ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Απρίλη 2000
Σελ. /36
ΠΑΙΔΕΙΑ
Αναγκαίο το μέτωπο αντίστασης εκπαιδευτικών, γονιών, μαθητών

Με το ΔΣ της ΟΛΜΕ συναντήθηκε χτες η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλ. Παπαρήγα

Την ανάγκη, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και η νεολαία να γίνουν «ένα σώμα και μια ψυχή», για να ανακόψουν εξελίξεις σε βάρος των παιδιών της εργατικής τάξης, τόνισε η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα, στο πλαίσιο της χτεσινής της συνάντησης με το ΔΣ της ΟΛΜΕ.

Στη συνάντηση, που εντάσσεται στο πλαίσιο των προεκλογικών επαφών του ΔΣ της ΟΛΜΕ με τα πολιτικά κόμματα, οι εκπρόσωποι των καθηγητών έθεσαν τα χρόνια αιτήματά τους και αναφέρθηκαν στις επιπτώσεις της μεταρρύθμισης και την ανάγκη κατάργησης των αντιεκπαιδευτικών νόμων 2525 και 2640. Ο αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ Αντ. Αντωνάκος δήλωσε χαρακτηριστικά, μετά τη συνάντηση, ότι «η έλλειψη διαλόγου τα τρία τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει σε εκρηκτικές καταστάσεις στο χώρο της εκπαίδευσης» και έκανε λόγο για «απόλυτη αυθαιρεσία, με την οποία έχουν δημιουργήσει δραματικές καταστάσεις, διώκοντας δεκάδες χιλιάδες μαθητές έξω από το Λύκειο, δημιουργώντας μαθητές δύο ταχυτήτων».

«Παραμένουμε σταθεροί στη θέση μας για την κατάργηση του αντιεκπαιδευτικού νόμου που προώθησε η κυβέρνηση, αλλά και για την ανάγκη, ειδικότερα, να αντιμετωπιστούν οξυμένα προβλήματα, που επίσης έχουν τεθεί στις κινητοποιήσεις», δήλωσε μετά τη συνάντηση η Αλέκα Παπαρήγα, αναφερόμενη στο «ψυχοφθόρο εξεταστικό σύστημα, που έχει αναδειχτεί, όπως είναι η κακή κατάσταση των σχολείων της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, η οποία στην ουσία είναι εντελώς περιθωριοποιημένη και από αυτό το κακό σύστημα λυκείου το οποίο κυριαρχεί».

Αναφερόμενη στο ρόλο του εκπαιδευτικού, η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ είπε: «Θεωρούμε ότι ο εκπαιδευτικός μέσα στο σύστημα παιδείας παίζει έναν κεντρικό ρόλο, επομένως και οι συνθήκες δουλιάς του και η αμοιβή του και η συνεχής προσπάθεια ανανέωσης των γνώσεών του πρέπει να είναι στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής πολιτικής. Τους στόχους, όμως, της σημερινής εκπαιδευτικής πολιτικής, τους αμφισβητούμε πλήρως».

«Πιστεύουμε ότι οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και η νεολαία πρέπει να γίνουν ένα σώμα και μια ψυχή, για να ανακόψουν εξελίξεις, που ήδη είναι δρομολογημένες και που θα οδηγήσουν το 50% των παιδιών να σταματάει το Γυμνάσιο ή, στην καλύτερη περίπτωση, να παίρνει έναν τίτλο σπουδών Γυμνασίου. Προβλέπουμε να μειωθεί η ροή προς το Λύκειο, ακόμα λιγότερα παιδιά να τελειώνουν το Λύκειο. Μιλάμε για συνολική υποβάθμιση των γνώσεων και θεωρούμε ότι το συντριπτικό πλήγμα θα δοθεί με τους νέους νόμους που ετοιμάζονται και αφορούν την Ανώτατη Εκπαίδευση», είπε. Παράλληλα, προέβλεψε ότι «πάμε για πτυχιούχους αμόρφωτους, με τη σύγχρονη έννοια του όρου - όχι, βέβαια, με την παλιά - και βεβαίως είμαστε αντίθετοι με μια παιδεία, η οποία υποτάσσεται στους νόμους της αγοράς, η οποία παράγει στη μεγάλη πλειοψηφία του ένα φθηνό "απασχολήσιμο" εργατικό δυναμικό, ενώ από την άλλη μεριά βγάζει μια ελίτ επιστημόνων, ενδεχομένως με πολλά πτυχία, οι οποίοι θα χρησιμοποιηθούν για την καταπίεση της κοινωνίας και όχι για τη φιλολαϊκή της ανάπτυξη», κατέληξε.

