ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 13 Αυγούστου 1998
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
"Αγνόησε την ιστορία του τόπου"

Ερώτηση προς τον υπουργό Πολιτισμού απευθύνουν οι βουλευτές του ΚΚΕ, Ορέστης Κολοζώφ και Μπάμπης Αγγουράκης,σχετικά με την παραχώρηση του Ηρωδείου στο σχεδιαστή Κάλβιν Κλάιν, προκειμένου να πραγματοποιήσει επίδειξη μόδας.

Οπως αναφέρουν συγκεκριμένα: "ο υπουργός Πολιτισμού αγνόησε τόσο την ιστορία του τόπου, όσο και τη σχετική αρνητική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Είναι πολιτιστικά και πολιτικά απαράδεκτο η κυβέρνηση μέσω του υπουργού Πολιτισμού να προσπαθεί να δικαιολογήσει την παραχώρηση του Ηρωδείου για επίδειξη μόδας, του όποιου σχεδιαστή, με το όποιο "καλλιτεχνικό" πρόγραμμα. Ταυτόχρονα είναι εντελώς ανόητο και επικίνδυνη "αφέλεια" να βαφτίζει ο υπουργός Πολιτισμού την εμπορική δραστηριότητα μιας επιχείρησης σαν "κομμάτι της αισθητικής της εποχής μας" για να δικαιολογήσει την εισβολή των νόμων των πρακτικών της ελεύθερης αγοράς σε αυτούς τους χώρους".

"Εγκαιρα η κυβέρνηση πρέπει να αναθεωρήσει τη στάση της, γιατί με τη φόρα που πήρε, αύριο θα έχει σειρά η Αρχαία Επίδαυρος".

Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν τον υπουργό Πολιτισμού "ποια μέτρα πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση και πότε για την προστασία τέτοιων μνημείων, για τη διατήρηση της αισθητικής τους, του μνημειακού τους χαρακτήρα και της ιστορίας τους, καθώς την άμεση ανάκληση της απαράδεκτης απόφασης για την παραχώρηση του Ηρωδείου στον εν λόγω σχεδιαστή;".

Δραστηριότητα δηλώσεων

Ο υπουργός Πολιτισμού πάντως έχει επιδοθεί σε μία εξαιρετική δραστηριότητα ανακοινώσεων, όντας σε διακοπές, με τις οποίες βομβαρδίζει τον Τύπο, προκειμένου να υπερασπιστεί την απόφασή του, όταν πριν λίγες μέρες οι αρχαιολογικοί χώροι κινδύνευαν από τις φωτιές, ο Τύπος μιλούσε για τραγικές ανεπάρκειες και ο υπουργός Πολιτισμού δεν μπήκε στον κόπο να δώσει μία απάντηση.

Μάλιστα επιμένει σε παραγωγή ιδεολογημάτων μπλέκοντας τους νόμους της αγοράς, τις πρακτικές του μάρκετινγκ και το βιομηχανικό προϊόν με την πνευματική παραγωγή (βιβλίο, μουσική, θέατρο) και συγκρίνοντας, ατυχώς, την ελληνική πραγματικότητα με εκείνη άλλων χωρών, μιλώντας περί "γαλλικής μόδας" και σχέσης της με το "γαλλικό πολιτισμό". Και στην προκειμένη περίπτωση, τι σχέση έχει η αμερικάνικη μόδα με την ελληνική μνημειακή πραγματικότητα, τουλάχιστον; Εχει μόνο με την ενδυματολογική και αυτό βέβαια οφείλεται στο ότι διεθνώς η αγορά κατακλύζεται από συγκεκριμένα προϊόντα. Αναρωτιέται, επίσης ο υπουργός, γιατί δεν μπορούν τα σχέδια ενός δημιουργού μόδας να μπουν στο Ηρώδειο, όταν μάλιστα κυκλοφορούν κατά κόρον στη διεθνή αγορά. Η αισθητική του σχεδίου των προϊόντων "Moda Bagno" είναι βέβαιο ότι αλλάζει την αισθητική ενός σπιτιού, όπως το ρούχο την εικόνα ενός σώματος και τα "United Colors of Benetton" κυκλοφορούν διεθνώς, όσο για την "Κόκα - Κόλα" έχει κι έναν αιώνα ιστορίας... κι εν πάση περιπτώσει όλα αυτά είναι στοιχεία της σύγχρονης πραγματικότητας που συχνά αναμορφώνουν την αισθητική τους εικόνα, δεδομένου ότι το ντιζάιν διευκολύνει και τη διάθεσή τους στην αγορά. Αν όμως θεωρηθούν τέχνη της εποχής και οι εμπνευστές τους προτείνουν "μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις", είναι δυνατόν να παρελαύνουν προϊόντα καθημερινής χρήσης, στα μνημεία, στο όνομα της "διαχρονίας";

