ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Αυγούστου 2005
Σελ. /28
ΕΤΑΙΡΙΑ «ΗΛΙΟΣ»
Σοβαρές καταγγελίες και ερωτήματα

Στο νοσοκομείο έχουν οδηγηθεί στο παρελθόν επιβάτες της εταιρίας που πέταξαν με το μοιραίο αεροσκάφος!

Eurokinissi

«Καζάνι που βράζει», χαρακτηρίζουν εργαζόμενοι που δε θέλουν να αποκαλύψουν τα στοιχεία τους την εταιρία «Ηλιος». Το πολύνεκρο δυστύχημα έγινε αφορμή να έρθουν στο φως πλήθος καταγγελιών για το καθεστώς που επικρατούσε στην εταιρία αλλά και για τους ελλιπείς ελέγχους. Ενώ η εταιρία δηλώνει ότι είχαν γίνει όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι στο αεροσκάφος πριν την απογείωσή του, πληροφορίες θέλουν να έχει παρουσιαστεί πρόβλημα και σε πρόσφατη πτήση Μάντσεστερ - Λάρνακα, που διενήργησε το ίδιο αεροσκάφος καθώς και προβλήματα στον κλιματισμό και στο σύστημα αποσυμπίεσης σε παλαιότερες πτήσεις.

Σύμφωνα με καταγγελίες επιβατών της εταιρίας «Ηλιος», έφτασαν στον τόπο προορισμού τους, ταξιδεύοντας με το μοιραίο αεροσκάφος, με προβλήματα στα αυτιά και πονοκεφάλους. Αρκετοί από τους καταγγέλλοντες δηλώνουν ότι οδηγήθηκαν και στο νοσοκομείο με ισχυρούς πόνους στα αυτιά, εξαιτίας προβλημάτων αποσυμπίεσης.

Προβλήματα φαίνεται να προϋπήρχαν και στο σύστημα κλιματισμού, αφού άνθρωποι που ταξίδεψαν με την «Ηλιος», δηλώνουν ότι τους μοίραζαν κουβέρτες κατά τη διάρκεια της προσγείωσης. Αναφέρεται επίσης ότι ακόμα και η πίσω πόρτα έπιανε πάγο, ενώ επιβάτες και πλήρωμα έκαναν λόγο και για έντονη οσμή καμένου κατά τη διάρκεια πτήσης, η οποία αποδόθηκε στο φούρνο που ζεσταίνονταν τα φαγητά...

Δημοσιογραφικές πληροφορίες μιλούν για 25 παραιτήσεις εργαζομένων στην «Ηλιος», την επομένη του δυστυχήματος, οι οποίες απερρίφθησαν, ενώ υποστηρίζεται ότι οι εργαζόμενοι είχαν χωριστεί σε δύο ...στρατόπεδα. Υπήρχαν εκείνοι που συνέχιζαν να πετούν με τα αεροπλάνα αδιαμαρτύρητα, από φόβο μήπως χάσουν τη θέση τους και αυτοί που αρνούνταν, υποστηρίζοντας ότι σε κάθε πτήση τίθεται η ζωή τους σε κίνδυνο.

Επιπλέον, υπάρχουν φήμες ότι δύο από τους πιλότους της εταιρίας αρνήθηκαν να πετάξουν το αεροπλάνο και ο ένας απελύθη (κάτι που διαψεύδει η εταιρία), ενώ υπάρχουν και καταγγελίες ότι το αεροσκάφος ταξίδεψε κάποια στιγμή και με ελλιπές πλήρωμα, καθώς ο φροντιστής αρνήθηκε να επιβιβαστεί.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι αεροσυνοδός της εταιρίας υποστήριξε ότι η εικόνα ενότητας που θέλησε να παρουσιάσει στα ΜΜΕ ο πρόεδρος της «Ηλιος» Αντώνης Δράκος, ήταν ψευδής αφού το σκηνικό ήταν στημένο και η κοπέλα που εμφανίστηκε ντυμένη σαν αεροσυνοδός ήταν διοικητική υπάλληλος της εταιρίας και όχι ιπτάμενο προσωπικό.

Δεν είναι λίγοι και οι πιλότοι των Κυπριακών Αερογραμμών που δηλώνουν ότι δε θα πέταγαν ποτέ με τα αεροσκάφη της «Ηλιος». Λένε μάλιστα, ότι οι συνάδελφοί τους αναγκάζονταν να εργάζονται εκεί λόγω της μικρής προσφοράς εργασίας στον τομέα των αερομεταφορών της Κύπρου, προκειμένου να μην αναγκαστούν να μεταναστεύσουν ή να μείνουν άνεργοι...

«ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ» ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Μια επιχειρηματική ζούγκλα

Τα δύο τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών, έχουν αυξηθεί σημαντικά τα αεροπορικά ατυχήματα και οι βλάβες, κυρίως στις ιδιωτικές εταιρίες «χαμηλού κόστους»

Ενα ακόμα πολύνεκρο αεροπορικό έγκλημα, όπως όλα δείχνουν, διαπράχθηκε την περασμένη Κυριακή στην περιοχή του Γραμματικού Αττικής, όπου συνετρίβη το αεροσκάφος της ιδιωτικής κυπριακής αεροπορικής εταιρίας «Ηλιος».

Η νέα αεροπορική τραγωδία έρχεται να προστεθεί στο μακρύ κατάλογο των εγκλημάτων που διαπράττονται όλο και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια, λόγω του ...παγκοσμιοποιημένου αδυσώπητου επιχειρηματικού ανταγωνισμού, ο οποίος έχει ως φυσικό επακόλουθο να θυσιάζονται τα πάντα - και η ασφάλεια των πτήσεων - στο βωμό του κέρδους.

Ιδιαίτερα στο νευραλγικό κλάδο των αερομεταφορών, ο οξύς ανταγωνισμός που άρχισε να εκδηλώνεται από τις αρχές της 10ετίας του 1990, με τη σταδιακή «απελευθέρωση» των αερομεταφορών σε όλα τα επίπεδα, είχε ως επακόλουθο σοβαρές ανακατατάξεις σε παγκόσμιο επίπεδο.

Τα μεγάλα κόλπα...

Αεροπορικές εταιρίες συγχωνεύτηκαν, άλλες οδηγήθηκαν σε χρεοκοπία, ενώ εθνικοί αερομεταφορείς, που γνώρισαν περιόδους ιδιαίτερης ανάπτυξης, κατέρρευσαν, με κραυγαλέα παραδείγματα την ελβετική «Swissair» και τη βελγική «Sabena». Ταυτόχρονα, άρχισαν να ξεφυτρώνουν σαν «μανιτάρια» μικρές αεροπορικές εταιρίες, οι περισσότερες από τις οποίες μετά από λίγους μήνες λειτουργίας έβαζαν «λουκέτο», αποκομίζοντας ωστόσο κέρδη, καθώς άφηναν «φέσια» ακόμα και στο Δημόσιο (σ.σ. δεν κατέβαλαν τους οφειλόμενους φόρους).

Το φαινόμενο αυτό «άνθισε» και στην Ελλάδα στις αρχές τις 10ετίας του 1990. Από τις αεροπορικές εταιρίες που ιδρύθηκαν εκείνη την εποχή, όλες έβαλαν «λουκέτο» μέσα σε λίγους μήνες λειτουργίας, «φεσώνοντας» το Δημόσιο. Μοναδικός και αποκλειστικός στόχος φυσικά όλων αυτών των ιδιωτών που δραστηριοποιήθηκαν ευκαιριακά - όπως αποδείχτηκε τελικά - ήταν ασφαλώς η εξασφάλιση υπερκερδών σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Τα τελευταία χρόνια, οι κάθε λογής επιχειρηματίες, για να πετύχουν το στόχο της εύκολης και γρήγορης κερδοφορίας, «ανακάλυψαν» τις λεγόμενες εταιρίες «Low Cost» (χαμηλού κόστους). Για να είναι ανταγωνιστικές οι εταιρίες αυτές και να μπορούν να προσφέρουν «φθηνό ναύλο», όπως αυτοδιαφημίζονται, συμπιέζουν όλα τα κόστη, συμπεριλαμβανομένου και του κόστους συντήρησης των αεροσκαφών, ενώ και οι εργασιακές σχέσεις, που επιβάλλουν στο προσωπικό, είναι «μεσαιωνικές».

Και, βέβαια, το πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα της περασμένης Κυριακής, ουσιαστικά εκθέτει την κυβέρνηση μια και έχει αποφασίσει το ξεπούλημα των «Ολυμπιακών Αερογραμμών». Δηλαδή, έχει αποφασίσει τη μετατροπή της εταιρίας, σε άλλη μια ιδιωτική αεροπορική εταιρία «χαμηλού κόστους»...

