ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 29 Ιούλη 1998
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Η ξεφτίλα του 0,68% σημαίνει πρόσθετοι φόροι
  • Κατατέθηκε χτες στη Βουλή το νομοσχέδιο για τα οικονομικά της ΝΑ
  • Στη μέγκενη του προγράμματος σύγκλισης και η ΝΑ. Στόχος του νομοσχεδίου να προσαρμοστεί ο θεσμός στη δημοσιονομική κυβερνητική πολιτική

Στην οικονομική μιζέρια καθηλώνει τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση (ΝΑ) η κυβέρνηση, με το νομοσχέδιο για τα οικονομικά του θεσμού, που κατέθεσε χτες στη Βουλή. Ο στόχος, όπως τον προσδιόρισε και χτες ο υπουργός Εσωτερικών, Αλ. Παπαδόπουλος, κατά την παρουσίαση του σχετικού νομοσχεδίου, είναι η προσαρμογή της λειτουργίας του θεσμού στη δημοσιονομική πολιτική της κυβέρνησης.

Στην κατεύθυνση αυτή, το νομοσχέδιο όχι απλά διατηρεί, αλλά ενισχύει τη λογική της πρόσθετης φορολόγησης και της ανταποδοτικότητας ως τρόπο λειτουργίας των ΝΑ, καθώς προσδιορίζει τα όρια των δαπανών τους, "ώστε να είναι συμβατά με τις γενικότερες μακροοικονομικές και δημοσιονομικές εξελίξεις" - όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά στην εισηγητική έκθεση. Προσδιορίζει δηλαδή το ανώτατο όριο των εξόδων των ΝΑ που χρηματοδοτούνται από τους ΚΑΠ, αφού οι προϋπολογισμοί που θα συντάξουν, για πρώτη φορά το επόμενο οικονομικό έτος, ελέγχονται από τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονομικών και ανάλογα εγκρίνονται ή όχι. Δηλαδή αν κάποιοι προϋπολογισμοί δε συμβαδίζουν με την αντιλαϊκή κυβερνητική πολιτική, θα επιστρέφονται... Στο σημείο αυτό εντοπίζεται η πρόθεση - επιλογή της κυβέρνησης να λειτουργήσουν οι ΝΑ ως διοικητικοί μηχανισμοί προώθησης των επιλογών της. Μάλιστα ο υπουργός Εσωτερικών, μιλώντας χτες στους δημοσιογράφους, κάλεσε τους αιρετούς να αναλάβουν μερίδιο ευθύνης στην παραπάνω προσπάθεια, να συμπράξουν δηλαδή στην καταρράκωση τόσο της δευτεροβάθμιας, όσο και της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Βάλτε φόρους

Με το νομοσχέδιο θεσμοθετούνται Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) και για τις νομαρχίες, που υπολογίζονται ως ποσοστό επί ορισμένων φόρων που επιβάλλονται από την κεντρική διοίκηση. Η επιχορήγηση από τους ΚΑΠ αγγίζει μόλις το 0,68 % επί του γενικού κρατικού προϋπολογισμού για το 1998. Τα δε κριτήρια κατανομής των πόρων παραμένουν αδιευκρίνιστα. Η εμπειρία της αυθαίρετης παρακράτησης πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης - ξεπερνούν το 1 τρισ. δραχμές - καταδεικνύει πως ο συγκεκριμένος τρόπος επιχορήγησης του θεσμού δεν κατοχυρώνει ούτε καν την απόδοση των φόρων που του αναλογούν. Αλλωστε αυτοί μεταβάλλονται σύμφωνα με την εκάστοτε κυβερνητική πολιτική ή και τις επιδιώξεις της. Αξίζει να θυμίσουμε στο σημείο αυτό, πως με τη ρύθμιση για την απαλλαγή των καταλυτικών αυτοκινήτων - για μια πενταετία - από την καταβολή τελών κυκλοφορίας, ποσοστό των οποίων αποδίδεται στην ΤΑ, ο θεσμός έχασε τεράστια ποσά, που ποτέ δεν του αποδόθηκαν. Αυτό αρκεί για να εξηγήσει την αποστροφή της κυβέρνησης στη μόνη διέξοδο, να επιχορηγείται δηλαδή τόσο η πρωτοβάθμια όσο και η δευτεροβάθμια Αυτοδιοίκηση μ' ένα συγκεκριμένο και σημαντικό ποσοστό από τον κρατικό προϋπολογισμό, που δε θα επιδέχεται παρερμηνειών.

