ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 20 Μάη 2005
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΛΕΥΚΩΜΑ ΠΕΜΕΝ
Οπλο για τους αγώνες του σήμερα

Σε μια πλημμυρισμένη από εργατόκοσμο αίθουσα, παρουσιάστηκε χτες το λεύκωμα της εκατοντάχρονης ταξικής πορείας της ΠΕΜΕΝ

Κατάμεστη η αίθουσα στα γραφεία της ΠΕΜΕΝ. Στην ένθετη φωτογραφία, το εξώφυλλο του Ιστορικού Λευκώματος
Κατάμεστη η αίθουσα στα γραφεία της ΠΕΜΕΝ. Στην ένθετη φωτογραφία, το εξώφυλλο του Ιστορικού Λευκώματος
Η λαμπρή ιστορική διαδρομή εκατό και πάνω χρόνων της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού, μια διαδρομή που είναι χαραγμένη με φωτεινά γράμματα στις σελίδες του παγκόσμιου εργατικού κινήματος και αποτελεί πολύτιμη παρακαταθήκη για τις νεότερες γενιές, «ζωντάνεψε» χτες μέσα από την παρουσίαση του ιστορικού Λευκώματος της Ενωσης, με τίτλο «ΠΕΜΕΝ 1901-2001 ΟΙ ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΤΑΞΙΚΗΣ ΠΑΛΗΣ». Η παρουσίαση έγινε στην αίθουσα συνελεύσεων της Ενωσης σε εκδήλωση που διοργάνωσε η διοίκησή της.

Η πλημμυρισμένη ασφυκτικά αίθουσα, αλλά και οι γύρω χώροι, από εργάτες θάλασσας και στεριάς, συνδικαλιστικούς φορείς και εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, παλαίμαχους αγωνιστές και συνταξιουχικές Ενώσεις, αλλά και η παρουσία στελεχών του ΚΚΕ σφράγισαν το ξεχωριστό κύρος και βάρος που έχει κατακτήσει μέσα στο εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα η ΠΕΜΕΝ. Κατάκτηση που την οφείλει ακριβώς στην εκατοντάχρονη αταλάντευτη ταξική της αγωνιστική πορεία, πιστή στον βασικό της στόχο που καταγράφεται από τις πρώτες γραμμές του Λευκώματος: «Η κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο».

Σταθερά σε ταξική ρότα

«Ανοίγοντας» την εκδήλωση ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ Σάββας Τσιμπόγλου ανέφερε ότι «μελετώντας και καταγράφοντας αυτή την πλούσια ιστορική πείρα στο Λεύκωμα της ΠΕΜΕΝ, τη μετατρέπουμε σε όπλο στα χέρια των μηχανικών, των ναυτεργατών του εργατικού κινήματος. Παραμένουμε πιστοί σε αυτό που διδάσκει η ιστορία της ΠΕΜΕΝ και του εργατικού κινήματος, ότι "τίποτα δε χαρίζεται από το κεφάλαιο, τα πάντα κατακτώνται με αγώνες", παραμένουμε πιστοί στην αρχή της ταξικής πάλης».


Παρουσιάζοντας τους σημαντικότερους σταθμούς της ιστορικής διαδρομής της Ενωσης, άρχισε με την 5η Μάρτη 1901, ημέρα ορόσημο για το ναυτεργατικό, συνολικά το εργατικό κίνημα, καθώς οι μηχανικοί ίδρυσαν τον Ατμομηχανικό Σύνδεσμο «ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ», ο οποίος το 1914 μετονομάστηκε σε Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Ατμόπλοιων. Στα γραφεία της το 1918 γίνεται το ιδρυτικό συνέδριο του ΣΕΚΕ, που μετονομάστηκε σε ΚΚΕ και το ιδρυτικό συνέδριο της ΓΣΕΕ.

Συγκλονιστική στιγμή ήταν η αναφορά στην ίδρυση το 1943 της θρυλικής ΟΕΝΟ με δυαδική γραμματεία τον Αντώνη Αμπατιέλο και τον Βασίλη Μπεκάκο πρόεδρο της ΠΕΜΕΝ. Στα μάτια όλων ζωντάνεψαν οι απαράμιλλες σκηνές θυσίας και ηρωισμού, από χιλιάδες ναυτεργάτες που έδωσαν τις μάχες στους ωκεανούς για να κρατήσουν τα πλοία «εν κινήσει» για τον αντιφασιστικό εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα και τα ναυτεργατικά δικαιώματα. Από τότε μέχρι σήμερα έχει γραφεί πολύ πλούσιος απολογισμός δράσης, με την οργάνωση απεργιών όπως του 2002 που συγκλόνισαν τη χώρα.

