ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 13 Νοέμβρη 1998
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Μακριά από τα πραγματικά προβλήματα
  • Αρχισε χτες η συζήτηση του νομοσχεδίου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής
  • Μπ. Αγγουράκης: Θα χειροτερέψει η κατάσταση στις συγκοινωνίες και, παράλληλα, θα χτυπηθούν οι εργασιακές σχέσεις

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών για τις αστικές συγκοινωνίες του Λεκανοπεδίου άρχισε να συζητιέται από χτες στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής και, όπως προκύπτει από τις διατάξεις του, δεν πρόκειται να λυθεί το πρόβλημα των συγκοινωνιών, αλλά, αντίθετα, θα χειροτερέψει και μαζί του θα χτυπηθούν ακόμα περισσότερο οι ήδη άσχημες εργασιακές σχέσεις στις επιχειρήσεις αυτές.

Το νομοσχέδιο αυτό, τόνισε στην ομιλία του στην επιτροπή ο βουλευτής του ΚΚΕ Μπ. Αγγουράκης,κινείται στις γνωστές γενικότερες κατευθύνσεις της κυβέρνησης, που κάθε άλλο παρά ενισχύουν τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Οι κατευθύνσεις αυτές, είπε, προωθούν μία πολιτική υπέρ των ΙΧ αυτοκινήτων, κάτι που φαίνεται και από τις καθυστερήσεις που σημειώνονται στην κατασκευή του μετρό ή τα προβλήματα που υπάρχουν για την καθιέρωση του τραμ ή του περιαστικού σιδηροδρόμου.

Σχολιάζοντας τα όσα λέγονται για τα "τεράστια χρέη", έκανε λόγο για κυβερνητική πολιτική που ενθαρρύνει τα ιδιωτικά κέρδη, υπενθυμίζοντας ότι τα χρέη δημιουργήθηκαν επειδή οι εκάστοτε κυβερνήσεις δεν έδιναν την επιδότηση του εισιτηρίου, στέλνοντας τους Οργανισμούς να δανείζονται από τις τράπεζες με υπέρογκα επιτόκια. Ανέφερε επίσης τη γενναία επιδότηση των ιδιωτών στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι πήραν περισσότερα λεφτά από τους φορείς της συγκοινωνίας στο Λεκανοπέδιο. Δεν παρέλειψε δε να υπενθυμίσει ότι οι περίφημοι "νοικοκυραίοι ΣΕΠίτες" της περιόδου διακυβερνήσεως από τη ΝΔ επιδοτήθηκαν για τρία χρόνια με 45 δισ. δραχμές.

Ο Μπ. Αγγουράκης τόνισε ότι στο νομοσχέδιο προβλέπεται πως η επιδότηση θα μπορεί να μη δίνεται, εφόσον δεν το επιτρέπει η "δημοσιονομική πολιτική", κάτι που προοιωνίζεται την ύπαρξη νέων δανείων και συνακόλουθα νέων χρεών. Μία άλλη σημαντική πτυχή του θέματος, είπε ο βουλευτής, είναι η χειροτέρευση των ήδη κακών εργασιακών σχέσεων. Αλλωστε, όπως αναφέρει το ίδιο το νομοσχέδιο, στόχος είναι η μείωση του κόστους και η αύξηση της παραγωγής, κάτι που οδηγεί μαθηματικά στο ξεζούμισμα των εργαζομένων στις συγκοινωνίες. "Στρατό θυμίζει ο κανονισμός εργασίας", είπε χαρακτηριστικά ο Μπ. Αγγουράκης. Κατήγγειλε επίσης τις ρυθμίσεις που γίνονται στο Ταμείο των εργαζομένων στα ΗΛΠΑΠ και είπε ότι το νομοσχέδιο με τις προβλέψεις για μετοχοποίηση και λειτουργία Ανώνυμης Εταιρίας προϊδεάζει για πιο επιθετική ιδιωτικοποίηση των συγκοινωνιών.

