ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 9 Μάρτη 1996
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΙΔΡΥΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ (ΙΟΒΕ)
Προτάσεις διάλυσης του κοινωνικο - ασφαλιστικού συστήματος

Αυξήσεις στα όρια ηλικίας για συνταξιοδότηση, κατάργηση των ασφαλιστικών εισφορών των επιχειρηματιών και άλλες αντιλαϊκές ρυθμίσεις, όπως έγινε στη... Χιλή, προτείνει το ΙΟΒΕ, για τη "σωτηρία" των ασφαλιστικών ταμείων από την κατάρρευση

Τη "σωτηρία" του ασφαλιστικού και συνταξιοδοτικού συστήματος, με λύσεις και μέτρα που θα έχουν ως αποτέλεσμα να περιοριστεί σημαντικά ο αριθμός των εργαζομένων που θα προλαβαίνουν να πάρουν σύνταξη, εισηγείται το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (που χρηματοδοτείται από το ΣΕΒ και άλλες μεγάλες επιχειρηματικές οργανώσεις), με σχετική μελέτη που έδωσε στη δημοσιότητα. Στην ουσία, με τις προτάσεις που διατυπώνει το ΙΟΒΕ, θέλει να μετατρέψει την Ελλάδα σε... λατινοαμερικάνικη χώρα και το συνταξιοδοτικό καθεστώς της χώρας μας στα πρότυπα της Χιλής!

Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται η καθιέρωση ενός "τριαξονικού συστήματος συντάξεων",που μεταξύ άλλων θα προβλέπει την πλήρη κατάργηση των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλουν οι εργοδότες!Για να χρυσώσει το χάπι, ο συντάκτης της έκθεσης του ΙΟΒΕ αφήνει να εννοηθεί πως, αν επιλεγεί η πολιτική που εφαρμόστηκε στη Χιλή, θα μειωθούν και οι εισφορές των εργαζομένων. Ετσι, υποστηρίζει το ΙΟΒΕ, για μεν τους εργαζόμενους θα προκύψει αύξηση του πραγματικού τους εισοδήματος, για τους επιχειρηματίες, δε, θα εξασφαλιστεί η ελευθερία να αναπτύξουν την... "ιδιωτική πρωτοβουλία"!

Το "τριαξονικό" σύστημα στηρίζεται:

  • Πρώτον, στην επιβολή κατώτατης σύνταξης,χωρίς να προσδιορίζεται ποιο θα είναι το ύψος της.
  • Δεύτερον, στην πρόσθετη σύνταξη,η οποία θα καθορίζεται ανάλογα με το κεφάλαιο που έχει συσσωρεύσει ο κάθε ασφαλισμένος από τις εισφορές του. Δηλαδή, όσο μεγαλύτερες εισφορές καταβάλλουν, τόσο μεγαλύτερη πρόσθετη σύνταξη θα έχουν, κάτι που ισχύει σήμερα με τις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες.
  • Τρίτον, στην προαιρετική ιδιωτική ασφάλιση.Που σημαίνει ότι, όσοι εργαζόμενοι έχουν την οικονομική δυνατότητα, μπορούν να ασφαλίζονται σε ιδιωτικές εταιρίες, για να εξασφαλίσουν, αν το επιθυμούν, ένα υψηλότερο εισόδημα όταν συνταξιοδοτηθούν.Αυτό, βέβαια, μπορούν να το κάνουν και σήμερα, όσοι έχουν... περίσσευμα χρημάτων.

