ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Απρίλη 1998
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τότε που ... ζούσανε

Με αφορμή το βιβλίο του Μ. Λιαρούτσου "Δρόμοι παλιοί"

Το πέμπτο βιβλίο του Μ. Λιαρούτσου "Δρόμοι παλιοί" (εκδόσεις "Εντός") αποτελεί σειρά διηγημάτων, που συμπληρώνουν το παζλ του αντάρτικου στη Λέσβο, με ιδιαίτερο λογοτεχνικό τρόπο. Μέσα από τις, με μαστοριά φτιαγμένες, σελίδες του συγγραφέα, ζούμε ορισμένες στιγμές με εκείνους που όρθωσαν το ανάστημά τους, κόντρα στο καθεστώς που επέβαλαν οι Αγγλοαμερικάνοι, θυσιάζοντας και τη ζωή τους για έναν καλύτερο κόσμο. Η ανταμοιβή τους από το ξενόδουλο κράτος; Γνωστή. Διώξεις, φυλακίσεις, εξορίες, εκτελέσεις... Αλλά αυτά είναι υπόθεση των ιστορικών.

Εμείς έχουμε να κάνουμε με λογοτεχνία, που πραγματοποιείται με τους κανόνες της σοσιαλιστικής συνείδησης. Ο αναγνώστης διδάσκεται και παράλληλα απολαμβάνει ό,τι η αληθινή τέχνη προσφέρει. Και που οι μάζες πρέπει να δοκιμάζουν, κόντρα στην πολιτιστική λέπρα που προσπαθούν να επιβάλουν διάφορα κέντρα και παράκεντρα, όπου ως ύψιστη τέχνη εμφανίζεται η θεοποίηση της τσόντας, η πρέζα, η απάτη, η κονόμα...

Ας γυρίσουμε όμως στους παλιούς δρόμους, που αφορούν στον Εμφύλιο. Περίοδος που πληγώνει, γιατί συνδέθηκε με την ήττα του αντάρτικου, λόγω της επέμβασης των ξένων δυνάμεων που ήθελαν την Ελλάδα δορυφόρο των ΗΠΑ και με όσα ακολούθησαν και πληρώνουμε μέχρι σήμερα. Το οικονομικό μοντέλο που επιβλήθηκε προκάλεσε τα εκατομμύρια των μεταναστών, ενώ σήμερα η ανεργία περιθωριοποίησε το 1/3 της κοινωνίας. Μεταπολεμικά, οι ταγματασφαλίτες και δοσίλογοι αναγορεύτηκαν σε τιμητές. Οι μαυραγορίτες σε διαχειριστές της εξουσίας. Ο Μ. Λ. έχει το χάρισμα να παρουσιάζει και τις σκληρότερες στιγμές της περιόδου αυτής, με τρόπο τρυφερό, με αγάπη για τον άνθρωπο, ενώ το καταστάλαγμα είναι μια αύρα αισιοδοξίας, γιατί η κομμουνιστική ιδεολογία είναι από φύση της φιλάνθρωπη. Λ.χ., στις "Σκληρές μέρες", οι αντάρτες, χτυπημένοι θανάσιμα από θεούς και δαίμονες, την πείνα, την έλλειψη εξοπλισμού, αντιμετωπίζουν και λιποταξίες. Σε μια τέτοια οριακή στιγμή παρακολουθούμε πώς αποφασίζεται σε μια συνέλευση να φύγουν ελεύθερα όσοι θέλουν. Πώς ένας αντάρτης άφησε ελεύθερο έναν τραμπούκο - αγροφύλακα, γιατί λυπήθηκε τα τέσσερα παιδιά του.

