ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 28 Οχτώβρη 2006 - Κυριακή 29 Οχτώβρη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Τι διδάσκονται οι μαθητές μας για τον πόλεμο

«Προβλήματα γεωγραφικού περιεχομένου» είναι ο νέος όρος που αντικαθιστά στα νέα βιβλία τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο!

Eurokinissi

«Προβλήματα γεωγραφικού περιεχομένου» είναι ο νέος όρος που αντικαθιστά στα νέα βιβλία τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο!
Η έννοια της ελευθερίας και της ενεργού συμμετοχής στα νέα Αναλυτικά Προγράμματα (Α.Π.) παρουσιάζεται: «Η ελευθερία, ως αξία, αφορά τόσο το άτομο όσο και το σύνολο. Με την ιδέα της ελευθερίας συνδέεται η ανάπτυξη της υπευθυνότητας του μαθητή ως ατόμου και ως ελεύθερου ενεργού πολίτη, η οποία εκτός των άλλων συμβάλλει στην εύρυθμη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος και στην προώθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης»1. Στο σημείο αυτό θα κάνουμε δύο παρατηρήσεις: Κατά πρώτον ελευθερία στον καπιταλισμό υπάρχει μόνο για την αστική τάξη και κατά δεύτερον οι εργαζόμενοι έχουν παραμεριστεί από τους διαχειριστές του συστήματος από τη συμμετοχή στην κοινωνική ζωή. Βέβαια όταν τα Α.Π. μιλούν για ενεργούς πολίτες, εννοούν ενεργητικούς υποστηρικτές του καπιταλισμού, αμέτοχους στην ταξική πάλη και τους κοινωνικούς αγώνες για την καλυτέρευση της ζωής τους. Οι μαθητές θα γίνουν ενεργοί κατανοώντας ότι «η Ελλάδα συμμετέχει στην οικοδόμηση της ΕΕ και ως πολίτες της [οφείλουν] να επιθυμούν την ενεργό συμμετοχή τους στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι»2. Και επειδή η οικοδόμηση και το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι συνδέεται άμεσα με τον πόλεμο, οι μαθητές θα πρέπει να προετοιμαστούν να ακολουθήσουν το «επεκτατικό» γίγνεσθαι της ΕΕ. Την προετοιμασία για αυτό την έχει αναλάβει το μάθημα της Γεωγραφίας υπό την εποπτεία των Βιολόγων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Π.Ι.).

Οι μαθητές «παρατηρούν την άνιση κατανομή των αποθεματικών πόρων.... η διαθεσιμότητα του φυσικού πόρου δεν εξαρτάται μόνο από το φυσικό περιβάλλον αλλά και από τους ανθρώπινους πόρους (αριθμός μελών, μορφωτικό επίπεδο, οικονομική και τεχνολογική ανάπτυξη, αξίες, προτεραιότητες)... οι μαθητές παρατηρούν τα προβλήματα που προκύπτουν από την άνιση κατανομή των φυσικών πόρων.... οι μαθητές [παρατηρούν] ότι αλλού βρίσκονται τα καύσιμα και αλλού καταναλώνονται και αυτό δημιουργεί προβλήματα με γεωγραφικό περιεχόμενο... συνήθως οι χώρες που έχουν βιομηχανία δεν έχουν πετρέλαιο και αυτές που έχουν πετρέλαιο δεν έχουν βιομηχανία. Οι σχέσεις μεταξύ τους δεν είναι εύκολες και μερικές φορές καταλήγουν σε συγκρούσεις.... η ανισότητα της γεωγραφικής κατανομής προκαλεί προβλήματα με γεωγραφικό περιεχόμενο»3. Οι μαθητές, καθοδηγούμενοι από την κυρίαρχη ιδεολογία του καπιταλισμού, θα πρέπει να μάθουν ότι για τις ανισότητες ευθύνεται η φύση, ότι η διάθεση του πετρελαίου δε γίνεται από το λαό που το κατέχει διότι δεν έχει υψηλό μορφωτικό επίπεδο, δεν είναι οικονομικά αναπτυγμένος, δεν είναι χριστιανός, γι' αυτό δεν έχει αξίες (λαός τρομοκράτης). Και επειδή τα καύσιμα πρέπει να μην ανήκουν σε αυτούς που τα κατέχουν, αλλά σε αυτούς που τα καταναλώνουν (πρώτη χώρα σε κατανάλωση ΗΠΑ), δημιουργούνται προβλήματα γεωγραφικού περιεχομένου. «Προβλήματα γεωγραφικού περιεχομένου» είναι ο νέος όρος που αντικαθιστά στα νέα βιβλία τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο! Τα προβλήματα γεωγραφικού περιεχομένου δημιούργησαν τη σφαγή χιλιάδων αμάχων στο Ιράκ και στο Λίβανο και προετοιμάζουν εισβολή στο Ιράν! Τα φιλοειρηνικά και αντιιμπεριαλιστικά αισθήματα του λαού μας είναι τόσο βαθιά ριζωμένα που τα ιδεολογήματα πρέπει να γίνουν μπούμερανγκ και για το ΠΑΣΟΚ που συνέταξε τα αναλυτικά προγράμματα και για τη ΝΔ που τα εφαρμόζει και σε όσους διατηρούν ίσες αποστάσεις από το θύμα και το θύτη.


