ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 12 Μάη 1996
Σελ. /56
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΤΟΜΕΑ
Λεπτομερής καταγραφή όλων των επιδομάτων

Με εντολή του υπουργείου Οικονομικών άρχισε η καταγραφή των κάθε είδους επιδομάτων των δημοσίων υπαλλήλων, στα πλαίσια κατάρτισης του νέου μισθολογίου, που δύσκολα θα εφαρμοστεί πριν το 1998

Λεπτομερή καταγραφή του ύψους των μηνιαίων παροχών ή επιδομάτων που χορηγούνται στους υπαλλήλους κάθε υπουργείου και Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), καθώς και της συνολικής μηνιαίας επιβάρυνσης που προκαλείται από την καταβολή των παροχών αυτών, ζητά το υπουργείο Οικονομικών με επείγον έγγραφο που απέστειλε στις 30 Απρίλη προς τις αρμόδιες υπηρεσίες όλων των υπουργείων. Το παραπάνω έγγραφο στάλθηκε με αφορμή την κοινή απόφαση των υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με την οποία συγκροτήθηκε ειδική επιτροπή, προκειμένου σε διάστημα 4 μηνών να καταθέσει πρόταση για την αναμόρφωση του μισθολογίου των μονίμων υπαλλήλων της δημόσιας διοίκησης.

Στόχος της επιτροπής φέρεται ότι είναι ο περιορισμός της πληθώρας επιδομάτων που χορηγούνται με το ισχύον καθεστώς στους δημοσίους υπαλλήλους και η ενσωμάτωσή τους στις μηνιαίες αποδοχές τους, μέσω της κατάρτισης νέου μισθολογίου μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβρη. Σ' αυτά τα πλαίσια, με το έγγραφό του το υπουργείο Οικονομικών καλεί τους επικεφαλής των υπηρεσιών δημοσιονομικού ελέγχου όλων των υπουργείων, να καταγράψουν και να αποστείλουν μέχρι τις 10 Μάη, πληροφορίες για το ύψος της μηνιαίας παροχής ή επιδόματος ανά υπάλληλο (ανώτατο και κατώτατο) που χορηγείται στους υπαλλήλους κάθε υπουργείου, έτσι όπως αυτά θεσπίστηκαν και ισχύουν κατά την τελευταία πενταετία.Επίσης, με το ίδιο έγγραφο οι αρμόδιοι των υπουργείων, καλούνται να γνωστοποιήσουν τη συνολική μηνιαία επιβάρυνση που προκαλείται από την καταβολή της παροχής αυτής,ενώ ανάλογα στοιχεία ζητούνται και για τους υπαλλήλους των ΝΠΔΔ που εποπτεύονται από το κάθε υπουργείο. Τέλος, στο έγγραφο του υπουργείου Οικονομικών, σημειώνεται ότι σε περίπτωση καθυστέρησης γνωστοποίησης των παραπάνω στοιχείων, τα προαναφερόμενα επιδόματα των υπαλλήλων του κάθε υπουργείου δε θα περιληφθούν σε ενδεχόμενη ρύθμιση.

Οπως επισημαίνουν αρμόδιοι παράγοντες από τα οικονομικά υπουργεία, η Επιτροπή φιλοδοξεί κατά τις εργασίες της να υλοποιήσει τους εξής στόχους:

  • Να ενσωματωθούν στους βασικούς μισθούς η ΑΤΑ και μέρος των επιδομάτων, ώστε να δημιουργηθούν νέοι, αυξημένοι, βασικοί μισθοί. Στην περίπτωση που περπατήσει αυτή η λύση, το ύψος των αυξήσεων μπορεί να φτάσει μέχρι και 15% για ορισμένους υπαλλήλους.
  • Να παραμείνουν τα επιδόματα οικογενειακών βαρών, το χρονοεπίδομα και το επίδομα εξομάλυνσης, των οποίων ο υπολογισμός θα γίνεται με διαφορετικό τρόπο, λόγω αλλαγής των μισθολογικών κλιμακίων.
  • Να συγκεντρωθούν σε έναν ενιαίο λογαριασμό και να κατανέμονται στους δικαιούχους τα επιδόματα που χορηγούνται μέσω ανταποδοτικών λογαριασμών (πχ επιδόματα παραγωγικότητας) και είναι εκτός κρατικού προϋπολογισμού.
  • Να υπάρξει αποκατάσταση της σχέσης αρχικού - καταληκτικού κλιμακίου που σήμερα είναι κάτω από το 1 προς 2.
Ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις

Πέρα από την κατάρτιση νέου μισθολογίου, η κυβέρνηση άρχισε να δρομολογεί - με ρυθμούς "χελώνας" - τις διαδικασίες που απαιτούνται για να ισχύσουν οι ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις και στο δημόσιο τομέα, πάγιο αίτημα των εργαζόμενων στο συγκεκριμένο χώρο.Μέχρι στιγμής, έχει προωθηθεί για κύρωση στη Βουλή η σχετική διεθνής σύμβαση 154, ενώ το επόμενο βήμα θα είναι η κατάρτιση σχετικού νομοσχεδίου. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι οι ρυθμοί με τους οποίους κινούνται οι σχετικές διαδικασίες - όπως εκτιμούν αρμόδιοι παράγοντες - δε θα επιτρέψουν την εφαρμογή των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων στο δημόσιο τομέα πριν το 1998, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση είχε εξαγγείλει την εφαρμογή του εν λόγω καθεστώτος για το... 1996.

Σε ό,τι αφορά τη Διεθνή Σύμβαση 154 η οποία ψηφίστηκε κατά την 67η Σύνοδο Γενεύης το 1981 και έχει επικυρωθεί από 17 χώρες, η επικύρωσή της από τη χώρα μας, αποτελεί πάγιο και χρόνιο αίτημα των εργαζόμενων στο δημόσιο τομέα. Με τη συγκεκριμένη Σύμβαση προωθείται η θεσμός της συλλογικής διαπραγμάτευσης, με σκοπό αυτή να καταστεί δυνατή για όλες τις κατηγορίες εργαζόμενων των κλάδων δραστηριότητας και στο μέτρο που καθορίζεται από την εθνική νομοθεσία και πρακτική, για τις Ενοπλες Δυνάμεις, την Αστυνομία και τη δημόσια διοίκηση. Με τη Σύμβαση ενθαρρύνεται η ανάπτυξη διαδικαστικών κανόνων μετά από συμφωνία εργαζόμενων - εργοδοτών και θεσπίζονται όργανα και διαδικασίες κατά τρόπο που συμβάλλουν στην προώθηση της συλλογικής διαπραγμάτευσης.

ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ 18ΧΙΛΙΑΡΟΥ
Με... δόσεις από την 1η Αυγούστου '96 μέχρι το 2000!

Δεν αποκλείεται η καταβολή της πρώτης δόσης των αναδρομικών τον Αύγουστο του 1996, προκειμένου να μετριαστούν οι αντιδράσεις από το ενδεχόμενο επιβολής νέων αντιλαϊκών μέτρων τον ίδιο μήνα

Από την 1η Αυγούστου 1996 θα ξεκινήσει η καταβολή των αναδρομικών ποσών από το επίδομα των 18.000 δραχμών, που δικαιούνται εκατοντάδες χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι και εργαζόμενοι στο ευρύτερο δημόσιο τομέα για το διάστημα από 23 - 3 - 1990 μέχρι 31 - 12 - 1992. Η επιλογή της κυβέρνησης να χορηγήσει τον Αύγουστο τα αναδρομικά - που έπρεπε να είχαν δοθεί τουλάχιστον από την 1η Γενάρη 1996 - δε φαίνεται να είναι άσχετη με το ενδεχόμενο επιβολής νέων αντιλαϊκών μέτρων.Προκειμένου να μετριαστούν οι αντιδράσεις των δημοσιών υπαλλήλων για τα νέα μέτρα, η κυβέρνηση ρίχνει "στάχτη στα μάτια τους" με τη χορήγηση των αναδρομικών του 18χίλιαρου.

