ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 26 Γενάρη 1999
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κλίμα εκτόνωσης και υποσχέσεων

"Πολιτική" σημαίνει να προλαμβάνεις τις αντιδράσεις που δημιουργεί η εφαρμογή της πολιτικής σου. Κάπως έτσι, λοιπόν, ο υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος,δεν άφησε περιθώρια αντιδράσεων και διαμαρτυριών, στους υπεύθυνους των επιχορηγούμενων θιάσων, τους οποίους είχε προσκαλέσει για συζήτηση και απολογισμό των πεπραγμένων τους. Η υποβόσκουσα αντίδραση είχε να κάνει με την καθυστέρηση καταβολής της πρώτης δόσης επιχορήγησης της περιόδου 1998 - 1999. Ο Γενάρης βρίσκεται στο τέλος του, η θεατρική περίοδος άρχισε ουσιαστικά από τον περασμένο Οκτώβρη και μόλις τον Δεκέμβρη δόθηκε η εξόφληση της θεατρικής περιόδου 1997 - 1998, την οποία μάλιστα κάποιοι δεν την έχουν ακόμη εισπράξει για καθαρά γραφειοκρατικούς λόγους. Η απόφαση εξόφλησης, όμως, έχει εκδοθεί.

Στη συνάντηση, λοιπόν, ο υπουργός Πολιτισμού δήλωσε ότι τελειώνει το βάσανο για τα επιχορηγούμενα θέατρα, καθώς καθιερώνεται ο τρόπος και ο χρόνος καταβολής των δόσεων.Ειδικά για φέτος, μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου θα καταβληθεί το 40%, μέχρι τον Μάιο το 30% και τέλος Ιουνίου με αρχές Ιουλίου, το υπόλοιπο 30%. Από του χρόνου, θα καταργηθούν οι προγραμματικές συμβάσεις, οι οποίες πραγματικά δεν είχαν νόημα, αλλά μάλλον τυπικό χαρακτήρα, αφού βάρυναν μόνο τους επιχορηγούμενους θιάσους. Το βάρος των θιάσων θα υπάρχει πάλι σε ό,τι αφορά στη συνέπεια του προγραμματισμού, που θα ελέγχεται από το ΥΠΠΟ λίγο πριν το τέλος της θεατρικής περιόδου.

Ετσι, λοιπόν, από τον επόμενο χρόνο οι δόσεις θα δίνονται ως εξής: Μέχρι τον Οκτώβρη το 30%, μέχρι τον Φεβρουάριο το 30% και μέχρι τον Ιούνιο το υπόλοιπο 40% (αφού προηγηθεί ο έλεγχος).

Βέβαια, οι θεσμοί όπως και οι νόμοι γίνονται για να παραβιάζονται. Μακάρι να μην ισχύσει στην περίπτωση αυτή, γιατί όπως ξέρουμε και στα ΔΗΠΕΘΕ υπάρχει ανειλημμένη υποχρέωση του ΥΠΠΟ για καταβολή σε συγκεκριμένο χρόνο αλλά παραβιάζεται. Χθες, αργά το βράδυ, ακολούθησε και συνάντηση με τους καλλιτεχνικούς διευθυντές των ΔΗΠΕΘΕ. Τα αποτελέσματα της συνάντησης θα γίνουν γνωστά σήμερα.

Θυμίζουμε ότι πρόκειται για συναντήσεις που κατ' αρχήν επρόκειτο να έχουν απολογιστικό χαρακτήρα σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση του Ε. Βενιζέλου ότι στη βάση των απολογισμών θα επανεξεταστούν όλες οι χρηματοδοτήσεις από την αρχή. Ωστόσο οι συναντήσεις είχαν μάλλον διαφορετικό χαρακτήρα, κυρίως υποσχέσεων και προσπάθειας εκτόνωσης του κλίματος διαμαρτυρίας που είχε δημιουργηθεί.

