ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 30 Οχτώβρη 2005
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Ποιος θα αλλάξει τον κόσμο; Ο «χοντρός»;

Συμφωνείς, λοιπόν, ότι η χώρα έγινε άσκημη! Μυρίζει! Συμφωνείς, επίσης, ότι όποια πέτρα και να σηκώσεις, θα βρεις από κάτω ένα σκάνδαλο, μια απάτη, μια κομπίνα, μια απελπισία! Φοβάσαι να ακουμπήσεις στο διπλανό σου, γιατί υπάρχει βάσιμος κίνδυνος να λερωθείς. Δεν εμπιστεύεσαι τα τρόφιμα, τους γιατρούς, τα φάρμακα, τα λεωφορεία, τα τρένα. Δεν ξέρεις αν το νερό που πίνεις είναι γεμάτο μικρόβια. Συμφωνείς, τελικά, πως δεν είναι ζωή ετούτη η ζωή που ζούμε!

Και ενώ διαπιστώνεις τις διαπιστώσεις, και ενώ βλέπεις πως δεν μπορείς να εμπιστευτείς τον βουλευτή σου, τον κόμμα σου, τον αστυφύλακα, τον εισαγγελέα, τον ανακριτή, μένεις στάσιμος! Ποιος αλήθεια θα αλλάξει αυτή την απελπισία; Θα την αλλάξει, ίσως, «εκείνος ο χοντρός», όπως θα έλεγε ο Μπρεχτ; Εκείνος ο «χοντρός» με τα «χοντρά» γυαλιά, που επωφελείται από την κρίση; Οχι, βέβαια! Τη ζωή θα την αλλάξουν όσοι πραγματικά αισθάνονται ότι τους πνίγει! Οσοι πραγματικά αισθάνονται ότι τους πρέπει καλύτερη ζωή. Οσοι πραγματικά πνίγονται από τη βρώμα και τη δυσωδία!

Ανάμεσα σε αυτούς που πνίγονται, να είναι τάχα τα ΜΜΕ; Ολοι αυτοί οι γερά αμειβόμενοι δημοσιογράφοι, αναλυτές, σχολιαστές; Να είναι, ίσως, ο κ. Μαντούβαλος, ο κ. Γιακουμάτος; Ή μήπως οι συνεργάτες τους; Να είναι, λέτε, ο μηχανισμός των προσλήψεων; Το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο; Ο συνήγορος του πολίτη; Ο Αρειος Πάγος; Να είναι λέτε οι μεσάζοντες στις αγορές των όπλων; Να είναι οι εταιρίες που νοικιάζουν εργάτες; Να είναι οι έμποροι των ναρκωτικών; Να είναι οι εφοπλιστές και οι βιομήχανοι; Οι μεγαλέμποροι και οι μεγαλοδικηγόροι; Να είναι η εκκλησία και ο αρχιεπίσκοπος; Κανένας απ' αυτούς δεν πνίγεται! Αυτοί, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, είναι μέρος αυτής της ασχήμιας. Είναι όλοι τους χοντροί, με χοντρά γυαλιά.

Ολοι αυτοί, άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο, γνωρίζουν, πως δεν είναι από τη γέννησή τους τα άτομα αμαρτωλά. Αμαρτωλό είναι το σύστημα! Γιατί όλοι αυτοί γνωρίζουν πως η τούρτα με το φακελάκι είναι μια μικρή, μια απειροελάχιστη παρωνυχίδα, μπροστά στο σκάνδαλο της κατάργησης του 8ωρου. Γιατί αυτοί γνωρίζουν πως με 400 ευρώ σύνταξη δε ζούνε ούτε οι κότες! Γιατί αυτοί γνωρίζουν πόσο κοστίζουν τα ελληνικά στρατεύματα, που στάλθηκαν με παράνομο τρόπο σε ξένες χώρες. Και ξέρουν, κυρίως, πως δε θα έπρεπε να ήταν εκεί, έστω και αν κόστιζαν μια δεκάρα.

Αυτοί ξέρουν, και εσύ, που πραγματικά πνίγεσαι, αντί να τους γυρίσεις την πλάτη συντονίζεσαι μαζί τους στο κλάμα και στο παράπονο! Τους κρατάς σεγκόντο την ώρα που κράζουν, δήθεν, σοκαρισμένοι από τις αποκαλύψεις! Αλλά, βρες μου έστω και έναν απ' αυτούς, που να μη γνωρίζει! Που να μη γνωρίζει από ποιον οχετό χύνεται όλη αυτή η βρώμα! Δε γνωρίζουν τα κανάλια, οι δημοσιογράφοι, οι βουλευτές, οι υπουργοί, πού επωάζεται το αυγό; Δε γνωρίζουν, πως ένα σύστημα που θεό του έχει την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, δεν μπορεί παρά να γεννά καθημερινά τέτοια φαινόμενα; Δε γνωρίζουν πως, αφού υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες άνεργοι στην ουρά, θα βγει σε δημοπρασία η ηθική των ανθρώπων;