Η έναρξη της καταβολής των αναδρομικών του συγκεκριμένου επιδόματος θα γίνει τμηματικά σε 5 δόσεις, στο διάστημα από την 1η Αυγούστου 1996 μέχρι και την 1η Αυγούστου του 2000.Αυτό προκύπτει από την κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης Α. Τσοχατζόπουλου,Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου και Οικονομικών Αλ. Παπαδόπουλου,που έχει σταλεί για δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Η παραπάνω απόφαση προσδιορίζει το ύψος των απαιτήσεων των υπαλλήλων του δημοσίου, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και των άλλων Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), περιλαμβανομένων και αυτών που υπάγονται στη δικαιοδοσία των ΟΤΑ, για το χρονικό διάστημα από 23 - 3 - 1990 μέχρι 31 - 12 - 1992,ως εξής:

  • Υπαλλήλου κλάδου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ), ή Τεχνικής Εκπαίδευσης (ΤΕ), ή Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) με υπηρεσία άνω των 5 ετών στις 23 - 3 - 1990 σε 490.800 δρχ.
  • Υπαλλήλου των ίδιων κλάδων με υπηρεσία κάτω των 5 ετών το χρονικό διάστημα από 23 - 3 - 1990 μέχρι 31 - 12 - 1992 σε 381.733 δρχ.
  • Υπαλλήλου κλάδου Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (ΥΕ) ανεξαρτήτως ετών υπηρεσίας σε 218.133 δρχ.

Σύμφωνα με την ίδια απόφαση, οι παραπάνω απαιτήσεις θα εξοφληθούν σε μετρητά σε ετήσιες δόσεις, ως εξής:

Υπαλλήλων κλάδων ΔΕ, ΤΕ και ΠΕ

1η δόση την 1 - 8 - 1996 για τις απαιτήσεις του χρονικού διαστήματος από 23 - 3 - 1990 μέχρι 31 - 8 - 1990, καθώς και για συνολικές απαιτήσεις μέσα στο χρονικό διάστημα από 23 - 3 - 1990 έως 31 - 12 - 1992 μέχρι 6 μήνες.

2η δόση την 1 - 8 - 1997 για τις απαιτήσεις του χρονικού διαστήματος 1 - 9 - 1990 μέχρι 31 - 1 - 1991, καθώς και για απαιτήσεις μέσα στο χρονικό διάστημα από 23 - 3 - 1990 έως 31 - 12 - 1992 πλέον των 6 μηνών και μέχρι 12 μήνες.

3η δόση την 1 - 8 - 1998 για τις απαιτήσεις του χρονικού διαστήματος 1 - 2 - 1991 μέχρι 30 - 6 - 1991, καθώς και για απαιτήσεις μέσα στο χρονικό διάστημα από 23 - 3 - 1990 έως 31 - 12 - 1992 πλέον των 12 μηνών και μέχρι 18 μήνες.

4η δόση την 1 - 8 - 1999 για τις απαιτήσεις του χρονικού διαστήματος 1 - 7 - 1991 μέχρι 31 - 12 - 1991, καθώς και για απαιτήσεις μέσα στο χρονικό διάστημα από 23 - 3 - 1990 έως 31 - 12 - 1992 πλέον των 18 μηνών και μέχρι 24 μήνες.

5η δόση την 1 - 8 - 2000 για τις απαιτήσεις του χρονικού διαστήματος 1 - 1 - 1992 μέχρι 31 - 12 - 1992, καθώς και απαιτήσεις μέσα στο χρονικό διάστημα από 23 - 3 - 1990 μέχρι 31 - 12 - 1992 πλέον των 24 μηνών.

Υπαλλήλων κλάδου ΥΕ

1η δόση την 1 - 8 - 1996 για τις απαιτήσεις του χρονικού διαστήματος από 23 - 3 - 1990 μέχρι 31 - 12 - 1990, καθώς και για συνολικές απαιτήσεις μέσα στο χρονικό διάστημα από 23 - 3 - 1990 έως 31 - 12 - 1992 μέχρι 10 μήνες.

2η δόση την 1 - 8 - 1997 για τις απαιτήσεις του χρονικού διαστήματος από 1 - 1 - 1991 μέχρι 31 - 12 - 1991, καθώς και για απαιτήσεις μέσα στο χρονικό διάστημα από 23 - 3 - 1990 έως 31 - 12 - 1992 πλέον των 10 μηνών και μέχρι 22 μήνες.

