Ηδη τα κυβερνητικά επιτελεία επεξεργάζονται τις προτάσεις της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για ένα "Νέο ΝΑΤ", καθώς και τη λήψη άμεσων μέτρων που πλήττουν καίρια τα ασφαλιστικά δικαιώματα των ναυτεργατών. Αποκαλυπτικές παραδοχές από τον πρόεδρο του Ταμείου
Δεκάρα τσακιστή... αύξηση για τους συνταξιούχους ναυτεργάτες δεν προβλέπει ο προϋπολογισμός του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) για το 1998, ενώ τα κυβερνητικά επιτελεία, με πρόσχημα την εξυγίανση του ΝΑΤ, υιοθετούν τις προτάσεις των εφοπλιστών και επεξεργάζονται μέτρα που θα πλήξουν καίρια τις κοινωνικές κατακτήσεις των ναυτεργατών. Ορισμένα από τα μέτρα αυτά προβλέπουν: Την αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης από τα 50 στα 55 χρόνια και τη δημιουργία ενός "Νέου ΝΑΤ",το οποίο θα λειτουργεί σύμφωνα με τις αρχές μιας ιδιωτικής ασφαλιστικής εταιρίας.
Τα... εξυγιαντικά μέτρα για το ΝΑΤ επιβεβαίωσε ο πρόεδρος του Ταμείου, κ. Γκιζιάκης,ο οποίος σε συζήτηση μαζί μας σημείωσε: "Είμαστε υποχρεωμένοι να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση του ΝΑΤ. Εξετάζεται το ενδεχόμενο της αύξησης του ορίου ηλικίας και η δημιουργία νέου ΝΑΤ και πολλές άλλες. Τα όσα θα προταθούν εντάσσονται στη γενικότερη πολιτική της κυβέρνησης. Προφορικά έχει γίνει ενημέρωση στην πολιτική ηγεσία".
Η πρόταση για "Νέο ΝΑΤ", όπως παραδέχτηκε και ο πρόεδρος, προέρχεται από τους εφοπλιστές. Οι εφοπλιστικές προτάσεις, που "επεξεργάζεται" η κυβέρνηση, έχουν κατατεθεί από την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών,η οποία επισημαίνει στο κείμενό της ότι εξυγίανση του Ταμείου "με διανεμητικό σύστημα δεν μπορεί να προκύψει".Και ξεκαθαρίζει: "Το νέο, κεφαλαιοποιητικού χαρακτήρος,σύστημα που θα καλύψει τους νέους ναυτικούς και ενδεχομένως όσους έχουν περιορισμένη υπηρεσία, κατά την καθιέρωσή του, μπορούμε να το αποκαλούμε Νέο ΝΑΤ. Τα έσοδα του "Νέου ΝΑΤ" θα κεφαλαιοποιούνται για να χρησιμοποιηθούν για παροχές προς τους δικαιούχους όταν συνταξιοδοτηθούν. Αν αυτό δεν τηρηθεί απαρέγκλιτα, θα υπονομευτεί εκ των έσω το σύστημα και το "Νέο ΝΑΤ" θα μετατραπεί ουσιαστικά σε διανεμητικό σύστημα και θα καταλήξουμε στα αποτελέσματα του παρελθόντος. Το ύψος των παροχών θα αντιστοιχεί στις εισφορές (εργοδοτικές - εργατικές) που θα καταβάλλονται για κάθε ασφαλισμένο"! Στο σύστημα που προτείνουν οι εφοπλιστές θα υπάρξει - όπως αναφέρουν - τριμερής συμμετοχή. Δηλαδή και η συμμετοχή της πολιτείας, η οποία - σύμφωνα με την πρόταση - θα είναι ουσιαστική και δε θα περιορίζεται "στην κάλυψη των προνοιακών παροχών, οι οποίες άλλωστε σε ένα σωστό ανταποδοτικό σύστημα κεφαλαιοποιητικού χαρακτήρα είναι περιορισμένες"!
Η Ενωση των εφοπλιστών, πέρα από τα μεσοπρόθεσμα - όπως τα χαρακτηρίζει - μέτρα, προτείνει να παρθούν και άμεσα μέτρα, που θα αποτελέσουν και την αρχή της "εξυγίανσης". Δηλαδή:
- Να αποφευχθεί κάθε απόφαση, ρύθμιση ή ενέργεια που θα παρεκκλίνει από τον τελικό στόχο για τη δημιουργία του "Νέου ΝΑΤ".
- Τον υπολογισμό "μόνο 30 ημερών αδείας (αντί όλων που ισχύει σήμερα) για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος και του συνόλου της αδείας για τον υπολογισμό του ύψους της συντάξεως".
