ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Γενάρη 2006
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΕ
ΥΠΠΟ: Ολα μια Ανώνυμη Εταιρία...

Η Στοά Αττάλου «συγκίνησε» μια εταιρία κινητής τηλεφωνίας

Eurokinissi

Η Στοά Αττάλου «συγκίνησε» μια εταιρία κινητής τηλεφωνίας
Νέες... «βάσεις» για την εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, τη διάλυση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, την ποδηγέτηση της εγχώριας κινηματογραφίας από το κεφάλαιο και τη συνέχιση της εργασιακής «ομηρίας» έβαλε, μεταξύ άλλων, η κυβέρνηση, μέσω της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού, τη χρονιά που πέρασε.

Το 2005 ήταν ένας χρόνος που «έλαμψε» το «άστρο»... της «μη κρατικοδίαιτης» ηγεσίας του ΥΠΠΟ και πιο συγκεκριμένα του υφυπουργού Πολιτισμού Π. Τατούλη, ο οποίος αναδεικνύεται στον πλέον «στοχοπροσηλωμένο» εκφραστή των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων και της υπαγωγής του πολιτισμού στην «οικονομία της αγοράς». Mε το μόνο που μπορεί να τον «συναγωνιστεί» να είναι ίσως ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ, Χρ. Ζαχόπουλος, o οποίος, μέσω κυρίως της θέσης του προέδρου στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, «έγραψε» ένα πραγματικό «έπος» παραχωρήσεων μνημείων και αρχαιολογικών χώρων στο κεφάλαιο. Ας δούμε μερικές χαρακτηριστικές στιγμές της χρονιάς που πέρασε.

Το Γενάρη του 2005 λοιπόν, Π. Τατούλης και Γ. Αλογοσκούφης συζητάνε την... «αναμόρφωση του σημερινού μοντέλου κρατικής χρηματοδότησης» του κινηματογράφου. Δηλώνουν ότι «κοινή» τους «προτεραιότητα» είναι «η ενίσχυση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων παραγωγής και διάθεσης κινηματογραφικού υλικού (...)»! Ηδη δηλαδή η κυβέρνηση ψάχνει τρόπους ισχυροποίησης του ιδιωτικού κεφαλαίου και στα οπτικοακουστικά, μέσω φοροαπαλλαγών για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων. Αλλωστε, σε ραδιοφωνική συνέντευξή του την ίδια εποχή, ο Π. Τατούλης, εκφράζει το «όραμά» του για την «ανάπτυξη κινηματογραφικών υποδομών» στην Ελλάδα, φέρνοντας σαν παράδειγμα τη σημερινή Ρουμανία όπου γυρίζονται αμερικάνικες παραγωγές για ένα κομμάτι ψωμί, με την εθνική κινηματογραφία να έχει διαλυθεί.

Ο Ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο ...«συγκίνησε» την αυτοκινητοβιομηχανία
Ο Ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο ...«συγκίνησε» την αυτοκινητοβιομηχανία
Σχεδόν ένα χρόνο μετά, στις αρχές του περασμένου Δεκέμβρη, δημοσιοποιείται το νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο, με το οποίο παραδίδεται η εγχώρια κινηματογραφία στα χέρια του κεφαλαίου, με προκλητικούς όρους και με τη σύσταση σειράς ανωνύμων εταιριών. Την άνοιξη είχε προηγηθεί η από τις Κάννες εξαγγελία του Π. Τατούλη για τα φορολογικά κίνητρα προς τις ξένες πολυεθνικές του οπτικοακουστικού.

«Ιδού τα αρχαία σας»...

Η... «απελευθέρωση» της πολιτιστικής κληρονομιάς προς όφελος του κεφαλαίου δημιούργησε το «κύμα» παραχωρήσεων μουσείων, μνημείων και αρχαιολογικών χώρων σε ιδιώτες. Εδώ η κυβέρνηση ξεπέρασε τον εαυτό της, αφού ακόμη και το κορυφαίο μνημείο του αρχαιοελληνικού πολιτισμού, από τα κορυφαία όλης της ανθρωπότητας, η Ακρόπολη, παραδόθηκε στην πολυεθνική «Φίλιπς», για να το χρησιμοποιήσει στην παγκόσμια τηλεοπτική και έντυπη διαφημιστική «εκστρατεία» της!