3η δόση την 1 - 8 - 1998 για τις απαιτήσεις του χρονικού διαστήματος από 1 - 1 - 1992 μέχρι 31 - 12 - 1992, καθώς και για απαιτήσεις μέσα στο χρονικό διάστημα από 23 - 3 - 1990 μέχρι 31 - 12 - 1992 πλέον των 22 μηνών.Οπως διευκρινίζεται στην ίδια απόφαση, για τους υπαλλήλους που υπηρετούν σε περιοχές των Νομών Κοζάνης, Γρεβενών, Αχαϊας και Φωκίδας που έχουν πληγεί από τους πρόσφατους σεισμούς, κατά βεβαίωση της οικείας νομαρχίας, το δικαιούμενο συνολικό ποσό του παραπάνω επιδόματος θα καταβληθεί εφάπαξ την 1 - 8 - 1996.Επίσης, για τους υπαλλήλους που υπηρετούν σε περιοχές που έχουν πληγεί από τους σεισμούς των ετών 1993 και 1994, κατά βεβαίωση της οικείας νομαρχίας, το συνολικό δικαιούμενο ποσό του παραπάνω επιδόματος θα καταβληθεί σε δύο δόσεις ως εξής:

1η δόση την 1 - 8 - 1996 για τις απαιτήσεις του χρονικού διαστήματος από 23 - 3 - 1990 μέχρι 30 - 4 - 1991.

2η δόση την 1 - 8 - 1997 για τις απαιτήσεις του χρονικού διαστήματος από 1 - 5 - 1991 μέχρι 31 - 12 - 1992.

Σημειώνεται ακόμη ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής προκαλείται δαπάνη 125 δισ. δρχ. περίπου σε βάρος του προϋπολογισμού του δημοσίου, των ΝΠΔΔ, και των ΟΤΑ για τα έτη 1996, 1997, 1998, 1999 και 2000, η οποία κατανέμεται ως εξής:

  • Για το έτος 1996 28 δισ. δρχ.
  • Για το έτος 1997 27 δισ. δρχ.
  • Για το έτος 1998 24 δισ. δρχ.
  • Για το έτος 1999 23 δισ. δρχ.
  • Για το έτος 2000 23 δισ. δρχ.
ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Μεταποίηση και πόλη μπορούν να συνυπάρξουν υπό προϋποθέσεις

Αυτό προκύπτει από ημερίδα που διοργάνωσαν από κοινού τα Βιοτεχνικά Επιμελητήρια Αθήνας - Πειραιά, το ΕΜΠ και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, με θέμα "οι ΜΜΕ στον ιστό της πόλης"

Η λειτουργία μικρομεσαίων μεταποιητικών επιχειρήσεων είναι δυνατή μέσα στα αστικά κέντρα, στα πλαίσια μιας ουσιαστικής αναπτυξιακής πολιτικής. Αυτό τονίστηκε στη διάρκεια της ημερίδας που πραγματοποιήθηκε, υπό την αιγίδα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου της Αθήνας και του αντίστοιχου του Πειραιά, με θέμα "οι μικρομεσαίες μεταποιητικές επιχειρήσεις στον ιστό της πόλης".

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της βιομηχανικής απογραφής της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδας (ΕΣΥΕ), στο σύνολο της χώρας οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις - βασικά οι βιοτεχνικές επιχειρήσεις που απασχολούν μέχρι 50 άτομα - βρέθηκαν να ανέρχονται σε 144.000,που αντιστοιχούν στο 99% των μεταποιητικών επιχειρήσεων που απασχολούν το 64% του εργατικού δυναμικού. Από αυτές περίπου 50.000 επιχειρήσεις ανήκουν στα μητρώα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου της Αθήνας (ΒΕΑ) και άλλες 9.500 στο Επιμελητήριο του Πειραιά, ενώ έντονη είναι η υπεροχή των παραδοσιακών κλάδων στο σύνολο των ΜΜΕ.

Από έρευνα του ΒΕΑ προκύπτει ότι οι επιχειρήσεις που απασχολούν 1 - 2 άτομα αντιπροσωπεύουν το 33,4% των επιχειρήσεων, αυτές που απασχολούν 3 - 4 άτομα το 14,3%,5 - 10 άτομα το 15%,11 - 20 άτομα το 7,1%,21 - 50 άτομα το 3,2%,51 και πάνω εργαζόμενους απασχολεί μόλις το 0,7% των επιχειρήσεων και αυτοαπασχολούμενοι είναι το 26,3%.