Στη συζήτηση οι βουλευτές της ΝΔ κινήθηκαν, από τη μια, στο γνωστό μοτίβο του "χαρίσματος" εκατοντάδων δισ. δρχ., και από την άλλη, στην κατεύθυνση εξύμνησης των ΣΕΠιτών της περιόδου Μητσοτάκη. Μάλιστα, ζήτησαν να αποζημιωθούν οι ΣΕΠίτες, κάτι που δεν απέκλεισε ο υπουργός Μεταφορών, λέγοντας ότι σύντομα θα κατατεθεί νομοσχέδιο που θα κανονίζει τα θέματα της εκκαθάρισης των ΣΕΠ με "αμοιβαίες ρυθμίσεις".

Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκαν και οι εκπρόσωποι του ΣΥΝ και του ΔΗΚΚΙ.

Ο υπουργός Μεταφορών, Τ. Μαντέλης,στην τοποθέτησή του δεν αρνήθηκε ουσιαστικά τη χειροτέρευση των εργασιακών σχέσεων στις συγκοινωνίες, λέγοντας ότι αυτές "ορθολογικοποιούνται" και "τακτοποιούνται". Οσον αφορά, δε, τα όσα καταγγέλλονται για την ιδιωτικοποίηση των συγκοινωνιών, ήταν αποκαλυπτικός λέγοντας ότι στο δίλημμα δημόσιες ή ιδιωτικές συγκοινωνίες, η κυβέρνηση απαντάει με "συγκοινωνίες που να εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον".

Η συνέχιση της συζήτησης θα γίνει την ερχόμενη βδομάδα με την ακρόαση εκπροσώπων των εργαζομένων και των ΣΕΠιτών.

Στάση και σήμερα στον Ηλεκτρικό Σιδηρόδρομο

Κλιμακώνονται την ερχόμενη βδομάδα οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων σε ΗΛΠΑΠ - ΗΣΑΠ

Χωρίς ηλεκτρικό σιδηρόδρομο για πέντε ώρες, από τις 11 π.μ. μέχρι τις 4 μ.μ., θα παραμείνει και σήμερα η πρωτεύουσα, λόγω της νέας στάσης των ηλεκτροδηγών ΗΣΑΠ.

Οι απεργιακές κινητοποιήσεις στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών, που άρχισαν χτες με την 5ωρη στάση εργασίας (11 π.μ. - 4 μ.μ.) των εργαζομένων στα τρόλεϊ (ΗΛΠΑΠ) και των ηλεκτροδηγών, θα κλιμακωθούν την ερχόμενη βδομάδα.

Την απόφαση αυτή πήραν χτες σε Γενικές τους Συνελεύσεις οι εργαζόμενοι των ΗΛΠΑΠ και ΗΣΑΠ, ενώ το μήνυμα που στέλνουν προς κάθε κατεύθυνση είναι ότι είναι αποφασισμένοι για αγώνα διαρκείας, μέχρι να αποσύρει η κυβέρνηση το νομοσχέδιο - "τερατούργημα" για τις αστικές συγκοινωνίες και τους αντεργατικούς - αναχρονιστικούς κανονισμούς εργασίας.

Η συμμετοχή των εργαζομένων στα τρόλεϊ και τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο στις χτεσινές Γενικές Συνελεύσεις ήταν μαζική και δυναμική, δηλωτική της αναστάτωσης που επικρατεί στον κλάδο, αλλά και της αγωνιστικής διάθεσης των εργαζομένων να αντισταθούν στις κυβερνητικές μεθοδεύσεις για την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών και την ανατροπή των εργασιακών τους σχέσεων.

