ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 21 Ιούνη 1997
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Ιδιωτικοποίηση και υπερεξουσίες

Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας αντίθετο στο πολυνομοσχέδιο

Την αντίθεσή του στο νέο Σχέδιο Νόμου του υπουργείου Πολιτισμού, που αφορά στη διαμόρφωση της Πολιτιστικής Πολιτικής, υπογράμμισε το "Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας" (ΕΕΤΕ), σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου.

Οπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε "Το νέο Σχέδιο Νόμου του ΥΠΠΟ, στις βασικές του γραμμές, μέσα από τη μετατροπή του Δημοσίου Τομέα σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, θέτει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο όπου καταργείται οριστικά κάθε συμμετοχή και έλεγχος θεσμοθετημένων συλλογικών οργάνων και ιδιαίτερα των δημιουργών, στη διαμόρφωση της Πολιτιστικής Πολιτικής.Με πρόσχημα τη δυσλειτουργία του Δημοσίου, συγκεντρώνει όλες τις εξουσίες στον εκάστοτε υπουργό Πολιτισμού, ο οποίος με τη σειρά του τις μοιράζει σε διορισμένες από τον ίδιο διοικήσεις ΝΠΙΔ και μάλιστα με αρμοδιότητες να χειρίζονται "κατά παρέκκλιση της γενικότερης νομοθεσίας" καταλύοντας έτσι κάθε έννοια δημοσιονομικού ελέγχου, έστω και τυπικού".

Ειδικότερα, όσον αφορά στη δυνατότητα που παρέχεται στον υπουργό Πολιτισμού να προβαίνει σε απ' ευθείας αναθέσεις καλλιτεχνικών - πολιτιστικών αγαθών, αλλά και στην ίδρυση "Ανώνυμης Εταιρίας Προβολής της Πολιτιστικής Κληρονομιάς" (ΝΠΙΔ), που θα εξαιρείται από το δημόσιο τομέα και των διατάξεων του δημοσίου λογιστικού, το ΕΕΤΕ τονίζει την "ανεξέλεγκτη εκμετάλλευση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς από ιδιώτες".Ακόμη, "τη συγκεντροποίηση της εξουσίας στο πρόσωπο του υπουργού και των διορισμένων απ' αυτόν διοικήσεων", αλλά και την "κατάργηση των δημοσίων καλλιτεχνικών διαγωνισμών".

Το ΔΣ του ΕΕΤΕ προτείνει να προστεθεί "Για αγορές - αναθέσεις - παραγγελίες έργων τέχνης - άνω των 5 εκατομμυρίων δραχμών για τη γλυπτική και 3 εκατ. δρχ. για τις λοιπές τέχνες - υποχρεωτικά διεξάγεται πανελλήνιος καλλιτεχνικός διαγωνισμός". Ακόμη, να μπει ρύθμιση που να εξασφαλίζει τη διαφάνεια, τη διαδικασία των πανελληνίων καλλιτεχνικών διαγωνισμών, αλλά και τη συμμετοχή εκπροσώπων του ΕΕΤΕ στις επιτροπές κρίσης. Επίσης, προτείνεται η συμμετοχή εκπροσώπου του Επιμελητηρίου στη διοίκηση των δύο Μουσείων που ιδρύονται, καθώς και στο όργανο σχεδιασμού της μουσειακής πολιτικής.

Αντίθετους βρίσκει τους εικαστικούς καλλιτέχνες το άρθρο 1 και 2, όπου ο εκάστοτε υπουργός Πολιτισμού μπορεί να αποσπά προσωπικό των ΝΠΔΔ στα ΝΠΙΔ, χωρίς καν τη σύμφωνη γνώμη των Διοικητικών τους Συμβουλίων,γιατί - όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά - "θα επιβαρύνει τους προϋπολογισμούς των ΝΠΔΔ με ποσά που θα χρησιμοποιούνται προς όφελος ΝΠΙΔ και ιδιωτών και επιπλέον θα φέρει μεγάλα προβλήματα λειτουργίας στα ΝΠΔΔ, οδηγώντας τα στη σταδιακή κατάργησή τους".

