ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 3 Οχτώβρη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΠΛΟΙΩΝ
Νέα στοιχεία - φωτιά για άδειες αξιοπλοΐας

Το εικονιζόμενο «Καζαντζάκης» είναι από τα σχετικά νεότερα πλοία. Κι όμως βρέθηκε με σοβαρές ελλείψεις στην πυρασφάλεια. Τι θα ανακαλύψει ένας πραγματικός έλεγχος στα «σαπάκια»;
Το εικονιζόμενο «Καζαντζάκης» είναι από τα σχετικά νεότερα πλοία. Κι όμως βρέθηκε με σοβαρές ελλείψεις στην πυρασφάλεια. Τι θα ανακαλύψει ένας πραγματικός έλεγχος στα «σαπάκια»;
Νέα στοιχεία - φωτιά για τη... δράση της Διεύθυνσης Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων (ΔΕΕΠ) και της ιδιωτικής εταιρίας «Ελληνικός Νηογνώμονας ΑΕ», έρχονται στο φως για να αποκαλύψουν ότι αυτές οι δύο υπηρεσίες, είναι προέκταση του «φονικού χεριού» των εφοπλιστών και κατά συνέπεια αποτελούν «κίνδυνο - θάνατο» για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Συγκεκριμένα δύο επιθεωρητές της ΔΕΕΠ και 4 επιθεωρητές του «Ελληνικού Νηογνώμονα» έχουν κατηγορηθεί από τον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Πειραιά ότι συνέταξαν και εξέδωσαν «ψευδώς» δημόσια έγγραφα που αφορούν την ασφάλεια πλοίων! Μαζί με αυτούς κατηγορούνται και οι εφοπλιστές Αντώνης Αγαπητός και Παναγιώτης Σταθάκης, επειδή έπεισαν τους επιθεωρητές για την έκδοση των εγγράφων! Η δίκη των 8 είχε καθοριστεί για τις 31 Μάη του 2000. Οι ίδιοι άσκησαν προσφυγή στο Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Πειραιά, η οποία απορρίφθηκε με το υπ' αριθμόν 1009/2000 βούλευμα κι έτσι θα καθίσουν κανονικά στο «σκαμνί».

Η υπόθεση αυτή αφορά τα πλοία «ΣΟΥΠΕΡ ΝΑΪΑΣ», «ΝΑΪΑΣ ΕΞΠΡΕΣ» και «ΝΤΑΛΙΑΝΑ». Ειδικότερα για το πρώτο πλοίο κατηγορούνται ο επιθεωρητής της ΔΕΕΠ Σπύρος Σκαβάρας και οι επιθεωρητές του Ελληνικού Νηογνώμονα Φώτης Κιτσάτογλου και Γεώργιος Βέκρης επειδή στις 31/5/96 και 17/6/96 «για τον έλεγχο - όπως αναφέρεται του "ΣΟΥΠΕΡ ΝΑΪΑΣ" με πρόθεση συνέταξαν εκθέσεις μη ανταποκρινόμενες στην πραγματικότητα αναφέροντας ότι προέβησαν σε επιθεώρηση αυτού την οποία στην πραγματικότητα δεν πραγματοποίησαν, με συνέπεια να μην συμπεριληφθούν στις εκθέσεις αυτές βλάβες του ανωτέρω πλοίου που έχριζαν αμέσως επισκευής, προκειμένου να είναι αυτό αξιόπλοο και συγκεκριμένα δε συμπεριέλαβαν σε αυτές την ύπαρξη διαμπερούς ρήγματος 30 εκ. περίπου»! Το ρήγμα σύμφωνα με το κατηγορητήριο βρισκόταν στην εγκάρσια στεγανή φρακτή κοντά στο μέρος της γάστρας του πλοίου, σημείο που είχε υποστεί ζημιά από προσάραξη! Επίσης δεν είχαν καταγράψει προβλήματα στο δίκτυο έρματος της πρωραίας δεξαμενής και πολλά άλλα στοιχεία ιδιαίτερης σημασίας για την ασφάλεια του πλοίου.