Στο πλαίσιο αυτό οι εργαζόμενοι στα τρόλεϊ κήρυξαν, για την ερχόμενη Τετάρτη και Παρασκευή, νέες στάσεις εργασίας, από την έναρξη της βάρδιας μέχρι τις 9 π.μ. και από τις 10 μ.μ. μέχρι τη λήξη της βάρδιας. Στη νέα Γενική Συνέλευση της Τετάρτης θα επικυρώσουν συγκεκριμένο αγωνιστικό πρόγραμμα για τη μεθεπόμενη βδομάδα, με καθημερινές 3ωρες στάσεις εργασίας, πρωί, μεσημέρι, βράδυ.

Απόφαση για κλιμάκωση των κινητοποιήσεων από την ερχόμενη βδομάδα πήραν χτες και οι εργαζόμενοι στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και τα πράσινα λεωφορεία. Σε σημερινή κοινή τους σύσκεψη οι διοικήσεις της Ενωσης Εργαζομένων ΗΣΑΠ και του Σωματείου Ηλεκτροδηγών θα καθορίσουν τις νέες κινητοποιήσεις, με προσανατολισμό να υπάρξει συντονισμός με τους εργαζόμενους στα ΗΛΠΑΠ.

Στη χτεσινή Γενική Συνέλευση των εργαζομένων στα τρόλεϊ, απηύθυνε σύντομο χαιρετισμό ο Χρ. Σταμούλος,μέλος του ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ. Επισήμανε ότι ακόμα κι αν ψηφιστεί το νομοσχέδιο, είναι στο χέρι των εργαζομένων να το ακυρώσουν στην πράξη με τον αγώνα τους, αρκεί να απεγκλωβιστούν από τις αυταπάτες και ενωμένοι να μπουν μπροστά στον αγώνα, παρασύροντας μ' αυτό τον τρόπο και τις συνδικαλιστικές ηγεσίες, που μέχρι σήμερα αρνούνται το ενιαίο μέτωπο και αποφασίζουν ξεχωριστές απεργιακές κινητοποιήσεις για... την τιμή των όπλων. Υπογράμμισε ότι στο δρόμο του αγώνα θα βγουν και οι εργαζόμενοι στην ΕΘΕΛ, έστω και αν κάτι τέτοιο δεν το θέλει η πλειοψηφία του συνδικάτου, και κάλεσε σε κοινό και συντονισμένο αγώνα ακόμα και όσους καλοπροαίρετα έδωσαν τη συγκατάθεσή τους στην κυβέρνηση να προχωρήσει τα σχέδιά της, τονίζοντας: "Το μόνο κέρδος της κυβέρνησης είναι η διάσπαση των εργαζομένων".

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Στη λογική της φορολόγησης των πολιτών
  • Αρχισε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου για τα έσοδα των νομαρχιών
  • Β. Μπούτας: Να θεσμοθετηθεί συγκεκριμένο ποσοστό επί του κρατικού προϋπολογισμού για την ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης

Ενταγμένο στη γενικότερη αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης, που θέλει την Αυτοδιοίκηση φορομπηχτικό μηχανισμό, είναι το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης για τους "οικονομικούς πόρους της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης", η συζήτηση του οποίου άρχισε χτες στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Στο νομοσχέδιο απαριθμούνται οι πηγές εσόδων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, οι οποίες προέρχονται από ίδια έσοδα (φόροι, τέλη, δικαιώματα κλπ.), κρατική επιχορήγηση και από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους. Προβλέπεται ότι θα περιέρχονται στις Νομαρχίες το 15% των Τελών Κυκλοφορίας Αυτοκινήτων, το 10% του Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων, το 10% από το Πρόσθετο Εφάπαξ Τέλος στα επιβατικά, φορτηγά και λεωφορεία που κυκλοφορούν πρώτη φορά, το 2% του ΦΠΑ και το 100% επί των τελών διενέργειας τεχνικών ελέγχων οχημάτων.