Το ΕΕΤΕ εκφράζει την αντίθεσή του στην κατάργηση της "Στέγης Καλών Τεχνών και Γραμμάτων", καθώς αυτό "ίσως σημαίνει ένα ακόμα χτύπημα στα σωματεία που θα χάσουν τη στέγη τους".Οσον αφορά στα ζητήματα παιδείας που προβλέπει το ΣΝ, θεωρεί ότι "δεν είναι επιτρεπτό το ΕΚεΒΙ ή άλλα ΝΠΙΔ να μπορούν να ιδρύουν ΙΕΚ",πράγμα που "μόνο σύγχυση, ημιμάθεια και προβλήματα ανισότητας των πτυχιούχων θα φέρει". Το Επιμελητήριο εξέφρασε τις επιφυλάξεις του για τα άρθρα που αναφέρονται στα "Πνευματικά Δικαιώματα".

Τέλος, το ΔΣ του ΕΕΤΕ προτείνει να προστεθούν στο νέο Σχέδιο Νόμου:

  • Οι "πόροι" του ασφαλιστικού φορέα.
  • Η πρόταση Νόμου για το 1% του κόστους των Δημοσίων έργων για τη δημιουργία και τοποθέτηση εικαστικών έργων σ' αυτά.
  • Νομοθετική ρύθμιση που να προβλέπει ότι, οι απαιτούμενες τακτικές πιστώσεις για τη λειτουργία του ΕΕΤΕ εγγράφονται στον ετήσιο τακτικό προϋπολογισμό του ΥΠΠΟ. Διατάκτης της δαπάνης ορίζεται ο υπουργός Πολιτισμού.
  • Νομοθετική κατοχύρωση ότι στις εκθέσεις, αγορά κλπ, στις επιτροπές επιλογών, πλειοψηφία έχουν οι εικαστικοί καλλιτέχνες, να εκπροσωπείται το ΕΕΤΕ σ' αυτές και να αποκλείονται έμποροι και "φιλότεχνοι".
  • Νομοθετική κατοχύρωση, στις κρατικές παροχές που δίνονται για την ενίσχυση των εικαστικών τεχνών, φορέας ανάπτυξης να είναι ο εικαστικός καλλιτέχνης και οι επιλογές να γίνονται από επιτροπές όπου την πλειοψηφία έχουν οι εικαστικοί καλλιτέχνες και εκπροσωπείται το ΕΕΤΕ σ' αυτές.
ΚΥΠΡΟΣ
Ανθηση της οικονομίας, υποβάθμιση του περιβάλλοντος

Πολύ συχνά την τελευταία δεκαπενταετία γίνεται λόγος (από πολλές πλευρές) για το "οικονομικό θαύμα" της Κυπριακής Δημοκρατίας.Οι οικονομικοί δείκτες - όσο αξιόπιστοι μπορεί να είναι - πράγματι δείχνουν, ότι παρά την κατοχή ενός μεγάλου τμήματος της χώρας από τον Τούρκικο Αττίλα (με όσες οικονομικές επιπτώσεις - πέρα από όλες τις άλλες - αυτή επιφέρει), υπάρχει μιααναπτυξιακή δυναμική που ελάχιστα μεσογειακά κράτη έχουν πετύχει. Ομως, τα οικονομικά επιτεύγματα που πραγματοποιούνται δε συμβαδίζουν με την προστασία του περιβάλλοντος. Το αντίθετο μάλιστα, όπως δείχνει Εκθεση της οργάνωσης "Φίλοι της Γης".

