Η πολυθρύλητη «επαναδιαπραγμάτευση» που προπαγανδίζει το ΠΑΣΟΚ έχει σαν στόχο την πλήρη επικράτηση της πολυεθνικής στο στρατηγικό τομέα του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου
Eurokinissi |
Με τη ΝΔ, οι πολυεθνικές πάτησαν πόδι στο ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ. Με την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, παίρνουν στα χέρια τους το σύνολο των εγκαταστάσεων και μαζί τον έλεγχο του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου της χώρας |
Οπως αποκάλυψε χτες από η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λ. Κατσέλη, η κυβέρνηση σχεδιάζει την «επαναδιαπραγμάτευση» της σύμβασης παραχώρησης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων με την κινεζική πολυεθνική, όχι βέβαια για να ανακόψει την πορεία της πλήρους ιδιωτικοποίησης μιας στρατηγικής σημασίας εγκατάστασης, αλλά για να εκχωρήσει στην COSCO και την Προβλήτα 1, η οποία υποτίθεται ότι θα παρέμενε στην ΟΛΠ ΑΕ! Με τη μέχρι τώρα σύμβαση, η COSCO έβαζε υπό την κυριότητά της την Προβλήτα 2, ενώ αναλάμβανε την υποχρέωση να φτιάξει και μια ακόμα Προβλήτα, την 3, η οποία επίσης θα ανήκε στην ίδια.
Με τη μεθόδευση της παράδοσης και της Προβλήτας 1 στην πολυεθνική, η κυβέρνηση σπεύδει να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τη «δράση» της COSCO στο πρώτο λιμάνι, παραδίδοντας στο σύνολό του το μεγαλύτερο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της χώρας. Δηλαδή της προσφέρει πλέον τα «κλειδιά» του ελληνικού εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου, με απροσδιόριστες συνέπειες συνολικά για την εργατική λαϊκή οικογένεια. Ταυτόχρονα σφοδρό θα είναι το χτύπημα και στα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων του ΟΛΠ, αφού ήδη προβλέπεται ότι οι εργασιακές σχέσεις θα υπόκεινται στους νόμους της «ελεύθερης αγοράς». Σε απλή μετάφραση, ο ΣΕΜΠΟ μετατρέπεται σε απέραντο εργασιακό γκέτο όπου θα κυριαρχούν απόλυτα οι νόμοι της «ανταγωνιστικότητας».
Για το ζήτημα συγκλήθηκε χτες στο Μέγαρο Μαξίμου σύσκεψη με τον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς (Εργασίας, Ανάπτυξης - Οικονομίας - Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Υποδομών - Μεταφορών και Δικτύων) και τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης. Πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά τη διάρκεια της σύσκεψης, ο πρωθυπουργός διαμήνυσε στους υπουργούς ότι πρέπει να σπάσει με κάθε τρόπο η απεργία.
Σε δηλώσεις της αμέσως μετά της σύσκεψη, η Λ. Κατσέλη ανέφερε χωρίς περιστροφές ότι: «Η ΣΕΠ (σ.σ. η εταιρεία που αναλαμβάνει τον ΣΕΜΠΟ για λογαριασμό της COSCO) συμφώνησε να καθίσουμε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για να συζητήσουμε όλους τους όρους της παραχώρησης προς αμοιβαίο βεβαίως συμφέρον. Το δεύτερο που συμφωνήσαμε την Παρασκευή με την ΣΕΠ, είναι ότι ο ΟΛΠ και η ΣΕΠ να καθίσουν μαζί πάλι, από μηδενική βάση, να κοιτάξουν το πλαίσιο συνεργασίας προβλητών 1 και 2»!
Τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης φρόντισαν να αποσαφηνίσουν από νωρίς χτες στενοί συνεργάτες του πρωθυπουργού και κυβερνητικοί κύκλοι που σημείωναν ότι «η επαναδιαπραγμάτευση ανοίγει ενδιαφέροντα κεφάλαια και προοπτικές στη συνεργασία Ελλάδας - Κίνας», ενώ εξυμνούσαν και τις «εξαιρετικές ενέργειες της κινεζικής πρεσβείας αλλά και της Λούκας Κατσέλη». Σ' αυτό το πνεύμα τα κυβερνητικά στελέχη έθεταν χωρίς περιστροφές το ερώτημα αν «πρέπει να μείνουμε με την πρόβλημα 1 του λιμανιού στα χέρια...», ενώ εγκαλούσαν «για ζημιογόνα στάση» την «αντιπολίτευση και όποιον επιχειρεί να παρέμβει στις διαπραγματεύσεις».
