Η Επιτροπή των "σοφών", υπό τον καθηγητή Γ. Σπράο, έχει ήδη παραδώσει τις περισσότερες από τις εκθέσεις στο πρωθυπουργικό γραφείο. Ο χρόνος και ο τρόπος δημοσιοποίησής τους θα επιλεγεί από τον ίδιο τον Κ. Σημίτη
Καταιγισμός μέτρων λιτότητας, σε βάρος των εργαζομένων και γενικά των πλατιών λαϊκών στρωμάτων, περιλαμβάνουν οι εκθέσεις που έχει αναλάβει να καταρτίσει στα πλαίσια 3ετούς οικονομικού προγράμματος η Επιτροπή των 8 "σοφών" υπό τον καθηγητή και φίλο του πρωθυπουργού Γιάννη Σπράο.Οι περισσότερες από τις εκθέσεις αυτές (που περιλαμβάνουν σενάρια μέτρων για τα δημοσιονομικά, για το συνταξιοδοτικό - ασφαλιστικό, για την αγροτική οικονομία κλπ.) είναι ήδη έτοιμες, ενώ στην τελική φάση βρίσκεται και η ολοκλήρωση των υπολοίπων.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, έχουν ήδη παραδοθεί στο πρωθυπουργικό γραφείο 6 εκθέσεις της Επιτροπής Σπράου, ενώ οι υπόλοιπες (2-3 εκθέσεις) θα πρέπει να παραδοθούν μέχρι τις 13 του Οκτώβρη που λήγει η θητεία της Επιτροπής. Οπως έλεγε αρμόδια πηγή, ενδέχεται η θητεία της Επιτροπής να παραταθεί μέχρι το τέλος του Οκτώβρη, προκειμένου να ολοκληρωθούν κάποιες εκθέσεις που η Επιτροπή δεν προλαβαίνει να τις ετοιμάσει μέχρι τις 13 τουΟκτώβρη.
Οσον αφορά το περιεχόμενο των εναλλακτικών σεναρίων οικονομικής πολιτικής για την επόμενη τριετία που περιλαμβάνονται στις εκθέσεις αυτές - δηλαδή "ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο" - το δρόμο δείχνει η πρώτη έκθεση για την εισοδηματική πολιτική και τον πληθωρισμό, που έδωσε στη δημοσιότητα ο ίδιος ο καθηγητής Γ. Σπράος τον περασμένο Ιούνη.
Μετά τις αντιδράσεις που προκάλεσε η έκθεση για τα εισοδηματικά (από τους εργαζόμενους για το περιεχόμενο των μέτρων και από κυβερνητικά στελέχη, επειδή ανακοίνωσε τα προτεινόμενα σενάρια οικονομικών μέτρων ο πρωθυπουργικός σύμβουλος και όχι ο αρμόδιος υπουργός Εθνικής Οικονομίας), ο πρωθυπουργός αποφάσισε να επιλέξει εκείνος πότε και από ποιους θα δημοσιοποιηθούν οι επόμενες εκθέσεις.Οπως έλεγε μέλος της Επιτροπής, εμείς "θα δώσουμε τις εκθέσεις στον πρωθυπουργό και εκείνος θα κρίνει πότε και ποιες θα δώσει στη δημοσιότητα". Ο ίδιος παράγοντας εξηγούσε το γεγονός ότι δε θα δημοσιοποιήσει τις επόμενες εκθέσεις ο καθηγητής Γ. Σπράος, επειδή η δημοσιοποίηση της έκθεσης για τα εισοδηματικά ενόχλησε την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και όχι μόνο, που δεν είδαν με καλό μάτι έναν εξωθεσμικό παράγοντα να μπαίνει στα "δικά τους χωράφια"... Για να μην εκδηλωθούν ανάλογα φαινόμενα δυσφορίας και από άλλους υπουργούς, ο πρωθυπουργός αποφάσισε να αναθέσει τη δημοσιοποίηση των εκθέσεων από τα αρμόδια υπουργεία.
Τη σκληρή λιτότητα που απεργάζεται η κυβέρνηση σε βάρος των εργαζομένων και για το 1998, μεθοδεύει να την... καμουφλάρει με σενάρια που δεν αποκλείουν αύξηση της φορολογίας των επιχειρήσεων
Τα γνωστά και από πέρσι ιδεολογήματα των "εχόντων και κατεχόντων" ανασύρει και πάλι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ενόψει των "θερμών" οικονομικών μέτρων που επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο για την επόμενη χρονιά και σε μια προσπάθεια να θολώσει τα νερά για την ουσία και το πραγματικό περιεχόμενο της πολιτικής της. Ετσι, παρά το γεγονός ότι τα μέτρα στο σύνολό τους θα πλήξουν και πάλι - άμεσα ή έμμεσα - τα ισχνά εισοδήματα των μισθωτών, των συνταξιούχων και των άλλων εργαζομένων, στο υπουργείο Οικονομικών υπάρχει, σύμφωνα με πληροφορίες του "Ρ", "άνωθεν εντολή" για παρουσίαση των μέτρων που θα ληφθούν ως μέτρων που θα αγγίζουν τις διάφορες κοινωνικές ομάδες ανάλογα με την οικονομική τους επιφάνεια.
