Εληξε χτες η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων. Δυναμικά διαδήλωσαν την αντίθεσή τους στην κατάργηση της επετηρίδας οι εκπαιδευτικοί. Νέα κινητοποίηση δασκάλων και καθηγητών την Πέμπτη, έξω από το Συμβούλιο της Επικρατείας
Δυναμικά εξέφρασαν την πρόθεσή τους να μην επιτρέψουν την κατάργηση της επετηρίδας οι εκπαιδευτικοί χτες, τελευταία μέρα υποβολής των αιτήσεων για το διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, το "διαγωνισμό της ντροπής" όπως τον αποκαλούν, που ανοίγει το δρόμο για το "ρουσφέτι", καθώς καταργεί το μόνο αδιάβλητο και αντικειμενικό σύστημα διορισμών, την επετηρίδα και υλοποιεί τον αντιεκπαιδευτικό νόμο 2525. Στο μεταξύ, αδιόριστοι εκπαιδευτικοί προσήλθαν χτες, τελευταία μέρα υποβολής αιτήσεων, στις Νομαρχίες για να υποβάλουν τις αιτήσεις τους, λίγοι όμως σε σχέση με το σύνολο των αδιορίστων εκπαιδευτικών που είναι περίπου 120.000.
Αδιόριστοι εκπαιδευτικοί και καθηγητές, που συμμετείχαν στην τρίωρη στάση εργασίας που κήρυξε για χτες η ΟΛΜΕ, συγκεντρώθηκαν από το πρωί στη Νομαρχία Αθήνας, δηλώνοντας ότι δε θα γίνουν συνεργοί του υπουργείου Παιδείας στη διενέργεια του διαγωνισμού και την κατάργηση της επετηρίδας. Με συνθήματα "Ο διαγωνισμός είναι μια παγίδα, κάτω τα χέρια απ' την επετηρίδα", "Ο διαγωνισμός δε θα περάσει", "Καθηγητές στην πείνα - μαθητές φυτά, όχι άλλα μέτρα εκσυγχρονιστικά" και μοιράζοντας ενημερωτικά υλικά καλούσαν τους συναδέλφους τους να αντισταθούν στην κατάργηση της επετηρίδας.
"Δε σε διορίζει, σε εξευτελίζει" φώναζαν αναφερόμενοι στο διαγωνισμό οι συγκεντρωμένοι εκπαιδευτικοί στους συναδέλφους τους, που είχαν προσέλθει για να καταθέσουν αιτήσεις και για του λόγου το αληθές, λίγα μέτρα πιο πέρα, δεκάδες εκπαιδευτικοί κυριολεκτικά πεσμένοι στα γόνατα έψαχναν από σκισμένα και πεταμένα στο πάτωμα φύλλα της επετηρίδας να βρουν τη σειρά εγγραφής τους για να την υποβάλουν μαζί με την αίτηση. Οι αιτήσεις συμπληρώνονταν στο πάτωμα, στους τοίχους, στα παλιά έπιπλα ενός μαγαζιού με αντίκες, ενώ στο χώρο της Νομαρχίας Αθήνας είχαν κάνει την εμφάνισή τους και αφίσες για "λυσάρια" για "όλα τα θέματα της δεύτερης ενότητας της προκήρυξης του ΑΣΕΠ" (!).
Οι Νομαρχίες δέχονταν χτες αιτήσεις μέχρι τις 12 το βράδυ. Στη Νομαρχία Αθήνας, μέχρι χτες το απόγευμα, είχαν καταθέσει αιτήσεις 9.050 εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μέχρι την Πέμπτη είχαν καταθέσει αιτήσεις 1.824 δάσκαλοι, ενώ στη Νομαρχία Θεσσαλονίκης μέχρι την Παρασκευή είχαν καταθέσει αιτήσεις 4.500 εκπαιδευτικοί.
Πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο διοργανώνουν την Πέμπτη 7 Μάη τα ΔΣ της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ, καθώς εκείνη τη μέρα συζητείται στο Συμβούλιο της Επικρατείας η προσφυγή των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών κατά των διατάξεων του Νόμου 2525/97 για την πρόσληψη των εκπαιδευτικών. Η συγκέντρωση θα αρχίσει στις 10.30 το πρωί έξω από το Αρσάκειο (Πανεπιστημίου 47). Την ίδια μέρα, τα ΔΣ των μεγάλων εκπαιδευτικών ομοσπονδιών έχουν κηρύξει τρίωρη στάση εργασίας τις τρεις τελευταίες ώρες του πρωινού κύκλου και τις τρεις τελευταίες του απογευματινού και καλούν τα ΔΣ των διδασκαλικών συλλόγων και των ΕΛΜΕ να κηρύξουν τρίωρη στάση εργασίας για να διευκολυνθούν οι εκπαιδευτικοί της επαρχίας να συμμετάσχουν στη συγκέντρωση. Παράλληλα, χτες η ΟΛΜΕ, η ΔΟΕ και 540 αδιόριστοι εκπαιδευτικοί (καθηγητές, δάσκαλοι και νηπιαγωγοί) κατέθεσαν νέα αίτηση, ζητώντας την αναστολή και την ακύρωση της απόφασης του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ) για την προκήρυξη και διενέργεια του διαγωνισμού, υποστηρίζοντας ότι οι προσβαλλόμενες πράξεις είναι παράνομες και αντισυνταγματικές, επειδή η προκήρυξη εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση αντισυνταγματικού νόμου (2525/97).
Στο μεταξύ χτες συνεδρίασε το Διοικητικό Συμβούλιο της ΟΛΜΕ προκειμένου να διαμορφώσει εισήγηση προς τον κλάδο. Η ΔΕΕ έχει ήδη καταθέσει γραπτό σχέδιο εισήγησης για άμεσες κινητοποιήσεις που αφορούν το σύνολο του Νόμου 2525 με συνεχείς 48ωρες απεργίες ανά βδομάδα μέχρι και το διαγωνισμό, απεργία τις μέρες του διαγωνισμού και συγκεντρώσεις των εκπαιδευτικών στα εξεταστικά κέντρα μια μέρα πριν από το διαγωνισμό.
Η ΔΕΕ έχει ήδη προτείνει να οριστεί νέα γενική συνέλευση προέδρων στις 10 του Μάη (αυτό άλλωστε είναι και απόφαση της γενικής συνέλευσης) και ταυτόχρονα να καταβληθεί προσπάθεια δύο - τριών ημερών (και όχι ατέρμονες συζητήσεις) για διαμόρφωση εισήγησης. Η πλειοψηφία όμως του ΔΣ της ΟΛΜΕ (ΠΑΣΚ - ΔΑΚΕ - Συνεργασία) απέρριψε την πρόταση αυτή και υιοθέτησε τη γνωστή παρελκυστική τακτική: "Πρώτα εισήγηση και μετά ορισμός γενικής συνέλευσης προέδρων". Η ΔΕΕ δηλώνει ακόμα μια φορά ότι η εισήγηση δεν είναι αυτοσκοπός και πως το κύριο είναι το περιεχόμενο της εισήγησης, αλλά και η προσφυγή στις γενικές συνελεύσεις.
Φραγμός στην αντιλαϊκή, αντιεκπαιδευτική επίθεση κυβέρνησης - Ευρωπαϊκής Ενωσης θα είναι η δράση των Πανσπουδαστικών Κινήσεων Συνεργασίας - ΤΕΙ σε κάθε σχολή της χώρας, που με συντονισμένα και οργανωμένα βήματα θα συναντιέται με τους αγώνες του λαού κόντρα στην κυβερνητική πολιτική. Αυτό τονίστηκε μεταξύ άλλων στην Πανελλαδική Συνάντηση των ΠΚΣ - ΤΕΙ, που έγινε το περασμένο Σάββατο στην Αθήνα, με τη συμμετοχή εκπροσώπων παρατάξεων από 39 συλλόγους ΤΕΙ της Ελλάδας.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε μέσα σε κλίμα αισιοδοξίας που πηγάζει από τις επιτυχίες των ΠΚΣ στις σχολές των ΤΕΙ, ενώ πάρθηκαν και αποφάσεις για τον τρόπο δράσης σε κάθε σχολή, ώστε να αναπτυχθεί το σπουδαστικό κίνημα, να συντονίσει τα βήματά του με τους αγώνες του λαού μας και να βάλει φραγμό στην κυβερνητική πολιτική.
Ιδιαίτερα απασχόλησε τους εκπροσώπους η αντιδημοκρατική εκτροπή στο συνδικαλιστικό κίνημα, που κορυφώθηκε με την πραξικοπηματική απόφαση του εκπρόθεσμου από πέρσι Κεντρικού Συμβουλίου της ΕΣΕΕ να μην πραγματοποιηθεί το 16ο Πανσπουδαστικό Συνέδριο, το οποίο είχε προγραμματιστεί για την περίοδο 1 - 4 Μάη. Αποφασίστηκε, επίσης, να ξεδιπλωθεί από τις ΠΚΣ μια πλατιά, ενωτική καμπάνια ενημέρωσης των σπουδαστών και καταγραφής της θέλησής τους. Ταυτόχρονα οι ΠΚΣ θα κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να πραγματοποιηθεί το Πανσπουδαστικό Συνέδριο και για να συντονιστούν οι 48 σύλλογοι ΤΕΙ της χώρας.