Σε άλλο σημείο των δηλώσεών της, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων, η Λ. Κατσέλη πρόσθεσε: «Είμαστε ανοιχτοί στο διάλογο. Θέλουμε να στηρίξουμε τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Ακριβώς γι' αυτό πετύχαμε αυτά που πετύχαμε την Παρασκευή, να συζητήσουμε με την άλλη πλευρά και να δούμε πώς καλύτερα θα διασφαλιστούν τα εργασιακά δικαιώματα και στο πλαίσιο της υπάρχουσας σύμβασης, αλλά και της νέας σύμβασης που θα γίνει». Με άλλα λόγια, θα προκύψει εντέλει νέα σύμβαση. Οσο για το αν διασφαλίζονται τα δικαιώματα των εργαζομένων, αυτό θα είναι... θέμα «διαλόγου»!
Στα πλαίσια της συνεργασίας της κυβέρνησης με την πολυεθνική, χτες το απόγευμα έγινε και συνάντηση της Λ. Κατσέλη με τον πρέσβη της Κίνας. Αμέσως μετά, η υπουργός δήλωσε περιχαρής: «Θέλουμε να αναπτύξουμε την οικονομική συνεργασία με την Κίνα, να ενισχύσουμε τις εμπορικές και τις επενδυτικές μας σχέσεις για αμοιβαίο όφελος και των δύο χωρών. Πιστεύουμε σε αυτήν τη φιλία και συνεργασία και θα κάνουμε τα αδύνατα δυνατά και οι δύο για να επιλύσουμε όποια προβλήματα έχουν δημιουργηθεί και να προχωρήσουμε μπροστά για μία αποδοτική συνεργασία».
Ολες οι παραπάνω εξελίξεις επιβεβαιώνουν πλήρως το ΚΚΕ που από την πρώτη στιγμή είχε επισημάνει ότι η υπεράσπιση των εργασιακών κατακτήσεων είναι άρρηκτα δεμένη και προϋποθέτει την πάλη για λιμάνι στην υπηρεσία των λαϊκών συμφερόντων. Είχε τονίσει ότι η απελευθέρωση των λιμανιών που επιβάλλει η ΕΕ υπονομεύει και τα συμφέροντα του λαού και τα δικαιώματα των εργαζομένων. Ταυτόχρονα, αναδεικνύεται όλο και πιο επιτακτική η συσπείρωση των εργαζομένων του ΟΛΠ στο ΠΑΜΕ, που και με την προχτεσινή του παρέμβαση στο ΣΕΜΠΟ κάλεσε ο απεργιακός αγώνας να γίνει υπόθεση των ίδιων των εργαζομένων. Να συμπορευτούν με τις ταξικές δυνάμεις, συγκροτώντας μέτωπο καταρχήν με τους εργαζόμενους του Πειραιά, ενάντια συνολικά στην αντιλαϊκή πολιτική, διεκδικώντας λιμάνια αποκλειστικά 100% δημόσια, στην υπηρεσία του λαού.
Στην προσπάθειά της να χτυπήσει τον αγώνα των εργαζομένων, η κυβέρνηση έχει ενεργούς συμπαραστάτες τους εμποροβιομήχανους και τους εφοπλιστές
Κυβέρνηση και μεγαλοεργοδοσία πατάνε πάνω στην ενδοτικότητα της συνδικαλιστικής πλειοψηφίας και χυμάνε να σπάσουν τον αγώνα των εργαζομένων |
Πρώτος τη σημαία κρατάει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας Κ. Μίχαλος, ο οποίος, με χτεσινό δελτίο Τύπου, ξεδιάντροπα απαιτεί να τεθεί σε ισχύ η κατάπτυστη δικαστική απόφαση που εξέδωσε το 2008 το Εφετείο Πειραιά, με την οποία είχε χαρακτηρίσει παράνομες και καταχρηστικές τις απεργιακές κινητοποιήσεις που έκαναν και τότε οι εργαζόμενοι κατά της παραχώρησης. Και όχι μόνον αυτό, αλλά απαγόρευε και όσες θα γίνονταν στο μέλλον με τα ίδια αιτήματα!
Στο ίδιο μήκος κύματος, η Διεθνής Ναυτική Ενωση, που εκπροσωπεί τους εφοπλιστές και τις πολυεθνικές μεταφορικές εταιρείες, με ανακοίνωσή της, απαιτεί παρέμβαση του πρωθυπουργού για να επιβάλει στο λιμάνι την «έννομη τάξη». Παρόμοια ανακοίνωση εξέδωσε και το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Αθήνας.