Στα πλαίσια αυτά το υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζεται σενάρια αλλαγών τόσο στην κλίμακα φορολογίας Φυσικών Προσώπων, όσο και στη φορολογία των Νομικών Προσώπων (εμποροβιομηχανικές επιχειρήσεις). Ειδικά για τα Νομικά Πρόσωπα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του "Ρ", μεταξύ των σεναρίων που εξετάζονται είναι και αυτό της αύξησης του συντελεστή φορολόγησης των κερδών από 35% που είναι σήμερα σε 40%, κάτι που είχε συμβεί πέρσι με τη φορολογία των τραπεζικών κερδών. Σε περίπτωση που τελικά προκριθεί ένα τέτοιο σενάριο, οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών εκτιμούν ότι θα υπάρξουν για το δημόσιο συμπληρωματικά έσοδα 70 - 80 δισ. δραχμών. Ωστόσο, όπως υποστηρίζουν κυβερνητικά στελέχη, ενδεχόμενη υιοθέτηση ενός τέτοιου μέτρου δε θα έχει τόσο οικονομική όσο πολιτική σημασία, αφού με κάθε τρόπο οι "εκσυγχρονιστές" - αυτοί που δίνουν εκατοντάδες δισεκατομμύρια ενισχύσεις στο μεγάλο κεφάλαιο - θα το εκμεταλλευτούν ως "πειστήριο" της ισοκατανομής των φορολογικών βαρών. Πάντως, καθόλου δε θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι τελικά θα αποφασιστεί η αύξηση αυτού του συντελεστή φορολόγησης, μια και οι εκπρόσωποι του μεγάλου κεφαλαίου συνηθίζουν ν' αντιδρούν έντονα σε τέτοια μέτρα. Σ' αυτά τα πλαίσια οι υπηρεσίες του υπουργείου εξετάζουν και το ενδιάμεσο ενδεχόμενο να επιβληθεί για το 1998 ένα είδος έκτακτης εισφοράς στα κέρδη των επιχειρήσεων, κατά το πρότυπο των προτάσεων της ομάδας Σπράου.
Στο φόντο της νέας πολύπλευρης αντιλαϊκής επίθεσης ένα οποιοδήποτε μέτρο που φαινομενικά θα αφορούσε τις επιχειρήσεις Θα χρησιμοποιηθεί σαν κερασάκι στην τούρτα, ώστε ο κομματικός και κυβερνητικός μηχανισμός να αποδυθεί και πάλι στα γνωστά ιδεολογήματα περί των θυσιών που θα πρέπει να υποβληθούμε όλοι μη εξαιρουμένων και των "εχόντων και κατεχόντων", ώστε να μη χάσουμε το τρένο της Ενωμένης Ευρώπης... Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η πρωτόλεια ιδέα της "ισοβαρούς κατανομής των βαρών" μεταξύ κεφαλαίου και εργασίας ανήκει στον καθηγητή Γ. Σπράο, ο οποίος παρουσίασε πρόταση μείωσης του πληθωρισμού στο 2% το 1999 μέσω της καθήλωσης των μισθών και ημερομισθίων και της εφάπαξ επιβολής φόρου 10% στα κέρδη των επιχειρήσεων, πρόταση, τις γενικές κατευθύνσεις της οποίας προωθεί το οικονομικό επιτελείο υπό την πρωθυπουργική εποπτεία.
Στην πραγματικότητα βέβαια τα βάρη της σχεδιαζόμενης προσαρμογής θα τα σηκώσουν και πάλι οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι, καθώς και τα φτωχά μικρομεσαία στρώματα. Σημειώνουμε απλώς ότι η κυβέρνηση τη διετία 1998 - 1999 προωθεί:
Αλλαγές προωθεί η κυβέρνηση και στη φορολογία Φυσικών Προσώπων, με μία φιλοσοφία... συμψηφισμού κερδών και ζημιών. Προωθούν δηλαδή μία νόθα τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας (5% ή 6%) και μία αύξηση του αφορολόγητου ορίου στο 1.500.000 δραχμές (από 1.300.000) που είναι σήμερα για μισθωτούς, συνταξιούχους, και την όποια υστέρηση εσόδων υπάρξει από ένα τέτοιο μέτρο επιδιώκουν να την καλύψουν με την αλλαγή του τρόπου παρακράτησης του φόρου εισοδήματος (επαναφορά του προ του 1993 καθεστώτος) και με αλλαγές στη φορολογική κλίμακα. Αλλαγές τέτοιες με τις οποίες θα αυξηθεί η φορολογία στα θεωρούμενα "μεσαία" εισοδήματα των 5 - 7 εκατ. δραχμών. Αλλωστε τα μικρότερα εισοδήματα τα έχουν "ξετινάξει" και δεν έχουν τίποτα περισσότερο να περιμένουν από αυτά.