Ο συγγραφέας δεν εξωραϊζει, δεν κάνει μελό τις καταστάσεις. Αναδεικνύει το μεγαλείο των ανθρώπων της Αριστεράς. Ακολουθεί επάξια, κατά τη γνώμη μας, το δρόμο που χάραξε ένας από τους κορυφαίους της ελληνικής λογοτεχνίας. Ο Ζήσης Σκάρος. Οπως όλοι οι άξιοι τεχνίτες των γραμμάτων - και στις πιο δραματικές στιγμές - δίνει καταπληκτικές περιγραφές των χώρων που εκτυλίσσονται τα γεγονότα. Ενα ατμόπλοιο που ταξιδεύει τρία μερόνυχτα από τον Πειραιά στη Μυτιλήνη, τα λιοχώραφα, το τσαμλίκι, η πόλη της Μυτιλήνης με τους καφενέδες, τα πατσατζίδικα, τα κουρεία, τα ραφτάδικα, τα χαμόσπιτα της φτωχολογιάς, το κάστρο, οι στάνες, τα χωριά... Ομως ο μεγεθυντικός φακός του Λιαρούτσου είναι στραμμένος στον αγώνα. Στις αγωνίες, σκέψεις, στα σχέδια και τα όνειρα των αριστερών, που με την αγάπη και την πίστη τους για ένα καλύτερο αύριο ξεπέρασαν τα ανθρώπινα όρια και έγιναν ήρωες. Πασχαλιάς, Καλαλές, Θεοδοσίου και τόσοι άλλοι έδωσαν σάρκα και οστά στο μύθο του Δαυίδ και Γολιάθ. Μορφές ιστορικές, πρότυπα για τη νέα γενιά, ήταν αυτοί που θέλησαν να αλλάξουν τον κόσμο, για να μη σβήσει το όνειρο, για να θυμηθούμε την Ρόζα Λούξεμπουρκ.

Πολλά θα μπορούσαμε να γράψουμε για το βιβλίο. Οπως η ιστορία του ακροδεξιού δεσπότη και του έδωσε χαστούκι ένας τίμιος αστός, ο οποίος αρνήθηκε να συνεργαστεί σε βάρος αριστερών, φίλων του κι αγνώστων. Η εκτέλεση δυο γυναικών στον Πολυχνίτο, και της Ελλης Σβώρου. Ηρωίδας, που αρνήθηκε να υπογράψει δήλωση και τη σκότωσαν για παραδειγματισμό των υπόλοιπων συντροφισσών της. Το δράμα του πατέρα που πουλά την περιουσία του για να πληρώσει δικηγόρους, με την ελπίδα της αποφυλάκισης του γιου του. Τους εφιάλτες ενός κατατρεγμένου αγωνιστή που μετατρέπονται σε ύμνο για την ισορροπία της φύσης!!

Δεδομένο το αφηγηματικό ταλέντο του Μ. Λ. δε χρήζει επιχειρηματολογίας. Το βιβλίο του (και τα προηγούμενα) μας αφορά. Είναι κομμάτι από τη σάρκα μας. Ολων όσοι εξακολουθούν να ενδιαφέρονται για την υπόθεση της Αριστεράς και την ανατροπή του υπάρχοντος κοινωνικού συστήματος, που το μόνο που μπορεί να υποσχεθεί είναι η παραπέρα αθλιότητα περιτυλιγμένη σε χαρτί ...πολυτελείας.

Νίκος ΜΟΛΥΒΙΑΤΗΣ

Αμέσως μετά το Πάσχα, 22 Απριλίου, η "νέα Σκηνή" του Λευτέρη Βογιατζή κάνει πρεμιέρα, στο "Θέατρο της οδού Κυκλάδων" με το έργο του Γιώργου Διαλεγμένου "Η νύχτα της κουκουβάγιας",που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή,σκηνικά - κοστούμια Γιώργου Πάτσα,κίνηση Δημήτρη Παπαϊωάννου,μουσική Νίκου Κυπουργού και ήχοι Δημήτρη Ιατρόπουλου.Παίζουν: Ακης Βλουτής, Λευτέρης Βογιατζής, Γεράσιμος Γεννατάς, Δέσποινα Γκάτζιου, Ελένη Κοκκίδου, Γιάννης Νταλιάνης, Μαρία Σκουλά, Ράνια Σχίζα, Ιωάννα Τσιριγκούλη και Νίκος Χατζόπουλος.

"Οι χώροι και οι χρόνοι του έργου" - σημειώνει ο Λευτέρης Βογιατζής - "είναι άλλοτε ρεαλιστικοί, άλλοτε όχι. Υπάρχει μια συνεχής ροή του χρόνου, από το τώρα, στο 1939, που διαδραματίζεται η μεγάλη σκηνή της προδοσίας, στη μετά θάνατο ζωή, όπως αυτή φαντάζει από το κρεβάτι της εντατικής. Γλώσσα, έργο, χρόνος και παράσταση στο ρυθμό της εντατικής. Μια παραβολή, γεμάτη εκπλήξεις κι ανατροπές, όπου το δηλητηριώδες χιούμορ φιλοσοφεί για τα άγρια πάθη, την ένταση και τον παραλογισμό, τη ματαιότητα της ζωής και τη βεβαιότητα του θανάτου".