Επίσης, στη συνάντηση αποφασίστηκε η εκλογή 19μελούς Συντονιστικού Συμβουλίου και κεντρικού πανελλαδικού περιοδικού των ΠΚΣ - ΤΕΙ, την ευθύνη έκδοσης του οποίου θα έχει το Συμβούλιο αυτό. Το Συντονιστικό Συμβούλιο επιφορτίζεται με την ευθύνη του καλύτερου συντονισμού των κινήσεων και της συμβολής στην κατεύθυνση της καλύτερης συγκρότησης των ΠΚΣ.
"Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε μια περίοδο που η Ευρωπαϊκή Ενωση και οι πολυεθνικές, στο όνομα της σύγκλισης, προχωρούν στην εφαρμογή της πιο σκληρής αντιλαϊκής πολιτικής", αναφέρεται σε ανακοίνωση του Συντονιστικού Συμβουλίου, για να συνεχίσει: "Σε μια περίοδο που η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, στο όνομα του "εκσυγχρονισμού", καταπατά κάθε κατάκτηση των εργαζομένων, καταργεί το 8ωρο, προωθεί ελαστικές σχέσεις εργασίας, διαλύει το ασφαλιστικό σύστημα, προχωρά σε ιδιωτικοποιήσεις. Η ανεργία, η φτώχεια και ο ρατσισμός είναι τα χαρακτηριστικά που συμπληρώνουν τη σημερινή εικόνα. Μέρος αυτής της νεοφιλελεύθερης πολιτικής της κυβέρνησης, που οδηγεί το λαό στην εξαθλίωση, είναι και ο νόμος 2525/97. Ενας νόμος που βάζει την οριστική ταφόπλακα στη δημόσια και δωρεάν παιδεία".
Στη "Λευκή Βίβλο" της εισαχθείσας ελέω Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής (ΠΣΕ) καταρτισιομανίας και σύγχυσης των ακαδημαϊκών λειτουργιών των Ιδρυμάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, έχουν γραφεί και γράφονται από ορισμένους ακαδημαϊκούς δασκάλους οι πρώτες "μελανές" σελίδες, για τις οποίες υπεύθυνοι ηθικοί αυτουργοί είναι οι ρυθμιστές της χρηματοδότησης των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων της Ευρωπαϊκής Ενωσης και οι συντάκτες του Ν. 2525/97.
Η εγκεκριμένη από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΕΠΘ) πρόταση της Πολυτεχνικής Σχολής Κρήτης για τη λειτουργία ΠΣΕ με τον πολυπράγμονα τίτλο "Καλές Τέχνες και Σύγχρονη Τεχνολογία" αποτελεί ένα αδιαμφισβήτητο τεκμήριο, για να αντιληφθεί κανείς την επιπολαιότητα όλων εκείνων που την εμπνεύστηκαν αλλά και του Ν. 2525/97 που την προκάλεσε και οργάνωσε. Ο συντάκτης της αναφερόμενης πρότασης, θεωρώντας ότι νομιμοποιείται να κατευθύνει και να εμπλουτίσει την τριτοβάθμια καλλιτεχνική παιδεία της χώρας μας με τις γνώσεις της μηχανικής επιστήμης, επέλεξε τομείς εφαρμογών και γνωστικά αντικείμενα των Καλών και των Εφαρμοσμένων Τεχνών, εις τα οποία ουδόλως διακρίνεται η εσωτερική σύνδεση της σύγχρονης τεχνολογίας με την εν γένει ανάπτυξή της. Νομίζοντας λανθασμένα ότι η σύγχρονη τεχνολογία δεν έχει ακόμη ενταχθεί στα προγράμματα σπουδών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) και της Σχολής Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών (ΣΓΤΚΣ), ανέπτυξε μια επιχειρηματολογία που προδίδει σκόπιμη αγνόηση της υπάρχουσας σύγχρονης τεχνολογικής υποδομής και του περιεχομένου των διεξαγόμενων σπουδών στις Καλές και Εφαρμοσμένες Τέχνες στις εντεταλμένες και θεσμικά εξουσιοδοτημένες αυτές Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Ελλάδας.