Το περιβάλλον δεν είναι στις προτεραιότητες

Είναι γνωστό ότι όταν μιλάμε για περιβάλλον υπεισέρχονται δεκάδες παράμετροι, όπως η ενέργεια, η γεωργία, οι υδάτινοι πόροι, η βιομηχανία, ο τουρισμός, η ρύπανση κτλ. που αλληλοσυσχετίζονται και αλληλοεπηρεάζονται. Σύμφωνα με την Εκθεση, η περιβαλλοντική διάσταση στην προβληματική της κυπριακής κοινωνίας είναι πολύ καινούριο. Παράλληλα, η οικολογική πληροφόρηση από τις υπηρεσίες προς το κοινό παρουσιάζει μεγάλο έλλειμμα. Το αναπτυξιακό μοντέλο αγνόησε το περιβάλλον στην προσπάθεια για όσο το δυνατό καλύτερους δείκτες, με αποτέλεσμα να μην έχει υιοθετηθεί μια φιλική πολιτική προς αυτό. Τόσο από το δημόσιο, όσο κι από τον ιδιωτικό τομέα. Το καθεστώς επιδοτήσεων και η τιμολογιακή πολιτική είχε ως μοναδικό προσανατολισμό την εξυπηρέτηση οργανωμένων συμφερόντων,όπως λ.χ. των ξενοδόχων, των εμπόρων γης, των εισαγωγέων κ.ά. Το όλο θεσμικό πλαίσιο είναι αποσπασματικό και ανεπαρκές. Μεγάλος αριθμός διεθνών συμβάσεων αν και τυπικά έχει επικυρωθεί δεν τηρείται. Μετά το 1974 η ανάπτυξη περιορίστηκε στη συσσώρευση κεφαλαίου για επενδύσεις στο κατασκευαστικό και τουριστικό τομέα. Ελάχιστη σημασία δόθηκε στην ανάπτυξη μικρών και τεχνολογικά προηγμένων και μη ενεργειοβόρων βιομηχανικών μονάδων με προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Η χαρτογράφηση των προβλημάτων

Ας ξεκινήσουμε με το δομημένο περιβάλλον μια και οι πιέσεις στον οικιστικό τομέα έχουν ξεπεράσει κάθε πρόβλεψη. Μεγαλύτερο θύμα η παράκτια περιοχή, λόγω της τουριστικής ανάπτυξης. Κι ενώ ο πληθυσμός του νησιού πλησιάζει τις 650.000, οι τουρίστες που το επισκέπτονται ξεπερνούν τα 2.500.000. Μοιραία η σύγκρουση των χρήσεων γης, η οικοπεδοποίηση γεωργικής και δασικής γης, οι θόρυβοι, τα καυσαέρια, η έλλειψη αστικού πράσινου με την παράλληλη απώλεια σημαντικών στοιχείων της λαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς. Κι ίσως αυτό το τελευταίο να είναι σημαντικότερο. Το δεύτερο σημαντικότερο πρόβλημα αποτελεί το υδατικό.Οχι τόσο με τη μορφή ανομβρίας,αλλά κυρίως της λειψυδρίας. Η υπερκατανάλωση των υδάτινων πόρων και η σπατάλη του πόσιμου νερού συνεχίζεται εδώ και δυο δεκαετίες χωρίς τον παραμικρό προγραμματισμό. Οι πιέσεις για την οικιστική ανάπτυξη δεν άφησαν ανεπηρέαστους τους βιότοπους και τους εδαφικούς πόρους του νησιού. Ιδιαίτερες πιέσεις δέχονται οι βιότοποι της Αλυκής της Λάρνακας,τουΑκρωτηρίου και του Ακάμα.Το έδαφος της χώρας αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα υποβάθμισης. Το φαινόμενο της ερημοποίησης έχει κάνει έντονα την εμφάνισή του. Ενα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο αφορά την ενέργεια η κατανάλωση της οποίας αυξάνεται με ρυθμό 10% ετησίως, ενώ η αντίστοιχη αύξηση του πληθυσμού είναι 1,5%. Το ετήσιο κόστος καύσιμων υλών (150 εκατομ. λίρες) αντιστοιχεί στο 65% εξαγωγών του νησιού!