Για να σωθεί, όμως, το ασφαλιστικό σύστημα - η σωτηρία του οποίου δεν κατέστη δυνατή με τα φοροεισπραχτικά μέτρα που επέβαλε το 1990 η κυβέρνηση της ΝΔ - η μελέτη - "βόμβα" του ΙΟΒΕ προτείνει και νέα αύξηση της μέσης ηλικίας συνταξιοδότησης.Και επικαλείται το επιχείρημα - όπως και το 1990 - ότι τα Ταμεία (ιδιαίτερα το ΙΚΑ και ο ΟΓΑ), με το υπάρχον καθεστώς λειτουργίας υπόκεινται σε σημαντική αφαίμαξη πόρων από αναπηρικές συντάξεις και λοιπά επιδόματα, ενώ παράλληλα αυξάνεται συνεχώς ο μέσος όρος ζωής, ωθώντας τα Ταμεία σε αυξημένες δαπάνες για περίθαλψη και υγεία, αλλά και καταβολή συντάξεων.

Για την αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος, το ΙΟΒΕ δεν απορρίπτει επίσης την προοπτική ομαδοποίησης όλων των ασφαλιστικών ταμείων κύριας και επικουρικής ασφάλισης. Επισημαίνεται, όμως, ότι το προτεινόμενο σύστημα θα είναι αποδοτικό ακόμα και στην περίπτωση που τα Ταμεία λειτουργούν ανταγωνιστικά το ένα προς το άλλο και χωρίς την ασφυκτική παρέμβαση του κράτους.

Αλλες σημαντικές προτάσεις του ιδρύματος είναι τέλος:

  • Καλύτερη διαχείριση της περιουσίας των συνταξιοδοτικών ταμείων (χρεόγραφα, καταθέσεις και ακίνητη περιουσία), μέσα από επενδύσεις και εξάλειψη των γραφειοκρατικών διαδικασιών με νομοθετικές ρυθμίσεις.
  • Παρακράτηση ποσοστού των συντάξεων που υπερβαίνουν κάποιο ποσό και επέκταση του μέτρου στην περίπτωση που ο ασφαλισμένος εισπράττει περισσότερες από μια συντάξεις.
  • Σταδιακή μετατροπή του ΟΓΑ σε ασφαλιστικό ταμείο,στο οποίο οι αγρότες θα καταβάλλουν εισφορές για την περίθαλψη και τη σύνταξή τους.
  • Ολοκληρωμένη μηχανοργάνωση των ασφαλιστικών οργανισμών, ώστε να μειωθούν οι λειτουργικές δαπάνες και η εισφοροδιαφυγή και να ελέγχονται ανά πάσα στιγμή τα οικονομικά μεγέθη των Ταμείων.
  • Ενοποίηση ομοειδών Ταμείων, με το σκεπτικό να μειωθούν τα έξοδα λειτουργίας και να αντιμετωπιστεί η διάσπαση των εισπρακτικών μηχανισμών.
ΚΟΜΠΙΝΕΣ ΕΤΑΙΡΙΩΝ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΕΙΔΩΝ
Κυβερνητική ανοχή στις ρεμούλες και τα σκάνδαλα

Ο υφυπουργός Οικονομικών παραδέχτηκε χτες τις λαθροχειρίες (φοροκλοπή, απλήρωτα τέλη υπερημερίας κλπ.) στις οποίες ενέχονται η "Μότορ Οϊλ", η "Πετρόλα" και άλλες εταιρίες πετρελαιοειδών και υπαινίχθηκε ότι ίσως χαριστούν εκατοντάδες δισ. δραχμές που οφείλον στο δημόσιο οι εταιρίες, για να μη δημιουργηθεί πρόβλημα λειτουργίας τους!

Την απροθυμία της κυβέρνησης, να εφαρμόσει το νόμο και να εισπράξει το δημόσιο από τις εταιρίες πετρελαιοειδών οφειλές που ανέρχονται σε πολλές εκατοντάδες δισεκατομμυρίων δραχμών, έδειξε χτες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών. Τα παραπάνω προκύπτουν από σχετικές δηλώσεις που έκανε χτες ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Δρυς,ο οποίος αναφερόμενος στο θέμα της είσπραξης των βεβαιωθέντων για είσπραξη τελών υπερημερίας από τις εταιρίες πετρελαιοειδών - μεταξύ των οποίων η "Μότορ Οϊλ" και η "Πετρόλα" - είπε πως η υπόθεση έχει παραπεμφθεί από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Αφησε μάλιστα να εννοηθεί, πως σε περίπτωση που το Νομικό Συμβούλιο αποφασίσει υπέρ της είσπραξης των ποσών που έχουν καταλογιστεί σε βάρος των εταιριών πετρελαιοειδών, δεν αποκλείεται το υπουργείο να μη διεκδικήσει την είσπραξη αυτών των ποσών γιατί - όπως υποστήριξε - "μπορούν να δημιουργηθούν ανυπέρβλητα εμπόδια στη λειτουργία των εταιριών"!