- Να καταργηθεί ο θεσμός της συνταξιοδότησης ανεξαρτήτου ηλικίας, ο οποίος ισχύει σήμερα για τους ναυτεργάτες που έχουν συμπληρώσει πάνω από 25 έτη θαλάσσιας υπηρεσίας!
- Να καταργηθεί ο υπολογισμός της σύνταξης με βάση το μισθό που αντιστοιχεί στο δίπλωμα που διαθέτει ο ναυτικός και να υπολογίζεται με βάση τους μισθούς της τελευταίας 48μηνης υπηρεσίας.
- Να αναπροσαρμοστούν οι αναπηρικές συντάξεις που χορηγεί το ΝΑΤ και να υπολογίζονται σύμφωνα με το ελάχιστο ποσό αναπηρίας που ισχύει στο ΙΚΑ!
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η πρόταση που κατέθεσε στην επιτροπή η Ενωση Εφοπλιστών Ακτοπλοϊας,από την οποία επισημαίνεται ξεκάθαρα ότι "εξυγίανση" του ΝΑΤ μπορεί να γίνει μόνο εφόσον ισχύσουν οι αρχές: "Της ανταποδοτικότητας, που θα σημαίνει κατάργηση των χαριστικών ρυθμίσεων και επαναπροσδιορισμό των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης.Της κεφαλαιοποίησης των εισφορών, που θα σημαίνει τη μη χρήση τους για την κάλυψη του οργανικού ελλείμματος, αλλά δημιουργία αποθεματικού για την κάλυψη των συνταξιοδοτικών και άλλων αναγκών μόνο των σήμερα υπηρετούντων. Της τριμερούς συμμετοχής, κράτους, εργαζομένων, εφοπλιστών. Της αύξησης του ορίου συνταξιοδότησης. Της κατάργησης των περιπτώσεων της διαδοχικής ασφάλισης και της ελάχιστης ασφαλιστικής προστασίας, που πρέπει να αναληφθεί από το κράτος λόγω των ευνοϊκότερων προϋποθέσεων εξόδου από την υπηρεσία που έχει το ΝΑΤ. Της κάλυψης από το κράτος του κόστους πληρωμής των σημερινών συντάξεων και της νομοθετικής κατοχύρωσης της κάλυψης από αυτό του κόστους των όποιων κοινωνικών πολιτικών ορίσει αυτό στο μέλλον, όπως γίνεται και για τα άλλα Ταμεία".
Τα νέα μέτρα σε βάρος των ασφαλισμένων και συνταξιούχων του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου,που επεξεργάζεται η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, παίρνονται στο όνομα της "εξυγίανσης" του Ταμείου. Ομως η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για ένταση της επίθεσης που έχουν εξαπολύσει εφοπλιστές και κυβέρνηση εναντίον του κλάδου των ναυτεργατών. Ενώ λοιπόν ο υπουργός Εμπορικής ΝαυτιλίαςΣτ. Σουμάκης δηλώνει ότι "συζητώ οτιδήποτε έχει στόχο την εξυγίανση του ΝΑΤ", την ίδια στιγμή:
- Μειώνει τον αριθμό των Ελλήνων ναυτεργατών, στην καλύτερη περίπτωση κατά 50%, από την οργανική σύνθεση των πλοίων της ποντοπόρου ναυτιλίας, που σημαίνει ταυτόχρονη μείωση εισφορών προς ΝΑΤ!
- Απαλλάσσει τους εφοπλιστές της ποντοπόρου ναυτιλίας από την υποχρέωση να πληρώνουν τις εισφορές τους προς το ΝΑΤ με βάση τον αριθμό της οργανικής σύνθεσης του πλοίου και στο εξής θα πληρώνουν ασφαλιστικές εισφορές μόνο για τους λιγοστούς πλέον Ελληνες ναυτικούς που υπηρετούν στο πλοίο!
- Στο νομοσχέδιο για "ρύθμιση θεμάτων αρμοδιότητας υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας" παρέχει και νέες "διευκολύνσεις - όπως αναφέρεται - στους πλοιοκτήτες για την καταβολή οφειλών τους που εισπράττονται από το ΝΑΤ με την κατάθεση εγγυητικής επιστολής Τράπεζας αναγνωρισμένης από την Τράπεζα της Ελλάδος, ή με παροχή εγγυήσεων άλλης μορφής"!
- Στο ίδιο νομοσχέδιο κόβει το δρόμο προς τη θάλασσα, αφαιρώντας τα φυλλάδια από ναυτεργάτες που δε συμπλήρωσαν 8 μήνες θαλάσσια υπηρεσία μέσα σε μια 4ετία!