Για το δεύτερο πλοίο κατηγορούνται ο επιθεωρητής της ΔΕΕΠ Γενάδιος Αλμυρούδης και οι επιθεωρητές του «Ελληνικού Νηογνώμονα» Θωμάς Σκριβάκης και Νίκος Δασκαλάκης επειδή στις τον Απρίλη του 1997 συνέταξαν παρόμοια με τα παραπάνω έγγραφα, χωρίς να έχουν διενεργήσει έλεγχο στο πλοίο, στα οποία δε συμπεριέλαβαν μια σειρά σοβαρές ζημιές στο μηχανοστάσιο, στα ηλεκτρολογικά του πλοίου, διαρροές πετρελαίου και λιπαντέλαιου από διάφορα σημαία των δύο μηχανών προώσεως και πολλά άλλα.

Για το «ΝΤΑΛΙΑΝΑ» κατηγορούνται ο επιθεωρητής της ΔΕΕΠ Νίκος Δασκαλάκης και ο επιθεωρητής του «Ελληνικού Νηογνώμονα» Φώτης Κιτσάτογλου επειδή στις 26/9/96 και 19/12/96, εξέδωσαν και πάλι έγγραφα που δεν ανταποκρίνονταν στην πραγματική κατάσταση του πλοίου, καθώς δεν ανέφεραν τις ζημιές στις έλικες και στα αξονικά συστήματα του πλοίου, ότι υπήρχε διάβρωση της πρωραίας δεξαμενής ζυγοσταθμίσεως ότι υπήρχε ζημιά στα πλευρά του σκάφους, έλλειψη στεγανότητας και πάει λέγοντας.

Οσον αφορά τους δύο εφοπλιστές που κατηγορούνται ότι προκάλεσαν την απόφαση στους επιθεωρητές να εκδώσουν «ψευδώς» έγγραφα ο πρώτος, ο Αντώνης Αγαπητός, ήταν ο πλοιοκτήτης των πλοίων «ΣΟΥΠΕΡ ΝΑΪΑΣ» και «ΝΑΪΑΣ ΕΞΠΡΕΣ» και ο δεύτερος, ο εκπρόσωπος της εταιρίας «ΝΕ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ» πλοιοκτήτριας εταιρίας του ΝΤΑΛΙΑΝΑ, εταιρία που ανήκε στον εφοπλιστή Αγούδημο.

Τα ονόματα των νεκρών

Στους 81 ανέρχονται επίσημα όσοι χάθηκαν στο τραγικό ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα». Εχουν βρεθεί 79 πτώματα και 78 έχουν αναγνωριστεί, ενώ μια γυναίκα αγνώστων στοιχείων βρίσκεται στο Νεκροτομείο Αθηνών. Τα ονόματα είναι τα εξής:

1. ELIA HENSEN JUL, Νορβηγός υπήκοος

2. Αλεξίου Γεώργιος

3. Αλωνιάτη Μαργαρίτα

4. Αλωνιάτης Κυριάκος

5. Αργυρού Σοφία

6. Αρκούλης Ιωάννης

7. Αρκούλης Λεονάρδος

8. Βάντζος Βασίλειος

9. Βαρβαδούκας Εμμανουήλ

10. Βασαλάκη Μαρία

11. Βιτζηλαίος Εμμανουήλ

12. Βογιατζής Θεμιστοκλής

13. Γαλάθρης Κωνσταντίνος

14. Γκούφας Χρήστος

15. Δήμας Ευάγγελος

16. Εψιμος Εμμανουήλ

17. Καλάργυρος Αντώνης

18. Καλαργύρου Ρόζα - Μαρία

19. Κάπαρος Εμμανουήλ

20. Κάπαρος Θεόδωρος

21. Καριωτάκης Νικόλαος

22. Κοντός Παναγιώτης

23. Κοντού - Μάρκου Γαριφαλιά

24. Κορρές Εμμανουήλ

25. Κούκη Βενετία

26. Κουρκούλης Σπυρίδων

27. Κουτούφαρης Στυλιανός

28. Κρεμμύδας Μιχαήλ

29. Κρητικιάς Ιωάννης

30. Κυπριώτης Θεμιστοκλής

31. Κωνσταντάκη Ευαγγελία

32. Λιακοπούλου Αλεξία

33. Μαργαρίτης Νικόλαος

34. Μαυροδόντη Ιωάννα

35. Μίμαρος Κωνσταντίνος

36. Μιτζέλου Σταυρούλα

37. Μπότσου Μαριάνα

38. Μυτιληνού Κωνσταντίνος

39. Παντελαίος Θεόδωρος

40. Παπαδοκωστάκη Μαργαρίτα

41. Περπινιάς Γεώργιος

42. Πικραμένου Βαρβάρα - Μαρία

43. Πλακάς Μιχαήλ

44. Πλακάς Πολύδωρος

45. Πλατίγγου Ελένη

46. Ραχούτης Βασίλειος

47. Ροδίτης Γρηγόριος

48. Σαπουλίδη Φωτεινή

49. Σαρρή Κυριακή

50. Σαρρής Νικόλαος

51. Σοφικίτης Εμμανουήλ

52. Σοφικίτης Στέφανος

53. Σπύρου Βασίλειος

54. Τσαμαρδίνος Νικόλαος

55. Τσαντάνης Γεώργιος

56. Τσιαπράκα Ευαγγελία

57. Υφαντή Κωνσταντίνα

58. Υφαντής Χαράλαμπος

59. Χανιώτης Εμμανουήλ

60. Χαράμη Σουζάνα

61. Χαριζάκης Περικλής

62. Χόρτης Δημήτριος

63. Καραγιαννάκη Λεμονιά

64. Κοντογιάννη Γεωργία

65. Μανώλης Ελευθέριος

66. Λουκάς Γεώργιος

67. Κοτσωρνίθης Γεώργιος

68. Μαργώνης Ιωάννης

69. Χατζής Γεώργιος

70. Σκανάβη Αλεξία

71. Μουρούλη Αικατερίνη

72. Κειχόπουλος Ιωάννης

73. Κειχοπούλου Μαρία

74. Κούκη Καλλιόπη

75. Σαπουλίδης Σωτήριος

76. Ανδρουλακάκη - Παπακωσταντίνου Δέσπω

77. Ολγα Φλαμπούρη

78. Χαλιάσου Βιργινία

Οι αγνοούμενοι μέχρι στιγμής είναι: Τριανταφύλλου Παρασκευή, SKANTERA AKIS, Αλβανός υπήκοος.


Επιχείρηση σπίλωσης

Με αφορμή δημοσιεύματα της εφημερίδας «Εξουσία», στήθηκε επιχείρηση σπίλωσης του κομμουνιστή δημοτικού συμβούλου, Κ. Ροκονίδα 

Στόχος χυδαίας μεθόδευσης έγινε ο Κώστας Ροκονίδας, στέλεχος του ΚΚΕ και αντιπρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Πάρου,καθώς επιχείρησαν να τον συσχετίσουν με ενέργειες εξυπηρέτησης των συμφερόντων της πλοιοκτήτριας εταιρίας του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ».

Η εφημερίδα «Εξουσία», στις 29 Σεπτέμβρη ισχυρίστηκε ότι ο ναυτιλιακός πράκτορας της εταιρίας και ένας δημοτικός σύμβουλος «απήγαγαν» τον πλοίαρχο του πλοίου και τον «δασκάλεψαν» ώστε να πει αυτά που θέλει η εταιρία. Το δημοσίευμα της «Εξουσίας» αναπαρήγαγε δημοσιογράφος του «ΗΧΩ FM» της Πάρου, ο οποίος πρώτος ανέφερε το όνομα του Κώστα Ροκονίδα. Στις 30 Σεπτέμβρη, η εφημερίδα επανήλθε αναφέροντας κι αυτή το όνομα του δημοτικού συμβούλου. Ο δημοσιογράφος του «ΗΧΩ FM» παραβρέθηκε σε έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που έγινε το Σάββατο για το θέμα και είπε ότι το όνομα του δημοτικού συμβούλου το χρησιμοποίησε ερωτηματικά, επειδή τον έψαχνε για να πάρει πληροφορίες για την εξέλιξη της υπόθεσης.

