ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 23 Απρίλη 2000
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
Αλλοθι στην κυβέρνηση για επιβολή πρόσθετων τοπικών φόρων

Οι κεντρικοί αυτοτελείς πόροι παραμένουν καθηλωμένοι στο 2,5% του κρατικού προϋπολογισμού, ενώ απαιτείται ο διπλασιασμός τους
Οι κεντρικοί αυτοτελείς πόροι παραμένουν καθηλωμένοι στο 2,5% του κρατικού προϋπολογισμού, ενώ απαιτείται ο διπλασιασμός τους
Προς ένα συνέδριο, μέσα από το οποίο η κυβέρνηση επιδιώκει να εξασφαλίσει άλλοθι νομιμοποίησης του στόχου για παραπέρα μετατροπή των δήμων σε επιχειρήσεις που θα πωλούν υπηρεσίες στους δημότες, βαδίζουν οι αιρετοί της χώρας.

Το συνέδριο της ΚΕΔΚΕ θα γίνει στις 4,5 και 6 Μάη και τυπικά πρόκειται να ασχοληθεί με το τεράστιο θέμα της οικονομικής ασφυξίας της αυτοδιοίκησης. Στην πράξη, όλα μαρτυρούν πως ένας αριθμός 5.000 ανθρώπων θα περάσει ένα ευχάριστο τριήμερο με πληρωμένα από τους δημότες έξοδα στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής, ενώ ένας μικρός αριθμός αιρετών θα συζητήσει και για τα οικονομικά.

Κι αυτή, όμως, η συζήτηση για τα οικονομικά έχει προδιαγεγραμμένο αποτέλεσμα. Μόλις προχτές το ΔΣ της ΚΕΔΚΕ κατέληξε σε μια από τις τρεις εισηγήσεις, αυτή που αφορά την πρότασή της για τον τρόπο κατανομής των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων. Για το δεύτερο θέμα, που είναι η απόδοση φορολογικής εξουσίας στους ΟΤΑ δεν υπάρχει εισήγηση. Εχουν μοιραστεί μόνο κάποια τεχνοκρατικού τύπου κείμενα μέσα από τα οποία γίνεται προσπάθεια να εξοπλιστούν οι αιρετοί, με επιχειρήματα ουσιαστικά υπέρ της πρόσθετης φορολόγησης των δημοτών.

Ας σημειωθεί ότι από το προηγούμενο συνέδριο, η ηγεσία της ΚΕΔΚΕ είχε δεσμευτεί με απόφαση να παρουσιάσει έγκαιρα εισηγήσεις, οι οποίες έπρεπε να έχουν ήδη συζητηθεί στα Δημοτικά Συμβούλια και τις τοπικές ενώσεις. Η διαδικασία αυτή δεν εφαρμόστηκε κι αν κρίνει κάποιος από τις μέχρι τώρα κυβερνητικές δηλώσεις επί αυτών των θεμάτων συμπεραίνει πως οι αποφάσεις υπέρ του κυβερνητικού σχεδιασμού έχουν ήδη παρθεί και απλά το συνέδριο θα χρησιμοποιηθεί για τη νομιμοποίησή τους. Το πρόβλημα δεν είναι διαδικαστικό, καθώς σύντομα η κυβέρνηση θα εμφανιστεί να εξαγγέλλει νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα οικονομικά της αυτοδιοίκησης, δηλώνοντας πως έτσι ανταποκρίνεται σε αιτήματα της Αυτοδιοίκησης.

Η πρόταση της ΚΕΔΚΕ δε διαφέρει και πολύ από την εφαρμοζόμενη για το 2000 κατανομή. Μεγάλο μέρος της κυβερνητικής κοινωνικής πολιτικής ασκείται με χρήμα της Αυτοδιοίκησης
Η πρόταση της ΚΕΔΚΕ δε διαφέρει και πολύ από την εφαρμοζόμενη για το 2000 κατανομή. Μεγάλο μέρος της κυβερνητικής κοινωνικής πολιτικής ασκείται με χρήμα της Αυτοδιοίκησης
Με αφορμή τη μεθόδευση αυτή είχαμε μια πρώτη συζήτηση με τον Παναγιώτη Βακαλόπουλο, δημοτικό σύμβουλο Ταύρου και μέλος της Οικονομικής Επιτροπής της ΚΕΔΚΕ.