Σε ό,τι αφορά το καθεστώς λειτουργίας των μεταποιητικών επιχειρήσεων στην Αττική, που καθορίζεται από το ΠΔ 84/1984, ο β αντιπρόεδρος του ΒΕΑ, Δ. Εφραιμίδης,ανέφερε ότι φιλοσοφία του διατάγματος είναι η απαγόρευση ίδρυσης και λειτουργίας βιομηχανιών - βιοτεχνιών, πλην συγκεκριμένων που ρητά αναφέρονται στο διάταγμα για την κάλυψη των άμεσων αναγκών εξυπηρέτησης της ζωής των κατοίκων της πόλης. Από τη δεκαετή και πλέον εφαρμογή του συγκεκριμένου ΠΔ, τόνισε ο Δ. Εφραιμίδης,έχει στην πράξη αποδειχτεί ότι οι στόχοι του, που ήταν η προστασία του περιβάλλοντος, η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και η αποκέντρωση, δεν έχουν εξυπηρετηθεί, και το ΠΔ έχει ξεπεραστεί τουλάχιστον από τις τεχνολογικές δυνατότητες εφαρμογής μέτρων περιβαλλοντικής προστασίας από τις επιχειρήσεις. Σήμερα - είπε - τόσο στην Αθήνα, όσο και στον Πειραιά, μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων λειτουργούν χωρίς άδεια, είτε γιατί απαγορεύεται η λειτουργία της δραστηριότητάς τους στην Αττική, είτε γιατί είναι εγκαταστημένες σε χώρο με άλλη χρήση γης.Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα μεταξύ άλλων να δημιουργούνται μηχανισμοί εκμετάλλευσης επιχειρήσεων για την έκδοση της άδειας λειτουργίας. Αλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα του τρόπου αντιμετώπισης των προβλημάτων χωροθέτησης των ΜΜΕ και της πολιτικής ανάπτυξης της παραγωγικής βάσης είναι η από δεκαετίας και πλέον αδυναμία εξεύρεσης κατάλληλων χώρων μετεγκατάστασης για τα βυρσοδεψεία, τα χυτήρια και άλλους κλάδους υψηλής όχλησης.

Σε ό,τι αφορά τις αναπλάσεις για τις οποίες πολύς λόγος γίνεται από τους αρμόδιους φορείς, ο Δ. Εφραιμίδης τόνισε ότι η αναγκαιότητά τους είναι αιτιολογημένη, όμως, η πολυπλοκότητα των προβλημάτων και οι επιπτώσεις τους στις επιχειρήσεις που λειτουργούν στις περιοχές αυτές δεν έχουν αναδειχτεί και αντιμετωπιστεί.

Κοινός τόπος στην ημερίδα ήταν η αρχή ότι αποφάσεις απομάκρυνσης των βιοτεχνικών επιχειρήσεων από περιοχές υπό ανάπλαση πρέπει να είναι αποτέλεσμα μελέτης για την αναγκαιότητα ή μη της μετεγκατάστασης, όπου και θα δίνονται συγκεκριμένες λύσεις για νέους χώρους εγκατάστασης, αφού θα έχουν καθοριστεί οι οικονομικές αποζημιώσεις και τα κίνητρα για μετεγκατάσταση.

Ο α αντιπρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου του Πειραιά, Β. Καλιοντζής,κατά την εισήγησή του στην ημερίδα, υποστήριξε την ανάγκη προσέλκυσης μεταποιητικών μονάδων στον ιστό της πόλης του Πειραιά, θεωρώντας την παρουσία τους απαραίτητη στην τοπική οικονομία, αφού εξασφαλίζει απασχόληση, ανάπτυξη και ποιοτική βελτίωση της ζωής των κατοίκων της και συντελεί ταυτόχρονα στην κοινωνική ζωή και στην καθημερινή έκφραση της πόλης.