Motion Team

Και τα ιδεολογήματα δεν έχουν τελειωμό, οι Βιολόγοι του Π.Ι. αναλαμβάνουν να μας εξηγήσουν τι σημαίνουν ηθικά διλήμματα στη «νέα τάξη πραγμάτων». «Ηθικά διλήμματα δημιουργούνται από τη στιγμή που υπάρχουν δύο ή περισσότερες απόψεις.... η συζήτηση για το ηθικό δίλημμα θα πρέπει να οδηγήσει σε κοινά αποδεκτά συμπεράσματα... ομοφωνία θα πρέπει να υπάρξει στο... α) ποιοι μετέχουν στη λήψη αποφάσεων σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα... β) οι ηθικές αξίες που διέπουν αυτές τις αποφάσεις»4. Το δικαίωμα ενός λαού να διαθέτει το πετρέλαιο που έχει στα εδάφη του είναι ισοδύναμο με το δικαίωμα των ΗΠΑ και της ΕΕ να πραγματοποιούν πολέμους προκειμένου να το ιδιοποιούνται. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό που υπονοείται στα Α.Π. Από τη στιγμή που υπάρχουν δύο «απόψεις» οι μαθητές θα πρέπει να καταλήξουν σε ομόφωνες αποφάσεις οι οποίες να συμφωνούν με αυτούς που παίρνουν τις αποφάσεις. Και είναι γνωστό ποιοι παίρνουν τις αποφάσεις στον ΟΗΕ, στο ΝΑΤΟ κλπ. Οσο για το ΝΑΤΟ οι μαθητές θα μάθουν στο μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής ότι «το ΝΑΤΟ αποτελεί υπερεθνική οργάνωση που προωθεί τη δημοκρατία, την ειρήνη, την κοινωνική αλληλεγγύη και την οικονομική συνεργασία σε διακρατικές συνεργασίες»5. Με αυτά τα ιδεολογήματα σκοπεύουν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ να δικαιολογήσουν την ενεργό συμμετοχή τους στους ιμπεριαλιστικούς πολέμους; Οσο για τις κοινές αξίες μάς διαφωτίζει ο εκπρόσωπος του ΝΑΤΟ: «Χρειαζόμαστε όσο το δυνατόν περισσότερες χώρες που μοιράζονται τις ίδιες αξίες με εμάς και έχουν αξιόμαχες δυνάμεις, ικανές να αντιμετωπίσουν τις προσκλήσεις όπως αυτές του Αφγανιστάν». Αυτές είναι οι αξίες που προβάλλονται στα Α.Π. Η ενεργός συμμετοχή των χιλιάδων μαθητών, εκπαιδευτικών, εργαζομένων στις διαδηλώσεις κατά του ιμπεριαλιστικού πολέμου στο Ιράκ και κατά των μελλοντικών πολέμων που προετοιμάζονται, είναι το καλύτερο μάθημα που καταρρίπτει στην πράξη αυτά τα ιδεολογήματα.

  • Αποτελεί προδημοσίευση τμήματος του άρθρου «Ιδεολογικές και πολιτικές κατευθύνσεις των νέων αναλυτικών προγραμμάτων», που θα δημοσιευτεί στο περιοδικό «Θέματα Παιδείας».

-------------

1. Γενικό μέρος ΔΕΠΠΣ, σ. 5 στο www.pi-schools.gr

2. ΔΕΠΠΣ, Στοιχεία Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής σ. 247.

3. Περάκη Β., Σύμβουλος Π.Ι. Επιμορφωτικό υλικό, Γεωλογία - Γεωγραφία Α΄ Γυμνασίου σ. 122-125.

4. Περάκη Β., Σύμβουλος Π.Ι. Επιμορφωτικό υλικό, Βιολογία Α΄ Γυμνασίου σ. 117-119.

5. ΔΕΠΠΣ, Στοιχεία Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, σ. 238.


Μαργαρίτα ΚΟΥΣΑΘΑΝΑ
Χημικός, Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Αθηνών



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