Αυτό προκύπτει και από τη συνάντηση που είχε με τις επιχορηγούμενες Ομάδες Χορού. Ο Ε. Βενιζέλος δεσμεύτηκε ότι θα εξοφληθούν τα χρωστούμενα της περιόδου 1997 - 1998 και για την επόμενη περίοδο είπε ότι οι χρηματοδοτήσεις θα αφορούν σε τριετές πρόγραμμα και το 50% θα καταβάλλεται αμέσως μετά την έγκριση. Εξάλλου κατά δήλωση του υπουργού, η Γνωμοδοτική Επιτροπή για το Χορό, το Φεβρουάριο θα κάνει διπλές συνεδριάσεις για να επισπευστούν οι διαδικασίες. Πάντως και οι Ομάδες Χορού θα αξιολογούνται κάθε φορά ανάλογα με την έκθεση πεπραγμένων της προηγούμενης περιόδου.

Ωστόσο επανέφεραν το αίτημα ενός χώρου που θα στεγάζονται και ο Ε. Βενιζέλος "υποσχέθηκε" πιθανή παραχώρηση ενός θεάτρου. Πρότεινε δε να συνδεθεί ο χορός με τα ΔΗΠΕΘΕ και τα Φεστιβάλ υπό τη σκέπη φορέα διαχείρισης, αλλά οι εκπρόσωποι των Ομάδων είπαν ότι αυτός ο φορέας θα μπορούσε να είναι μόνο το Σωματείο Χορογράφων.

Τέλος μέχρι αργά χθες το απόγευμα βρισκόταν σε εξέλιξη σύσκεψη του υπουργού Πολιτισμού με τους γενικούς γραμματείς όλων των περιφερειών της χώρας, με αντικείμενο την πορεία εκτέλεσης του Β ΚΠΣ και το σχεδιασμό του Γ ΚΠΣ.

Ωριμη ζωγραφική δημιουργία

Νεκρές φύσεις, τοπία και προσωπογραφίες, υφαίνουν το ζωγραφικό ιστό της δεύτερης ατομικής έκθεσης ζωγραφικής της Κωνσταντίας Αδαμοπούλου,που παρουσιάζεται έως τις 30 Ιανουαρίου στην αίθουσα τέχνης "Ανεμος" (Κυριαζή 36, Κηφισιά). Σε εποχές αμφισβήτησης του κλασικού από διάφορες τάσεις και ρεύματα, η καλλιτέχνης εξακολουθεί να πιστεύει ότι το σχέδιο και το χρώμα είναι αναντικατάστατα. Αρνείται να υποκύψει στη λογική των μεταμοντέρνων εικαστικών παρεμβάσεων, θυσιάζοντας την παραδοσιακή αισθητική στο βωμό μιας ακαθόριστης "ανάγκης" για πρωτοτυπία.

Η αντίληψή της για τη ζωγραφική διαχέεται σε ολόκληρο το έργο της: από την επιλογή των θεμάτων στην καθαρότητα της σύνθεσης, από την αυστηρότητα του σχεδίου στην αρμονία των χρωμάτων. Η αντίληψη αυτή αποτυπώνεται ακόμη και στα υλικά που χρησιμοποιεί: λάδι, παστέλ, κάρβουνο ή μολύβι σε πανί ή σε χαρτί.

Οπως σημειώνει η ιστορικός τέχνης Μυρτώ Παινέση - Καλογερά "Η ζωγραφική της Κωνσταντίας Αδαμοπούλου είναι απέριττη, λιτή και άμεση... Ενδιαφέρεται να αποκρυσταλλώσει και να αποτυπώσει την αρμονία και τη γαλήνη της φύσης, είτε πρόκειται για τοπία, είτε για νεκρές φύσεις, καθώς και τη χαρά της ζωής, όπως αυτή καθρεφτίζεται μέσα από τον αρμονικό συνδυασμό των χρωμάτων και από τις φωτοσκιάσεις των αντικειμένων που έχει επιλέξει να αποδώσει. Μια ελαφρά μελαγχολική διάθεση στα πορτρέτα της δεν αναιρεί τη γενικότερη ευφορία που αισθανόμαστε, αντικρίζοντας τα έργα της. Σ' αυτό το άρτιο αισθητικά αποτέλεσμα, συμβάλλουν, οπωσδήποτε, τα υλικά που χρησιμοποιεί για να εκφράσει τις καλλιτεχνικές της ανησυχίες, η αυστηρή οργάνωση του σχεδίου, αλλά και η καθαρότητα της σύνθεσης. Ολα τα παραπάνω στοιχεία συνθέτουν μια πολύ προσωπική και ώριμη ζωγραφική δημιουργία που υπόσχεται πολλά για το μέλλον".