Είναι όντως δύσκολο για όσους μετέχουν και παρακολουθούν την αναπτυγμένη, και σε τεχνολογικό επίπεδο, εικαστική παραγωγή στη χώρα μας, να αποδεχτούν τη δημαγωγική επιχειρηματολογία του τύπου "σύγχρονο πρόγραμμα", "πρωτοπορία για τα ελληνικά δεδομένα", "μοναδική εκπαίδευση", ή "άρτια επιστημονική και καλλιτεχνική κατάρτιση". Η ίδια η πραγματικότητα, αλλά και το συνημμένο στην επιχειρηματολογία του αναφερόμενου ΠΣΕ πρόγραμμα σπουδών, αποκαλύπτει τη φτήνια των ισχυρισμών αιτιολόγησής του, αλλά και την ενδεή, σε σύγκριση με τα κανονικά προγράμματα σπουδών των ΑΣΚΤ και ΣΓΤΚΣ, επιλογή μαθημάτων. Για παράδειγμα, στον τομέα της Συντήρησης Εργων Τέχνης και Αρχαιοτήτων (που αποτελεί μια από τις πέντε (!) κατευθύνσεις του ΠΣΕ με διάρκεια μόνο τριών τριμήνων) δεν υπάρχουν ούτε για δείγμα οι γνώσεις της επιστημονικής και της καλλιτεχνικής τεχνολογίας των ανασκαφών, της ιστορικοϋλικής ανάλυσης των ευρημάτων, των φυσικοχημικών και ραδιοχημικών τεχνικών συντήρησης και άλλων σύγχρονων τεχνολογιών,, που από καιρού αναπτύσσονται και διδάσκονται με εξαιρετική επιτυχία στο Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Εργων Τέχνης του ΤΕΙ Αθήνας.
Ο συντάκτης του αναφερόμενου προγράμματος δε θέλει να αντιληφθεί ότι η κατάρτιση ως μέθοδος συνίσταται σε μια συλλήβδην επιφανειακή και πρόχειρη ενημέρωση σε αποσπασματικές ή νόθες, όπως σαφώς υπονοεί η λειτουργία των ΠΣΕ, κατηγορίες γνώσης. Η χρονική διάρκεια και η διάρθρωση των μαθημάτων ενός ΠΣΕ, αλλά και οι προϋποθέσεις των διδασκομένων, δε συναινούν για την ολοκλήρωση ενός ενδιαφέροντος στη γνώση, ιδιαίτερα όταν αυτή εξελίσσεται με τη "διά βίου" έρευνα και εντρύφηση στο περιεχόμενό της. Είναι κατά συνέπεια τραγικό να υποβάλλονται σε έξοδα και καταβολή διδάκτρων Ελληνες πολίτες, για μια άνευ ουσίας υβριδιακή μορφή ενημέρωσης, η οποία δεν ανταποκρίνεται στις προϋποθέσεις της καλλιτεχνικής παραγωγής και της εικαστικής ανάπτυξης, που διασφαλίζει η διδασκαλία των νέων γνώσεων στα κανονικά προγράμματα σπουδών και η μεταπτυχιακή έρευνα.
Εν τέλει δε, ας είναι σίγουρος επίσης ότι οι Καλές Τέχνες δε θα στερηθούν των υπηρεσιών κάθε νέας τεχνολογίας, διότι γι' αυτές έχουν φροντίσει ήδη οι καθ' ύλην αρμόδιοι ακαδημαϊκοί εταίροι, με τον πλέον έγκυρο και ουσιαστικό τρόπο.
Νάσος ΚΟΥΖΕΛΗΣ
Δρ. Τεχνολογίας και Φιλοσοφίας,
Διευθυντής της Σχολής Γραφικών Τεχνικών
και Καλλιτεχνικών Σπουδών - ΤΕΙ Αθήνας
Ο υφυπουργός Παιδείας Γ. Ανθόπουλος, διαψεύδοντας τα δημοσιεύματα που έκαναν λόγο για λήξη του διδακτικού έτους στις 22 Μάη, δήλωσε ότι το διδακτικό έτος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θα λήξει κανονικά την Παρασκευή 29 Μάη και οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις θα αρχίσουν την 1η Ιούνη, ενώ το διδακτικό έτος στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση θα λήξει στις 15 Ιούνη.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ενωσης Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου Διαμερίσματος Αθήνας καλεί τα μέλη της στην απολογιστική συνέλευση που θα γίνει τη Δευτέρα 11 του Μάη στις 5 το απόγευμα σε αίθουσα του 37ου Δημοτικού Σχολείου Αθήνας (Κωλέττη 34). Αρχαιρεσίες θα γίνουν στις 18 του Μάη από τις 3 μ.μ.-7 μ.μ. στον ίδιο χώρο.