Προτάσεις υπάρχουν. Αποδέκτες;

Οι "Φίλοι της Γης" δε μένουν στις επισημάνσεις. Προχωρούν σε συγκεκριμένες προτάσεις "στριμώχνοντας" την εξουσία, όταν κατηγορεί τους οικολόγους ως εξωπραγματικούς και εναντίον της ανάπτυξης. Ως προς το δομημένο περιβάλλον ζητούν να εφαρμοστεί η χωροταξική - πολεοδομική νομοθεσία,να δοθεί προτεραιότητα στην κατασκευή αστικών και περιαστικών πάρκων,να προστατευτούν τα ιστορικά και πολιτιστικά μνημεία και κτίρια και να προωθηθούν οι πεζόδρομοι και ποδηλατοδρόμιο. Για το υδατικό πρόβλημα ζητείται η εφαρμογή προγραμμάτων μείωσης της κατανάλωσης εκεί όπου γίνεται η σπατάλη, η τιμολογιακή πολιτική να είναι ορθολογική, να θεωρηθεί το νερό ως εν ανεπαρκεία αγαθό,απαγόρευση της εκμετάλλευσης των μη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας,κατασκευή ομβροδεξαμενών,αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος των υδάτινων πόρων και εκτεταμένες αναδασώσεις. Για τους υδροβιότοπους πρέπει να διασφαλιστεί η αναγκαία ροή νερού προς αυτούς, λήψη μέτρων για τη διάβρωση και δημιουργία ζωνών αναχαίτισης. Τέλος, για την ενέργεια πρέπει να υπάρξουν προδιαγραφές στην κατασκευή των κτιρίων έτσι ώστε να μην είναι ενεργειοβόρα και να δοθεί βάρος στις εναλλακτικές μορφές ενέργειας.

Ενα μοντέλο για το 2030

Ο πίνακας που δημοσιεύεται έχει βασιστεί στη μεθοδολογία που ακολουθεί το Ολλανδικό Ινστιτούτο Wupertal για τις απαιτούμενες μειώσεις ρύπων με βάση την παρούσα κατάσταση με στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη (έναν αμφισβητούμενο όρο που χρησιμοποιούμε συμβατικά και που υπονοεί τη συνέχιση της ανάπτυξης χωρίς παραπέρα υποβάθμιση του περιβάλλοντος). Ορισμένες διευκρινίσεις είναι απαραίτητες για την ερμηνεία του πίνακα. Κατ' αρχή ο πληθυσμός υπολογίστηκε στις 710.000 (από το κατεχόμενο μέρος δεν υπάρχουν στοιχεία). Η δομή της βιομηχανίας της νήσου διαφέρει κατά πολύ από τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης. Ως προς το CO2 παρατηρείται μεγαλύτερη κατά κεφαλή εκπομπή συγκριτικά με πολλές χώρες που έχουν πιο αναπτυγμένη βιομηχανία. Ως προς τα προστατευόμενα δάση η κατάσταση είναι σε πολύ καλό επίπεδο. Ανεξάρτητα από όλα αυτά το σημαντικότερο μήνυμα είναι ότι χρειάζονται σοβαρές προσπάθειες και κυρίως η ανάπτυξη ενός κινήματος που θα πιέσει τις κυβερνήσεις προς προοδευτικές λύσεις ως προς το περιβάλλον.

ΟΙΚΟΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Στο κράτος του Τσουκατοκιστάν

Συζήτηση στη Βουλή μεταξύ αρχηγών των κομμάτων κι ο πρωθυπουργός της σοσιαλνεοφιλελεύθερης κυβέρνησης άστραψε και βρόντησε πάλι για το ασφαλιστικό σύστημα. Ξέρετε πού απέδωσε την κρίση; Στις πρόωρες συντάξεις και στο μεγάλο μέσο όρο ηλικίας των Ελλήνων! Κι ως προς το πρώτο, επειδή το ακούμε συχνά πυκνά, ας βγουν τέλος πάντων με στοιχεία να μας πουν ποιοι είναι αυτοί που συνταξιοδοτούνται πρόωρα. Αν εννοούν όμως αυτούς που μένουν ανάπηροι από εργατικά ατυχήματα ή αυτούς που αρρωσταίνουν και είναι ανίκανοι να εργαστούν, τι προτείνουν οι θιασώτες της Θάτσερ; Να τους πετάξουμε στον Καιάδα; Οσο για το μεγάλο όρο ηλικίας, η λύση είναι μια. Οι εργαζόμενοι να δουλεύουν μέχρι να πεθάνουν χωρίς να συνταξιοδοτούνται ποτέ. Ας σοβαρευτούμε όμως. Η επίθεση που επιχειρείται στην εργατική τάξη, δεν έχει γνωρίσει προηγούμενο. Πρέπει τα σχέδιά τους να γίνουν γνωστά στον ελληνικό λαό και να εισπράξουν την αμοιβή που τους αναλογεί.

ΟΙΚΟΑΛΙΕΥΜΑΤΑ

Παιδιά ζωγραφίζουν για το περιβάλλον

Διαγωνισμό παιδικής ζωγραφικής με θέμα "Πουλιά και περιβάλλον", είχε προκηρύξει η Ορνιθολογική Εταιρεία και βράβευσε τα καλύτερα έργα πριν από λίγες μέρες στην πλαζ του ΕΟΤ, στη Βουλιαγμένη. Και του χρόνου!

Εκδηλώσεις και στο Μαράσλειο

Τα παιδιά γιόρτασαν τη μέρα περιβάλλοντος στο Μαράσλειο με τη Μαρίζα Κωχ, με εκθέσεις, προβολές και άλλα δρώμενα. Πάντα τέτοια.

ΚΑΙ ΟΙΚΟΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ

Ανατομία του σήμερα, Α. Βεργανελάκης, εκδ. ΤΥΠΩΘΗΤΩ

Θεωρητικός φυσικός, ερευνητής στο Ινστιτούτο Φυσικής του ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΥ, ο συγγραφέας Α. Β. καταθέτει τις δικές του αγωνίες κι απόψεις για το περιβάλλον και τα οξυμένα προβλήματα γύρω από αυτό. Επιχειρεί με τις γνώσεις που διαθέτουμε από τις διεργασίες της φύσης, να εντοπιστούν κάποια από τα βαθύτερα αίτια ορισμένων αλληλεπιδράσεων, που οδηγούν σε αλλαγές οι οποίες άμεσα πλέον απειλούν σήμερα την ανθρώπινη ύπαρξη και τον πολιτισμό. Οι λανθασμένες μας αντιλήψεις για τις σχέσεις ανθρώπου - φυσικού κόσμου, ο σεβασμός στους νόμους της φύσης, η ενότητα της φύσης, η αναζήτηση της γλώσσας επικοινωνίας με τη φύση, κι ένα παράρτημα με ανάλυση των σημαντικών περιβαλλοντικών προβλημάτων, αποτελούν τις βασικές ενότητες του βιβλίου, που παρά την αυστηρή επιστημονική του διατύπωση μπορεί να διαβαστεί μ' ενδιαφέρον από ένα ευρύτερο κοινό, οικολογικά ευαισθητοποιημένο.