Καταδικάζονται έργα σε μνημεία

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (του ανταποκριτή μας).-

Σταμάτησαν από χτες οι εργασίες αναστήλωσης - αποκατάστασης του μνημείου της Ροτόντας,στο οποίο εργάζονταν 25 συμβασιούχοι (τεχνίτες υψηλής ειδίκευσης, συντηρητές, μηχανικοί, αρχιτέκτονες). Η 9η ΕΒΑ με την άρνησή της, στην πραγματικότητα, να ανανεώσει τις συμβάσεις των εργαζόμενων, επικαλούμενη πρόβλημα χρηματοδότησης του έργου, καταδικάζει το Μνημείο να μείνει αιώνια περιτοιχισμένο με σκαλωσιές και το εγκαταλείπει στη φθορά του χρόνου.

Διαμαρτυρόμενοι για την απόφαση του ΥΠΠΟ να διακόψει τα έργα αρχικά στη Ροτόντα και στη συνέχεια στο "Επταπύργιο" και την "Αχειροποίητο", το Σωματείο Εκτάκτων Υπαλλήλων του ΥΠΠΟ Μακεδονίας - Θράκης - Θεσσαλίας,προχώρησε χτες σε πρώτη φάση σε 2ωρη στάση εργασίας και εκπρόσωποί του έδωσαν συνέντευξη Τύπου στον προαύλιο χώρο της Ροτόντας, στη διάρκεια της οποίας κατήγγειλαν τη στενή γραφειοκρατική λογική, όπως τη χαρακτήρισαν - αν δεν έρθουν χρήματα, δε συνεχίζονται οι εργασίες.

"Είναι αδιανόητο το μέλλον της Ροτόντας, του Επταπυργίου και γενικότερα της Πολιτιστικής Κληρονομιάς του τόπου μας να εντάσσεται σε μια γραφειοκρατική λογική, που αναστέλλει την πορεία των έργων",τόνισαν ο πρόεδρος Ι. Δογάνης και ο γραμματέας Β. Μάντζιος, του Σωματείου Εκτάκτων του ΥΠΠΟ, και ζήτησαν τη συμπληρωματική χρηματοδότηση όσων έργων απορρόφησαν τον προϋπολογισμό τους, με σκοπό να μη σταματήσουν οι εργασίες, καθώς και την ανανέωση των συμβάσεων μέχρι τη λήξη των έργων. Επίσης ευχαρίστησαν το ΚΚΕ και το συνδυασμό "Θεσσαλονίκη - Αντεπίθεση Τώρα", με υποψήφιο τον Αγ. Σαχίνη, και όσους φορείς συμπαραστάθηκαν και στήριξαν τον αγώνα τους.