Αξίζει τέλος να αναφέρουμε ότι οι αναφορές του υφυπουργού Οικονομικών Γ. Δρυ,ότι κάθε μονάδα τιμαριθμοποίησης των φορολογικών κλιμακίων κοστίζει 20 δισ. δραχμές, ελέγχονται... ως ανακριβείς. Σύμφωνα με δικές μας πληροφορίες από τις μετρήσεις του ΚΕΠΥΟ προκύπτει για κάθε μονάδα επιβάρυνση περίπου 11 δισ. δρχ. (50% λιγότερο). Προφανώς η ανακρίβεια στο ύψος της επιβάρυνσης (στην πραγματικότητα δεν υπάρχει επιβάρυνση δεδομένου ότι η μη τιμαριθμοποίηση ισοδυναμεί με κλοπή εισοδημάτων) αποσκοπεί στην αποδυνάμωση του αιτήματος των εργατικών συνδικάτων για γνήσια και ουσιαστική τιμαριθμοποίηση.
Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ
Με φορολογικές παρατυπίες ή και παραβάσεις βρέθηκαν οι μισοί περίπου ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής. Αυτό προκύπτει από σχετική εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών, η οποία αναφέρεται στη διασταύρωση των στοιχείων που έκανε το ΚΕΠΥΟ με φορολογικές δηλώσεις των φορολογουμένων ιδιοκτητών σκαφών αναψυχής, τα οποία έπρεπε να δηλωθούν στην εφορία το 1996. Ειδικότερα, ο έλεγχος 14.474 φορολογικών δηλώσεων ιδιοκτητών σκαφών αναψυχής, που έκανε το ΚΕΠΥΟ, έδειξε ότι οι 7.683 είχαν παρατυπίες.
Συγκεκριμένα, από τους 14.474 ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής:
Με βάση τα στοιχεία αυτά, το ΚΕΠΥΟ έστειλε στις εφορίες τις καταστάσεις για παραπέρα έλεγχο και διόρθωση των παρατυπιών μέχρι 31 Αυγούστου, ώστε να καταλογιστούν και να πληρωθούν από τους φορολογούμενους οι επιπλέον φόροι. Οι εφορίες δεν πρόλαβαν μέχρι την παραπάνω ημερομηνία να προβούν στη διόρθωση των παρατυπιών που είχαν διαπιστωθεί. Ετσι, με τη χτεσινή εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών, δίνεται παράταση στις εφορίες να διορθώσουν τις παρατυπίες των φορολογουμένων ιδιοκτητών σκαφών αναψυχής και να τις στείλουν στο ΚΕΠΥΟ το αργότερο μέχρι 31 Οκτώβρη 1997, ώστε στη συνέχεια να βγει το εκκαθαριστικό με το οποίο θα καλούνται οι ιδιοκτήτες να πληρώσουν τη διαφορά φόρου.
"Ορυμαγδός" εκδόσεων τίτλων του ελληνικού δημοσίου έχει προγραμματιστεί από το υπουργείο Οικονομικών για το επόμενο διάστημα μέχρι το τέλος του έτους. Σύμφωνα με το ενδεικτικό ημερολογιακό πρόγραμμα που παρουσιάζεται στο σχετικό Δελτίο Δημοσίου Χρέους του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και το οποίο ενδέχεται να τροποποιείται κάθε φορά, ανάλογα με τις συνθήκες και τις δανειακές ανάγκες του ελληνικού δημοσίου, οι εκδόσεις έχουν ως εξής:
ΕΠΙΤΟΚΙΑ: Μείωση των βασικών επιτοκίων βραχυπρόθεσμων δανείων και ελεύθερων διαθεσίμων κατά 0,5% (από 15,25% και 15,50% σε 14,75% και 15% αντίστοιχα) και του βασικού επιτοκίου καταναλωτικών δανείων κατά 1% (από 17% σε 16%), αποφάσισε η διοίκηση της τράπεζας CITIBANK. Τα νέα μειωμένα επιτόκια ισχύουν από χτες Τρίτη.