Κατά του ρατσισμού

Η Ελληνική Ραδιοφωνία και το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος,στο πλαίσιο του διεθνούς αφιερώματος του 1997 ως "Ετους κατά του ρατσισμού, του αντισημιτισμού και της ξενοφοβίας",προκηρύσσουν πανελλήνιους διαγωνισμούς συγγραφής μονοπράκτου και σύνθεσης τραγουδιού με θέμα την καταπολέμηση του ρατσισμού, του αντισημιτισμού και της ξενοφοβίας. Στους διαγωνισμούς μπορούν να συμμετέχουν Ελληνες δημιουργοί, καθιερωμένοι και νέοι. Τα βραβεία που θα απονεμηθούν είναι: Α και Β βραβείο θεατρικού έργου, Α και Β βραβείο τραγουδιού, συνοδευόμενα με χρηματικά έπαθλα ύψους 300.000 και 200.000 δρχ., αντίστοιχα. Τα βραβεία είναι αφιερωμένα στη "Μνήμη των Ελλήνων Εβραίων Θυμάτων Ολοκαυτώματος".Τα αποτελέσματα θα δημοσιοποιηθούν από την ΕΡΤ μέχρι τις 15 του Νοέμβρη. Τα έργα και τα τραγούδια πρέπει να κατατεθούν ή να σταλούν έως τις 15 του Οκτώβρη, στην ΕΡΤ ΑΕ - ΕΡΑ - Τμήμα Θεάτρου Ρ219 και ΕΡΤ ΑΕ - Διεύθυνση ΕΡΑ - 2 Ρ220,για το θεατρικό και το τραγούδι αντίστοιχα, στη διεύθυνση: Μεσογείων 432, Αγ. Παρασκευή, ΤΚ 15342.

"Προμηθέας" στη "Βουλή"

Ο "Προμηθέας Δεσμώτης" του Αισχύλου θα παρουσιαστεί, την Τρίτη 24 Ιουνίου (9 μμ), στο Λυκαβηττό,από το θίασο "Επιλογή" του Νικήτα Τσακίρογλου,στα πλαίσια του προγράμματος "Βουλή των Εφήβων".Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη,σκηνοθεσία Νικήτα Τσακίρογλου,σκηνικά Γιώργου Ζιάκα,κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ,μουσική Γιώργου Κουρουπού και χορογραφία Ερσης Πήττα.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Μάκης Ρευματάς, Αγγελική Δημητρακοπούλου, Κώστας Κλεφτόγιαννης, Νικήτας Τσακίρογλου, Αλέξης Σταυράκης, Νόνη Ιωαννίδου, Αλμπέρτο Εσκενάζη.Στο χορό συμμετέχουν: Βάνα Πεφάνη, Ζιώγα Σεβαστιανή, Ζέτα Πασπαράκη, Ζωή Ναλμπάντη, Ντέπη Πάγκα κ. ά.

Μεξικάνικη ταφική τέχνη

Εγκαινιάζεται, αύριο, στις 12 το μεσημέρι, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης,η έκθεση "Καθρέφτης της ζωής: Ταφική τέχνη του Δυτικού Μεξικού",με την παρουσία του προέδρου του Εθνικού Συμβουλίου για τον Πολιτισμό και τις Τέχνες του Μεξικού Ρ. Τ Ντε Τερέσα και του υπουργού Πολιτισμού Ευάγγελου Βενιζέλου.Η έκθεση, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας",αποτελεί δείγμα της κεραμικής δημιουργίας των ανθρώπων που κατοίκησαν σε πολιτείες του Δυτικού Μεξικού, του οποίου ο αρχαιολογικός πλούτος ανακαλύφθηκε εδώ και μισό μόλις αιώνα.

Ιστορικοί "Ορνιθες"

