ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: Τις έντονες διαμαρτυρίες των συλλόγων υπαλλήλων του ΕΟΤ και των ενώσεων ξενοδόχων ορισμένων περιοχών της Ελλάδας, προκάλεσε η απόφαση της υπουργού Ανάπτυξης να μη συμπεριλάβει εκπροσώπους τους στο νεοσυσταθέν "Εθνικό Συμβούλιο Τουρισμού". Ο νέος φορέας, πριν καν αρχίσει να λειτουργεί, προκάλεσε γενική δυσφορία στο σύνολο σχεδόν του τουριστικού και μη κόσμου.
ΑΜΟΙΒΑΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ: Η σταθερή προτίμηση του αποταμιευτικού κοινού σε αμοιβαία κεφάλαια χαμηλής επικινδυνότητας (Σταθερού Εισοδήματος και Διαχείρισης Διαθεσίμων) συνεχίστηκε και το Μάη του 1996. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ιονικής Τράπεζας, τα επενδεδυμένα κεφάλαια αυξήθηκαν κατά 2,82% σε σχέση με τον Απρίλη, πλησιάζοντας οριακά το φράγμα των 3 τρισ. δρχ. Οι καθαρές τιμές (αξία χαρτοφυλακίων) των αμοιβαίων κεφαλαίων παρουσίασαν ελαφρά άνοδο 1,04%, όπως και ο όγκος των μεριδίων (καθαρές τιμές συν προμήθειες), που αυξήθηκε κατά 1,71%.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ (1): Αισιοδοξία για την πορεία των πωλήσεων και των κερδών, δηλώνει η διοίκηση των εταιριών της "Chipita International sa" για το 1996. Ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος της εταιρίας δήλωσαν χτες ότι στο πρώτο εξάμηνο του 1996, συγκριτικά με το αντίστοιχο εξάμηνο του 1995, τα κέρδη υπερτριπλασιάστηκαν και οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 40 - 50%.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ (2):Οριακή αύξηση πωλήσεων 3% που αντιστοιχεί σε 63 δισ. δρχ. και κέρδη αισθητά μειωμένα στα 3,1 δισ. δρχ. εμφάνισε για το 1995 η γαλακτοβιομηχανία ΔΕΛΤΑ, έναντι αντίστοιχων μεγεθών 61,2 δισ. δρχ. και 6,1 δισ. δρχ. το 1994. Παρά ταύτα, το περιθώριο μεικτού κέρδους διατηρήθηκε στα επίπεδα του 30%, παρέχοντας την ευχέρεια στη διοίκηση να προτείνει στη γενική συνέλευση των μετόχων τη διανομή μερισμάτων ύψους 1,2 δισ. δρχ. με παράλληλη αποθεματοποίηση 1,9 δισ. δρχ. περίπου. Ο όμιλος απασχολεί χιλιάδες εργαζόμενους και αποτελείται από 6 εργοστάσια στην Ελλάδα, 2 στο εξωτερικό, καθώς επίσης και από ένα σύγχρονο δίκτυο παραλαβής φρέσκου γάλακτος που αποτελείται από 11 σταθμούς σε όλη τη χώρα.
ΤΡΑΠΕΖΕΣ:Στην αναζήτηση εξειδικευμένου προσωπικού θα στραφούν οι τράπεζες τα προσεχή χρόνια, καθώς η εισβολή νέων τεχνολογιών και η απελευθέρωση των αγορών σε διεθνές επίπεδο θα καταστήσουν αναγκαία την προσαρμογή τους στις νέες συνθήκες που θα προκύψουν. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε η διάσκεψη της Ευρωπαϊκής Τραπεζικής Ομοσπονδίας, σε επίπεδο γενικών γραμματέων, που πραγματοποιήθηκε στους Δελφούς, με αντικείμενο την εξέταση εργασιακών και κοινωνικών θεμάτων. Στο πλαίσιο αυτό, συζητήθηκαν θέματα που αφορούν την απασχόληση και τις εργασιακές σχέσεις στο σύγχρονο περιβάλλον του τραπεζικού τομέα.