«Συνοψίζοντας» τα αντιδραστικά ιδεολογήματα που ακούστηκαν σε εκείνη τη συνεδρίαση του ΚΑΣ τον περασμένο Απρίλη, ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ και πρόεδρος του ΚΑΣ, Χ. Ζαχόπουλος, είπε, ότι η «Φίλιπς» συμβάλλει με αυτό τον τρόπο στην «εθνική προσπάθεια» προβολής της χώρας μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες! Για την ιστορία να θυμίσουμε ότι ο μόνος - προς τιμήν του - που δήλωσε το αυτονόητο ότι «η "Φίλιπς" δεν κυνηγάει τη διαφήμιση της Ελλάδας αλλά του εαυτού της» και ότι η Ακρόπολη, ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς, πρέπει να εξαιρεθεί σε κάθε περίπτωση από εμπορική και διαφημιστική χρήση, ήταν το μέλος του ΚΑΣ και διευθυντής του Βυζαντινού Μουσείου, Δ. Κωστάντιος. «Το μείζον», είχε πει, «είναι ότι μια θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ θα συνδεθεί με τη χρήση της Ακρόπολης για διαφημιστικούς λόγους».

Πολύ ακριβά (από ηθικής άποψης) κόστισε αυτός ο φωτισμός...
Πολύ ακριβά (από ηθικής άποψης) κόστισε αυτός ο φωτισμός...
Η παραχώρηση της Ακρόπολης ήταν η κορυφή του «παγόβουνου» - τουλάχιστον για το 2005 - αφού, η κυβέρνηση παραχώρησε τον αρχαιολογικό χώρο του Σουνίου στη ΒΜW για την παρουσίαση των νέων μοντέλων της και τη Στοά Αττάλου για «φαγοπότια» του Διοικητικού Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) και εταιρίας κινητής τηλεφωνίας («Vodafone»)! Ωστόσο, στην τελευταία περίπτωση η κυβέρνηση υποχρεώθηκε σε «τακτική» υποχώρηση μετά την αντίδραση που προκλήθηκε από πολιτιστικούς και συνδικαλιστικούς καλλιτεχνικούς φορείς.

Διαλύοντας την Αρχαιολογική Υπηρεσία

Το σημαντικότερο ωστόσο γεγονός της χρονιάς για το ΥΠΠΟ, την Αρχαιολογική Υπηρεσία και την πολιτιστική κληρονομιά ήταν η δημοσιοποίηση του νομοσχεδίου για το νέο Οργανισμό του υπουργείου. Πρόκειται ουσιαστικά για τη θεσμοθέτηση της εισβολής των ιδιωτών ακόμη και στο έργο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, που αφορά στην προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, μέσα από τη συμμετοχή «μη κερδοσκοπικών εταιριών», επιχειρήσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και οποιουδήποτε άλλου θέλει.

Εξαρχής το νομοσχέδιο συνάντησε την ολοκληρωτική αντίθεση των εργαζομένων, όλων των ειδικοτήτων, στο ΥΠΠΟ. Οι αρχαιολόγοι μίλησαν ευθέως για διάλυση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και για ευθεία ιδιωτικοποίηση, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την απόσπαση των σημαντικότερων και μεγαλύτερων μουσείων της χώρας από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και τη μετατροπή τους σε ΝΠΔΔ με «πλήρη οικονομική αυτοτέλεια». Δηλαδή, με πλήρη παράδοση στους «χορηγούς».

Για το θέμα διοργανώθηκε μια σημαντική ημερίδα από το Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων, όπου αποκαλύφθηκαν όλες οι επικίνδυνες πτυχές του εν λόγω «πονήματος», το οποίο, μέχρι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, δεν έχει πάει για ψήφιση στη Βουλή.