Καταδίκη ΠΑΣΟΚ και ΝΔ

Η λογική της υποταγής της παιδείας στις επιταγές της ΟΝΕ και του μεγάλου κεφαλαίου, που υπηρετεί ο δικομματισμός, πρέπει να καταδικαστεί και στην κάλπη στις 9 του Απρίλη

Οι προχτεσινές προεκλογικές εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας για 85.531 εισακτέους φέτος στα ΑΕΙ και ΤΕΙ (στους οποίους περιλαμβάνονται και οι προηγούμενοι απόφοιτοι που θα εξεταστούν με βάση το σύστημα των δεσμών) και οι δημαγωγικές κορόνες της ΝΔ, περί κατάργησης των εξετάσεων στη Β` Λυκείου και τα περί εισαγωγής των υπολογιστών στο σχολείο, χρησιμοποιούνται ως «δόλωμα» για χιλιάδες γονείς που τα τελευταία τέσσερα ιδιαίτερα χρόνια στενάζουν για να αντιμετωπίσουν τα τεράστια βάρη της... δημόσιας, κατά τα άλλα, παιδείας. Η καταδίκη της πολιτικής των δύο κομμάτων μπορεί να έρθει μόνο μέσα από τη στήριξη των αγωνιστικών ψηφοδελτίων του ΚΚΕ, της μόνης δύναμης, που στήριξε, στηρίζει και διεκδικεί μια παιδεία προσαρμοσμένη στις λαϊκές ανάγκες.

ΠΑΣΟΚ και ΝΔ στην ίδια ρότα

Ολα τα άλλα κόμματα, και κυρίως το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ, στα ζητήματα της παιδείας βαδίζουν σταθερά πάνω στις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ και του εκπαιδευτικού μοντέλου που απαιτεί η οικονομία της αγοράς, η ΟΝΕ, δηλαδή το να βγαίνουν μαθητές και φοιτητές που θα είναι συμβατοί με το μοντέλο του απασχολήσιμου, του εργαζόμενου χωρίς γενικές γνώσεις, με περιορισμένη ειδίκευση και κατάρτιση. Η ΝΔ προβάλλει με επιθετικό τρόπο όλες τις κατευθύνσεις της ΕΕ, ενισχύοντας τες και με ιδεολογικού τύπου επιχειρήματα και υπερθεματίζει για όλες τις αντιλαϊκές επιλογές, τις οποίες έχει εντάξει στο πρόγραμμά της. Πυρήνας των θέσεών της, όπως και του ΠΑΣΟΚ, είναι ο στόχος του μεγάλου κεφαλαίου για αντιστοίχιση μιας στενής καταρτισιακής «ευέλικτης» εκπαίδευσης (για τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων) με τις «ευέλικτες» εργασιακές σχέσεις, την αποσύνδεση πτυχίου - επαγγέλματος κλπ. Ταυτόχρονα η ΝΔ απαιτεί επίσπευση των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης και ανταποδοτικής λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος.

Η πραγματικότητα όμως των πεπραγμένων της τετραετίας του ΠΑΣΟΚ είναι αμείλικτη. Με βάση τα στατιστικά στοιχεία του ΥΠΕΠΘ, τη σχολική χρονιά 1997-1998 αποφοίτησαν από το Γυμνάσιο 120.430 μαθητές. Από αυτούς μόλις οι 88.000 συνέχισαν στην Α` Λυκείου, δηλαδή υπήρξε μία διαρροή 32.430 μαθητών . Αντίστοιχα, από τους 121.832 μαθητές που φοιτούσαν το σχολικό έτος 1997-98 στην Α` Λυκείου, συνέχισαν την επόμενη χρονιά στη Β` Λυκείου μόλις 90.000 και εκεί η διαρροή ήταν 31.832. Ετσι, βλέπουμε ότι το 1999 τουλάχιστον 65.000 μαθητές εγκατέλειψαν το λύκειο. Γι' αυτούς το υπουργείο δε λέει κουβέντα. Η απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στα ΤΕΕ, που δίκαια οι μαθητές ονομάζουν σκουπιδοντενεκέ της εκπαίδευσης, συμπληρώνει μαζί με το χαράτσι που πληρώνουν οι γονείς για φροντιστήρια, που ξεπερνάνε τα 5.000 σε όλη τη χώρα, τη διεύρυνση των ταξικών φραγμών στο λύκειο.

ΚΚΕ
Προτάσεις στον αντίποδα των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων

Οι προτάσεις του ΚΚΕ είναι επί της ουσίας φιλολαϊκές, που διαμορφώθηκαν στην πάλη για την υπεράσπιση των μορφωτικών συμφερόντων της νεολαίας, του εργαζόμενου λαού. Συνοψίζοντας, οι κεντρικές κατευθύνσεις της λογικής του ΚΚΕ είναι:

· Δίχρονη υποχρεωτική αυτοτελή προσχολική αγωγή μέσα από κρατικό σύστημα παιδικών κέντρων.

· Ενιαίο δωδεκάχρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο, προσανατολισμένο στην ολόπλευρη καλλιέργεια δημιουργικής προσωπικότητας, μέσα από την κοινωνική διαπαιδαγώγηση και την αρμονική ανάπτυξη των ικανοτήτων του καθενός, ανεξάρτητα από το επάγγελμα που μελλοντικά θα ακολουθήσει, αποσύνδεση του λυκείου από την πρόσβαση στα πανεπιστήμια.