Αφορμή για τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου του υφυπουργού Οικονομικών, σχετικά με το ζήτημα των τελών υπερημερίας, υπήρξαν προφανώς σχετικές δηλώσεις που έκανε προχτές σε ραδιοφωνικό σταθμό ο διευθυντής επιθεωρήσεων τελωνείων Γ. Χρυσικόπουλος,ο οποίος αποκάλυψε ότι:

  • Εκκρεμεί η είσπραξη 200 δισ. δρχ. από υπερημερίες των καυσίμων που εναποτίθενται σε δεξαμενές των διυλιστηρίων των εταιριών "Μότορ Οϊλ" και "Πετρόλα".
  • Ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Δρυς, εξέδωσε πρόσφατα διαταγή με την οποία καλεί τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου να μην επιδιώξουν την είσπραξη του παραπάνω ποσού από τις δύο εταιρίες, επειδή το θέμα έχει παραπεμφθεί στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους.

Αναφερόμενος στο θέμα των τελών υπερημερίας, ο Γ. Δρυς είπε πως οι συγκεκριμένες οφειλές αφορούν τις εταιρίες "Μότορ Οϊλ", "Πετρόλα" και Ελληνικά Διυλιστήρια και - αποφεύγοντας να κάνει συγκεκριμένες εκτιμήσεις για το ύψος των ποσών - αρκέστηκε να επικαλεστεί επιστολή του προέδρου των ΕΛΔΑ Μ. Δασκαλάκη στην οποία γινόταν λόγος για ποσά από δισ. έως και τρισ. δραχμές! Οταν όμως ρωτήθηκε, τι θα κάνει το υπουργείο, αν το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους - στο οποίο έχει παραπεμφθεί ο σχετικός φάκελος - αποφανθεί πως τα ποσά πρέπει να καταλβηθούν, ο Γ. Δρυς δήλωσε λακωνικά: "Πρέπει να συζητήσουμε το θέμα με τον υπουργό, γιατί μπορεί να δημιουργηθούν ανυπέρβλητες δυσκολίες στη λειτουργία των εταιριών", αφήνοντας έτσι ανοιχτό το ενδεχόμενου να κουκουλωθεί η υπόθεση και να χαρίσει το δημόσιο τα εκατοντάδες δισ. δραχμές που τσέπωσαν οι εταιρίες, παραβιάζοντας με τον ένα ή τον άλλο τρόπο το σχετικό νόμο...

Σύμφωνα και με τις χτεσινές δηλώσεις του υφυπουργού Οικονομικών, το Μάρτη του 1995, ο επιθεωρητής Τελωνείων Χ. Ρέτζιος (έχει συνταξιοδοτηθεί) υπέβαλε αναφορά στον υπουργό Οικονομικών στην οποία διαπίστωνε ότι οι υπηρεσίες δε βεβαιώνουν δικαιώματα υπερημερίας οφειλόμενα στην προσωρινή εναπόθεση στα διυλιστήρια, παρά το γεγονός ότι βάσει του παραπάνω νόμου οφείλονται δικαιώματα υπερημερίας για τα πετρελαιοειδή που εναποτίθενται σε χώρους διυλιστηρίων για χρόνο μεγαλύτερο από 15 μέρες. Μετά τη γνωμάτευση αυτή, οι εταιρίες "Μότορ Οϊλ", "Πετρόλα" και Ελληνικά Διυλιστήρια διαμαρτυρήθηκαν, θεωρώντας, σύμφωνα με τον ιδρυτικό τους νόμο, ότι οι συγκεκριμένες δεξαμενές είναι ελεύθεροι τελωνειακοί χώροι, ιδιωτικοί και δε σχετίζονται με το δημόσιο.

