ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Σεπτέμβρη 1998
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
"ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ"
Πλειοδοσία και αγωνία "εκσυγχρονιστών"

Στο... αγωνιώδες ερώτημα "αφού όλοι συμφωνούμε γιατί δεν προχωράει όσο γρήγορα πρέπει ο "έρμος" εκσυγχρονισμός" περιστράφηκαν οι χτεσινές ομιλίες των Αλ. Παπαδόπουλου, Πρ. Παυλόπουλου και Μιχ. Παπαγιαννάκη κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του βιβλίου των Δ. Παπούλια (πρώην πρόεδρος του ΟΤΕ) και Χ. Τσόκα για τις "κατευθύνσεις για τη μεταρρύθμιση του κράτους".Εχοντας δεδομένη και δημόσια ομολογημένη την πλήρη ταύτιση για την κατεύθυνση της "μεταρρύθμισης" του κράτους, οι ομιλητές εστίασαν να εξηγήσουν, γιατί δεν προχωράει και τι πρέπει να γίνει.

Ο υπουργός Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης Αλ. Παπαδόπουλος ξιφούλκησε εναντίον όσων λογαριάζουν τον πολιτικό κόστος για τη νεοφιλελεύθερη "μεταρρύθμιση" του κράτους που επιχειρεί η κυβέρνηση Σημίτη, φτάνοντας στο σημείο να πει ότι δε δικαιούται να μπαίνει δίλημμα μεταξύ πολιτικού κόστους και ήθους, γιατί "δεν υπάρχει κανένα πολιτικό κόστος"! Προχωρώντας ακόμα περισσότερο χαρακτήρισε "εθνικό έγκλημα" την αναβολή των αποφάσεων για τη μεταρρύθμιση και απαράδεκτο "να αγοράζουμε πολιτικό χρόνο".

Ο βουλευτής της ΝΔ Πρ. Παυλόπουλος δεν έκρυψε την ικανοποίησή του, γιατί "έχουμε το προνόμιο να μη διαφωνούμε ούτε για την κατεύθυνση ούτε για τα μέτρα της μεταρρύθμισης, αλλά για το χρόνο, τους ρυθμούς και το πολιτικό κόστος". Στην κατεύθυνση αυτή ζήτησε να εξασφαλιστεί η συναίνεση μεταξύ των δύο μεγάλων κομμάτων, για να επιτύχει η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης. Ο Μ. Παπαγιαννάκης από την αρχή δεν έκρυψε "την ανησυχία του για το μέλλον του εκσυγχρονισμού στη χώρα μας", ενώ στη συνέχεια ζήτησε να σταματήσει η "φλυαρία του διαλόγου και της συναίνεσης" γιατί οδηγεί σε στασιμότητα και οπισθοδρόμηση. Πρότεινε, μάλιστα, να ξεκινήσει αγώνας για την "απονομιμοποίηση των ιδεολογιών που εμποδίζουν τον εκσυγχρονισμό" (!), ενώ επιχείρησε να διαφοροποιηθεί, λέγοντας ότι δεν υπάρχει μόνο ένα εκσυγχρονιστικό στρατόπεδο.

Χριστόδουλος - Φανάρι, χωριστά στις Βρυξέλλες

Η Εκκλησία της Ελλάδας ανακοίνωσε την ίδρυση ξεχωριστή αντιπροσωπείας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (Του ανταποκριτή μας ΒΗΣ. ΓΚΙΝΙΑ). -

Η Εκκλησία της Ελλάδας, με επίσημο διάβημα, εντάχθηκε από χτες στον "κατάλογο των εκπροσωπουμένων θρησκειών" της Κομισιόν, τονίζοντας την "αυτόνομη παρουσία" της στις Βρυξέλλες, σε αντίθεση με την πολιτική του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Την επισημοποίηση της διάστασης μεταξύ Εκκλησίας της Ελλάδας και Φαναρίου σημάδεψε η επίσκεψη τη Δευτέρα του διευθυντή του"Γραφείου της αντιπροσωπείας" της Αθήνας πατρός Νικόλαου Σαββόπουλου στον σύμβουλο για τα θέματα των θρησκειών της Κομισιόν Τόμας Γιάνσεν. Με τη συνάντηση αυτή επισημοποιήθηκε και η ίδρυση του "Γραφείου" της Εκκλησίας της Ελλάδας ξεχωριστά από το "Γραφείο της Ορθοδόξου Εκκλησίας παρά τη Ευρωπαϊκή Ενωση", που λειτουργεί σαν αντιπροσωπεία του Οικουμενικού Πατριαρχείου στις Βρυξέλλες από τον Γενάρη του 1995. Η "αυτόνομη" ένταξη της Εκκλησίας της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιπλέκει ακόμη περισσότερο τις σχέσεις του Φαναρίου με Αθήνα και Βρυξέλλες, ενώ αφορά το σύνολο των σχέσεων της Ορθοδοξίας με την Ευρωπαϊκή Ενωση - ιδιαίτερα την πολιτική της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ρωσίας και της Ρουμανίας. Επιπλέον, θίγει και πάλι το"καθεστώς των Εκκλησιών" στην Ευρωπαϊκή Ενωση που δεν έγινε κατορθωτό να διαμορφωθεί επαρκώς με τη Συνθήκη του Αμστερνταμ (Μάαστριχτ 2) και εκκρεμεί ενόψει ενός νέου γύρου πολιτικών διαπραγματεύσεων.