- Το ΔΣ της ΤΕΔΚΝΑ αποφάσισε να ζητήσει αναβολή του συνεδρίου της ΚΕΔΚΕ, γιατί δεν έχει γίνει καμία συζήτηση στους δήμους για το τεράστιο θέμα των οικονομικών. Μετέχοντας στην οικονομική επιτροπή και γνωρίζοντας τα κείμενα που θα συζητηθούν, πιστεύετε ότι είναι σε θέση οι αιρετοί που θα πάρουν μέρος στο συνέδριο να καταλήξουν σε αποφάσεις που να μη θίγουν τους δημότες;

-Μπορούν να πάρουν αποφάσεις που να μη θίγουν, αν το θέλουν. Αλλά οι όποιες αποφάσεις πάρουν θα είναι ερήμην όχι απλώς σε σχέση με την αναβολή, αλλά γιατί δεν έχουν συζητήσει καν τα Δημοτικά Συμβούλια. Από το Δεκέμβρη δήλωναν ότι πρέπει να πάει η εισήγηση στους δήμους και να κάνουν προτάσεις. Δεν έγινε. Επισήμαναν ότι μελετάνε τους ΚΑΠ αλλά χωρίς εισήγηση.

Το συνέδριο αρχίζει την τρίτη μέρα του Πάσχα και εκ των πραγμάτων τώρα δεν υπάρχει δυνατότητα να συνεδριάσουν τα ΔΣ, όταν μόλις προχτές στο ΔΣ της ΚΕΔΚΕ οριστικοποιήθηκαν οι προτάσεις κι αυτό μόνο για τους ΚΑΠ. Αυτές οι προτάσεις έπρεπε τουλάχιστον 20 μέρες πριν να έχουν συζητηθεί στα Δημοτικά Συμβούλια. Αρα η απόφαση της ΤΕΔΚΝΑ να ζητήσει αναβολή της συζήτησης είναι τεκμηριωμένη και σωστή.

-Ομως το συνέδριο φαίνεται να προχωρά. Τι προβλέπουν τελικά όποια κείμενα έχουν εγκριθεί;

-Για τους ΚΑΠ η πρόταση καταλήγει με δεδομένο ότι κανένας δήμος δεν πρέπει να πάρει λιγότερα απ' αυτά που πήρε πέρσι. Δεύτερο ότι πρέπει να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα των μικρών δήμων για λειτουργία. Εμείς λέμε ότι τη βιωσιμότητα πρέπει να την καλύψει η κυβέρνηση και όχι οι ΚΑΠ. Δεν είναι υποχρέωση των δήμων να στηρίξουν την κυβερνητική πολιτική. Με την πρόταση της ΚΕΔΚΕ ορίστηκε ένα ελάχιστο λειτουργικό κόστος και χωρίστηκαν οι δήμοι σε τρεις κατηγορίες.

Η πρώτη κατηγορία είναι οι δήμοι μέχρι 3.000 κατοίκους, η 2η με 5.000, στην τρίτη κατηγορία μοιράζεται ένα ποσό ανά κάτοικο και ό,τι μένει μοιράζεται πληθυσμιακά. Ετσι το 80% του ποσού μοιράζεται με τις κατηγορίες και το 20% πληθυσμιακά.

-Αυτό όμως, τελικά σημαίνει στασιμότητα στο ταμείο με βάση και τον πληθωρισμό. Πόσο κοντά, λοιπόν, στις πραγματικές ανάγκες βρίσκεται η πρόταση;

-Η ερώτηση πρέπει να απαντηθεί σε σχέση και με το σχέδιο για την πρόσθετη φορολογία. Πιστεύουμε ότι το σύνολο της ρύθμισης που προωθείται κινείται σε λάθος κατεύθυνση. Από τη στιγμή που ο δήμος θα έχει τη δυνατότητα θα επιβάλλει φόρους, θα την αξιοποιήσει. Κι ας μην έχουμε αυταπάτες. Δε θα καταργηθούν φόροι που εισπράττει η κεντρική διοίκηση, για να δοθεί τέτοιο δικαίωμα στους δήμους. Οι υπάρχοντες φόροι θα παραμείνουν και θα επιβληθούν νέοι.