Τιμώντας τη μνήμη του Κάρολου Κουν, μετά από δέκα χρόνια απουσίας του, το "Θέατρο Τέχνης" θα παρουσιάσει το καλοκαίρι τους "Ορνιθες" του Αριστοφάνη.Ο Θύμιος Καρακατσάνης,που έχει πάρει μέρος και στις πρώτες παραστάσεις των "Ορνίθων", πρωταγωνιστεί τώρα στο ρόλο του Πεισθέταιρου. Η παράσταση στηρίζεται στη σκηνοθεσία του Καρόλου Κουν,την επιμέλεια της οποίας έχουν αναλάβει ο Γιώργος Λαζάνης και ο Μίμης Κουγιουμτζής.Οι "Ορνιθες" ανεβαίνουν με μετάφραση Βασίλη Ρώτα,μουσική Μάνου Χατζιδάκι,σκηνικά - κοστούμια Γιάννη Τσαρούχη και χορογραφία Ζ. Νικολούδη.Η επιμέλεια των σκηνικών είναι του Διονύση Φωτόπουλου και η επιμέλεια της μουσικής του Νίκου Κηπουργού.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Θύμιος Καρακατσάνης, Παντελής Παπαδόπουλος, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Γιάννης Δεγαϊτης, Περικλής Καρακωνσταντόγλου, Κωστής Καπελώνης κ.ά. Συμμετέχει ο τενόρος Μάριος Φραγκούλης και ο Δώρος Δημοσθένους.Στα χορευτικά μετέχει η χορευτική ομάδα "Χορικά". Η πρεμιέρα θα δοθεί στις 28 Ιούνη και για δέκα παραστάσεις, στο Θέατρο Δάσους Θεσσαλονίκης,στα πλαίσια της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας" και θα περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα, ενώ στις 25 και 26 Ιούλη θα παρουσιαστεί στην Επίδαυρο.

"Τάνγκο" του πάθους

Ο Μπόρχες έλεγε πως ένα καλό τάνγκο μόνο στο Μπουένος Αϊρες μπορεί να γραφεί. Μια "γεύση" αυτής της αργεντίνικης μουσικοχορευτικής μαγείας θα έχουν την ευκαιρία ν' απολαύσουν Αθηναίοι και Θεσσαλονικείς, στις παραστάσεις "Τάνγκο Πασιόν" του Σεξτέτου Μαγιόρ.Μία από τις καλύτερες παραστάσεις του Μπροντγουέι, όπου τα συναισθήματα και οι καταστάσεις εκφράζονται μέσα από το τάνγκο. Δραματοποιημένες εικόνες χωρίς διαλόγους, βασισμένες σε μελωδίες του Κάρλος Γκαρντέλ και του Αστορ Πιατσόλα και άλλα τραγούδια από τη σπουδαία ορχήστρα τάνγκο συνθέτουν το πρόγραμμα, που θα παρουσιαστεί αύριο και μεθαύριο στο "Θέατρο Δάσους" της Θεσσαλονίκης και στις 24 και 25 του Ιούνη στο Ηρώδειο.

Η χορογραφία είναι του Εκτορ Ζαράσπε,ενώ το μπαντονεόν θα κελαηδήσει στα χέρια του εξαίρετου μουσικού Χοσέ Λιμπερτέλα,που μαζί με τον έτερο μπαντονεϊστα Λουίς Στάζο έχουν αναλάβει ενορχηστρώσεις, διασκευές και μουσική διεύθυνση. Τραγουδούν οι Ντανιέλ Μπουσέ και Πατρίτσια Νόρα και χορεύουν εφτά ζευγάρια. Τα σκηνικά είναι βασισμένα σε πίνακες του Ρικάρντο Καρπάνι,ενός από τους μεγαλύτερους ζωγράφους της Αργεντινής, ο οποίος έχει ιδιαίτερα εμπνευστεί στα έργα του από το τάνγκο.

Στο τεύχος Μάη - Ιουνίου του περιοδικού "Odyssey: The World of Greece",ο πιο γνωστός εν ζωή μεταφραστής του Ομήρου,ο Ρόμπερτ Φέιγκλες παραθέτει συνέντευξη, επισημαίνοντας ότι "μετάφραση σημαίνει να ζεις λέξη προς λέξη τη γλώσσα του συγγραφέα και να ταυτίζεσαι μαζί του". Υπάρχει επίσης συνέντευξη του Σταύρου Λαμπρινίδη,γενικού γραμματέα του Απόδημου Ελληνισμού, που μιλά για τους 6 εκατομμύρια Ελληνες της διασποράς, την ελληνική γλώσσα που αποτελεί ενωτικό κρίκο με την Ελλάδα κ. ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