Επιδίωξη της κυβέρνησης είναι να περάσει την αντιλαϊκή της πολιτική και μέσα από την Αυτοδιοίκηση, τόνισε στην παρέμβασή του ο βουλευτής του ΚΚΕ Β. Μπούτας,υπογραμμίζοντας ότι σε αυτήν την κατεύθυνση κινείται και το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, συνέχισε, παρ' όλα τα "μεγάλα λόγια" του ΠΑΣΟΚ έχει περιοριστεί στο ρόλο του διεκπεραιωτή και μάλιστα χωρίς τους απαραίτητους πόρους. Η κυβέρνηση επιδιώκει να οδηγήσει την Αυτοδιοίκηση στη λογική της φορολόγησης και της επιβολής διαφόρων τελών προκειμένου οι νομαρχίες να βγάζουν τη "βρώμικη δουλιά" της υπερφορολόγησης.

Ο Β. Μπούτας, αναπτύσσοντας την αντίθεση του ΚΚΕ στο νομοσχέδιο, ανέφερε ότι με συγκεκριμένα άρθρα δίνεται κατεύθυνση για φορολόγηση των πολιτών, προκειμένου να αντληθούν πόροι και μάλιστα χωρίς κανένα περιορισμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι ως κριτήριο κατανομής των πόρων προβλέπεται και η "δυνατότητα άντλησης τοπικών πόρων", δηλαδή η δυνατότητα φορολόγησης των πολιτών. Ανέφερε δε ότι η κυβέρνηση αντί για θεσμοθέτηση συγκεκριμένου ποσοστού επί του προϋπολογισμού για την Αυτοδιοίκηση προχωράει και σε αλχημείες και έτσι αντί για 109 δισ. που έπρεπε να δοθούν στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, στον προϋπολογισμό αναγράφονται μόνο 90 δισ.

Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε ο εκπρόσωπος του ΔΗΚΚΙ, ενώ η ΝΔ και ο ΣΥΝ επιφυλάχτηκαν να τοποθετηθούν στη συζήτηση στην Ολομέλεια, αφού πρώτα ακούσουν την Ενωση Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Ελλάδας.

Ο παριστάμενος υφυπουργός Εσωτερικών, Γ. Φλωρίδης,προσπαθώντας να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, ισχυρίστηκε ότι κανένας νέος φόρος δεν επιβάλλεται καθώς τέτοιο δικαίωμα έχει μόνο η κυβέρνηση... Και σαν εξήγηση για την "τρύπα" των 19 δισ. επικαλέστηκε το επιχείρημα ότι ο προϋπολογισμός στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων προβλέπει, για το 1999, 14 δισ. παραπάνω από πέρσι για την εκτέλεση έργων στις Νομαρχίες...

Βεβαίως αυτή η ερμηνεία δεν εξηγεί τη λαθροχειρία της κυβέρνησης και του υπουργείου Εσωτερικών. Κι αυτό γιατί επιχειρούν να αθροίσουν το ποσό των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων με τα κονδύλια για έργα στις νομαρχίες, ασχέτως αν πρόκειται για διαφορετικά πράγματα. Ακόμα όμως κι αν θεωρήσουμε ότι η πρόχειρη αυτή πρόσθεση του υφυπουργού (90+14) "βγάζει" άθροισμα 104 δισ. δρχ. Ποσό που εξακολουθεί να είναι μικρότερο από τα 109 δισ. που θα έπρεπε να δοθούν στις νομαρχίες.

Εκδηλώσεις ΚΟ του ΚΚΕ
  • Η Επιτροπή Λακώνων Ετεροδημοτών στήριξης του ΚΚΕ καλεί τα μέλη και τους φίλους Λάκωνες σε συγκέντρωση, την Τετάρτη 18.11.98 και ώρα 6 μμ στα γραφεία της ΚΟΑ (Βεραντζέρου και Κοτοπούλη), προκειμένου να εξεταστούν οι τελευταίες πολιτικές εξελίξεις.
  • Οι ΚΟ Κυψέλης του ΚΚΕ καλούν σε σύσκεψη την Παρασκευή 20 Νοέμβρη και ώρα 7 μμ στα γραφεία τους (Κερκύρας 91), με θέμα: "Δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές και μετεκλογικές εξελίξεις".


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