Η «Εξουσία» χτες σημειώνει ότι στο δημοτικό συμβούλιο παρουσιάστηκε πολίτης ο οποίος επιβεβαίωσε το περιστατικό με τον πλοίαρχο. Η εφημερίδα δεν ανέφερε όμως, ότι ο πολίτης διευκρίνισε ρητά πως ο δημοτικός σύμβουλος δεν ήταν ο Κώστας Ροκονίδας,ο οποίος συμμετείχε με άλλους συναδέλφους του στην επιχείρηση διάσωσης των ναυαγών και έμεινε αργότερα στο Κέντρο Υγείας μέχρι το βράδυ της επόμενης μέρας.

Με απόφασή του, το Δημοτικό Συμβούλιο Πάρου διαμαρτύρεται και αποδοκιμάζει τα δημοσιεύματα της «Εξουσίας», με τα οποία: «Επιχειρείται η σπίλωση Δημοτικού Συμβούλου, ο οποίος από την πρώτη στιγμή και καθ' όλη τη διάρκεια του τραγικού συμβάντος διέθεσε όλες του τις δυνάμεις στις προσπάθειες διάσωσης».

Η ΝΕ Κυκλάδων του ΚΚΕ, με ανακοίνωσή της καταγγέλλει την καλοστημένη επιχείρηση λάσπης που έχει δημιουργηθεί τονίζοντας: «Σήμερα που ακόμα ανασύρονται πτώματα από το πολύνεκρο ναυάγιο του "ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ", που η αγανάκτηση των νησιωτών γίνεται οργή για την πολιτική που ασκείται στο χώρο της ακτοπλοΐας, κάποιοι προσπαθούν να αποτρέψουν τη μετατροπή αυτής της οργής σε δυναμικές αντιδράσεις. Τα κατάπτυστα κείμενα της "Εξουσίας" στις 29 και 30 Σεπτέμβρη, διαψεύδονται ήδη από αυτούς τους οποίους η εφημερίδα επικαλείται ως καταγγέλλοντες. Δυστυχώς παρασύρθηκαν και άλλοι και αναδημοσίευσαν τα της "Εξουσίας". Πίσω από αυτή την επιχείρηση λασπολογίας βρίσκονται κάποιοι τοπικοί "παράγοντες" του νησιού, που στο όνομα της εξυπηρέτησης άλλων συμφερόντων, αμαυρώνουν την εικόνα της καθολικής και συγκλονιστικής προσφοράς όλων των Παριανών στη διάσωση των επιζώντων».

Ο Κώστας Ροκονίδας τόνισε στο «Ρ»: «Υπάρχουν κάποιοι τοπικοί "αρουραίοι" οι οποίοι βάζοντας στο στόχο εμένα, ουσιαστικά μοναδικό σκοπό έχουν να αποπροσανατολίσουν την πάλη του παριανού λαού, που αγωνίζεται για να δοθούν λύσεις στο ζήτημα της ακτοπλοΐας. Θίγοντας την υπόληψή μου προσπαθούν να σπιλώσουν τα θεσμοθετημένα όργανα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και να πλήξουν την ενότητα που επέδειξαν οι κάτοικοι στο πολύνεκρο ναυάγιο».

Η μία δίωξη μετά την άλλη

Δίωξη κατά παντός υπευθύνου της πλοιοκτήτριας εταιρίας του «Εξπρές Σαμίνα», της «Μίνοαν Φλάινγκ Ντόλφινγκ» (MFD ), ασκήθηκε από τον εισαγγελέα Πρωτοδικών Σύρου. Ταυτόχρονα, είναι σε εξέλιξη έρευνα των εισαγγελέων Ναυτοδικείου και Πειραιά, για το αν οι λιμενικοί της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ) κάνουν σωστά τη δουλιά τους - κατόπιν, μάλιστα, και της καταγγελίας καταπέλτη του α`/β` μηχανικού Αν. Σορόκου για τα σοβαρά προβλήματα του επιβατηγού. Δίωξη ασκήθηκε και από τον εισαγγελέα Πρωτοδικών Πειραιά κατά του αρχιμηχανικού της MFD Αθ. Παούρη για απόπειρα παρανόμου βίας σε βάρους του Αντ. Σορόκου. Ολα δείχνουν, επίσης, ότι από την Παρασκευή τη συνέχιση της έρευνας θα αναλάβει εφέτης - ανακριτής.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ύστερα από τη βιντεοσκόπηση του ναυαγίου από τους δύτες, αλλά κυρίως των καταγγελιών του Αντ. Σορόκου, προκύπτουν στοιχεία υπευθυνότητας της πλοιοκτήτριας εταιρίας «Μίνοαν Φλάινγκ Ντόλφινς» (MFD), εξαιτίας της ακαταλληλότητας του πλοίου. Μέσω της ποινικής αυτής δίωξης, σκιαγραφείται - χωρίς να αναφέρεται ονομαστικά - η τετραμελής Διοικούσα Επιτροπή της MFD, που αποτελείται από τους Π. Σφηνιά, Ι. Λεφάκη, Κ. Αγαπητό και Μ. Βικάτο. Πρόεδρος διοικητικού συμβουλίου, τόσο της MFD, όσο και της μητρικής εταιρίας «Μίνοαν Λάινς» είναι ο Κ. Κληρονόμος.