Η συνύπαρξη, όμως, μεταποίησης και κατοικίας, προϋποθέτει, όπως ο ίδιος ανέφερε:

  • Την εξασφάλιση της οικολογικής ισορροπίας και το σεβασμό στο περιβάλλον
  • Αναβάθμιση των όρων διαβίωσης μέσω αισθητικών παρεμβάσεων
  • Τη θεσμοθέτηση ενός φορέα με τη συμμετοχή όλων όσοι διαχειρίζονται τα κοινά, με κώδικα συμπεριφοράς που να καταξιώνει καθημερινά στην πράξη τη χρηστή συνύπαρξή τους
  • Λειτουργία βιοτεχνικών χώρων με προϋποθέσεις ασφαλούς υποδομής για τη μεταποίηση
  • Μεταφορά και εφαρμογή τεχνολογίας με στόχο τη βελτίωση της παραγωγικής δυναμικότητας και το σεβασμό στους όρους της περιβαλλοντικής πολιτικής
  • Συνεχή και αδιάκοπη διερεύνηση μεθόδων και θέσεων για τη διάσωση και μετεξέλιξη της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά σε ένα σύγχρονο εμπορικό, ναυπηγοεπισκευαστικό, μεταποιητικό κέντρο, με γνώμονα το κοινό όφελος των κατοίκων της πόλης, της τοπικής και κατ' επέκταση της εθνικής οικονομίας.

Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΓΥΡΟΧΡΥΣΟΧΟΩΝ ΑΘΗΝΑΣ
Μόνη απάντηση η "Αγωνιστική Συνεργασία"

Μιλά στο "Ρ" ο Χ. Χαλβατζόγλου, μέλος του ΔΣ της ΠΟΒΑΚΩ, για τις θέσεις και προτάσεις της παράταξης, στην αντιμετώπιση των προβλημάτων του κλάδου αργυροχρυσοχόων

Για τις συνθήκες, κάτω από τις οποίες πραγματοποιούνται οι εκλογές του Συλλόγου Αργυροχρυσοχόων της Αθήνας στις 14 και 15 του Μάη,τα προβλήματα του κλάδου και την απάντηση που δίνει η Αγωνιστική Συνεργασία Αργυροχρυσοχόων, μίλησε στο "Ρ" ο Χ. Χαλβατζόγλου,μέλος του ΔΣ της ΠΟΒΑΚΩ και μέλος του ΔΣ του Συλλόγου της Αθήνας.

- Στις 14 και 15 Μάη πραγματοποιούνται οι εκλογές του Συλλόγου Αργυροχρυσοχόων της Αθήνας. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της περιόδου αυτής και οι συνθήκες που επικρατούν στον κλάδο;

- Θα έλεγα ότι βρισκόμαστε στη χειρότερη οικονομική κατάσταση των τελευταίων χρόνων. Αυτό αποδεικνύεται από τα δεκάδες καθημερινά λουκέτα ΜΜΕ, καθώς και από τις ακάλυπτες επιταγές που έχουν φτάσει σε ύψος μαμούθ. Ειδικά στον κλάδο μας έχουμε μια πτώση του τζίρου που αγγίζει το 35% ετησίως. Τα προβλήματά μας αυτά δε δημιουργήθηκαν όλως τυχαίως. Κάποιοι είναι υπεύθυνοι και αυτή είναι η πολιτική που υπαγορεύεται από την ΕΕ (Συνθήκη Μάαστριχτ) που πιστά, χωρίς καμία παρέκκλιση, έστω για την τιμή των όπλων ακολουθούν όλες οι κυβερνήσεις, είτε γαλάζιου είτε πράσινου χρώματος είναι αυτές. Στον κλάδο, εξαιτίας της πολιτικής της "ελεύθερης" αγοράς έχουμε και μία άλλη αρνητική εξέλιξη. Ενώ το 1986 είχαμε ίσες εισαγωγές, με εξαγωγές, το 1994 οι εισαγωγές είναι 5,5 φορές περισσότερες. Ολα αυτά, βέβαια, εις βάρος των δικών μας επιχειρήσεων και βλέπουμε συνάδελφοι που παλιότερα είχαν προσωπικό 10 - 15 ατόμων, σήμερα να έχουν το πολύ 1 - 2 και με τα δόντια να κρατιούνται μη βάλουν λουκέτο προσφεύγοντας σε δανεισμούς με υπέρογκα επιτόκια. Αυτό, βέβαια, έχει και άλλη επίπτωση. Δηλαδή, την αύξηση της ανεργίας, οπότε απώλειες μισθών, ανεργία, ακρίβεια ισούται με περιορισμένη κίνηση των μαγαζιών, δεν κινούνται τα μαγαζιά, δεν αγοράζουν από τις βιοτεχνίες, και τα εργαστήρια. Το συμπέρασμα είναι ότι ακολουθείται ένας φαύλος κύκλος, ο οποίος είναι εις βάρος της εγχώριας παραγωγής και απασχόλησης. Το τραγικό είναι ότι έρχεται ο ξένος στην Ελλάδα να αγοράσει ελληνικό κόσμημα και τελικά αγοράζει ιταλικό. Σημειωτέον ότι, με επίσημα στοιχεία, το 93% των εισαγωγών σε κοσμήματα στην Ελλάδα είναι ιταλικά. Αποδεικνύεται έτσι πόσο ψεύτικο ήταν το επιχείρημα των "φιλοευρωπαϊστών" ότι τα προϊόντα μας, με την ένταξή μας στην ΕΟΚ τότε και νυν ΕΕ θα βρουν 300.000.000 πελάτες. Και τελικά διαπιστώνουμε ότι χάσαμε και τους δικούς μας.

