι; Από τη στιγμή που υπάρχει, όχι απλά κενό, αλλά δεν έχει ξεκινήσει σχεδόν τίποτα από τις περσινές του εξαγγελίες που έγιναν το Μάη του 1995 στη Νίκαια. Εκεί ο υπουργός είχε εξαγγείλει για τη Νίκαια 2,5 δισεκατομμύρια. Την ίδια χρονιά, υπέγραψε πρωτόκολλο συνεργασίας με όλους τους δήμους και τα λεφτά για τη Νίκαια έγιναν 1,2 δισεκατομμύρια. Τελικά, στην πράξη, αυτά που πήρε η Νίκαια είναι μόνο 100 εκατομμύρια.
Η Ελένη Παπαδοπούλου, επικεφαλής της "Δημοτικής Αγωνιστικής Συνεργασίας" στο Κερατσίνι, δήλωσε σχετικά με την προεκλογική εκστρατεία του Κ. Λαλιώτη: "Θα πρέπει να πούμε ότι η συγκέντρωση μαζί με το νομάρχη και, υποτίθεται, με τους δημάρχους της Β Πειραιά δεν είναι ο απολογισμός ενός έργου υπουργού, αλλά η προεκλογική συγκέντρωση ενός υποψήφιου βουλευτή. Εμείς καταγγέλλουμε τη φιέστα αυτή και τον καταγγέλλουμε και ως πρωτεργάτη μαζί με το δήμαρχο που συμφώνησαν για την επαναλειτουργία της ΔΕΗ. θεωρούμε ότι προκαλεί το λαό της Β Πειραιά με ένα τέτοιο ξεκίνημα του προεκλογικού του αγώνα και εμείς θα πρέπει να απαντήσουμε με το δικό μας όπλο και αυτή είναι η ψήφος μας, στις 22 Σεπτέμβρη".
Ο πρώην δήμαρχος Κορυδαλλού Ν. Θεμελής τόνισε με τη σειρά του ότι αυτό που γίνεται είναι μια συγκεκριμένη μεθόδευση που δεν έχει αντίκρισμα στην πραγματικότητα. "Εχουμε τεράστια ψαλίδα - συνέχισε ο Ν. Θεμελής - ανάμεσα στις εξαγγελίες και αυτά που τελικά πραγματοποιούνται".
Γ. Δ.
Οι εργολάβοι, εκμεταλλευόμενοι τις σκανδαλώδεις συμβάσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, ζητούν νέα "πανωπροίκια" δεκάδων δισ. δρχ., εκβιάζοντας με κλείσιμο των εργοταξίων και απολύσεις εργαζομένων. Σε "γεφύρι της Αρτας" έχει μετατραπεί το έργο
Νέες οικονομικές απαιτήσεις, ύψους δεκάδων δισεκατομμυρίων δραχμών, προβάλλουν και πάλι οι εργολάβοι του μετρό της Αθήνας, εκμεταλλευόμενοι τις διάτρητες και σκανδαλώδεις συμβάσεις (αρχική και συμπληρωματική), που υπέγραψαν διαδοχικά οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Στην προσπάθειά τους αυτή οι εργολάβοι δε διστάζουν να χρησιμοποιήσουν κάθε είδους εκβιασμό με θύματα τους εργαζόμενους, πολλοί από τους οποίους απειλούνται ήδη με απόλυση ή διαθεσιμότητα, καθώς τα εργοτάξια προοδευτικά ερημώνονται.
Η κατάσταση μάλιστα αυτή αναμένεται να ενταθεί για αρκετούς ακόμη μήνες, καθώς χτεσινή συνάντηση μεταξύ των εργολάβων και των επικεφαλής της εταιρίας, που εκπροσωπεί το ελληνικό δημόσιο "Αττικό Μετρό ΑΕ", έληξε άκαρπη. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εργολάβοι επικαλούνται, προκειμένου να διεκδικήσουν τις οικονομικές τους απαιτήσεις, κυρίως τις ασάφειες των συμβάσεων σχετικά με το διαχωρισμό των εργασιών σε "προβλεπόμενες" και "απρόβλεπτες". Ετσι, χαρακτηρίζουν ως "απρόβλεπτα" όλα τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από την ακινητοποίηση στους δύο "μετροπόντικες", από τις αρχαιολογικές ανασκαφές, από την αλλαγή ορισμένων μελετών κτλ. και ρίχνοντας την αποκλειστική ευθύνη για τις καθυστερήσεις αυτές στο ελληνικό δημόσιο, διεκδικούν "πανωπροίκια" δεκάδων δισ. δρχ., προκειμένου να συνεχιστούν ή να επισπευστούν τα έργα με εναλλακτικές μεθόδους! Ολες οι πρόσθετες αυτές εργασίες, φυσικά, τιμολογούνται με αυθαίρετες και "φουσκωμένες" τιμές. Παράλληλα υποβάλλουν δεκάδες ενστάσεις στη δικαστική διαιτησία για διάφορα ζητήματα, ώστε να καταφέρουν να αποσπάσουν κάποια απόφαση, με την οποία θα μετατίθεται η ευθύνη των καθυστερήσεων στο ελληνικό δημόσιο. Ιδιαίτερα, λένε οι πληροφορίες, οι γερμανικές εταιρίες - μέλη της κοινοπραξίας των εργολάβων "Ολυμπιακό Μετρό", έχουν "στυλώσει τα πόδια" και δεν υποχωρούν ούτε πόντο από τις αρχικές οικονομικές απαιτήσεις!