- Με το Προεδρικό Διάταγμα 79/1997 στην ουσία επιχειρεί να καταργήσει το ίδιο το επάγγελμα του ναυτικού, αφού απαγορεύει τη χορήγηση φυλλαδίου σε όσους δεν ανήκουν στις ηλικίες μεταξύ 17 έως 35 ετών και δεν έχουν απολυτήριο γυμνασίου.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού ΝαυτικούΓιώργος Τούσας,σχολιάζοντας τα όσα προωθούνται για την κοινωνική ασφάλιση των ναυτεργατών, δήλωσε: "Σήμερα επιχειρείται τριπλό χτύπημα εναντίον των ναυτεργατών: Στο δικαίωμα στην εργασία, στην κοινωνική ασφάλιση και στις θεσμικές κατακτήσεις όπως οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Ηδη όλοι οι δείκτες που αφορούν το βιοτικό επίπεδο των ναυτεργατών δείχνουν ότι η ανεργία έχει εκτιναχτεί στα ύψη, έχει υποβαθμιστεί η αγοραστική αξία του μισθού τους και τώρα επιταχύνεται η υποβάθμιση της κοινωνικής ασφάλισης και ειδικά στον τομέα της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Τα μέτρα αυτά δεν είναι αποσπασματικά, εντάσσονται στο γενικότερο σχεδιασμό που εκπονείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση, με σκοπό όχι μόνο την αύξηση των κερδών και του εφοπλιστικού κεφαλαίου (άλλωστε ήδη ο υπουργός ικανοποίησε το αίτημα των εφοπλιστών και αρχίζοντας από αυτούς της ποντοπόρου ναυτιλίας μείωσε τις ασφαλιστικές τους εισφορές), αλλά και για την υπονόμευση ολόκληρου του συστήματος της κοινωνικής ασφάλισης. Εμείς προειδοποιούμε ότι θα μας βρουν μπροστά τους".
Στα περσινά επίπεδα θα κινηθεί ο προϋπολογισμός για το 1998 του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου,όπως επιβεβαίωσε ο πρόεδρος του Ταμείου. Και αυτό, όταν ο περσινός κρατικός προϋπολογισμός δεν κάλυψε ούτε το ένα τρίτο του ετήσιου ελλείμματος του ΝΑΤ! Ο περσινός προϋπολογισμός καθορίστηκε στα 34,684 δραχμές, ενώ το έλλειμμα του ΝΑΤ ξεπέρασε τα 99 δισ. δραχμές. Το συνολικό έλλειμμα του ΝΑΤ φτάνει σήμερα τα 159 δισ. δραχμές!
Μέχρι το 1983 το ΝΑΤ είχε πλεόνασμα, που για το συγκεκριμένο έτος έφτανε το 1,669 δισ. δραχμές! Το τελευταίο απόθεμα εξαντλήθηκε το 1985 και από το 1986 το Ταμείο παίρνει την "κάτω βόλτα" και αρχίζει το δανεισμό.
Τώρα έρχεται η κυβέρνηση και καλεί τους χιλιάδες ασφαλισμένους να πληρώσουν τα "σπασμένα". Ομως οι υπεύθυνοι είναι άλλοι. Η πολιτική που διώχνει τους Ελληνες ναυτεργάτες από τα πλοία. Ετσι, ενώ το 1982 απασχολούνταν πάνω από 65 χιλιάδες Ελληνες ναυτικοί, σήμερα απασχολούνται περίπου 23 χιλιάδες, ενώ οι συνταξιούχοι είναι περίπου 60 χιλιάδες! Δηλαδή, σήμερα η αναλογία ασφαλισμένων και συνταξιούχων είναι 4 προς 1! Το ίδιο διάστημα, σύμφωνα με στοιχεία του ΝΑΤ, από τα 3.500 ποντοπόρα πλοία που υπήρχαν το 1982 υπό ελληνική σημαία, το 1996 έμειναν μόλις 969!
Επιπλέον, ο πρόεδρος του ΝΑΤ επιβεβαίωσε ότι η κατάσταση του ΝΑΤ θα επιδεινωθεί από τα νέα αντιναυτεργατικά μέτρα της κυβέρνησης στην ποντοπόρο ναυτιλία και όχι μόνο αυτό, αλλά συνεχίζεται ακάθεκτα και η αποχώρηση πλοίων από το ελληνικό νηολόγιο! Χαρακτηριστικά ανέφερε: "Αναμένεται μία μείωση των εσόδων, όμως ακόμα δεν μπορεί να υπολογιστεί ακριβώς, επειδή είναι μικρός ο χρόνος εφαρμογής τους". "Ομως - συνέχισε - έχουμε στοιχεία από την αποχώρηση των πλοίων που επιδρά στις εισπράξεις του ΝΑΤ". Από τη συνεχιζόμενη αποχώρηση πλοίων από την ελληνική σημαία έχουν μειωθεί οι εισπράξεις του ΝΑΤ από τις εισφορές των ασφαλισμένων κατά 10%!
Τα κείμενα έγραψε η Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