Επίτιμος διδάκτωρ ο Ι. Καμπανέλλης

Πενήντα χρόνια συγγραφικής δημιουργίας και γενικότερης προσφοράς στο ελληνικό θέατρο συμπλήρωσε ο Ιάκωβος Καμπανέλλης,ο οποίος την περασμένη βδομάδα αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτωρ του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.Ο Ι. Καμπανέλλης είναι ο πρώτος επίτιμος διδάκτωρ του νεοσύστατου Τμήματος Θεάτρου και το πρώτο μέλος της ακαδημαϊκής κοινότητας με τυπικό προσόν σπουδών το απολυτήριο Δημοτικού και το πτυχίο οικοδόμου - σχεδιαστή Μέσης Τεχνικής Σχολής.

Την εκδήλωση, που έγινε στην αίθουσα τελετών του παλαιού κτιρίου της Φιλοσοφικής Σχολής, παρακολούθησε πολύς κόσμος και είχε τη λαμπρότητα που απαιτούσε η στιγμή. Τον καθιερωμένο "έπαινο" προς τον τιμώμενο εκφώνησε ο καθηγητής Θεατρολογίας Νικηφόρος Παπανδρέου,επισημαίνοντας ότι ο "Καμπανέλλης είναι για το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα στο θέατρο, ό,τι ήταν ο Γρηγόρης Ξενόπουλος για το πρώτο". Ενώ ο Ι. Καμπανέλλης μίλησε με θέμα "Ο έσω θίασος". Στη σχετική ομόφωνη απόφαση - ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος Θεάτρου, αναφέρεται ότι ο τίτλος του επίτιμου διδάκτορα απονέμεται στον διακεκριμένο συγγραφέα, επειδή αυτός "έχει συμβάλει με το έργο του στη διαμόρφωση της εθνικής μας δραματουργίας, τόσο στο επίπεδο της θεατρικής γλώσσας, όσο και στο επίπεδο της θεματολογίας".

"Απαντα" Γ. Μουτάφη

Με την παρουσίαση (χτες) από τις εκδόσεις "Δωδώνη",με ομιλητή τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών Μιχάλη Μερακλή,του τρίτου τόμου, ολοκληρώθηκε η έκδοση των "Απάντων" του γνωστού γιατρού, προοδευτικού ανθρώπου και λογοτέχνη Γιάννη Μουτάφη.Ο τρίτος τόμος, που προλογίζεται από τον Φώτη Δημητρακόπουλο και την Κ. Καπού - Μουτάφη (τη σύζυγο του εκλιπόντα γιατρού και λογοτέχνη, η οποία φρόντισε για την έκδοση των έργων του), υποτιτλίζεται "Μελετήματα, Μετάφραση, Θέατρο".Το πρώτο σκέλος του, τα μελετήματα, αφορούν τον Νίκο Καζαντζάκη και τα περισσότερα έργα του. Το δεύτερο αφορά στο έργο του φίλου του, αδελφού του αλλά και δικού του Τάκη Χονδρουδάκη,όπως ήταν το πραγματικό ονοματεπώνυμο του Φώτη Αγγουλέ,και καθώς ελάχιστα έχουν γραφεί για τον κομμουνιστή Φώτη Αγγουλέ, η μαρτυρία και τα κριτικά κείμενα του Γ. Μουτάφη είναι πολύτιμα. Τρίτο σκέλος του βιβλίου αποτελεί το θεατρικό έργο του Γ. Μουτάφη "Ο άσκημος ή κυνηγώντας την ευτυχία".