Την ίδια στιγμή, η πλειοψηφία ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ και ΑΠ στη διοίκηση της Ομοσπονδίας των υπαλλήλων του λιμανιού (ΟΜΥΛΕ) και στην Ενωση Λιμενεργατών, υπονομεύουν ευθέως τον αγώνα των εργαζομένων. Κάτω από την αποφασιστικότητα και τις πιέσεις των εργαζομένων, η πλειοψηφία αποφάσισε μεν τη συνέχιση των απεργιών, ωστόσο πιστή στην τακτική του «κοινωνικού διαλόγου» δίνει στους αντιπάλους των εργαζομένων νέα περιθώρια για να εντείνουν την επίθεσή τους. Την ώρα που οι εργαζόμενοι εκπέμπουν μήνυμα ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, αυτή η πλειοψηφία συνδιαλέγεται με την κυβέρνηση για τη δήθεν επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης παραχώρησης, αποδεχόμενη πλήρως την πολιτική της ιδιωτικοποίησης και νομιμοποιώντας επί της ουσίας τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για καθολική παράδοση του ΣΕΜΠΟ στην πολυεθνική.
Σε αντεργατική - αντιλαϊκή πλειοδοσία επιδίδονται οι υποψήφιοι για την αρχηγία της ΝΔ, ασκώντας πιέσεις στην κυβέρνηση για να εφαρμόσει την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και να δείξει πυγμή στις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων. Η Ντόρα Μπακογιάννη επανήλθε χθες και σε δήλωσή της προβάλλει τις «τεράστιες ζημιές» που προκαλούν στο Δημόσιο και τις επιχειρήσεις, προκειμένου να μεγιστοποιήσει την πίεση για να σπάσουν οι απεργίες. Ειδικότερα, η επίδοξη αρχηγός της ΝΔ «θυμίζει» ότι «από τις συνεχιζόμενες κινητοποιήσεις στο λιμάνι του Πειραιά, το Δημόσιο χάνει κάθε μέρα 3 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ταυτόχρονα χιλιάδες τόνοι εμπορευμάτων παραμένουν εγκλωβισμένοι ή μεταφέρονται σε λιμάνια του εξωτερικού». Επικρίνει το ΠΑΣΟΚ για τις ανεύθυνες και λαϊκίστικες εξαγγελίες, ενώ επιχειρεί να παίξει και με τις ενδοκυβερνητικές κόντρες, υποδεικνύοντας στην υπουργό Οικονομίας αν έχει απορίες «να ρωτήσει τον κ. Πάγκαλο».
Στην ίδια κατεύθυνση ο Δημήτρης Αβραμόπουλος κάνει λόγο για «επικίνδυνη ανευθυνότητα» της κυβέρνησης, χαρακτηρίζει «πολύ συμφέρουσα» για το Ελληνικό Δημόσιο τη σύμβαση παραχώρησης στην COSCO και καλεί την κυβέρνηση να πει «ποια ακριβώς εργασιακά δικαιώματα υπερασπίζεται και προστατεύει, άγνωστα σε μας, γιατί όλα τα δικαιώματα που προβλέπονται τόσο στο νόμο, όσο και η επιχειρησιακή Σύμβαση η οποία υπογράφηκε, σε συμφωνία με τους εργαζομένους πολύ πρόσφατα, είναι απόλυτα κατοχυρωμένα»(!).
Ο νόμος αυτός πέρασε με τις ψήφους μόνο της ΝΔ. Ωστόσο, η πατρότητα της σύμβασης ανήκει στο ΠΑΣΟΚ. Με το νόμο αυτό δόθηκε νομική ισχύ στη Σύμβαση Παραχώρησης που έχει υπογράψει το Ελληνικό Δημόσιο με τον ΟΛΠ (13 Φλεβάρη 2002, με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ και υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας τον Γ. Ανωμερίτη), ώστε ανά πάσα στιγμή ο Οργανισμός να είναι σε θέση να παραχωρεί τμήματα των λιμανιών. Πρόκειται για κείμενο άθλιο που προβλέπει ακριβώς την παραχώρηση των πάντων. Η διαφορά της σύμβασης που ενέκριναν οι βουλευτές της ΝΔ με αυτό που είχε υπογράψει ο Ανωμερίτης, είναι ότι από τα 40 έτη, η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης ορίζεται με το νόμο κοντά στα 50 έτη με κάποιες παρατάσεις.
Σε ό,τι αφορά τους όρους που προβλέπει η Σύμβαση παραχώρησης στην κινέζικη πολυεθνική COSCO:
-- Τον Απρίλη του 2008 ο σημερινός πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου κατέθεσε Επίκαιρη Ερώτηση προς τον τότε πρωθυπουργό Κ. Καραμανλή με θέμα: «Τις ιδιωτικοποιήσεις δημόσιων επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας που επιχειρεί η κυβέρνηση»(!!!). Στο κείμενο της Ερώτησης ανέφερε: «Αν υλοποιηθούν τα σχέδια της κυβέρνησης» για την «πλήρη ιδιωτικοποίηση δημόσιων επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας», η Ελλάδα «θα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα, στην οποία τα μεγαλύτερα λιμάνια, το σύνολο των μεγάλων αεροδρομίων, οι τηλεπικοινωνίες, η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και άλλοι ζωτικοί τομείς της οικονομίας θα είναι ιδιωτικοί ή και θα ελέγχονται από αντίστοιχους οργανισμούς άλλων χωρών». Και καταλήγει: «Αυτή η πολιτική είναι και ξεπερασμένη και αποτυχημένη. Την εφάρμοσαν μόνο στο παρελθόν ακραία νεοφιλελεύθερες κυβερνήσεις όπως της κ. Θάτσερ και του κ. Μητσοτάκη».