Σε σύντομη παρέμβασή του στη διάρκεια της συνέντευξης ο γραμματέας της ΚΟΘ του ΚΚΕ, Χρ. Κόφφας, κατήγγειλε την "απολίτιστη πολιτική",όπως την αποκάλεσε, του ΥΠΠΟ και προσωπικά τον υπουργό Πολιτισμού, ο οποίος επιβάλλει εργασιακές σχέσεις "βαρβαρότητας" και εξουθενώνει με τον τρόπο αυτό το εργατικό και επιστημονικό προσωπικό που προσλαμβάνεται για τα έργα στις αρχαιότητες, ενώ δήλωσε την πλήρη συμπαράσταση του Κόμματος στον αγώνα των εργαζομένων.

"Στηρίζουμε τους αγώνες των εργαζομένων γι' αυτό και φέραμε το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο",δήλωσε στο δικό του χαιρετισμό ο υποψήφιος δήμαρχος Αγ. Σαχίνης, επισημαίνοντας παράλληλα ότι ο υπουργός Πολιτισμού Ευαγ. Βενιζέλος έχει εγκαινιάσει προσωπικά ένα νέο δρόμο για τη Ροτόντα, που οδηγεί σε επικίνδυνα μονοπάτια μετά την, όπως τόνισε, "πολιτική αντιπαροχή προς την πλευρά της Εκκλησίας". "Πιστεύουμε ότι ο κ. Βενιζέλος δε θα τολμήσει να κάνει τη Ροτόντα πασαρέλα τόσο γρήγορα, όπως το Ηρώδειο, παρ' όλα αυτά ανησυχούμε", σημείωσε χαρακτηριστικά ο Αγ. Σαχίνης.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Ανοίγει ο δρόμος σε ιδιώτες

Στο θέμα της διακοπής των έργων στη Ροτόντα αναφέρονται με Ερώτηση προς τον υπουργό Πολιτισμού, και οι βουλευτές του ΚΚΕ, Μαρία Μπόσκου και Σταύρος Παναγιώτου.

Συγκεκριμένα, οι βουλευτές τονίζουν: "Η εξέλιξη αυτή φανερώνει τη σοβαρότητα των πανηγυρικών εξαγγελιών της κυβέρνησης μόλις τον περασμένο Μάρτη, για τα προγράμματα τα οποία υποτίθεται ότι θα υλοποιούσαν οι Εφορείες Αρχαιοτήτων στη Θεσσαλονίκη. Τώρα, ένα ένα τα προγράμματα αυτά οδηγούνται σε ματαίωση.Αρχή γίνεται με τη Ροτόντα και ακολουθούν μία σειρά άλλων, τα οποία ενώ είχαν ανακοινωθεί ότι θα διαρκέσουν μέχρι τέλους '99 οι εργαζόμενοι (έκτακτοι, ωρομίσθιοι κ.ά.) σ' αυτά πληροφορήθηκαν ότι θα έχουν εργασία μέχρι το τέλος του 1998. Γίνεται λόγος για την αναστήλωση των μνημείων Επταπυργίου, Αχειροποιήτου, Αγ. Σοφίας, Ρωμαϊκής Αγοράς, ανακτορικού συγκροτήματος Γαλερίου, Καμάρας, την κατασκευή Μουσείου Υδρευσης κ. ά."

"Οι εξελίξεις αυτές είναι εξαιρετικά αρνητικές τόσο για τα ίδια τα μνημεία, όσο και τους εργαζόμενους στα έργα αναστήλωσης και συντήρησής τους. Από την άλλη η υποχρηματοδότηση ή και διακοπή της χρηματοδότησης από το δημόσιο, ανοίγει το δρόμο για τους κάθε λογής σπόνσορες,οι οποίοι αν αναλάβουν τη χρηματοδότηση των σχετικών εργασιών θα το κάνουν με το "αζημίωτο" (λ. χ. αναλαμβάνοντας τη διαχείριση και την κερδοσκοπική "αξιοποίηση" των μνημείων)".

