ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Γενάρη 1997
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Εκκολάπτεται νέο σκάνδαλο

Οι πολυεθνικές και οι συνεργάτες τους στην Ελλάδα, που εμφανίζονται σαν υποψήφιοι επενδυτές, διεκδικούν αλλαγές στο ήδη σκανδαλώδες θεσμοθετημένο πλαίσιο εισαγωγής - διακίνησης και εκμετάλλευσης ρώσικου φυσικού αερίου

Νέες διαστάσεις τείνει να αποκτήσει η σκανδαλώδης σύμβαση για την εισαγωγή και εκμετάλλευση του ρώσικου φυσικού αερίου, που υπέγραψε το 1993 ο τότε πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης και επικύρωσε - με τροποποιήσεις προς το χειρότερο - ο πρώην υπουργός Βιομηχανίας και σήμερα πρωθυπουργός, Κ. Σημίτης. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, το νέο σκάνδαλο που βρίσκεται υπό εκκόλαψη έχει να κάνει με τις πιέσεις πολυεθνικών επιχειρήσεων και συνεργατών τους στην Ελλάδα, που... συνιστούν στην κυβέρνηση την τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τη διανομή και εκμετάλλευση του φυσικού αερίου (ΦΑ).

Συγκεκριμένα, ενόψει των επικείμενων διαγωνισμών, με βάση τους οποίους θα επιλεγούν οι υποψήφιοι - για τη συμμετοχή τους στις Εταιρίες Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) - επενδυτές απαιτούν να τροποποιηθεί ο νόμος που καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση των αδειών για την ίδρυση των ΕΠΑ. Ας σημειωθεί ότι το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο δίνει τη δυνατότητα στους ιδιώτες να αποκτήσουν με ιδιαίτερα ελκυστικούς όρους - και σε βάρος του ελληνικού δημοσίου - το 49% του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΠΑ.

Στα πλαίσια των πιέσεων από εκείνους που προσβλέπουν σε παχυλά κέρδη, από τη διανομή και εκμετάλλευση του φυσικού αερίου, εντάσσεται και σχετικό υπόμνημα που έχει σταλεί στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, καθώς και στη νέα διοίκηση της Δημόσιας Επιχείρησης Παροχής Αερίου (ΔΕΠΑ). Το σχετικό υπόμνημα συντάχθηκε από την εταιρία "Αλφα - Φάινανς" (θυγατρική της Τράπεζας Πίστεως), την οποία η κυβέρνηση προσέλαβε ως σύμβουλο για την προετοιμασία των σχετικών διαγωνισμών. Με το υπόμνημα αυτό η εταιρία -σύμβουλος... διαπιστώνει πως το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο (νόμος 2190/94 και 2364/95 και ΠΔ 18/96) δημιουργεί "προβλήματα" στην επιτυχή έκβαση των επικείμενων διαγωνισμών. Για την αντιμετώπιση αυτών των "προβλημάτων" προτείνεται στην κυβέρνηση η τροποποίηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, ώστε να γίνουν πιο ελκυστικοί για τους υποψήφιους ιδιώτες επενδυτές οι όροι και οι προϋποθέσεις εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου.

Οι συντάκτες του υπομνήματος διατυπώνουν, μεταξύ άλλων, και 7 συγκεκριμένες προτάσεις, με τις ακόλουθες ουσιαστικές αλλαγές στο υφιστάμενο πλαίσιο:

  • Να περάσει στις ΕΠΑ η κυριότητα του δικτύου διανομής αερίου και να μην παραμείνει στις Εταιρίες Διανομής Αερίου (ΕΔΑ) όπως ορίζει ο νόμος. Το επιχείρημα που προβάλλουν είναι ότι οι ΕΠΑ θα αναλάβουν το κόστος κατασκευής τους.
  • Να διευκρινιστεί πώς θα προσδιορίζεται το μετοχικό κεφάλαιο των ΕΠΑ, με πρόσχημα "ασάφειες" στις σχετικές ρυθμίσεις, απαιτώντας έτσι ουσιαστικά τη μείωση της ίδιας συμμετοχής τους.
  • Να αντιμετωπιστεί η καθυστέρηση που παρατηρείται στην υλοποίηση του νόμου για την απορρόφηση της ΔΕΦΑ από τη ΔΕΠΑ. Αξίζει να σημειωθεί ότι έχει καθυστερήσει πέραν των χρονικών πλαισίων του νόμου, με δυσμενείς επιπτώσεις στην απορρόφηση του ΦΑ και χωρίς κανείς να μπαίνει στον κόπο να εξηγήσει για ποιους λόγους.
  • Να αποσαφηνιστούν οι "ασάφειες" του νόμου για τη διαδικασία αναθεώρησης, τροποποίησης και ανάκλησης της άδειας διανομής ΦΑ, και τη δυνατότητα του αρμοδίου υπουργείου για μονομερή τροπολογία αυτής. Η παρατήρηση αφορά το άρθρο 4 της παραγράφου 5 του Ν 2364/95, η οποία δίνει το δικαίωμα στον αρμόδιο υπουργό Βιομηχανίας (Ανάπτυξης) με αποφάσεις του να καθορίζει ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις, οι οποίοι περιλαμβάνονται στην άδεια διανομής φυσικού αερίου...
  • Να υπαχθούν στα προνόμια του νόμου 2190/94 και οι ΕΠΑ.
  • Να αποτιμηθεί σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, από ανεξάρτητο εκτιμητή, το κατασκευασθέν δίκτυο διανομών που θα μεταφερθεί από τη ΔΕΠΑ στις ΕΔΑ και το οποίο έχει συγχρηματοδοτηθεί από την Κοινότητα.Για την τροποποίηση αυτή έχει μάλιστα ενημερωθεί και η Κοινότητα.
  • Να... διευκρινιστεί το φορολογικό καθεστώς σχετικά με τα περιουσιακά στοιχεία που αποκτώνται με χρηματοδότηση από την Κοινότητα.

Οι δύο τελευταίες προτεινόμενες τροποποιήσεις έχουν ιδιαίτερη σημασία, καθώς διαφαίνεται ότι επιχειρείται ξεκάθαρα μείωση της συμμετοχής των ιδιωτών στο μετοχικό κεφάλαιο σύστασης των ΕΠΑ.Οπως ορίζεται από το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, το κόστος κατασκευής των δικτύων διανομής της ΔΕΠΑ αποτελεί βασικό προσδιοριστικό παράγοντα του ελάχιστου μετοχικού κεφαλαίου των ΕΠΑ. Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι "το μετοχικό κεφάλαιο της ΕΠΑ κατά τη σύσταση της εταιρίας ορίζεται κατ' ελάχιστο ίσο με το διπλάσιο της αποτιμώμενης αξίας των υφιστάμενων πάγιων και των υπό κατασκευή έργων, τη χρήση των οποίων θα συνεισφέρει η αντίστοιχη ΕΔΑ". Το γεγονός ότι επικαλούνται και το φορολογικό καθεστώς που διέπει τα περιουσιακά στοιχεία που αποκτώνται με τη χρηματοδότηση στην Κοινότητα, όπως είναι τα δίκτυα της ΔΕΠΑ ως μέρος του συνολικού έργου του ΦΑ, ενισχύει την άποψη που εκφράσαμε παραπάνω.

Τα παραπάνω και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η προκήρυξη των εν λόγω διαγωνισμών έχει ήδη καθυστερήσει υπερβολικά ενισχύουν τις πληροφορίες ότι μεθοδεύεται η αλλαγή του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου.Κάτι τέτοιο δε σημαίνει απλώς ότι το ήδη "απλόχερο" προς τους ιδιώτες νομοθετικό πλαίσιο θα αφήσει αποκλειστικά τη διανομή και εκμετάλλευση του νέου καυσίμου στους ιδιώτες και μάλιστα με το λιγότερο κόστος για αυτούς, αλλά και περαιτέρω καθυστερήσεις στην υλοποίηση και λειτουργία του έργου του ΦΑ. Καθυστερήσεις που ήδη πληρώνει ο ελληνικός λαός έναντι πολλών δισ. δρχ. και όπως όλα δείχνουν θα τινάξουν στον αέρα ολόκληρη την πολυδάπανη επένδυση του έργου.

Λ.

ΕΚΠΟΙΖΩ
Να σταματήσει ο εμπαιγμός με τις ασφαλιστικές

Τις τεράστιες ευθύνες που φέρει το υπουργείο Ανάπτυξης (τομέας Εμπορίου), για την άναρχη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στην ασφαλιστική αγορά, καταγγέλλει η ΕΚΠΟΙΖΩ (Ενωση Καταναλωτών "Η Ποιότητα της Ζωής"), σε χτεσινή ανακοίνωση που εξέδωσε με αφορμή την ανάκληση της άδειας της ασφαλιστικής εταιρίας "ΠΕΙΡΑΪΚΗ" τις προηγούμενες μέρες.