ΤΡΑΠΕΖΕΣ: Καθαρά κέρδη πριν από το σχηματισμό προβλέψεων, ύψους 6,2 δισ. δρχ., παρουσίασε η Ιονική Τράπεζα στο πρώτο εξάμηνο του 1997 έναντι 3,1 δισ. δρχ. την αντίστοιχη περίοδο του 1996. Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση, τα καθαρά προ φόρων κέρδη έφτασαν στο πρώτο εξάμηνο φέτος τα 4 δισ. δρχ. έναντι 1,1 δισ. δρχ. το ίδιο διάστημα του 1996, ενώ η διοίκηση της τράπεζας εκτιμά ότι το δεύτερο εξάμηνο αναμένεται η συνέχιση της θετικής πορείας.
ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ: Πληθωρισμό 5,7% στο τέλος του 1997 και 3,8% μέχρι το τέλος του 1998 προβλέπουν οι επιτελείς της Εθνικής Τράπεζας μέσα από το τρίτο τεύχος του Οικονομικού και Χρηματοοικονομικού Δελτίου που δόθηκε στη δημοσιότητα. Σύμφωνα με το Δελτίο, το ΑΕΠ της χώρας αναμένεται να αυξηθεί το 1997 μεταξύ 3,1% και 3,5%, ενώ ο λόγος έλλειμμα προς ΑΕΠ, βελτιούμενων των ρυθμών αύξησης των εσόδων, προβλέπεται να προσεγγίσει το στόχο του 4,2%. Το 1998, το ΑΕΠ αναμένεται να ακολουθήσει ρυθμούς αύξησης μεταξύ 3,3% και 3,7%, ενώ σε ό,τι αφορά το κόστος εργασίας παρατηρείται μείωση του ρυθμού ανόδου κατά 3,5 εκατοστιαίες μονάδες μεταξύ 1996 και 1997. Θετικές είναι τέλος και οι προοπτικές για το Χρηματιστήριο, στην άνοδο του οποίου εκτιμάται ότι θα συντελέσει καθοριστικά και η ανάθεση στην Αθήνα της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: Εκκλήσεις προς τους τουρ οπερέιτορ να μην πιέζουν τους Ελληνες ξενοδόχους για χαμηλότερες τιμές, ώστε να αποφευχθεί ο φαύλος κύκλος που δημιουργείται με τις τιμές των ξενοδοχείων και την ποιότητα των υπηρεσιών, απηύθυναν οι εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας των φορέων του τουρισμού και οι επικεφαλής των ιδιωτικών φορέων του τουρισμού, σε συνάντηση που είχαν από κοινού με το προεδρείο και τα μέλη της IFTO, της Διεθνούς Συνομοσπονδίας των Τουρ Οπερέιτορ. Ο γγ του ΕΟΤ Ν. Σκουλάς τόνισε ότι έχει γίνει συνείδηση στον τουριστικό χώρο, πως αν δεν επικρατήσει ο επαγγελματισμός τότε ελλοχεύουν σοβαρότατοι κίνδυνοι για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού.
Αναβλήθηκε, όπως άλλωστε αναμενόταν, η προγραμματισμένη για χτες συνέλευση των μετόχων της Εθνικής Τράπεζας Ελλάδας. Θέμα της συνέλευσης ήταν η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, μέσω της οποίας και νέο σημαντικό "πακέτο" μετοχών της μεγαλύτερης τράπεζας θα περάσει σε χέρια ιδιωτών. Η συνέλευση θα πραγματοποιηθεί, σύμφωνα με χτεσινή ανακοίνωση της τράπεζας στις 6 του Οκτώβρη.
Αλλαγές στους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησης αδειών για την ίδρυση και λειτουργία συνεταιριστικών τραπεζών αποφάσισε η Τράπεζα της Ελλάδας. Με σχετική Πράξη του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας - που τροποποιεί προηγούμενη - καθορίζεται μεταβατική περίοδος προσαρμογής των συνεταιριστικών τραπεζών,σχετικά με το ελάχιστο ύψος μετοχικού κεφαλαίου (1.200 εκατ. δραχμές στην τελική φάση) που πρέπει να διαθέτουν προκειμένου να τους χορηγηθεί η σχετική άδεια λειτουργίας. Σύμφωνα με τη χτεσινή απόφαση της Τράπεζας της Ελλάδας, εφόσον η αίτηση για τη χορήγηση άδειας συνεταιριστικής τράπεζας κατατεθεί μέχρι 31 - 12 - 97, το ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο ορίζεται σε 600 εκατ. δραχμές, ενώ για αιτήσεις που θα κατατεθούν από 1 - 1 - 98 μέχρι και 30 - 6 - 98 το ποσό του ελάχιστου μετοχικού κεφαλαίου ορίζεται σε 900 εκατ. δραχμές.