Εντονες οι αντιδράσεις από την Ενωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων και από το Σύλλογο Δασκάλων και Νηπιαγωγών "Ελλη Αλεξίου", σχετικά με τη διοργάνωση σεμιναρίου από τη δημοτική αρχή για τον επαγγελματικό προσανατολισμό
Την έντονη αντίδραση και αγανάκτησή της, εκφράζει η Ενωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Περιστερίου, με αφορμή σεμινάριο που έγινε στο δήμο, με θέμα τον "Επαγγελματικό Προσανατολισμό", υπό τη χορηγία ιδιωτικού Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ).
"Η δημοτική αρχή, προσδεμένη στην τακτική των χορηγών ιδιωτών, ξεπέρασε κάθε όριο μετατρέποντας τη λειτουργία της, σε διαφημιστικό γραφείο και μάλιστα ιδιωτικού ΙΕΚ. Στις 19 - 20 Μάρτη διοργάνωσε σεμινάριο, με θέμα "Επαγγελματικός Προσανατολισμός", υπό τη χορηγία ιδιωτικού ΙΕΚ! Μάλιστα, προκειμένου να εξασφαλίσει ακροατήριο (μελλοντικούς πελάτες του ιδιωτικού ΙΕΚ), επιστράτευσε μαθητές λυκείου και μάλιστα σε βάρος των μαθημάτων τους, αφού διακόπηκε το μάθημα 2 ώρες για να παρακολουθήσουν το σεμινάριο", τονίζει η Ενωση. Ταυτόχρονα καλεί όλους τους υπεύθυνους, σε ένδειξη "συγνώμης", να παραιτηθούν από τις θέσεις που είναι διορισμένοι, και στην περίπτωση που η παραπάνω τους ενέργεια αποτελεί για αυτούς συνειδητή πολιτική επιλογή, τους καλούν να αλλάξουν και χώρο άσκησης του επαγγέλματός τους. Παράλληλα, καλεί τους εκπαιδευτικούς του δήμου να μην ενδίδουν σε τέτοιες ενέργειες, κάτω από όποια πίεση και αν υποστούν, και την τοπική ΕΛΜΕ να πάρει θέση για το παραπάνω γεγονός.
Για το ίδιο θέμα, εξέδωσε ανακοίνωση και ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Περιστερίου "Ελλη Αλεξίου", στην οποία αναφέρει: "Επειδή ως εκπαιδευτικοί εκτιμούμε ότι η γνώση είναι αγαθό και όχι εμπόρευμα για να πουλιέται και να αγοράζεται, το σχολείο είναι χώρος παραγωγής και μετάδοσης της γνώσης και σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να αποτελεί χώρο άσκησης επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να "προσφέρει" τους μαθητές ως πελατεία σε κερδοσκοπικές επιχειρήσεις. Η εκπαίδευση της χώρας μας δεν μπορεί, παρά να είναι ενιαία δημόσια και δωρεάν υπό την αρμοδιότητα του υπουργείου Παιδείας".
Οι υποσχέσεις και τα "θα" της κυβέρνησης προς τους μαθητές των νυχτερινών σχολείων, συνεχίστηκαν και κατά την προχτεσινή συνάντηση που είχε το συντονιστικό των νυχτερινών σχολείων με τον υφυπουργό Παιδείας, Γ. Πασχαλίδη.
Για άλλη μια φορά, ο υφυπουργός Παιδείας υποσχέθηκε άμεσες λύσεις στα προβλήματα της νυχτερινής εκπαίδευσης και δικαιολογήθηκε για τη μη επίλυση των αιτημάτων, όπως αναβολή στράτευσης στα 5 χρόνια και 6ωρο με αποδοχές 8ωρου, ρίχνοντας τις ευθύνες στα υπουργεία Αμυνας και Εργασίας, λες και δεν υπάρχει ενιαία κυβέρνηση.
Ο υφυπουργός, σχετικά με την ίδρυση Γραφείου Νυχτερινής Εκπαίδευσης και για πλήρη κάλυψη εξοπλισμού στα νυχτερινά σχολεία, διαβεβαίωσε ότι ήδη έχουν υπογραφεί τα σχετικά έγγραφα και τα συγκεκριμένα προβλήματα θα λυθούν έγκαιρα. Στο αίτημα για την αύξηση του χρόνου αναβολής στράτευσης στα 5 χρόνια, αλλά και για την άδεια με αποδοχές κατά την περίοδο των εξετάσεων, ο Γ. Πασχαλίδης "πέταξε το μπαλάκι" στον υφυπουργό Αμυνας Ν. Κουρή και τον υπουργό Εργασίας Ε. Γιαννόπουλο.Αυτός απλώς δεσμεύτηκε ότι θα επιδιώξει συνάντηση μαζί τους και με την παρουσία της επιτροπής των μαθητών των νυχτερινών σχολείων να του εκθέσουν τα συγκεκριμένα προβλήματα.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, ο υφυπουργός Παιδείας δεν παρέλειψε να επιτεθεί κατά του "Ριζοσπάστη", γιατί "έγραψε για εμπαιγμό", ενοχλημένος προφανώς από την προβολή των αιτημάτων, αλλά και των κινητοποιήσεων των μαθητών από την εφημερίδα μας. Πήρε, όμως, αμέσως απάντηση από τους ίδιους τους μαθητές. Μετά το τέλος και αυτής της συνάντησης (έχουν προηγηθεί αρκετές συναντήσεις και συσκέψεις), δήλωναν ότι δε θα ανεχτούν άλλο τον εμπαιγμό και αν δε δουν άμεσες λύσεις θα εντείνουν τις κινητοποιήσεις τους.