Και βέβαια γνωρίζουν! Και δε μιλάνε! Ή μιλάνε για πράγματα πολύ μικρότερης αξίας, για να θολώσουν τα νερά και να μη βγούνε στην επιφάνεια οι πραγματικές κομπίνες. Οι αναθέσεις των μεγάλων έργων, οι ιδιωτικοποιήσεις και το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας! Πέφτουν πάνω στον υποδιοικητή του ΙΚΑ (που πρέπει να πέσουν και σε αυτόν) και «ξεχνιούνται» τα τεράστια ποσά που οφείλουν οι βιομήχανοι στο Ιδρυμα. Διώχνουν τον Ρεγκούζα και ξεχνιέται το ζήτημα της Κύπρου. Διώχνουν τον Πάχτα και ξεπουλάνε το χρυσό στη Χαλκιδική.

Πράγματι, είναι άσχημη η χώρα και βρωμάει. Είναι άσχημος ο κόσμος και βρωμάει! Ομως, αυτόν τον βρώμικο κόσμο δε θα τον αλλάξει ο «χοντρός»! Ούτε τα χοντρά μεγάφωνα της εξουσίας. Ούτε όσοι χοντροί διανοούμενοι σιωπούν. Ούτε όσοι χοντροί καλλιτέχνες σφυρίζουν αδιάφορα. Τον άσχημο κόσμο, θα τον αλλάξει, αυτός που πραγματικά δεν ανέχεται την ασχήμια. Αυτός που πραγματικά τον νιώθει άσχημο. Εσύ! Εσύ και ο σύντροφός σου στο εργοστάσιο, στο πανεπιστήμιο, στα χωράφια.


Του Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ


Δάσκαλοι: Πώς να προσεγγίσουμε τη νέα γενιά;

«Μη τόνε κλαίτε τον αητό, οπού πετά σαν βρέχει / Μόνο να κλαίτε ένα πουλί οπού φτερά δεν έχει...»

Τυχεροί όσοι-ες από μας συνάντησαν στη ζωή τους έναν πραγματικό δάσκαλο που ήξερε να εμπνέει. Ευλογία ο δάσκαλος που βλέπει τη δουλιά του όχι σαν οποιοδήποτε επάγγελμα αλλά σαν λειτούργημα που το εξασκεί σε βάρος της προσωπικής του ζωής, της ξεκούρασης και της διασκέδασής του...

Εκατόμβες οι εκπαιδευτικοί που έδωσαν τη ζωή τους στην Αντίσταση, όμως σήμερα, που η νεολαία υφίσταται την πιο πολύμορφη και ύπουλη επίθεση από το καπιταλιστικό σύστημα, η ευθύνη του προοδευτικού δασκάλου είναι τεράστια. Γιατί έχει να αντιπαλέψει με ένα σύστημα που επιδιώκει την ομογενοποίηση των νέων ανθρώπων που χάνουν τις ρίζες τους. Πώς να ελκύσεις τη νεολαία, να δημιουργήσεις συνειδητοποιημένους ανθρώπους, με ιδανικά και σταθερότητα στις επιλογές τους, σ' έναν κόσμο υποκουλτούρας, όταν βομβαρδίζονται συνεχώς από πολιτιστικά προϊόντα μιας χρήσης που τους σερβίρουν ηχηρά ονόματα, όταν μαθαίνουν να συνηθίζουν στην ευτέλεια και γίνονται «σαβουροφάγοι»; Πώς να ανοίξεις ορίζοντες, όταν όλα γύρω σου γίνονται ευκαιριακά και ρουτινιάρικα, όταν το λεξιλόγιο των νέων διαρκώς φτωχαίνει και οι βιβλιοθήκες υπολειτουργούν, γιατί δεν έρχονται πια τα παιδιά που πήγαιναν να διαβάσουν στο παρελθόν;

Πώς να αντιδράσεις, όταν επικρατεί η αντίληψη ότι το σχολείο λειτουργεί συμπληρωματικά του φροντιστηρίου, όταν τα κονδύλια για την Παιδεία και τον Πολιτισμό είναι αυτά που γνωρίζουμε;

Κι όμως... Υπάρχουν δάσκαλοι που τιμούν τον τίτλο τους, που δεν είναι απλοί μεταφορείς γνώσεων, αλλά «παιδαγωγοί».