Το νομοσχέδιο "κατοχυρώνει" την επιβολή πρόσθετων φόρων και τελών για κάθε έργο που αναπτύσσεται στην περιοχή της κάθε Νομαρχίας. Μάλιστα, στη σχετική εισηγητική έκθεση, εξαιρεί από κάθε έλεγχο αν όχι παροτρύνει τα νομαρχιακά συμβούλια να αυξήσουν τις δαπάνες που "χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από πόρους της ΝΑ και που προέρχονται από ανταποδοτικά τέλη".Βέβαια, αυτή η λογική λειτουργίας της ΝΑ, της πρόσθετης φορολόγησης, δεν είναι άγνωστη σε πολλούς νομάρχες - κάποιοι αποτέλεσαν τους πιλότους για να ακολουθήσουν... "άξιοι" συνεχιστές. Οπως δεν είναι άγνωστη και στους εργαζόμενους κατοίκους της χώρας, οι οποίοι καλούνται να πληρώνουν δυο και τρεις φορές για μια υπηρεσία. Η δε κυβερνητική επιταγή να αναθέτουν όλοι οι επιχορηγούμενοι από το κράτος φορείς - άρα και οι ΝΑ - τη σύνταξη τριετούς επιχειρησιακού σχεδίου σε ιδιώτες, οι οποίοι και θα έχουν το έλεγχό του, στόχο έχει τη μείωση σιγά σιγά της κρατικής επιχορήγησης και τη "στροφή" στην τσέπη του δημότη, του εργαζόμενου.

Γίνεται φανερό πως το συγκεκριμένο νομοσχέδιο όχι μόνο δεν εγγυάται την αναπτυξιακή προοπτική του θεσμού και τη συμβολή του στο ζητούμενο, να υπηρετήσει και να λειτουργήσει σε όφελος του εργαζόμενου, αλλά αντίθετα καθιστά τη ΝΑ μοχλό περάσματος των αντιλαϊκών κυβερνητικών επιλογών.

Κατά τα άλλα, το νομοσχέδιο που κατατέθηκε προβλέπει την επιχορήγηση των ΝΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό για τις δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης ασφαλισμένων του δημοσίου, αποζημιώσεις επιμισθίων εκπαιδευτικών και λειτουργίας σχολών εκπαίδευσης διδακτικού προσωπικού. Ακόμη προβλέπει τη δημιουργία Αποθεματικού Κεφαλαίου Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Δηλαδή αν τα έσοδα από τους ΚΑΠ υπερβαίνουν τις δαπάνες της ΝΑ που χρηματοδοτούνται από τους ΚΑΠ, η διαφορά θα κατατίθεται σε ειδικό λογαριασμό στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

Χάρηκαν οι... συνένοχοι

Την ικανοποίησή του για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου έσπευσε να δηλώσει ο πρόεδρος της Ενωσης Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Ελλάδας, Β. Κουλουμπής, καταθέτοντας ταυτόχρονα τη συγκατάβασή του στους περιορισμούς της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Αλλωστε η μόνη ανησυχία της πλειοψηφίας των νομαρχών για το μέλλον του θεσμού, όπως είχε εκδηλωθεί στο πρόσφατο ετήσιο συνέδριό τους, εξαντλείται στην καλύτερη διαχείριση της εφαρμοζόμενης δημοσιονομικής πολιτικής από τη ΝΑ, προκειμένου να συμβάλλει και αυτή στην πορεία προς την ΟΝΕ.