Αξιολόγηση των μαθημάτων με πιστωτικές μονάδες και μείωση των διδακτικών ωρών προβλέπει το νέο πρόγραμμα σπουδών του τμήματος Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας
Το σύστημα των πιστωτικών μονάδων έκανε ήδη την επίσημη "πρώτη" του στα ελληνικά πανεπιστήμια, ύστερα από την απόφαση του Τμήματος Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του πανεπιστημίου Αθήνας να "επαναπροσαρμόσει" το πρόγραμμα σπουδών του τμήματος.
Η απόφαση προβλέπει ξεκάθαρα αξιολόγηση του κάθε μαθήματος με διαφορετικές πιστωτικές μονάδες, με ιδιαίτερο βάρος στα μαθήματα ειδικότητας(για παράδειγμα στο μάθημα της φιλοσοφίας) και όχι στα μαθήματα που υποτίθεται ότι έχουν άμεση σχέση με τα πραγματικά επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων όπως π.χ. τα φιλολογικά μαθήματα. Είναι φανερό ότι διαπνέεται από το πνεύμα της "Λευκής Βίβλου" για την παιδεία, η οποία προβλέπει κατηγοριοποίηση σχολών και αποφοίτων και σπάσιμο του ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Ετσι, ανοίγει ο δρόμος και για περαιτέρω υποβάθμιση των σπουδών, αφού προβλέπεται, επίσης, μείωση των διδακτικών ωρών από 250 σε 200 με την αιτιολογία ότι οι φοιτητές δεν παρακολουθούν, άρα δε χρειάζονται τόσες.
Με ανακοίνωσή της η ΠΚΣ Φιλοσοφικής επισημαίνει ότι τόσο οι δικαιολογίες για μη παρακολούθηση των μαθημάτων όσο και τα επιχειρήματα για το ποια θα πρέπει να είναι τα κριτήρια κοστολόγησης των μαθημάτων δεν ήταν πειστικές. Παράλληλα, προειδοποιεί ότι η περίπτωση αυτή είναι μόνο η αρχή και ότι το ίδιο ετοιμάζεται και τις άλλες σχολές και ότι η δημιουργία πτυχίων πολλών ταχυτήτων και η κατηγοριοποίηση των σχολών είναι πια στην ημερήσια διάταξη.
"Σε λίγο θα συναγωνιζόμαστε τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών, τα ΙΕΚ και τα κολέγια ανάλογα με το ποιος θα έχει τα περισσότερα και καλύτερα μαθήματα. Ομως, αν για αυτούς ο μονόδρομος είναι οι εντολές της Ευρωπαϊκής Ενωσης για εμάς μονόδρομος είναι η άμεση απάντηση του φοιτητικού κινήματος και του εκπαιδευτικού κόσμου. Το μέλλον μας δεν παζαρεύεται και δεν πρόκειται να το αφήσουμε στα χέρια του μεγάλου κεφαλαίου και των υποτακτικών του", υπογραμμίζει η ΠΚΣ Φιλοσοφικής.
Το "μέσον" θεωρείται απαραίτητο εφόδιο για την επαγγελματική αποκατάσταση. Ποιος είπε ότι η αντίληψη του ατομικού βολέματος και των πελατειακών σχέσεων, που καλλιεργεί η άρχουσα τάξη, δεν έχει αποτελέσματα;
Εφτά στους δέκα μαθητές πιστεύουν πως το "μέσο", πολιτικό, κομματικό ή συγγενικό, είναι το καλύτερο διαβατήριο για την έξοδό τους στην αγορά εργασίας. Μόνο 5 στους 10 θεωρούν ότι η πανεπιστημιακή μόρφωση και η επαγγελματική ενημέρωση αποτελούν κατάλληλα εφόδια για να βρουν δουλιά, ενώ 4 στους 10, εμπιστεύονται την εξυπνάδα τους!
Τα παραπάνω προκύπτουν από έρευνα που έγινε σε 12 γυμνάσια και λύκεια της Βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης (Ελευθερίου - Κορδελιού, Ευόσμου, Μενεμένης και Σταυρούπολης), σε δείγμα 144 κοριτσιών και 184 αγοριών ηλικίας 16 - 20 χρονών και αποδεικνύουν ότι η άρχουσα τάξη κάνει καλά τη δουλιά της, καλλιεργώντας τη λογική του "ατομικού βολέματος" και των πελατειακών σχέσεων ως λύση στα επαγγελματικά αδιέξοδα των νέων που η ίδια δημιουργεί. Τα στοιχεία παρουσιάστηκαν χτες στο διεθνές συνέδριο με θέμα "Εκπαιδευτικοί, φύλο και σχολική πράξη", που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη με την ευθύνη των Τμημάτων Ψυχολογίας και Παιδαγωγικής Φιλοσοφίας του ΑΠΘ.