Ο βουλευτές ρωτούν: "Ποια μέτρα πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση και πότε ώστε: να δοθούν άμεσα λύσεις εξασφαλίζοντας την απρόσκοπτη, έγκαιρη και επαρκή χρηματοδότηση των αρχαιολογικών εργασιών και τη συνεχή εργασία των εργαζομένων σε αυτές, να ολοκληρωθούν οι εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης των εργασιών στη Ροτόντα, να ανανεωθούν οι συμβάσεις των εργαζομένων και να κατοχυρωθεί σαν Μνημείο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, παραμένοντας 100% στο Δημόσιο;"

Ωστόσο το υπουργείο Πολιτισμού, με ανακοίνωση που αναφέρεται στη λήξη των συμβάσεων το τέλος του 1998, δηλώνει ότι "οι ανανεώσεις των συμβάσεων για το '99 θα πραγματοποιηθούν με βάση τις πιστώσεις γι' αυτό το έτος". Αρα είναι αβέβαιη η ανανέωση. Και καταλήγει ότι "οι εργαζόμενοι θα αποδεχτούν τα παραπάνω".

"Διάλειμμα" για... γέλιο

Και τώρα ήρθε η ώρα των καταναλωτών... για την ενημέρωση των καταναλωτών... διακοπή για διαφημίσεις... ένα μικρό διάλειμμα για διαφημίσεις... Γνωστές εκφράσεις, που ταλανίζουν την προσοχή μας, τη σκέψη, ξεβολεύουν τη χαλάρωση στην αναπαυτική πολυθρόνα μας. Ο Γιώργος Χασάπογλου, όμως, και ο εταιρικός θίασος του ΣΕΗ "Βήματα", μάς προτείνουν για φέτος το καλοκαίρι ένα διαφορετικό "Διάλειμμα για διαφημίσεις"... Ενα διάλειμμα για τους ασυμβίβαστους, τους σκεπτόμενους. Ενα διάλειμμα για γέλιο, αληθινή ψυχαγωγία, αλλά και προβληματισμό.

"Το έργο ασχολείται με το χώρο της διαφήμισης - λέει η Ελένη Γερασιμίδου - αλλά ως μέσο, για να πει περισσότερα πράγματα, όπως για παράδειγμα, πώς, όταν θέλει το σύστημα, μπορεί να αλλοτριώσει τον άνθρωπο. Μιλάει για το γενικότερο ξεπούλημα που υπάρχει στις μέρες μας και που μπορεί να είναι από μια τράπεζα, μέχρι τη χώρα ολόκληρη. Μιλάει επίσης για την εισβολή των ξένων πια στη χώρα μας, για παράδειγμα, των ξένων εταιριών. Το διαφημιστικό γραφείο κάποια στιγμή πουλιέται στους ξένους και κάποιοι άνθρωποι χάνουν τη δουλιά τους".

Η παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Ελένης Γερασιμίδου,μουσική Γιάννη Ζουγανέλη,σκηνικά - κοστούμια Κώστα Βελινόπουλου,χορογραφίες Φωκά Ευαγγελινού.Στην εκτέλεση ο Γιώργος Κυπραίος.Παίζουν: Νικολέτα Βλαβιανού, Ελένη Γερασιμίδου, Νίκος Γιάννακας, Αντώνης Ζαχαράτος, Ευτυχία Λιβανίου, Κώστας Μπάρας, Αντώνης Ξένος.

Το έργο θα παρουσιαστεί στις: 19 Αυγούστου, στο Λαγκαδά, 20/8 Ελασσόνα, 22/8 Αιδηψό, 28/8 Σύρο, 2 Σεπτέμβρη στον Κορυδαλλό, 6/9 στο θέατρο "Μίκης Θεοδωράκης" στον Κορυδαλλό, 9 Σεπτέμβρη στο Θέατρο Πέτρας, στο πλαίσιο του Β Κύκλου του "Φεστιβάλ Πέτρας '98".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