  • Καθαρά προεκλογική ενέργεια χαρακτηρίζει την κατάθεση του νομοσχεδίου χτες στη Βουλή, η ΝΔ. Επρεπε να είχε γίνει αρκετό καιρό πριν υποστηρίζει και επιβεβαιώνει τη συγκατάθεσή της στο περιεχόμενό του.
ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Στην τελική ευθεία για την ιδιωτικοποίηση

Στην τελική ευθεία για την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας προχωρά η κυβέρνηση. Οι οριστικές αποφάσεις πάρθηκαν σε χτεσινή ευρεία σύσκεψη στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας. Στόχος της κυβέρνησης τώρα είναι να "περάσει" το νομοσχέδιο της ιδιωτικοποίησης το αργότερο μέσα στο Σεπτέμβρη.

Στη χτεσινή σύσκεψη, που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας υπό την προεδρία του Γ. Παπαντωνίου,πήραν μέρος ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Τ. Μαντέλης,οι υφυπουργοί Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκης,Μεταφορών Μ. Λουκάκης,Εργασίας Χρ. Πρωτόπαππας,οι γενικοί γραμματείς των οικονομικών υπουργείων Γ. Παπαϊωάννου και Ι. Κουσουλάκος,ο πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων, Γ. Στουρνάρας,ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού Τ. Γιαννίτσης και η διοίκηση του ΟΑΣΑ.

Μετά τη σύσκεψη ο Γ. Παπαντωνίου δήλωσε ότι πάρθηκαν οι οριστικές αποφάσεις για το "πρόγραμμα εξυγίανσης" των αστικών συγκοινωνιών, τη διαγραφή των χρεών, την αλλαγή των εργασιακών σχέσεων με την κατάρτιση "ευέλικτου κανονισμού προσωπικού", καθώς και την "υλοποίηση μεγάλου επενδυτικού προγράμματος, ύψους 130 και πλέον δισ. δραχμών για την πλήρη ανανέωση του στόλου τα επόμενα χρόνια". Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, είπε ότι μέσα στον Αύγουστο θα γίνουν οι αναγκαίες νομοθετικές και άλλες ρυθμίσεις και το Σεπτέμβρη θα υπογραφεί το "συμβόλαιο διαχείρισης" ανάμεσα στην κυβέρνηση και τις διοικήσεις των συγκοινωνιακών φορέων.

Ο Τ. Μαντέλης μίλησε για τη "σημαντική προσπάθεια εκκαθάρισης εκκρεμοτήτων πολλών χρόνων", αναφέροντας ότι με τις ρυθμίσεις που προωθούνται εκκαθαρίζονται και τα χρέη της πρώην ΕΑΣ, ύψους 492 δισ. δραχμών, για τα οποία αν και υπήρξε διάταξη νόμου το 1992, δε ρυθμίστηκαν και "παραμένουν βάρος στις αστικές συγκοινωνίες". Επίσης, ο Τ. Μαντέλης προχώρησε και σε προεκλογικού χαρακτήρα εξαγγελία για την ανανέωση του στόλου με την προμήθεια 750 λεωφορείων και άλλων 100 που θα "καίνε" φυσικό αέριο, 192 τρόλεϊ και 120 συρμών του ηλεκτρικού.

Επισημαίνεται ότι ανάλογες εξαγγελίες περί "οικονομικής εξυγίανσης" των αστικών συγκοινωνιών και εκσυγχρονισμού του στόλου, χωρίς, όμως, αντίκρισμα, έχουν γίνει κατ' επανάληψη τα τελευταία χρόνια απ' όλες τις κυβερνήσεις και τους εκάστοτε υπουργούς Μεταφορών!

Ο Χρ. Σταμούλος,μέλος του ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ και εκπρόσωπος της ΔΑΣ (υποστηρίζεται από την ΕΣΑΚ), επισημαίνει ότι ξεκάθαρος στόχος της κυβέρνησης είναι η ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών, το "χτύπημα" των εργαζομένων και η αφαίρεση των ελάχιστών κοινωνικών υπηρεσιών μέσα από τις συγκοινωνίες. Για τις χτεσινές υπουργικές εξαγγελίες υπογραμμίζει ότι είναι "μια από τα ίδια" και γίνονται παραμονές δημοτικών εκλογών, με σκοπό να ξεγελάσουν το επιβατικό κοινό ότι δήθεν "πνέει άνεμος εκσυγχρονισμού στις αστικές συγκοινωνίες" και να αποπροσανατολίσουν τους εργαζόμενους, ώστε να περάσουν τα κυβερνητικά σχέδια ιδιωτικοποίησης και ανατροπής των εργασιακών σχέσεων, χωρίς αντιδράσεις.