Προς το χειρότερο όδευσε και το ζήτημα των χιλιάδων συμβασιούχων του ΥΠΠΟ, αφού, παρά το γεγονός ότι ένα μέρος τους «καλύφθηκε» από το «περίφημο» ΠΔ «Παυλόπουλου», ωστόσο, τέθηκαν οι βάσεις για τη δημιουργία νέας γενιάς συμβασιούχων και της συνέχισης της εργασιακής και πολιτικής ομηρίας. Να θυμίσουμε χαρακτηριστικά τις εξαγγελίες περί της ένταξης 3.300 ανέργων στο ΥΠΠΟ μέσω του προγράμματος «stage» που προωθείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Απασχόληση και Επαγγελματική Κατάρτιση» του Γ' ΚΠΣ, το οποίο διαχειρίζεται το υπουργείο Απασχόλησης ως «δεξαμενή» ανακύκλωσης της ανεργίας και αποδόμησης των εργασιακών σχέσεων.

Τέλος, η χρονιά έκλεισε, ως είθισται, με την κατάθεση του προϋπολογισμού για το 2006, στον οποίο σημειώθηκε νέα πτώση στα ποσοστά επί του τακτικού προϋπολογισμού σε σχέση με πέρυσι.


Θύμα το θέατρο θύτης το ΥΠΠΟ

Ο πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών που «έφυγε» εντελώς ανεπάντεχα
Ο πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών που «έφυγε» εντελώς ανεπάντεχα
Η μόνη πολιτική που άσκησε την περασμένη χρονιά η κυβέρνηση και για το θέατρο, ήταν ...οι «συμβουλές» στους επιχορηγούμενους φορείς να προσφύγουν σε χορηγούς, απεκδυόμενη της ευθύνης που φέρει απέναντι στον πολιτισμό και το λαό. Οι επιχορηγούμενοι θίασοι έζησαν το μεγάλο βάσανο της επιβίωσης. Θίασοι διετούς και μονοετούς προγραμματισμού πήραν μικρό μέρος της επιχορήγησης, ενώ ακόμη δεν έγινε η πρόσκληση για την υποβολή ρεπερτορίου για τη θεατρική περίοδο που ξεκίνησε.

Οικονομικά προβλήματα αντιμετωπίζουν και οι δύο κρατικές σκηνές (Εθνικό και Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας). Χρόνια καθυστερεί η ανακαίνιση του κτιρίου Τσίλερ, εξαιτίας της δυσκινησίας και έλλειψης ενδιαφέροντος του ΥΠΠΟ. Η Κεντρική Σκηνή δε λειτουργεί εδώ και τρία χρόνια και ενοικιάζεται το θέατρο «Κάππα», ενώ το 2005 μετακόμισαν η Πειραματική και η Νέα Σκηνή. Δικαιώθηκαν μετά από πολυήμερο αγώνα οι ηθοποιοί του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας, με αιτήματα να καταβάλλεται κανονικά και να μη συμψηφίζεται στο βασικό μισθό το 75% προσαύξησης επί του ημερομισθίου για την κυριακάτικη εργασία τους και το 25% προσαύξηση επί του ωρομισθίου για τη νυχτερινή εργασία.

Επίσης, το Κέντρο Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο εξακολουθεί να αντιμετωπίζει το παρατεινόμενο πρόβλημα της μεταστέγασής του. Το «Θέατρο Τέχνης - Κ. Κουν» με την εξηντάχρονη πορεία του, που σημάδεψε τη θεατρική ιστορία του τόπου μας, κινδυνεύει από την αδιαφορία και την υποσχεσιολογία του ΥΠΠΟ. Αλλο ένα κέντρο, οι «Δεσμοί», το «Κέντρο Ερευνας και Πρακτικών Εφαρμογών Αρχαίου Ελληνικού Δράματος», εξαιτίας της ασυνέπειας του ΥΠΠΟ, αντιμετώπισε το πρόβλημα της έξωσης. Τη μεγαλύτερη κρίση από τη γέννησή τους περνούν τα περισσότερα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα. Τα τελευταία χρόνια, τα ΔΗΠΕΘΕ «ζουν» την οικονομική δυσπραγία, που κρέμεται ως δαμόκλειος σπάθη, απειλώντας το μέλλον τους.

Τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα είναι μια πολιτιστική ανάσα, αλλά αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα. Το στιγμιότυπο είναι από το ΔΗΠΕΘΕ Λαμίας που ανεβάζει τη «Δωδέκατη νύχτα» του Σαίξπηρ
Τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα είναι μια πολιτιστική ανάσα, αλλά αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα. Το στιγμιότυπο είναι από το ΔΗΠΕΘΕ Λαμίας που ανεβάζει τη «Δωδέκατη νύχτα» του Σαίξπηρ
Θύμα, επίσης, της κυβερνητικής πολιτικής ήταν και το Διεθνές Φεστιβάλ Πειραματικού Θεάτρου «Θεατρική Ανοιξη», το οποίο επί 11 χρόνια διοργανώνει, κάθε Μάη, στη Θεσσαλονίκη, η Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης». Η ματαίωση του Φεστιβάλ οφείλεται στην πλήρη απουσία κρατικής ενίσχυσης, χωρίς την οποία ένα διεθνές θεατρικό φεστιβάλ με συμμετοχές υψηλού επιπέδου ήταν αδύνατον να πραγματοποιηθεί.

Γι' αυτά και για άλλα πολλά, αρχές του καλοκαιριού, εκατοντάδες καλλιτέχνες και εργαζόμενοι στο χώρο του πολιτισμού, πραγματοποίησαν μεγάλη διαμαρτυρία με πρωτοβουλία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος - Ακροάματος (ΠΟΘΑ) και των Συνεργαζόμενων Φορέων στο χώρο του πολιτισμού και με κεντρικό σύνθημα «Ο πολιτισμός δεν είναι εμπόρευμα - Η πολιτιστική κληρονομιά δεν πουλιέται».

Τέλος, το ΚΚΕ θεωρώντας κατεπείγουσα την ανάγκη να ληφθούν άμεσα μέτρα, καθώς η πολιτιστική ανάπτυξη δεν μπορεί να αφεθεί στο μεγάλο κεφάλαιο, γιατί είναι ευθύνη της κοινωνίας και των δομών της, ευθύνη του κράτους, κατέθεσε, Επερώτηση στη Βουλή, επισημαίνοντας τις μεγάλες επιπτώσεις που έχει αυτή η πολιτική στον τομέα του Πολιτισμού, προβάλλοντας ένα πλαίσιο στόχων και διεκδικήσεων.

  • Πικρές και οι απώλειες αρκετών ανθρώπων του θεάτρου: Αλέκος Αλεξανδράκης, Ανδρέας Βαρούχας, Δημήτρης Κεχαΐδης, Λήδα Τασοπούλου, Λήδα Κροντηρά, Κωστής Λειβαδέας, Αλκηστη Γάσπαρη, Μαρίκα Τσιραλίδου, Μαρία Αλκαίου, αλλά και συγγραφέων - ποιητών: Μανώλης Αναγνωστάκης, Τατιάνα Γκρίτση - Μιλλιέξ.

Ο μεγάλος ηθοποιός που «έφυγε» το 2005
Ο μεγάλος ηθοποιός που «έφυγε» το 2005

Ενας επικήδειος!

Ούτε τις δολοφονίες συμπαθώ ούτε τους δολοφόνους, φυσικά. Κάτι «εν βρασμώ ψυχής», «εκ προμελέτης» και «εκ προθέσεως», «εξ αμελείας», «εν αμύνη...» ή άλλα παραπλήσια ούτε τα λαμβάνω υπόψη μου ούτε νομίζω πως έχουν σχέση με την ουσία της πράξης. Νομικοί όροι είναι που δεν ανατρέπουν την πραγματικότητα, απλώς περιγράφουν θανάτους, χωρίς να ξαναφέρνουν πίσω το θύμα, ούτε να δικαιώνουν το θύτη. Με τον Ρώσο όμως, που ξαπλώθηκε δίπλα στο ποτάμι της Τρυγόνας όταν τέλειωνε, πάνω κάτω ο χρόνος, για να τελειώσει κι αυτός με τη ζωή του, τα πράγματα είναι αλλιώς. Βέβαια τα γνωστά ΜΜΕ, οι ασθμαίνοντες ρεπόρτερ, και οι «λεξιπένητες» αυτόπτες μάρτυρες έδωσαν και σ' αυτή την περίπτωση το συνηθισμένο χαρακτήρα του αστυνομικού γεγονότος. Μας μίλησαν για τους «επί τόπου» ανώτατους αξιωματικούς της αστυνομίας, που λάμπρυναν με τις κορδέλες, τα παράσημα και τα απαστράπτοντα άστρα τους την καταχνιά του Μαλακασιώτη. Μας μίλησαν για τους πανικόβλητους κατοίκους της περιοχής και τις καραμπίνες γεμάτες και έτοιμες να κατασπαράξουν τον «αδίστακτο» Ρώσο. Μας έδειξαν, επίσης, και κάτι από τον επικήδειο θρήνο των δολοφονημένων αστυνομικών, που έχασαν τη ζωή τους «εξ αμελείας» των προϊσταμένων τους, που έστω και αν έβλεπαν ένα από τα συνηθισμένα αστυνομικά φιλμάκια του Χόλιγουντ, θα μάθαιναν με ποιο τρόπο μετάγονται οι κακοποιοί από τη μια φυλακή στην άλλη, είτε αυτοί είναι «αδίστακτοι Ρώσοι», είτε «αυτοσχέδιοι Αλβανοί εγκληματίες» είτε, τέλος, κατατρεγμένοι Πακιστανοί μετανάστες, βορά των καλά εκπαιδευμένων μυστικών υπηρεσιών της Δύσης.