Η άποψή μας είναι ότι οι φόροι που αφορούν έσοδα της ΤΑ και τα εισπράττει το κράτος, δηλαδή, όπως ο φόρος μεγάλης ακίνητης περιουσίας, το χαρτόσημο, ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων και του χρηματιστηρίου, πρέπει να ενσωματωθούν στους ΚΑΠ κι αν αυτό συμβεί ισοδυναμεί περίπου με το 5% του κρατικού προϋπολογισμού από το 2,5 που δίνεται σήμερα. Ετσι δε θα χρειαστεί να μπουν νέοι φόροι.

-Μπορεί να διεκδικηθεί αυτό;

-Από το συνέδριο της Ρόδου ακόμα έχουμε ομόφωνες αποφάσεις που δεν πρέπει να μείνουν στα συρτάρια και αναφέρονται σε διεκδίκηση του 1/5 των παρακρατηθέντων, στο 25% από το 20% της φορολογίας εισοδήματος. Χρειάζεται χρονοδιάγραμμα διεκδίκησης και αν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματα να πάμε και σε κινητοποιήσεις.

-Οι συσχετισμοί, όμως, είναι δεδομένοι και αρνητικοί. Την ίδια ώρα τα βοηθητικά υλικά του Συνεδρίου δείχνουν μια εμμονή ορισμένων να περάσουμε από την κρατική επιχορήγηση στις τοπικές φορολογίες. Γιατί αυτή η κατεύθυνση;

- Γιατί θέλουν να εφαρμοστούν οι ντιρεκτίβες της ΕΕ που διατάσσουν μετά την ένταξη στην ΟΝΕ, η ΤΑ μόνη της να αντλεί πόρους από την κοινωνία και όχι από το κρατικό ταμείο, το οποίο όμως έχει προεισπράξει φόρους που πρέπει να αποδοθούν στην αυτοδιοίκηση. Ισχυρίζονται ότι αυτό θα γίνει χωρίς νέους φόρους. Το ξέρουν ότι δεν μπορεί να συμβεί αυτό. Δε θα καταργηθούν παλιοί φόροι. Από το προηγούμενο συνέδριο της Ρόδου δόθηκε κατεύθυνση για μετατροπή της ΤΑ σε επιχείρηση. Δόθηκε οδηγία στον προϋπολογισμό του δήμου για κάθε έργο να προβλέπεται και το έσοδο. Αν ένα έργο δεν προβλέπει έσοδα δε θα μπαίνει στον προϋπολογισμό. Αυτό σημαίνει πως αν θες παιδικό σταθμό αναγκαστικά πρέπει να επιβάλεις τοπικό φόρο, αφού δε θα υπάρχει κρατική επιδότηση για αυτό.

- Διαπιστώνεται μια «ρήξη» με κατακτημένα λαϊκά χαρακτηριστικά που είχε η ΤΑ όπως τη γνωρίζαμε μέχρι τώρα όπου ακόμα και συντηρητικοί δήμαρχοι διεκδικούσαν ποσά από το κράτος για την κάλυψη κοινωνικών αναγκών;

-Αυτό ακριβώς συμβαίνει με τη μετατροπή του δήμου σε επιχείρηση. Το ονομάζουν «εκσυγχρονισμό». Ομως ανατρέπει ό,τι λαϊκό είχε η αυτοδιοίκηση. Ο,τι λέγαμε παλιά για διεκδίκηση πόρων από το κράτος αυτοί το ονομάζουν «εξάρτηση από το κράτος», άρα, λένε, «εκσυγχρονισμός ίσον αυτονομία», δηλαδή νέοι φόροι.

- Πιστεύετε πως οι δημότες δεν έχουν τίποτα να περιμένουν από αυτό το συνέδριο;

-Βεβαίως και δεν έχουν τίποτα να περιμένουν προς το συμφέρον τους. Ομως, να πούμε πως ανεξάρτητα από τους διαμορφωμένους συσχετισμούς οι ίδιοι οι σύνεδροι έχουν τη δυνατότητα να αντιδράσουν. Αναλαμβάνουν ευθύνη και πρέπει να συσπειρωθούν περισσότεροι, για να μην περάσει αυτή η μεθόδευση. Υπάρχει προηγούμενο, στο συνέδριο της Ρόδου όπου 28 σύνεδροι δεν ψήφισαν την κατεύθυνση για τους φόρους. Μπορούν να αντιδράσουν περισσότεροι.

-Αυτό προϋποθέτει αποδέσμευση από κυβερνητικές και άλλες δεσμεύσεις.

-Ναι, πρέπει να το κάνουν.


Θ.Λ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