Η έρευνα εκπονείται στο πλαίσιο του προγράμματος "τοπικά δίκτυα προώθησης νέων που ανήκουν σε υποβαθμισμένες περιοχές, στην αγορά εργασίας", το οποίο χρηματοδοτείται από το ευρωπαϊκό γραφείο για την προώθηση της επαγγελματικής κατάρτισης και ενημέρωσης CEDEFOP που εδρεύει στη Θέρμη Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με αυτήν, το 48,9% των αγοριών αποδίδουν ιδιαίτερη βαρύτητα στην εξυπνάδα τους, ενώ το 62,5% των κοριτσιών στην πανεπιστημιακή μόρφωση. Και τα δύο φύλα (31,8% των αγοριών και 40,7% των κοριτσιών) επιλέγουν για το μέλλον τους κυρίως επαγγέλματα γραφείου, όπως υπαλληλικές θέσεις στο δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα.
Τα κορίτσια προτιμούν να εργαστούν κυρίως ως ελεύθεροι επαγγελματίες με πανεπιστημιακή μόρφωση, (21,4%),ως εκπαιδευτικοί (14,3%) και σε υπηρεσίες που έχουν σχέση με την παροχή φροντίδας, μόδα, σπίτι και ομορφιά (20%).
Τα αγόρια αντίθετα προσανατολίζονται σε τεχνικές ειδικότητες, όπως ηλεκτρολόγοι και μηχανικοί αυτοκινήτων (41,8%).
Οπως προκύπτει λοιπόν από τα στοιχεία, οι μαθήτριες προτιμούν να εργαστούν σε επαγγέλματα που τυπικά θεωρούνται "γυναικεία" και διακρίνονται από"ρομαντική" διάθεση για την επαγγελματική τους αποκατάσταση. Ενώ τα αγόρια προσανατολίζονται κυρίως σε επαγγέλματα που πιστεύουν ότι μπορούν να τους προσφέρουν υψηλές αποδοχές.
Το γεγονός αυτό - όπως δήλωσαν οι ερευνήτριες Ε. Μπουρνούδη καιΑ. Ψάλτη - αποδίδεται στον κοινωνικό ρόλο του άνδρα που προβάλλεται ως ο κύριος υπεύθυνος για την εξυπηρέτηση των βιοποριστικών αναγκών της οικογένειας. Κατέληξαν στο συμπέρασμα πως οι διαφορές μεταξύ των δύο φύλων εξακολουθούν να παραμένουν ισχυρές και στο χώρο του επαγγελματικού προσανατολισμού.
Την αντίθεση όλων των δασκάλων στην πρόταση του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού για κατάργηση της επετηρίδας διορισμών των εκπαιδευτικών και αντικατάστασή της με διαγωνισμούς, εκφράζει με ανακοίνωσή του το ΔΣ της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας.
Τονίζει ότι η ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης επιτυγχάνεται με μια ουσιαστική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που θα μεταλλάξει και θα ενισχύσει τον ενιαίο δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης και όχι με "διαγωνισμούς για την πρόσληψη των καλύτερων". "Ποιοι τελικά θα είναι οι καλύτεροι που θα δικαιούνται να επιβιώσουν και ποιοι οι κατώτεροι που θα παραδίνονται στην ανεργία;", ρωτάει το ΔΣ της ΔΟΕ και συνεχίζει: "Είναι αδύνατο να ανεχθούμε να υποταχτούν οι εκπαιδευτικοί σε ρουσφετολογικές πρακτικές που υποβαθμίζουν αξίες και ιδανικά, αλλά και χειραγωγούν την ίδια την εκπαιδευτική πράξη".
Το ΔΣ της ΔΟΕ υπογραμμίζει επίσης ότι το σύστημα επετηρίδας διορισμών είναι ο μοναδικός σχεδόν αξιόπιστος και φερέγγυος θεσμός. "Δε θα δεχτούμε, συνεχίζει, να επανέλθουμε στην αλήστου μνήμης εποχή εκφυλιστικών φαινομένων, των πελατειακών σχέσεων που ενδημούν εδώ και χρόνια στη χώρα μας".
Η ΔΟΕ καλεί τους υπουργούς Εσωτερικών και Παιδείας να αποτρέψουν μεθοδεύσεις που έχουν στόχο την κατάργηση της επετηρίδας, γιατί "σε αντίθετη περίπτωση θα μας βρείτε αντιμέτωπους και αποφασισμένους να περιφρουρήσουμε με κάθε τρόπο έναν από τους ελάχιστους καταξιωμένους θεσμούς στην εκπαίδευση".