· Ειδικές επαγγελματικές σχολές, ενταγμένες στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, σε «μεταλυκειακό» επίπεδο, όπου θα παρέχεται επαγγελματική εκπαίδευση (για όσα επαγγέλματα απαιτούν μια ειδίκευση που δεν μπορεί να την αποκτήσει κανείς άμεσα στην παραγωγή), που θα δίνει την απαραίτητη ειδίκευση για την ολοκληρωμένη άσκηση επαγγέλματος. Αυτή η ειδίκευση θα είναι αποτέλεσμα επαγγελματικής εκπαίδευσης, θεμελιωμένης στο γενικό μορφωτικό υπόβαθρο που θα αποκτούν όλοι ολοκληρώνοντας το 12χρονο σχολείο.

· Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, αντί για τη σημερινή μεταδευτεροβάθμια σούπα, στην οποία ανακατεύονται οι επιστημονικές σπουδές και οι σχολές κατάρτισης, την πολυδιαφοροποιημένη τριτοβάθμια εκπαίδευση.

· Σύνδεση του πτυχίου με το επάγγελμα, υπεράσπιση και διεύρυνση των εργασιακών ασφαλιστικών δικαιωμάτων.

· Επαρκής χρηματοδότηση της παιδείας από τον κρατικό προϋπολογισμό για την πλήρη κάλυψη των αναγκών του δημόσιου συστήματος (το συμβολικό, αλλά και ουσιαστικό αίτημα για 15%, που δεν είναι μόνο ο αναγκαίος διπλασιασμός του φετινού πενιχρού 7,99%, αλλά και ο αναπροσανατολισμός της χρηματοδότησης για ουσιαστική μόρφωση κι έρευνα).

· Κατάργηση κάθε μορφής ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Οι προτάσεις του ΚΚΕ βρίσκονται στον αντίποδα των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, γιατί και το πιο επιμέρους φιλολαϊκό μέτρο δεν μπορεί σήμερα να εφαρμοστεί παρά μόνο σε σύγκρουση με τις αντιδραστικές επιταγές «της ΟΝΕ και μετα-ΟΝΕ εποχής».

Το ΚΚΕ καλεί το λαό να μην ξεχάσει τα συμπεράσματα που βγήκαν το προηγούμενο διάστημα, στους δρόμους της αντίστασης και της διεκδίκησης. Να σκεφτεί πάνω στην εμπειρία του, να συνειδητοποιήσει τα δικά του κοινά συμφέροντα και να υψώσει σήμερα πιο δυνατή τη δική τους φωνή και να δώσει και με την ψήφο του στο ΚΚΕ μια γροθιά στην αντιεκπαιδευτική πολιτική, για να δυναμώσουν από τις 10 Απρίλη οι αγώνες του.

Να δοθεί οριστική απάντηση

«Θέλουμε το σχολείο μας τώρα» βροντοφώναξαν χτες το πρωί οι μαθητές του 1ου Δημοτικού Σχολείου Ν. Ιωνίας, οι οποίοι μαζί με τους γονείς αλλά και τους μαθητές του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ν. Ιωνίας, στο οποίο φιλοξενούνται σε διπλοβάρδια από τις αρχές του χρόνου, πραγματοποίησαν συγκέντρωση στο σεισμόπληκτο σχολείο τους.

Μέχρι τώρα δεν έχει αποφασιστεί πια θα είναι η τύχη του σχολείου, ενώ στις 22 Μάρτη ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΚ Μ. Μπαλτάς είχε δεσμευτεί στους γονείς των δύο σχολείων ότι μέχρι τις 10.3.2000 θα έχει δοθεί οριστική απάντηση και χρονοδιάγραμμα των εργασιών για την αποκατάσταση των ζημιών ή των βλαβών ή ενδεχομένως την κατεδάφιση, αν αυτό προκύψει από τα στοιχεία της μελέτης.

Την Δευτέρα 3 Απρίλη, τα ΔΣ των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου και 3ου Δημοτικών Σχολείων, καθώς και των 8ου και 19ου, τα οποία αντιμετωπίζουν πρόβλημα από το σεισμό, μαζί με εκπροσώπους όλων των δημοτικών παρατάξεων της Ν. Ιωνίας θα πραγματοποιήσουν σύσκεψη για να καθορίσουν την παραπέρα δράση τους.

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Παιδείας πραγματοποιούν σήμερα, Σάββατο, στις 6 το απόγευμα, επιτυχόντες εκπαιδευτικοί του ΑΣΕΠ που δε διορίστηκαν και αντιδρούν στη διεξαγωγή του νέου διαγωνισμού. Πρόκειται για τους εκπαιδευτικούς που, πιστεύοντας ότι ο διαγωνισμός χειραγώγησης των εκπαιδευτικών εξασφαλίζει το διορισμό, είχαν λάβει μέρος στο διαγωνισμό τον Ιούνη του 1998. Οπως δηλώνουν, τις επόμενες μέρες θα κατατεθούν ομαδικές προσφυγές για την ακύρωση του νέου διαγωνισμού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