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, για την απεμπλοκή του πρώτου "μετροπόντικα" από την πλατεία Καραϊσκάκη οι εργολάβοι διεκδικούν γύρω στα 45 δισ. δρχ., ενώ άλλα 10 δισ. περίπου διεκδικούν για καθυστερήσεις λόγω των αρχαιολογικών ανασκαφών και της αλλαγής των μελετών σε τρεις σταθμούς. Αγνωστο είναι μέχρι στιγμής το τίμημα που ζητούν για την απεμπλοκή του δεύτερου "μετροπόντικα" που σταμάτησε πριν ένα μήνα στην οδό Ερμού, αν και είχαν υποσχεθεί - εγγράφως μάλιστα - ότι δε θα γίνει κάτι τέτοιο. Αρκετά δισ. δρχ. θα στοιχίσει επίσης ο επανασχεδιασμός του σταθμού της Δάφνης, που διαπιστώθηκε ότι πρέπει να γίνει μόλις τέλειωσαν τα έργα διαμόρφωσής του!
Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι ο τεχνικός σύμβουλος της "Αττικό Μετρό", η αμερικανική εταιρία "Μπέχτελ", παρακολουθεί με πλήρη απάθεια την όλη κατάσταση, αν και πληρώνεται από το ελληνικό δημόσιο με αρκετά δισ. δρχ. για να επιβλέπει το έργο και να λύνει ακριβώς τα τεχνικά ζητήματα που ανακύπτουν. Και να φανταστεί κανείς ότι οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ προσέλαβαν την εταιρία αυτή, θεωρώντας τη δημόσια διοίκηση "ανίκανη" να αναλάβει την επίβλεψη ενός τόσο μεγάλου έργου! Παρ' όλα αυτά όμως το έργο αυτό που ξεκίνησε με προϋπολογισμό 170 δισ. δρχ. "τρέχει" σήμερα με 700 δισ. δρχ. τουλάχιστον και είναι άγνωστο πόσο θα φτάσει το κόστος του όταν ολοκληρωθεί...
Αγνωστο επίσης παραμένει ακόμη και το πότε θα ολοκληρωθεί το έργο, που σύμφωνα με την αρχική σύμβαση επρόκειτο να παραδοθεί το Νοέμβρη του 1997, ενώ με τη συμπληρωματική σύμβαση πήρε παράταση μέχρι το Νοέμβρη του 1998. Τώρα αρμόδιοι παράγοντες διοχετεύουν έντεχνα ότι το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 1999 ή ακόμη και να παραδοθεί σταδιακά μέχρι το καλοκαίρι του 2000!
Με αυτά και αυτά το μοναδικό μεγάλο έργο που κατάφεραν να αρχίσει να κατασκευάζεται οι κυβερνήσεις του δικομματισμού τα τελευταία χρόνια έχει καταντήσει "Γεφύρι της Αρτας", ενώ με τα διάφορα "πανωπροίκια" και υπερτιμολογήσεις έχουν καταφέρει να στοιχίζει στον ελληνικό λαό "ο κούκος αηδόνι". Οπως μάλιστα έχει καταγγείλει το ΚΚΕ και στη Βουλή πολύ χειρότερα θα είναι τα πράγματα και στα υπόλοιπα μεγάλα έργα που δρομολογούνται (Σπάτα, Ρίο - Αντίρριο, Σταυρού - Ελευσίνας), η εκμετάλλευση των οποίων μάλιστα θα παραχωρηθεί απευθείας στους ιδιώτες για μερικές δεκαετίες, με τρομαχτικές συνέπειες βέβαια στην τσέπη των εργαζομένων.
Ν. Π.
Κάτω από το φουγάρο του θανάτου, που συνέβαλε στην επαναλειτουργία του ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, διαδηλώνουν οι Κερατσινιώτες
Τέτοιες σκηνές μάλλον θα αργήσουν να επαναληφθούν στο μετρό της Αθήνας...
Στα τούνελ του μετρό θα χαθούν ακόμη πολλές δεκάδες δισ. δρχ.
Στις εξαγγελίες της κυβέρνησης, τα καζάνια του θανάτου έχουν φύγει αρκετές φορές, στην πράξη όμως παραμένουν ακόμα στο Πέραμα
Στη Ζώνη, βασικό οικονομικό πνεύμονα του Περάματος, απασχολούνταν 8.000 εργαζόμενοι, σήμερα δε δουλεύουν ούτε 1.000