Αίτηση ένταξης της Εκκλησίας της Ελλάδας

Με την απόφαση 2994/13.7.1998 της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδας ιδρύθηκε "Αντιπροσωπεία" στην Ευρωπαϊκή Ενωση, με στόχο την "ενεργό συμμετοχή" στα ευρωπαϊκά δρώμενα. Η "Αντιπροσωπεία" της Αθήνας στις Βρυξέλλες αποτελεί την απάντηση του νέου αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Χριστόδουλου στην πολιτική του Φαναρίου. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, από τον Γενάρη του 1995, ίδρυσε "Γραφείο της Ορθοδόξου Εκκλησίας" στις Βρυξέλλες, που κατοχυρώθηκε νομικά ως "Σύλλογος" τον Ιούνη 1997, και που εκπροσωπούσε "το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την Ορθόδοξη Εκκλησία γενικώς", χωρίς όμως να συμπεριλαμβάνεται η Εκκλησία της Ελλάδας. Το καταστατικό του "Συλλόγου" περιλαμβάνει ως μέλη τις Μητροπόλεις του "Οικουμενικού Θρόνου" στην Ευρώπη καθώς και τις Μητροπόλεις των Δωδεκανήσων και της Κρήτης. Η Αθήνα αντέδρασε, ζητώντας ταυτόχρονα αυτόνομη παρουσία στις Βρυξέλλες και "οργανισμό ενιαίας ορθοδόξου εκφράσεως ώστε να μη δίδεται η εικόνα διηρημένης Ορθοδοξίας". Το Φανάρι επέμενε ότι θα 'πρεπε να είναι ο μοναδικός εκφραστής της Ορθοδοξίας στις Βρυξέλλες, φοβούμενο πιθανά απώλεια της "οικουμενικότητας". Την περασμένη Δευτέρα ο πατήρ Ν. Σαββόπουλος, αντιπρόσωπος του Χριστόδουλου στο "αυτόνομο" γραφείο των Βρυξελλών ζήτησε και πέτυχε: (1) Την ένταξη της Ελλαδικής Εκκλησίας σ' έναν κατάλογο 21 εκπροσώπων διαφόρων θρησκειών και θρησκευτικών οργανώσεων της Κομισιόν. Στον κατάλογο αυτό η ελλαδική Εκκλησία είναι η τρίτη "εθνική" Εκκλησία κράτους - μέλους που εντάσσεται μετά τους Διαμαρτυρόμενους της Γερμανίας και τους Καθολικούς της Αυστρίας. Παραμένει αδιευκρίνιστο ποιοι άλλοι "εκπροσωπούνται" και στη βάση ποιων κριτηρίων ένταξης.(2) Την από τούδε και στο εξής συμμετοχή της ελλαδικής Εκκλησίας, με πρόσκληση της Κομισιόν, σε όλες τις διαθρησκευτικές συναντήσεις στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Ολα αυτά αναμένεται να συζητηθούν περαιτέρω κατά την επίσημη επίσκεψη του αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου στις Βρυξέλλες (11 - 13 Νοέμβρη).

Σκοτεινό θρησκευτικό "καθεστώς"

Το θρησκευτικό "καθεστώς" στην Ευρωπαϊκή Ενωση αποτελεί ένα φλέγον ζήτημα, που έχει θιγεί μέχρι τώρα μόνο επιφανειακά. Εξάλλου τόσο το Βατικανό όσο και το Φανάρι βρίσκονται τυπικά εκτός Κοινότητας. Στα πλαίσια της πολιτικής διαπραγμάτευσης (Μάαστριχτ 2) η Γερμανία είχε υποβάλει πρόταση για σεβασμό του συνταγματικού καθεστώτος των θρησκευτικών ενώσεων στα κράτη - μέλη, ενώ Ιταλία και Αυστρία ζητούσαν μνεία της θρησκείας στα άρθρα που αφορούσαν τα θεμελιώδη δικαιώματα. Τελικά, υπογράφτηκε μια μη δεσμευτική "δήλωση", με την οποία εξισώνονται εκκλησίες και "φιλοσοφικές" (μασονικές) ενώσεις. Σύμφωνα με τη δήλωση "η Ευρωπαϊκή Ενωση σέβεται και δεν προδικάζει το σύμφωνα με το εθνικό δίκαιο καθεστώς των Εκκλησιών και των θρησκευτικών ενώσεων ή κοινοτήτων στα κράτη - μέλη. Σέβεται με τον ίδιο τρόπο το καθεστώς των φιλοσοφικών και μη ομολογιακών ενώσεων". Η ελληνική κυβέρνηση υπενθύμισε με ξεχωριστή δήλωση μόνο την "κοινή δήλωση για το Αγιον Ορος", όπως έχει προσαρτηθεί στη συνθήκη προσχώρησης στην ΕΟΚ.