Οπως τονίζεται στην ανακοίνωση, επί δύο ολόκληρα χρόνια το μόνο που κάνει το καθ' ύλην αρμόδιο υπουργείο είναι να αφαιρεί κατά διαστήματα την άδεια λειτουργίας από κάποιες ασφαλιστικές εταιρίες και να φορτώνει με παραπάνω χρέη τους καταναλωτές οι οποίοι πληρώνουν κανονικά για την ασφάλεια των οχημάτων τους και ξαφνικά βρίσκονται ανασφάλιστοι.

Και πέρα από αυτό - τονίζεται - καλούνται και όλοι όσοι έχουν ασφαλίσει τα οχήματά τους ότι πρέπει να πληρώσουν χαράτσι για να καλυφθούν τα ελλείμματα του Επικουρικού Κεφαλαίου που δημιούργησαν οι λεγόμενες αξιόπιστες εταιρίες. Με τα παραπάνω δεδομένα, η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί το υπουργείο Ανάπτυξης να πάψει να καλύπτει τους αεριτζήδες απατεώνες και να ενημερώσει άμεσα τους καταναλωτές ποιες εταιρίες είναι αξιόπιστες και βιώσιμες ή να δεσμευτεί ότι καμία πλέον οικονομική επιβάρυνση δε θα έχουν οι καταναλωτές αν κάποιες εταιρίες αποδειχθούν στο μέλλον αναξιόπιστες και τους αφαιρεθεί η άδεια λειτουργίας.Κλείνοντας η ανακοίνωση τονίζει ότι από τη στιγμή που η πολιτεία αφ' ενός υποχρεώνει κάθε κάτοχο τροχοφόρου να ασφαλίζει το όχημά του και αφ' ετέρου αυτή εγκρίνει την άδεια λειτουργίας των ασφαλιστικών επιχειρήσεων, είναι αδιανόητο να αφήνει τους καταναλωτές έρμαιο στις διαθέσεις των αεριτζήδων.

Σταθερά πάνω από τις 260 δρχ. το δολάριο

Σε επίπεδα - ρεκόρ τείνει πλέον να διαμορφωθεί η τιμή του δολαρίου, καθώς σήμερα πωλείται από τις τράπεζες έναντι 261,5 δρχ., παρουσιάζοντας αλματώδη άνοδο 3,36% από τις αρχές του έτους. Η ισχυροποίηση του πράσινου νομίσματος είναι το ίδιο ή και περισσότερο έντονη στις διεθνείς αγορές συναλλάγματος και σχετίζεται με τη θετική πορεία της αμερικανικής οικονομίας, αλλά και την πολιτική επιτοκίων που ακολουθούν οι βασικότερες ανταγωνίστριες χώρες. Ετσι, τα υψηλότερα σε σχέση με τη Γερμανία και την Ιαπωνία επιτόκια των ΗΠΑ καθιστούν το δολάριο ελκυστικότερο για τοποθετήσεις κεφαλαίων σε σχέση με το μάρκο ή το γιεν. Και όσο αυξάνει ηζήτηση για δολάρια, το αποτέλεσμα είναι να ωθείται ανοδικά η ισοτιμία του σε σχέση με τα άλλα νομίσματα.

Σε ό,τι πάντως αφορά τη χώρα μας, η παρατεταμένη ενίσχυση του δολαρίου μπορεί να προκαλέσει πληθωριστικές πιέσεις, προερχόμενες κυρίως από την αύξηση των διεθνών τιμών των καυσίμων (που μετριούνται σε δολάρια ανά βαρέλι) και τη μετέπειτα μετακύληση της αύξησης αυτής στο κόστος παραγωγής και διάθεσης προϊόντων, άρα και στις τιμές των τελικών αγαθών και υπηρεσιών, με βάση τις οποίες υπολογίζεται ο επίσημος πληθωρισμός. Δυσκολίες αντιμετωπίζουν, επίσης, οι εισαγωγικές εταιρίες, που συναλλάσσονται σε δολάρια, ενώ, αντίθετα, ευνοημένες από την αύξηση της τιμής του δολαρίου βγαίνουν οι εγχώριες εξαγωγικές επιχειρήσεις.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