Τουλάχιστον 50 δισ. δραχμές το χρόνο, παραπάνω, θα πληρώνουν για την προμήθεια καυσίμων οι καταναλωτές, σε περίπτωση ιδιωτικοποίησης των ΕΛΔΑ και της ΕΚΟ, σύμφωνα με χτεσινές δηλώσεις του προέδρου των ΕΛΔΑ Μ. Δασκαλάκη
Πενήντα δισ. δρχ. ετησίως επιπλέον θα πληρώνουν οι καταναλωτές υγρών καυσίμων σε περίπτωση ιδιωτικοποίησης του κρατικού τομέα πετρελαιοειδών (ΕΛΔΑ και ΕΚΟ), πολιτική που ήδη έχει δρομολογήσει η κυβέρνηση με την προώθηση των διαδικασιών μετοχοποίησης του 10% του ομίλου της ΔΕΠ. Η εκτίμηση για το κόστος της ιδιωτικοποίησης των ΕΛΔΑ και της ΕΚΟ, που θα κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές, ανήκει στον πρόεδρο των ΕΛΔΑ Μανώλη Δασκαλάκη και έγινε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου όπου παρουσίασε και τα οικονομικά αποτελέσματα της επιχείρησης για το 1995.
Ειδικότερα αναγνωρίζοντας τον ρυθμιστικό ρόλο των ΕΛΔΑ και της ΕΚΟ στην αγορά των πετρελαιοειδών, ο Μ. Δασκαλάκης τόνισε χτες ότι το 1995 υπήρξε συμπίεση των περιθωρίων κερδών των Διυλιστηρίων και πέραν των κανονικών ορίων, πράγμα που δε θα μπορούσε να συμβεί εάν δεν υπήρχαν οι δημόσιες αυτές επιχειρήσεις. "Οποιαδήποτε ιδιωτικοποίηση θα προκαλέσει αύξηση των περιθωρίων κερδών και θα επιβαρύνει τους καταναλωτές με 50 δισ. δρχ. επιπλέον ετησίως" τόνισε χαρακτηριστικά ο Μ. Δασκαλάκης. Η δήλωση αυτή αποκτά ιδιαίτερη σημασία ενόψει των αποφάσεων της κυβέρνησης για μετοχοποίηση της ΔΕΠ που ανοίγει τον δρόμο για την ιδιωτικοποίηση του Ομίλου. Πρόκειται για απόφαση το βάρος της οποίας θα σηκώσουν ουσιαστικά τα ΕΛΔΑ και η ΕΚΟ αφού εκτός απ' την ΑΣΠΡΟΦΩΣ που είναι μελετητική εταιρία οι υπόλοιπες εταιρίες του Ομίλου μένουν εκτός μετοχοποίησης. Η αποτίμηση μόνο των ΕΛΔΑ την οποία ανακοίνωσε χτες ο Μ. Δασκαλάκης με αφορμή τις επενδύσεις και τα κέρδη της επιχείρησης, εκτιμάται στα 2 δισ. δολ. (500 δισ. δρχ. ).
Αναφερόμενος στην πορεία και τις προοπτικές της επιχείρησης, ο Μ. Δασκαλάκης τόνισε ότι το 1995 παρότι ήταν δυσμενής χρονιά για τα κεθετοποιημένα διυλιστήρια και η πλειοψηφία των διυλιστηρίων στην Ευρώπη και στη χώρα μας παρουσίασαν ζημιές, τα ΕΛΔΑ ξεπέρασαν κατά 50% τον στόχο των 5 δισ. δρχ. που είχε θέσει η διοίκηση για το 1995. Συγκεκριμένα τα κέρδη της επιχείρησης ανήλθαν σε 7,4 δισ. δρχ. ενώ οι επενδύσεις σε 9 δισ. δρχ. Οι προβλέψεις για το 1996 είναι αισιόδοξες για τη διοίκηση των ΕΛΔΑ, αφού όπως τόνισε ο Μ. Δασκαλάκης η χρονιά θα ευνοήσει τα καθετοποιημένα διυλιστήρια.
Γενικότερα για τις προοπτικές της επιχείρησης απ' τις δηλώσεις του προέδρου των ΕΛΔΑ φάνηκε ότι δεν υπάρχει ανησυχία απ' τις ανακατατάξεις που παρατηρούνται στη διεθνή αγορά πετρελαιοειδών ("Μότορ - οϊλ" - "Αραμκο", ΒΡ - "Μόμπιλ"), όπως επίσης και ότι οι στόχοι της επιχείρησης περιορίζονται στην ισχυροποίηση της θέσης που κατέχει στην εσωτερική αγορά και όχι στην επέκτασή της στη διεθνή αγορά, εμφανιζόμενος πολύ αυστηρός σε επέκταση ανταγωνιστών στην εσωτερική αγορά αλλά και από ανεκτικός έως και συναινετικός σε αντίστοιχες επεκτάσεις στη διεθνή αγορά.