Η Ρώμη των ημερών μας

Η Ρώμη των ημερών μας, αν, βέβαια, αποδεχτεί κανείς την αναλογία της ηγεμονίας των Αμερικανών με την αυτοκρατορία των Ρωμαίων, είναι, αναμφισβήτητα, η Νέα Υόρκη.

Η Νέα Υόρκη εντυπωσιάζει. Ισως, με τον ίδιο τρόπο που εντυπωσίαζε και η Ρώμη όποιον η "καλή" ή η "κακή" του μοίρα τον οδηγούσε στην πρωτεύουσα του κόσμου εκείνης της εποχής.

Το Κολοσσαίο, για παράδειγμα, θα δημιουργούσε κάποιο δέος, ανάλογο με αυτό που δημιουργούν στον σημερινό επισκέπτη της Νέας Υόρκης τα τεράστια μεγέθη, που συναντά με την άφιξή του στο αεροδρόμιο JFK, που μπορεί να είναι και πενήντα φορές μεγαλύτερο από το ελληνικό.

Τραγικά διαφορετικό, αλλά ανάλογο, πρέπει να είναι και το δέος του "βάρβαρου", που η "μοίρα" τον υποχρέωσε να δώσει την πρώτη και πιθανότατα τελευταία παράσταση της ζωής του στις αρένες του Κολοσσαίου, με το συναίσθημα των σημερινών ανθρώπων, που η "μοίρα" τους οδηγεί να αναζητήσουν την τύχη τους στην αμερικάνικη αρένα.

Στην αρχαία Ρώμη, μια βασική διαφορά των ανθρώπων καθορίζονταν αντικειμενικά και τελεσίδικα από τη θέση που καταλαμβάνανε στο Κολοσσαίο: Στις κερκίδες, για να δουν το θέαμα ή στην αρένα, για να "παλεύουν" με τα λιοντάρια.

Στη Ν. Υόρκη, αυτή η διαφορά σηματοδοτείται με τον ίδιο τελεσίδικο τρόπο από τους δρόμους: Οποιος δεν μπορεί να ζει ανάμεσα στην πρώτη και στην εκατοστή, ας πούμε, λεωφόρο, δεν έχει παρά αμυδρές ελπίδες να ξεφύγει από τη "μοίρα" του γκέτο, της φτώχειας, του αδυσώπητου αγώνα για την επιβίωση. Ομως, και μέσα σ' αυτούς τους εκατό δρόμους της Ν. Υόρκης κάποιοι - ελάχιστοι - κατέχουν τις "διακεκριμένες θέσεις", αφού μπορούν και πληρώνουν σε κάποιες περιοχές που εφάπτονται του περίφημου και όμορφου Central Park μέχρι και 10.000 δολάρια για μια γκαρσονιέρα. Οι υπόλοιποι είναι "ευτυχισμένοι", όπως και οι πληβείοι της αρχαίας Ρώμης, που η θέση τους ήταν στην κερκίδα και όχι στην αρένα.

Τεράστια μεγέθη, επίδειξη δύναμης και χλιδής, "άρτος και θεάματα" τότε και τώρα, ίσως ελάχιστα πράγματα έχουν αλλάξει στην ουσία τους. Βέβαια, τότε το θέαμα, ήταν, ίσως, περισσότερο "τραχύ". Βοηθούσε, όμως, τους "πολλούς" να ξεχάσουν τη δύσκολη ζωή τους, εξίσου αποτελεσματικά, όπως "βοηθούν" σήμερα τους Αμερικάνους να αποδεχτούν τη μιζέρια τους οι περιπέτειες του Προέδρου Μπιλ Κλίντον.