Για την ίδια την ιστορία όμως, γι' αυτό που τρέχει από κάτω της, που μπορεί να είναι απελπισία, συσσωρευμένος πόνος, φόβος και πείνα, όνειρα θρυμματισμένα και χαμένοι παράδεισοι δε μας είπαν κουβέντα. Οχι βέβαια, γιατί δεν ήξεραν τι να πουν, αλλά γιατί ξέρουν πολύ καλά πως το έγκλημα είναι που πουλάει, ο ίδιος ο θάνατος ως θέαμα ή σπαραξικάρδιο περιστατικό, όπου γυναίκες μαυροφορούσες θρηνούν και καταρώνται, και άνδρες, συνήθως γενειοφόροι, απειλούν ότι «θα πάρουν το νόμο στα χέρια τους», μια και αποδείχτηκε πως αυτός δε βρίσκεται και σε τόσο καλά χέρια, αλλά μέσα σε απύθμενες τσέπες επίορκων δικαστικών. Το ίδιο το έγκλημα, λοιπόν, ως δραματική πράξη, με ενδιαφέροντα επεισόδια φόβου και ανησυχίας είναι που πουλάει, όχι η μυστήρια ιστορία του ανθρώπου που χάνεται ή εκείνου που κάνει τον άλλον να χαθεί. Ετσι και ο Μαξίμ Ζελίν πέρασε στην ιστορία των ειδήσεων ως ο αδίστακτος και ψυχρός δολοφόνος. Φορτωμένος την πράξη που ποιος ξέρει πώς έφτασε να την κάνει. Οπως κανείς δεν ξέρει γιατί αυτός ο εικοσιτριάχρονος νέος άφησε τις πράσινες κοιλάδες της ατελείωτης ρωσικής γης και ήρθε μια νύχτα που άλλαζε ο χρόνος να σωριαστεί νεκρός, παίρνοντας μαζί του και τις ζωές δυο άλλων νέων ανθρώπων, στη μουχλιασμένη από τη βροχή κοιλάδα του Μαλακασιώτη.

Κι όμως πριν από λίγα χρόνια θα άλλαζε ευχές με τους δικούς του, ίσως κάτω από το στολισμένο δέντρο ενός σπιτιού που τότε μπορεί να γελούσε, μπορεί να ονειρευόταν, να λογάριαζε μακρινά ταξίδια, με τον Μαξίμ να κρατάει μια αγκαλιά λουλούδια, μαζεμένα από τις πλαγιές της Πίνδου, που τότε κανείς δε θα ήξερε πού να βρίσκεται αυτό το βουνό. Ποια ποτάμια το περπατούνε. Ποια χρώματα το σκεπάζουν. Χρώματα που δε γίνονται από αίμα, αλλά από το όνειρο της Ζωής. Ναι, πίσω από την ιστορία του «αδίστακτου» Ρώσου σίγουρα θα υπάρχει και ένα χάρτινο κουτί γεμάτο με μολυβένια στρατιωτάκια, που τα έπαιζε κάποτε ο μικρός Μαξίμ! Οι άνθρωποι δε γεννιούνται δολοφόνοι!


Του
Γιώργου ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