- Τι απαντά η Δημοκρατική Ενότητα Αργυροχρυσοχόων σ' αυτά τα προβλήματα, σ' αυτή την πολιτική;

- Για μας δεν είναι μονόδρομος αυτή η πολιτική όπως θέλουν να την εμφανίσουν. Υπάρχει λύση και αυτή βρίσκεται στην από κοινού συστράτευση όλων των στρωμάτων της κοινωνίας που πλήττονται (μικρομεσαίοι, εργαζόμενοι, αγρότες), σε έναν αγώνα κατά του κοινού εχθρού που είναι τα μονοπώλια, οι πολυεθνικές και οι ντόπιοι εκφραστές τους.

- Ποιες άλλες παρατάξεις κατεβάζουν ψηφοδέλτιο στις εκλογές και τι πρεσβεύουν;

- Εκτός από εμάς κατεβαίνει και η παράταξη "Ενωτική Κίνηση των Αργυροχρυσοχόων", η οποία αποτελεί την πλειοψηφία μέχρι τώρα στο ΔΣ του Συλλόγου της Αθήνας, καθώς και στο ΔΣ της Ομοσπονδίας της κλαδικής (ΠΟΒΑΚΩ). Αυτή η παράταξη κινείται εντός του "Μααστριχτικού τόξου" και εμφανίζει αυτή την πολιτική ως μονόδρομο. Χαρακτηριστικά, στη διακήρυξή της αναφέρει ότι τα προβλήματά μας υφίστανται, επειδή δεν μπορούμε να προσαρμοστούμε στα κοινοτικά πρότυπα και στελέχη τους δε χάνουν την ευκαιρία να διακηρύσσουν, όπου βρίσκονται ότι υπάρχουν κονδύλια από την ΕΕ, αλλά οι κυβερνήσεις είναι ανίκανες να τα πάρουν. Αυτό είναι ένα μεγάλο ψέμα, διότι ό,τι κονδύλια υπάρχουν είναι, πρώτον λίγα και δεύτερον αναφέρονται σε ένα 5% και εκείνα στις μεγάλες επιχειρήσεις, αφού ως γνωστόν, ΜΜΕ στην ΕΕ σημαίνει μέχρι 500 εργαζόμενους και για την Ελλάδα μέχρι 100.

- Τι μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους επαγγελματίες του κλάδου μπροστά στις εκλογές;

- Θα ήθελα να πω στους συναδέλφους αργυροχρυσοχόους ότι ο εφησυχασμός και η μοιρολατρία θα είναι ό,τι χειρότερο γι' αυτή την κρίσιμη περίοδο που περνάμε. Χρειάζεται συσπείρωση και αγώνας μαζί με όλους τους άλλους εργαζόμενους, για να διώξουμε τους συμβιβασμένους και υποτακτικούς που βρίσκονται στα συνδικαλιστικά όργανα, ώστε στη θέση τους να μπουν δυνάμεις απείθαρχες προς αυτή την πολιτική που μας αφανίζει και αποφασισμένες να φτάσουν το δίκαιο αγώνα μας στην πλήρη δικαίωση.

Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ

Με "ρυθμούς χελωνας" προχωρούν οι διαδικασίες τόσο για την κατάρτιση ν

Με "ρυθμούς χελώνας" προχωρούν οι διαδικασίες τόσο για την κατάρτιση νέου μισθολογίου, όσο και, κυρίως, για την εφαρμογή των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων στο δημόσιο τομέα

Τα κείμενα έγραψε η Βάσω ΜΠΑΡΜΠΑ


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