Ωστόσο, βάσει του νόμου 2127 του 1993, οι εταιρίες οφείλουν να πληρώνουν στο δημόσιο τέλη υπερημερίας για κάθε μέρα που εξακολουθούν να διατηρούν τα προϊόντα αυτά στις αποθήκες, μετά την παρέλευση διαστήματος 15 ημερών.

Τον Οκτώβρη του ίδιου χρόνου, ο υπουργός Οικονομικών δίνει εντολή στα τελωνεία για τη βεβαίωση των συγκεκριμένων οφειλών, αλλά τα βεβαιωθέντα ποσά δεν κοινοποιήθηκαν από τις τελωνειακές αρχές στις εταιρίες ώστε στη συνέχεια να εισπραχθούν. Στις 29 - 12 - 95 ο Χ. Ρέτζιος προσέφυγε στη δικαιοσύνη προκειμένου να εκδώσει απόφαση για την είσπραξη των οφειλών, την οποία προσφυγή κοινοποίησε στο υπουργείο Οικονομικών στις 4 Γενάρη.

Στις 11 Γενάρη, η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Οικονομικών στέλνει σημείωμα στον υπουργό προκειμένου να πάρει εντολές για το τι πρέπει να κάνει και ο υπουργός Οικονομικών παραπέμπει το θέμα στην Ολομέλεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Απ' την πλευρά του ο Γ. Δρυς, αφού ανέλαβε τη θέση του υφυπουργού Οικονομικών, στις 15 - 2 - 95 στέλνει νέο ερώτημα στο ΝΣΚ εκτιμώντας το ζήτημα σοβαρό.

ΔΕΗ
Στην "Αλστομ - Μέτκα" η μονάδα Λαυρίου

Μετά από δύο μήνες διαβουλεύσεων αποφασίστηκε τελικά χτες η ανάθεση των έργων του σταθμού συνδυασμένου κύκλου της ΔΕΗ στο Λαύριο (το αποκαλούμενο Μεγάλο Λαύριο) στην κοινοπραξία "Αλστομ - ΜΕΤΚΑ". Πρόκειται για την κοινοπραξία που είχε μειοδοτήσει στο σχετικό διαγωνισμό που πραγματοποίησε η ΔΕΗ για την ανάθεση των έργων και η οποία αναγκάστηκε να υποβάλει και νέα βελτιωμένη προσφορά, μετά τις διαφαινόμενες προθέσεις της ΔΕΗ να προχωρήσει σε απ' ευθείας ανάθεση των έργων σε κοινοπραξία που πρόσφερε χαμηλότερο τίμημα. Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΔΕΗ η σχετική σύμβαση για την ανάθεση των έργων τα οποία προβλέπεται να ολοκληρωθούν στο τέλος του 1997, υπογράφηκε χτες. Η σύμβαση αφορά την προμήθεια και εγκατάσταση με τη μέθοδο "με το κλειδί στο χέρι" ενός Σταθμού Ηλεκτροπαραγωγής, καύσεως φυσικού αερίου Συνδυασμένου Κύκλου ισχύος 570 Μεγαβάτ στο Λαύριο, συμβολικού τιμήματος 62,5 δισ. δρχ.

Κειμενολεζάντα

Σε εκατοντάδες δισ. δραχμές ανέρχονται οι οφειλές εταιριών πετρελαιοειδών προς το δημόσιο, εξαιτίας προστίμων από υπερημερίες. Ωστόσο, η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να μην τα διεκδικήσει αν... "δημιουργηθούν ανυπέρβλητες δυσκολίες στη λειτουργία των εταιριών"...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