Με βάση τον Ποινικό Κώδικα, το παραπάνω αδίκημα τιμωρείται με κάθειρξη τουλάχιστον έξι ετών, διότι η έκθεση ζωής σε κίνδυνο είχε ως συνέπεια το θάνατο. Ταυτόχρονα όμως, όταν υπάρχει βαριά βλάβη στην υγεία του θύματος - όπως γίνεται και στην περίπτωση του «Εξπρές Σαμίνα», αφού οι περισσότεροι επιζήσαντες παρουσιάζουν συμπτώματα σοκ - τότε η κάθειρξη φτάνει μέχρι και τα δέκα έτη. Την παραπάνω δίωξη ανέλαβε η τακτική ανακρίτρια Ι. Καραμπάση, που ταυτόχρονα ασχολείται με τη δικαστική έρευνα των τεσσάρων μελών του πληρώματος του πλοίου, που κατηγορούνται για τον ίδιο λόγο - έκθεση ζωής σε κίνδυνο - αλλά σε βαθμό πλημμελήματος, εφόσον επέβαιναν και αυτοί στο πλοίο. Τα μέλη του πληρώματος που κατηγορούνται προς το παρόν είναι ο πλοίαρχος Β. Γιαννακής, ο υποπλοίαρχος Αν. Ψυχογιός, ο πηδαλιούχος Π. Κάσδαγλης και ο δόκιμος πλοίαρχος Γ. Πατήλας.

Θέλουν να του κλείσουν το στόμα

Ο εισαγγελέας Πρωτοδικών Γρ. Πεπόνης άσκησε χτες δίωξη κατά του αρχιμηχανικού της MFD Αθ. Παούρη, για απόπειρα παρανόμου βίας, παραπλάνηση και ψευδορκία, μετά την έγγραφη καταγγελία α`/β` μηχανικού Αντ. Σορόκου για φθορές στο «Εξπρές Σαμίνα». Σύμφωνα με την κατηγορία, ο Αθ. Παούρης τηλεφώνησε στον Σορόκο και τον κάλεσε να ανακατασκευάσει την κατηγορία, γιατί μπαίνει σε ένα μεγάλο και δύσκολο δρόμο. Αν ανακαλέσει, θα είναι όλη εταιρία στο πλευρό του - με ό,τι αυτό συνεπάγεται - επισημαίνεται στην κατηγορία. Αποδίδεται, επίσης, ηθική αυτουργία στους νόμιμους εκπροσώπους της MFD.

Ο εισαγγελέας, άλλωστε, έχει ήδη δώσει εντολή στον πταισματοδίκη να πραγματοποιήσει τις σχετικές ανακρίσεις. Τέλος, ο Γρ. Πεπόνης έχει δώσει παραγγελία να του παραδοθεί λεπτομερής κατάλογος με τα 55 πλοία που έχουν «ρίξει άγκυρα» στο λιμάνι του Πειραιά, γιατί δεν είχαν συμμορφωθεί με τους κανονισμούς ασφαλείας των επιβατηγών πλοίων. Ο εισαγγελέας επιθυμεί να του προσκομιστούν όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά με τους έκτακτους και τους τακτικούς ελέγχους, έτσι ώστε να απαντηθεί το ερώτημα, γιατί η απόφαση του ΥΕΝ πάρθηκε τώρα και όχι νωρίτερα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