***

Σήμερα, στη Ν. Υόρκη, όπως και σε κάθε γωνιά των ΗΠΑ, η προσοχή του κόσμου είναι στραμμένη στο "θέαμα", που προσφέρει, ασφαλώς παρά τη θέλησή του, ο Πρόεδρος. Πέρα από το "πολιτικό" παιχνίδι που κρύβει αυτή η υπόθεση, πρέπει να θεωρείται παραπάνω από βέβαιο πως ο "χειρισμός" της έχει πολλές αναλογίες με τη λειτουργία της ρωμαϊκής αρένας, στην οποία ο κόσμος ξέχναγε τα βάσανά του. Η διαφορά είναι, βέβαια, πως ο Ρωμαίος αυτοκράτορας απλώς οργάνωνε το θέαμα και δεν κατέβαινε στην αρένα. Ο σημερινός "αυτοκράτορας" όμως, ο "πλανητάρχης", αποστερημένος της δύναμης, δηλαδή αποστερημένος της εξουσίας που του έδωσαν η "δημοκρατική εκλογή" του, οι ψηφοφόροι του, ρίχνεται στην αρένα και γίνεται μέρος του θεάματος. Το γεγονός αυτό, προφανώς, δεν αποδείχνει τη "νίκη της δημοκρατίας", που αντιμετωπίζει ακόμη και τον Πρόεδρο ως ίσο με τους κοινούς θνητούς. Αντίθετα, αποδείχνει πως η εξουσία, που ο κόσμος με την ψήφο του εμπιστεύεται στον Πρόεδρο, βρίσκεται κάπου αλλού, στο σκοτάδι και στο παρασκήνιο.

***

Ο εξευτελισμός του Κλίντον, λοιπόν, βοηθά τους Αμερικανούς να ξεχάσουν τη σκληρή ζωή τους, όπως τους βοηθούν η τηλεόραση, το κυνήγι του αμερικάνικου ονείρου και ενίοτε κανένας βομβαρδισμός κάποιων "κακών" ανά τον κόσμο. Η "ισοπέδωση", άλλωστε, του Προέδρου από το σύστημα δεν είναι τίποτε άλλο από ένα κομμάτι της διαδικασίας για τη διαιώνισή του.

...Είναι, ίσως, το ίδιο ακριβώς με το "bar - restorant" της Σίλβιας, που, για να βρεις τραπέζι, πρέπει να περιμένεις στη λίστα πέντε μήνες και ίσως να έχεις την "τύχη" να καθίσεις δίπλα από την Σάρον Στόουν ή κάποια άλλη διασημότητα. Ομως, όλος αυτός ο "λαμπερός κόσμος" βρίσκεται στην καρδιά του Χάρλεμ, σε μέρος, που - όπως λένε - δεν μπορείς να κυκλοφορήσεις το βράδυ, χωρίς να "συναντήσεις" κάποιο μαχαίρι. Η "Σίλβια" βρίσκεται, όμως, εκεί, στην καρδιά της αμερικάνικης "αρένας", για να συντηρεί το μύθο του αμερικάνικου ονείρου. Οτι, δηλαδή, μπορεί και να τη γλιτώσει κάποιος από τα λιοντάρια...

Δημήτρης ΜΗΛΑΚΑΣ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Συγκέντρωση του ΚΚΕ στην Τριανδρία

Πολιτική συγκέντρωση διοργανώνει η Κομματική Οργάνωση Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ στην Τριανδρία αύριο Πέμπτη στις 7 μ.μ. στην Πλατεία του Αγ. Σπυρίδωνα.Κύριος ομιλητής θα είναι ο Ορέστης Κολοζώφ,μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, ενώ θα χαιρετίσει ο υποψήφιος νομάρχης Μιχ. Σπυριδάκης.

Σήμερα στην τηλεόραση του "902"

Παρακολουθήστε σήμερα από την τηλεόραση του "902" τις ακόλουθες εκπομπές:

  • Στις 8.00 μμ στην εκπομπή "Ματιές στον κόσμο" η δημοσιογράφος Α. Μπαλή συζητάει με τον Χάιμε Εγκομπάρ, εκπρόσωπο της οργάνωσης DESEREV.
  • Στις 9.30 μμ στην εκπομπή "Από το σήμερα στο Αύριο", ο δημοσιογράφος Κώστας Καραχάλιος συζητάει με υποψηφίους συμβούλους για τη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση: Συμμετέχουν: Από το Συνδυασμό "Θ. ΚΑΤΡΙΒΑΝΟΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ - ΝΙΚΗ" ο κ. Ευσταθόπουλος, από το Συνδυασμό ΔΗΚΚΙ ο υποψήφιος Νομάρχης Πανάς Επαμ., από τον Συνδυασμό ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ 2000, ο κ. Ανανιάδης και από το Συνδυασμό της ΝΑΣ ο Ν. Μπατιστάτος. Θέμα της συζήτησης είναι: Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και Κοινοτικά Προγράμματα.
  • Στις 10.30 μμ στην εκπομπή "Πολιτική Επικαιρότητα" θα μεταδοθεί σε επανάληψη η ομιλία της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκας Παπαρήγα, στο 24ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - ΟΔΗΓΗΤΗ.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