«Οταν δώσεις ερεθίσματα»

Ενδεικτικά μόνο να αναφέρουμε κάποια παραδείγματα που έχουν σημασία, γιατί δείχνουν έναν τρόπο δουλιάς. Μας είχε εντυπωσιάσει στο παρελθόν η καθηγήτρια Μαρία Αργυροπούλου που κατόρθωσε στη Νέα Ιωνία να παρακινήσει τους μαθητές της, ώστε να κάνουν μόνοι τους έρευνα για την Εθνική Αντίσταση, αλλά και για το γυναικείο κίνημα, να γράψουν εκθέσεις, να παρουσιάσουν αξιόλογες εκδηλώσεις με πολιτιστικές προεκτάσεις όχι μόνο για τα παιδιά, αλλά και για τους γονείς τους. «Οταν δώσεις ερεθίσματα στους νέους ενδιαφέρονται πραγματικά» μάς είχε πει.

Αλλά και στην ακριτική Σάμο έχουμε το παράδειγμα του χωριού Παγώνδας, όπου τα παιδιά δημιούργησαν δική τους εφημερίδα και εστία πολιτισμού: Εδώ κάνουν δημοσιογραφικές έρευνες, γράφουν τις εντυπώσεις τους, μιλάνε για τα προβλήματα της περιοχής τους, αναβιώνουν τα τοπικά έθιμα, τους χορούς, τις παραδόσεις, μαθαίνουν ιστορία. «Ψυχή» αυτής της προσπάθειας, μια εκπαιδευτικός, η Αγγελική Βαλεοντή Δεμερτζή, που είναι και πρόεδρος του Συλλόγου Γυναικών.

Συλλογικά και με αυτενέργεια

Μια από τις «φωτεινές εξαιρέσεις» και ο καθηγητής Θεόδωρος Αυγερος, αντιπρόεδρος του Πανελλήνιου Πολιτιστικού Συλλόγου Απογόνων και Φίλων της Εθνικής Αντίστασης και του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας. Πρόεδρος επίσης του Παραρτήματος Περιστερίου, έχει κάνει θαυμάσια δουλιά, εμψυχώνοντας και μεταδίδοντας τον ενθουσιασμό του στους νεαρούς μαθητές και μαθήτριες. Εκανε την αρχή πριν μερικά χρόνια, οργανώνοντας πρώτη φορά έκθεση φωτογραφίας για την ιστορία του Περιστερίου σε συνεργασία με τους μαθητές. Εκδήλωση με μεγάλη επιτυχία, που εντυπωσίασε και βρήκε αργότερα μιμητές και σε άλλα σχολεία που δεν είχαν ασχοληθεί μέχρι τότε με την ιστορία της περιοχής τους. Ομως, ο ταλαντούχος δάσκαλος δε σταμάτησε εκεί: Με αφορμή ιστορικές επετείους συνέχισε να οργανώνει εκδηλώσεις, όπου η ιστορία «παντρευόταν» με την τέχνη και τη λογοτεχνία, η παλιά γενιά συναντούσε τη νέα γενιά και οι μαθητές δούλευαν συλλογικά και αυτενεργούσαν κάνοντας έρευνα, μαζεύοντας αρχειακό υλικό, τραγουδώντας, απαγγέλλοντας ποιήματα, ζωγραφίζοντας, παίζοντας σκετς.

Ενάντια στο ρεύμα

Πώς κατορθώνεις όμως να προσεγγίσεις τη νέα γενιά; Πώς αντιδρούν οι νέοι σε τέτοιες πρωτοποριακές πρωτοβουλίες, που δεν έχουν σχέση με εμπορικά κυκλώματα; Μας απαντά ο ίδιος ο Θόδωρος Αυγερος: «Αυτή η προσπάθεια προσέγγισης δυσκολεύει χρόνο με το χρόνο, καθώς όλο και περισσότερο έρχεσαι αντιμέτωπος με την απολιτικοποίηση που καλλιεργείται στη νέα γενιά. Ενώ στο παρελθόν επικρατούσαν ανάμεσα στους νέους οι προοδευτικές δυνάμεις, σήμερα το πάνω χέρι έχει η ιδεολογική χειραγώγηση του συστήματος, με πολύμορφους τρόπους. Τα παιδιά δεν επηρεάζονται μόνο από την οικογένεια, αλλά από το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Τους γονείς τους κατά κανόνα τους βλέπουν ελάχιστα - τον πατέρα συνήθως το Σάββατο το μεσημέρι και την Κυριακή, τη μάνα μια ώρα το μεσημέρι τις καθημερινές - καθώς τις υπόλοιπες ώρες οι νέοι τρέχουν σε φροντιστήρια, γυμναστήρια, γαλλικά, αγγλικά και αν ρωτήσεις τα παιδιά τι προτιμούν να κάνουν το Σάββατο το βράδυ, να συμμετέχουν λ.χ. σε μια λογοτεχνική βραδιά ή να πάνε στο τάδε κλαμπ, θα προτιμήσουν το κλαμπ. Χρειάζεται ηρωική θυσία από μέρους των εκπαιδευτικών για να παλέψουν ενάντια στο ρεύμα. Ομως ο μαθητής αν διαπιστώσει ότι ο δάσκαλος είναι κοντά του και τον στηρίζει να εκφραστεί, ενδιαφέρεται. Για παράδειγμα σε μια προηγούμενη εκδήλωση «ρίξαμε» την ιδέα να ζωγραφίσουν την «Γκουέρνικα» του Πικάσο «Σιγά δάσκαλε, μην τη ζωγραφίσουμε», είπαν αρχικά.