-- Στις 10 Μάη 2008 η πολιτική εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Ελπ. Τσούρη δήλωνε: «Το ΠΑΣΟΚ καταγγέλλει τη σημερινή κυβέρνηση για την απόφασή της να πουλήσει εθνικής σημασίας, αλλά και ασφάλειας, περιουσιακά στοιχεία, (...) ο δημόσιος έλεγχος και η διαχείριση των λιμενικών μας υποδομών αποτελεί βιώσιμη επιλογή, λόγω της κερδοφορίας και της δυνατότητας χρηματοδότησης των υπό εξέλιξη επενδυτικών τους σχεδίων και, επιβάλλεται, λόγω του στρατηγικού χαρακτήρα και ρόλου τους στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας».
-- Με ανακοίνωσή του, το ΠΑΣΟΚ στις 10 Γενάρη 2008 σημείωνε: «Η κυβέρνηση Καραμανλή αποκαλύπτει για μια ακόμη φορά ότι, πίσω από τον "μεταρρυθμιστικό μανδύα" που ενδύεται, επιχειρεί να κρύψει τις αντιλαϊκές και αυταρχικές επιλογές της, που στην προκειμένη περίπτωση έχουν στόχο το ξεπούλημα των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης σε ιδιωτικά συμφέροντα».
-- Η Νομαρχιακή Επιτροπή ΠΑΣΟΚ Πειραιά και Νήσων με ανακοίνωση της στις 3 Μάρτη 2009 σημείωνε: «Η διαδικασία ξεπουλήματος του ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ ήταν στημένη και προαποφασισμένη από την κυβέρνηση Καραμανλή στα πλαίσια του άκρατου νεοφιλελευθερισμού (...) όλα τα προηγούμενα χρόνια η πολιτική του ΠΑΣΟΚ βασίστηκε στη διαφύλαξη του δημόσιου ελέγχου του ΟΛΠ (...) Το ΠΑΣΟΚ καταγγέλλει το ξεπούλημα των λιμανιών και δεσμεύεται ότι θα κάνει ό,τι μπορεί να ανατρέψει μια ακόμα πράξη ντροπής της ΝΔ»...
Για την κατάσταση στο λιμάνι ρωτήθηκε χτες ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ Γ. Καρατζαφέρης και δήλωσε: «Πρέπει να γίνει επαναδιαπραγμάτευση σε βάθος για να ωφεληθεί η πατρίδα, η οικονομία και οι εργαζόμενοι, όχι όμως να παίξουμε παιχνίδια τα οποία επιθυμεί η Αμερική, να διώξουμε δηλαδή τους Κινέζους απ' τη Μεσόγειο». Γενικόλογα και ανέξοδα αντιαμερικανός ο ΛΑ.Ο.Σ., άλλα όχι πολέμιος της πολιτικής που παραδίδει στρατηγικούς τομείς της οικονομίας και εγκαταστάσεις της χώρας στις πολυεθνικές, ανεξάρτητα από εθνικότητα. Και πάνω σ' αυτή τη βαθιά αντιλαϊκή στρατηγική του θέση, οικοδομεί και την αυταπάτη ότι, μέσα από τις κατάλληλες «διαπραγματέυσεις», μπορεί και το μεγάλο κεφάλαιο να είναι ικανοποιημένο (δηλαδή να κονομάει) και ο λαός και οι εργαζόμενοι να περνάνε καλά. Στο διά ταύτα, αυτό που λέει στους εργαζόμενους είναι: Διεκδικήστε μια καλύτερη διαπραγμάτευση για το πώς θα σφαγιάσει τα δικαιώματά σας η πολυεθνική και σταματήστε την απεργία, επειδή είναι κοινό συμφέρον να έχει η κινέζικη COSCO το λιμάνι. Αυτές είναι οι υπηρεσίες που προσφέρει ο ΛΑ.Ο.Σ. στο κεφάλαιο και - στη συγκεκριμένη συγκυρία - στην κυβέρνηση, που δείχνει πρόθυμη να δεχτεί οποιαδήποτε συνδρομή προκειμένου να σπάσει την απεργία και να ολοκληρώσει την παράδοση του λιμανιού στις πολυεθνικές. Και είναι βέβαιο, ότι τόσο η μεγαλοεργοδοσία, όσο και η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, θα εκτιμήσουν δεόντως τις υπηρεσίες του...