Σημαντική αύξηση ατυχημάτων

Κατά καιρούς, οι ίδιοι οι εργαζόμενοι σε αυτές τις εταιρίες καταγγέλλουν ότι υποχρεώνονται να δουλεύουν κατά παράβαση των κανονισμών εργασίας, με χαμηλές αποδοχές, ενώ και οι τεχνικοί αναφέρουν στις αρμόδιες αρχές περιστατικά επιμήκυνσης των χρόνων συντήρησης των αεροσκαφών, γεγονός, φυσικά που μειώνει το συντελεστή ασφάλειας των πτήσεων. Υπό αυτές τις συνθήκες, με αυτή την πολιτική, ο παράγοντας ασφάλεια έχει υποβαθμιστεί σημαντικά και έχει θυσιαστεί στο βωμό του κέρδους.

Και σίγουρα, δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι μόνο τα δύο τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΙΑΤΑ (Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών) παρατηρείται σημαντική αύξηση των αεροπορικών ατυχημάτων και γενικότερα των βλαβών, κυρίως στις ιδιωτικές εταιρίες και ειδικότερα στις αποκαλούμενες «χαμηλού κόστους». Η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων στο νευραλγικό τομέα των αερομεταφορών, πολιτική που πρωτίστως συνεπάγεται δραστική περιστολή του κόστους σε όλα τα επίπεδα, αναπόδραστα οδηγεί και στη μείωση των στάνταρ ασφαλείας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις ΗΠΑ, τα τελευταία χρόνια, είναι τέτοια η συχνότητα των αεροπορικών ατυχημάτων, που η αμερικανική κυβέρνηση αναγκάστηκε να επιδοτήσει τις αεροπορικές εταιρίες, προκειμένου να αυξήσουν τα στάνταρ ασφαλείας των πτήσεων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την περασμένη Κυριακή, που συνετρίβη το αεροσκάφος της ιδιωτικής κυπριακής εταιρίας «Ηλιος» στο Γραμματικό, σημειώθηκαν άλλα 10 αεροπορικά ατυχήματα σε διάφορες άλλες χώρες!


H «ταυτότητα» της εταιρίας

Η εταιρία Helios Airways είναι η πρώτη ιδιωτική αεροπορική εταιρία που ιδρύθηκε στην Κύπρο το 1999, μετά την «απελευθέρωση» των πτήσεων και την κατάργηση του μονοπωλίου των Κυπριακών Αερογραμμών. Εδρα της εταιρίας είναι το Λονδίνο και ιδρυτές της οι Ελληνοκύπριοι αδελφοί Μούσκα.

Πραγματοποίησε την πρώτη της ναυλωμένη πτήση τον Μάη του 2000 στο Λονδίνο. Αρχικά εκτελούσε μόνο ναυλωμένες πτήσεις (τσάρτερ), ενώ σταδιακά άρχισε και προγραμματισμένα - τακτικά δρομολόγια, σε περίπου 10 ευρωπαϊκούς προορισμούς. Από το Μάη του 2004 συνδέθηκε και με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Στο δικτυακό τόπο της εταιρίας αναφέρεται ότι ο στόλος της αποτελείται από τέσσερα Boeing B737. Τα δύο πρώτα αεροσκάφη (Boeing B737-800, χωρητικότητας 189 θέσεων) τα παρέλαβε τον Μάη του 2001. Τον Απρίλη του 2004 παρέλαβε ένα τρίτο B737-300 χωρητικότητας 142 θέσεων και πρόσφατα παρέλαβε ένα τέταρτο Boeing 140 θέσεων.

Τον περασμένο Νοέμβρη, ο τουριστικός όμιλος «Libra Holidays Group Public Ltd.», με κύριους μετόχους τους Ανδρέα Δράκο, Θέμη Δράκο, Βίκτορα Μαντοβάνη και τις εταιρίες «Δήμητρα Επενδυτική Ltd» και «Lousta Co.Ltd», εξαγόρασε το 100% του μετοχικού κεφαλαίου της «Helios Airways».

Σημαντικότερος μέτοχος του Libra είναι ο Ανδρέας Δράκος, ο οποίος αποκόμισε κέρδη την περίοδο του Χρηματιστηρίου και πρόεδρος ο μεγαλοδικηγόρος και παράγοντας του κυβερνώντος κόμματος ΔΗΚΟ Χρίστος Μουρέλης, ο οποίος διατέλεσε και υπουργός Συγκοινωνιών και Εργων επί προεδρίας Σπύρου Κυπριανού.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