Ομως, σε συνέχεια την «κατέβασαν» από το INTERNET, βρήκαν την ιστορία της, τη ζωγράφισαν - μαζί με τον δάσκαλο. Χρειάζεται μεγάλη συμμετοχή του δασκάλου.

Να αναδείξεις τις αρετές

Σαν «Σύλλογος Απογόνων Περιστερίου» εκδώσαμε ημερολόγιο για την Αντίσταση στο Περιστέρι, το οποίο αρκετοί μαθητές ενδιαφέρθηκαν να διαθέσουν και ο Δήμος το έδωσε σε σχολικές βιβλιοθήκες.

Αν υποθέσουμε ότι ένα ποσοστό των διδασκόντων 12% είναι προοδευτικοί, διαπιστώνουμε ότι δε μετέχουν όλοι σε εκδηλώσεις και μάλιστα αρκετοί αρνούνται να πάρουν μέρος σε επετειακές εκδηλώσεις. Κι όμως, οι εκδηλώσεις αυτές θα μπορούσαν να μην είναι συμβατικές γιορτούλες. Χρειάζεται προετοιμασία - ίσως και μήνες πριν, χρειάζεται να δώσεις κίνητρα στους μαθητές, να συμμετέχουν σε ομάδες δουλιάς. Τι κίνητρα; Αν λ.χ. κάνεις διαγωνισμό καλύτερης αφίσας αυτοί που θα κερδίσουν θα πάρουν ένα βιβλίο με ποιήματα του Ναζίμ Χικμέτ και όλοι μαζί με το δάσκαλο θα πάνε σε γλεντάκι. Εγώ, σαν δάσκαλος θα πρέπει να παρέμβω για να αναδείξω τις αρετές, τις ικανότητες, τα ταλέντα που διαθέτει κάθε παιδί π.χ. το ένα θα τραγουδήσει, το άλλο θα παίξει κιθάρα, ή θα απαγγείλει ποιήματα, ένα κοριτσάκι που είναι εμφανίσιμο και ενδιαφέρεται μπορεί να παρουσιάσει την εκδήλωση... Αν καταφέρεις να κινητοποιήσεις πενήντα από τα διακόσια παιδιά, ώστε να πάρουν ενεργό μέρος, αυτό είναι σημαντικό. Οπως σημαντικό είναι να κινητοποιηθούν οι γονείς μέσα από το Σύλλογο Γονέων, για να διεκδικήσουν κάποια πράγματα για τα παιδιά τους, σε συνεργασία με τους δασκάλους και τους μαθητές... Σ' αυτές τις συνθήκες ύφεσης που περνάμε, το να προσεγγίσεις όσο το δυνατό περισσότερο κόσμο έχει μεγάλη σημασία.

Χρειάζεται ακόμα να δημιουργηθούν στέκια πολιτισμού και ερασιτεχνικά συγκροτήματα πέρα από το σχολείο, ώστε να φύγει ο νέος από τα κλαμπ, να γνωρίσει το καλό βιβλίο, να έρθει σε επαφή με διάφορες μορφές τέχνης που δεν προβάλλονται από τα κυκλώματα. Για παράδειγμα, το δημοτικό τραγούδι δεν το ακούει συνήθως στο σπίτι του. Ομως αν βρεθεί μια γυμνάστρια, ένας γυμναστής με μεράκι και τους γνωρίσει αυτό το τραγούδι, τότε πραγματικά συγκινούνται. Το ίδιο συμβαίνει όταν έρχονται σε επαφή με αυτό ή με μια άλλη μορφή τέχνης μέσα από την ομάδα, τη συλλογικότητα, την παρέα... Χρειάζεται να έχεις υπομονή, να δίνεις διπλή μάχη, να διδάσκεις ήθος. Δεν είναι εύκολο, αλλά αξίζει τον κόπο!

Ναι, αξίζει τον κόπο να στηρίξεις μια νέα γενιά που θα ξέρει αύριο να αντισταθεί, μια νέα αγωνιστική γενιά!


Αλίκη ΞΕΝΟΥ - ΒΕΝΑΡΔΟΥ



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