Να σημειώσουμε ότι ο πρώτος τόμος των "Απάντων" του Γ. Μουτάφη, που κυκλοφόρησε το 1993 από το "Βιβλιοπωλείο των Βιβλιοφίλων" και προλογίστηκε από τους Μ. Μερακλή και Γ. Ρηγάτο, περιέχει το ποιητικό έργο του, ενώ ο δεύτερος τόμος ("Δωδώνη", 1996) περιέχει τα πεζά του.

"Κορόνες" και ερωτηματικά

Κορόνες καταγγελίας, χτες, προς τη διεύθυνση της Λυρικής Σκηνής από τον λυρικό τραγουδιστή Τζον Μοδινό, που ορμώμενος, όπως είπε, από το "ενδιαφέρον και την αγάπη του για την ΕΛΣ", της οποίας είχε διατελέσει διευθυντής την περίοδο '80 - '83, ενώ είχε υποβάλει υποψηφιότητα για την ίδια θέση πριν δύο χρόνια, έκανε λόγο για σπατάλες, αδιαφάνεια και προχειρότητα. Επίσης, αμφισβήτησε τον τρόπο λειτουργίας του λυρικού θεάτρου, καθώς "λειτουργεί χωρίς Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας, ο οποίος έπρεπε να έχει υπογραφεί από τον Ιούνιο του '95" (σ. σ. αυτό βεβαίως αφορά στο ΥΠΠΟ).

"Παρακαλώ, είπε, τη διεύθυνση να δώσει στη δημοσιότητα το ποσό επιχορήγησης του ΥΠΠΟ, το ποσό εξόδων, τα έσοδα από την καλλιτεχνική δραστηριότητα και τον "καθαρό" αριθμό εισιτηρίων, τον προϋπολογισμό των παραστάσεων". Μαζί με τον πρώην μονωδό της ΕΛΣ, Βασ. Φακίτσα, υποστήριξαν ότι οι εργαζόμενοι της Λυρικής δεν αντιδρούν γιατί δόθηκαν στους εκπροσώπους τους αυξημένες καλλιτεχνικές δραστηριότητες, ενώ μίλησαν για σκανδαλώδεις αμοιβές των διευθυντών.

Αν και το όψιμο ενδιαφέρον των δύο καταγγελλόντων δημιουργεί πολλά ερωτηματικά, όπως και οι προθέσεις τους, θεωρούμε ότι θα έπρεπε να απαντήσουν οι αρμόδιοι και δη ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ.

Με αφορμή την έκδοση ενός εικαστικού ντοκουμέντου, που περιλαμβάνει σελίδες παλιών νεανικών λευκωμάτων υπό τον τίτλο "Εν λευκώματι",οι εκδόσεις "Καστανιώτη" διοργανώνουν από σήμερα (8μ.μ.) στον εκθεσιακό χώρο "Σταύρος Μιχαλαριάς Αρτ" (Αλωπεκής 1 - 3), ένα πολιτιστικό τετραήμερο. Το τετραήμερο περιλαμβάνει: Ανάγνωση κειμένων - στίχων της ηλικίας της αθωότητας. Ανάλυση του "Τι εστί λεύκωμα" από τον επιμελητή της Εθνικής Πινακοθήκης Μάνο Στεφανίδη.Εκθεση λευκωμάτων που καλύπτουν μια περίοδο 100 χρόνων και σύγχρονες εικαστικές δημιουργίες, με ανάλογα θέματα, του συλλέκτη νεανικών λευκωμάτων και συγγραφέα Βασίλη Καββαθά.

Σήμερα (1.30μμ) στο πλοίο "Ελευθέριος Βενιζέλος" (Ηετιώνεια Ακτή Πειραιά) θα πραγματοποιηθεί η τελετή απονομής των βραβείων του λογοτεχνικού - ποιητικού διαγωνισμού "Νίκος Καββαδίας". Τα βραβεία θα απονεμηθούν σε ναυτικούς που συμμετείχαν σε αυτόν και έχουν επιλεγεί από τις επιτροπές των οποίων πρόεδροι είναι ο Αντώνης Σαμαράκης και ο Λευτέρης Παπαδόπουλος.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