Συγκέντρωση σήμερα στα Σεπόλια

Τη δημιουργία πρασίνου και την κατασκευή Τεχνικής Σχολής, Κρατικού Παιδικού Σταθμού και χώρων για αθλοπαιδιές ζητάει να γίνουν τα εργοστάσια "ΒΟΤΡΥΣ" και "ΚΟΡΟΠΟΥΛΗ", ο Εξωραϊστικός Σύλλογος Σεπολίων "Η Αναγέννηση", ο οποίος διοργανώνει συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το εργοστάσιο "ΒΟΤΡΥΣ" (οδός Αυλώνος 105), στα Σεπόλια, σήμερα, Τετάρτη, στις 8 το βράδυ.

Οπως αναφέρει ο Εξωραϊστικός Σύλλογος σε υπόμνημά του, τα αιτήματα κατοίκων των Σεπολίων για τη μετατροπή των συγκεκριμένων εργοστασίων, σε πράσινο, αθλητικούς χώρους και κρατικό παιδικό σταθμό, είναι παλιά και ο δήμαρχος Αθηναίων είχε συμφωνήσει. Ωστόσο οι κάτοικοι των Σεπολίων ακόμα περιμένουν να υλοποιηθούν αυτές οι υποσχέσεις.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Α' Κρατικός Παιδικός Σταθμός έχει, εδώ και 15 χρόνια, στην ιδιοκτησία του οικόπεδο δίπλα στο ΒΟΤΡΥΣ, στο οποίο δε δίνεται άδεια να χτιστεί, επειδή λείπουν μερικά τετραγωνικά μέτρα από αυτά που ορίζουν οι προδιαγραφές.

"Τόσο ο κρατικός παιδικός σταθμός, όσο και το χτίσιμο Τεχνικής Σχολής είναι χώροι αναγκαίοι για την πόλη μας" υπογραμμίζει ο Σύλλογος "Αναγέννηση".

Η "Αναγέννηση" ζητάει από κάθε αρμόδιο φορέα να υλοποιήσει και την υπόσχεση που έχει δοθεί στους κατοίκους των Σεπολίων σχετικά με τη δημιουργία ζώνης πρασίνου γύρω από την Επισκευαστική Μονάδα και το αμαξοστάσιο του ΜΕΤΡΟ. Ομως "η πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου προβαίνει σε χαρακτηρισμό τμημάτων του χώρου και τα μετατρέπει σε οικοδομήσιμα, ενώ η Εταιρία ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, μη υπολογίζοντας τους κατοίκους προβαίνει σε καταπάτηση των δρόμων".

Δραστηριότητες Κινήσεων

- ΝΑΣ: Σήμερα στις 10.30 το πρωί, ο Σπύρος Χαλβατζής,υποψήφιος πρόεδρος της Διευρυμένης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αθήνας - Πειραιά με τη "Νομαρχιακή Αγωνιστική Συνεργασία",θα περιοδεύσει στο εργοστάσιο "Μπαρκό" (Αχιλλέως 13 και Τρώων 19) στο Μπουρνάζι.

- Αρτα: Κλιμάκιο της "Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας Αρτας" με επικεφαλής τον υποψήφιο νομάρχη Βασίλη Ζιώβα,στα πλαίσια της ενημέρωσης του λαού του νομού, θα πραγματοποιήσει περιοδεία την Παρασκευή 31 Ιούλη, στις 8.30 το βράδυ στα χωριά: Γλυκόριζο, Περάνθη, Λουτρότοπος, Συκιές, Κομμένο.

- Κορυδαλλός: Συγκέντρωση πραγματοποιεί, αύριο Πέμπτη 30 Ιούλη, στις 8 το βράδυ, στο 10ο Δημοτικό Σχολείο, στην περιοχή Δεξαμενή, στον Ανω Κορυδαλλό, η "Δημοκρατική Ενότητα".Στη συγκέντρωση θα μιλήσει ο υποψήφιος δήμαρχος, Νίκος Θεμελής.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