Στις αίθουσες τέχνης "Αστρολάβος" (Ξανθίππου 11, Κολωνάκι και Ανδρούτσου 140, Πειραιάς), γνωστοί καλλιτέχνες "τσουγκρίζουν" ήδη τα πασχαλιάτικα αυγά. Αυγά ξύλινα, που ζωγράφισαν οι Δ. Μυταράς, Τ. Πατρασκίδης, Μ. Λεβεντάκου, Θ. Πανταλέων, Φ. Πατρικαλάκης, Μ. Μαρουδή, Μ. Παντελιάς, Ε. Γκόνου, Ε. Ηλιοπούλου, Ν. Αντωνοπούλου, Ι. Ξιφαρά κ. ά. Η Κατερίνα Βαβλίτου στόλισε τα δικά της αυγά με μπρούντζο, νίκελ και πέτρες, ενώ η Κασσιανή Τσακιρίδη έφτιαξε λαμπάδες με διακοσμήσεις από παπιέ - μασέ και ύφασμα. Τέλος, η Μαρία Μαρίνογλου ετοίμασε κεραμικά αυγά - προσωπάκια.

  • Συνεχίζεται η φωτογραφική έκθεση "Βηθλεέμ 2000",που παρουσιάζεται στο κτίριο του Πανεπιστημίου Αθηνών "Κωστής Παλαμάς" (Ακαδημίας 48). Σήμερα θα λειτουργεί από τις 12 το μεσημέρι έως τις 5 το απόγευμα. Αύριο, από τις 10 το πρωί έως τις 2 το μεσημέρι. Την Κυριακή του Πάσχα και τη Δευτέρα, η έκθεση θα παραμείνει κλειστή.

Εθνικ, τζαζ και ελληνική παράδοση από τη Δευτέρα στο "Χαφ Νοτ" (Τριβωνιανού 17, Μετς), όπου εμφανίζονται οι "Mode Plagal",ένα από τα σημαντικότερα ελληνικά σχήματα. Συνδυάζοντας ελεύθερα τις τεχνοτροπίες της τζαζ με ένα ιδιαίτερα ευρύ εκφραστικό πεδίο, που απλώνεται στο σύνολο της μουσικής μας παράδοσης, το σχήμα έχει δημιουργήσει τη δική του μελωδική έθνικ ταυτότητα. Συγκινησιακή δυναμική και πρωτοτυπία χαρακτηρίζουν τη μουσική των "Mode Plagal", που απαρτίζουν οι Θοδωρής Ρέλλος (σαξόφωνο), Κλέων Αντωνίου (κιθάρα), Αντώνης Μαράτος (μπάσο), Τάκης Κανέλλος (ντραμς) και Αγγελος Πολυχρόνου (κρουστά).

Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

Βιβλία:

  • Χάρης Σακελλαρίου: "Η κλέφτρα της τάξης" (ΣΕ)
  • Νίκος Μολυβιάτης: "Επικίνδυνες αποστολές" (ΣΕ)
  • Ανρί Μπαρμπίς: "Η φωτιά" (ΣΕ)
  • Βασίλης Λιόγκαρης: "Το μεγάλο δίλημμα" (ΣΕ)
  • Νίκος Μπελογιάννης: "Το ξένο κεφάλαιο στην Ελλάδα" (ΣΕ)
  • Γιάννης Κατσαντώνης: "Η Αριστερή Παράταξη των Δασκάλων στο Μεσοπόλεμο" (ΣΕ)

Από την Κυριακή του Πάσχα (10.30μμ), η Αθηναϊκή Κομπανία" ξεκινά τις εμφανίσεις της στο "Σταθμό" (Μαυροματαίων 22, Πεδίον Αρεως). Θα παρουσιάσουν τραγούδια λαϊκά από τις προσωπικές τους δουλιές, αλλά και από όλο το φάσμα του παλιού και νεότερου λαϊκού και ρεμπέτικου τραγουδιού. Ενα πρόγραμμα ψυχαγωγικό, κυρίως για όσους αγαπούν τα κλασικά λαϊκά τραγούδια.

  • Από τις 19 του Απρίλη (κάθε Πέμπτη έως Κυριακή), ο Δημήτρης Λιόλιος φιλοξενείται στη μουσική σκηνή "Οδός Ονείρων" (Αγ. Παρασκευής 58, Μπουρνάζι).


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