Οπως είπε χαρακτηριστικά ο Μ. Δασκαλάκης "στόχος των ΕΛΔΑ είναι η συνεχής αύξηση των μεριδίων που κατέχουν στην αγορά με σκοπό να ξεπεράσουν το άθροισμα των μεριδίων ΒΡ και "Μόμπιλ" που προκύπτει μετά τη συγχώνευση των δύο εταιριών". Αντίθετα για τη διεθνή αγορά δήλωσε: "είμαστε σύμμαχοι, βοηθάμε και θα στηρίξουμε όλο το πετρελαϊκό κύκλωμα στην Ελλάδα να μπει στα Βαλκάνια".
Μείωση κατά 1,70 δρχ. το λίτρο στην τιμή της βενζίνης και κατά 1,50 δρχ. το λίτρο στις τιμές των ντίζελ ανακοίνωσε χτες η Δημόσια Επιχείρηση Πετρελαίου. Οι μειώσεις αυτές - που είναι αβέβαιο αν θα φτάσουν μέχρι τους καταναλωτές - θα ισχύσουν μόνο μέχρι την Κυριακή. Από τη Δευτέρα, 17 Ιούνη, οι λιανικές τιμές στις βενζίνες θα αυξηθούν και πάλι, γύρω στις 4 - 5 δραχμές το λίτρο, καθώς παύει να ισχύει η μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης των καυσίμων που είχε αποφασιστεί προ διμήνου, σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια της κυβέρνηση να συγκρατήσει την ανοδική πορεία του πληθωρισμού, που οφειλόταν και στις αλυσιδωτές ανατιμήσεις στα καύσιμα.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΕΠ, Μ. Δασκαλάκη,την πορεία συνεχούς μείωσης της τιμής της βενζίνης, που παρατηρείται τις τελευταίες βδομάδες, μετά τις συνεχείς ανόδους που είχαν σημειωθεί το αμέσως προηγούμενο διάστημα, είναι απαραίτητο να ακολουθήσει κάποια σταθεροποίηση, γιατί, όπως είπε ο ίδιος, ούτε οι απανωτές ανατιμήσεις ούτε οι συνεχείς μειώσεις είναι καλές και συνέστησε ψυχραιμία.
Το υπουργείο Ανάπτυξης, μετά την ανακοίνωση από τη ΔΕΠ των νέων διυλιστηριακών τιμών, έδωσε στη δημοσιότητα τις εξής ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης για όλη τη χώρα:
Υπογράφτηκαν απ' τη Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου (ΔΕΠΑ), δύο ακόμη συμβάσεις για την κατασκευή δικτύων διανομής φυσικού αερίου μήκους 168 χλμ. στην πόλη της Θεσσαλονίκης και σε όμορους Δήμους.
Η πρώτη σύμβαση αφορά στην κατασκευή δικτύων μήκους 98 χλμ. στους Δήμους της Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς, η αποπεράτωση των οποίων προβλέπεται σε 21 μήνες, ενώ το κόστος ανέρχεται στο ποσό των 1,8 δισ. δρχ. Η δεύτερη σύμβαση αφορά στην κατασκευή δικτύων μήκους 70 χλμ. σε τμήματα του Δήμου Θασσαλονίκης καθώς και σε περιοχές των Δήμων Αμπελοκήπων, Σταυρούπολης, Συκεών και Νεάπολης. Η ολοκλήρωση των δικτύων προβλέπεται σε 15 μήνες και το συμβατικό τίμημα ανέρχεται στο ποσό του 1,4 δισ. δρχ.
Σε "χωματερή βιομηχανικών σκουπιδιών" έχουν μετατρέψει την ελληνική αγορά τροφίμων κυκλώματα κερδοσκόπων, τα οποία επωφελούμενα της πλήρους ανυπαρξίας ελέγχου από την πλευρά της Πολιτείας, κερδοσκοπούν σε βάρος της υγείας και της ασφάλειας των καταναλωτών και του υγιούς εμπορίου. Αυτό καταγγέλλει με χτεσινή ανακοίνωσή του το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) το οποίο ζητά από φορείς όπως το ΣΕΒ, το Σύνδεσμο Σούπερ Μάρκετ και Πολυκαταστημάτων, το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο, να "απομονώσουν" τους κερδοσκόπους.
Ηδη, στο ΙΝΚΑ μέσα στο πρώτο πεντάμηνο του χρόνου έχουν καταγραφεί 14.035 παράπονα καταναλωτών για το κόστος ζωής και τα ακατάλληλα τρόφιμα. Τέλος, το ΙΝΚΑ ανακοίνωσε την έναρξη της εκστρατείας "Καθαρές τιμές, καθαρά προϊόντα".