Φτάνοντας ο πρόεδρος στη σημερινή ολομέτωπη επίθεση που έχει εξαπολύσει το εφοπλιστικό κεφάλαιο και τα κόμματα του ευρωμονόδρομου ενάντια στους ναυτεργάτες, τόνισε: «Στις συνθήκες αυτές η εμπειρία από την υπερεκατοντάχρονη ιστορία της ΠΕΜΕΝ είναι πολύτιμη» για την ανάπτυξη των ταξικών, μαζικών αγώνων. «Ενώνουμε τις δυνάμεις μας με τα άλλα ταξικά συνδικάτα. Συμμετέχουμε αποφασιστικά στον αγώνα του ΠΑΜΕ για την ενίσχυση του ταξικού πόλου και την ανάπτυξη της ταξικής πάλης. Με αγώνες τιμάμε την ιστορία της ΠΕΜΕΝ για να ικανοποιηθούν οι σύγχρονες ανάγκες της ναυτεργατικής οικογένειας, για κοινωνική πρόοδο και προκοπή».

Πολύτιμη η ιστορική πείρα

Καθοριστική στην έκδοση του Λευκώματος ήταν η συμβολή του πρώην προέδρου της ΠΕΜΕΝ και σημερινού ευρωβουλευτή του ΚΚΕ Γιώργου Τούσσα, ο οποίος παίρνοντας το λόγο σημείωσε ότι η πρωτοβουλία της ΠΕΜΕΝ «συμβάλλει για να μεταλαμπαδευτεί αυτή η πολύτιμη ιστορική πείρα στους νέους μηχανικούς, τους ναυτεργάτες, στον προσανατολισμό της πάλης του εργατικού κινήματος». Πρόσθεσε ότι αυτή η ιστορική διαδρομή δείχνει ότι ο ιμπεριαλισμός, το κεφάλαιο δεν είναι ανίκητοι. Και τόνισε ότι «για να προχωρήσει ο τροχός της Ιστορίας μπροστά, για να έχει αποτέλεσμα ο αγώνας που δίνεται με έναν ισχυρό αντίπαλο, απαιτείται οργάνωση, σωστοί στόχοι, αλλά και μεγάλες θυσίες», ότι «κινητήρια δύναμη της προόδου, αυτό που κρίνει την πορεία των εξελίξεων, είναι η ταξική πάλη». Κάλεσε τους ναυτεργάτες, αξιοποιώντας την ιστορική πείρα, να συμβάλουν στην ανάπτυξη του εργατικού κινήματος, στην κλιμάκωση των αγώνων για ριζικές αλλαγές, για τη λαϊκή ευημερία.

Σύντομο χαιρετισμό απηύθυνε ο Θόδωρος Κούτρας από την Εκτελεστική Γραμματεία του ΠΑΜΕ, ενώ τον τελευταίο λόγο στην εκδήλωση είχαν οι αυριανοί μαχητές της ΠΕΜΕΝ. Ο Ανδρέας Μιχαλάκης, πρόεδρος του Συλλόγου σπουδαστών Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Ασπροπύργου, δίνοντας το στίγμα των νέων μηχανικών, είπε: «Η εκατοντάχρονη ιστορική αναδρομή που ξεδιπλώνεται μέσα από τις σελίδες του Λευκώματος αποτελεί για μας υπέρλαμπρο "φάρο" των ηρωικών ναυτεργατικών αγωνιστικών διεκδικήσεων και συνδικαλιστική "πυξίδα" για την ταξική θεώρηση των πραγμάτων».

Στην παρουσίαση του Λευκώματος παραβρέθηκαν από το ΚΚΕ ο Γ. Μαρίνος, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του Κόμματος, η βουλευτής Ε. Παντελάκη και ο γραμματέας της Κομματικής Οργάνωσης Πειραιά Ν. Σοφιανός. Οι παλαίμαχοι Δ. Κολλιαράκης, Ν. Καλαμάκης, η σύζυγος του Β. Μπεκάκου Ελένη, ο πρώην πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ Θ. Σταματόπουλος. Ο δήμαρχος Νίκαιας Στ. Μπενετάτος, ο πρώην δήμαρχος Καισαριανής Π. Μακρής, ο Κ. Τζατζάνης επικεφαλής της δημοτικής Κίνησης «Πειραιάς Αναγέννηση». Ο διευθυντής Σπουδών ΑΕΝ κ. Τσουκαλάς, ο υποδιευθυντής σπουδών ΚΕΣΕΝ, Ν. Πέλλας. Ο δημοσιογράφος Ν. Πηγαδάς, ο δικηγόρος Γ. Γεωργάτος, ο πρόεδρος του ΕΚ Πειραιά Π. Κυριακού, εκπρόσωποι δεκάδων συνδικαλιστικών οργανώσεων και άλλοι.


ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ
Θέλουν να ρυπαίνουν και να μην πληρώνουν

Να αποκλείσουν κάθε πιθανότητα δίωξης εφοπλιστή σε περίπτωση ατυχήματος που προκαλεί ρύπανση στη θάλασσα, επιδιώκουν οι Ελληνες εφοπλιστές, αντιπροσωπεία των οποίων βρίσκεται ήδη στις Βρυξέλλες, προκειμένου να «συμβάλει» στη διαμόρφωση του τελικού κειμένου σχετικής οδηγίας. Σε μια προσπάθεια να ισχυροποιήσουν μία συμμαχία γύρω από τα δικά τους συμφέροντα, προβάλλουν την αντίθεσή τους, δήθεν, γύρω από το θέμα της ποινικοποίησης της ναυτικής εργασίας.

Το θέμα της σχετικής οδηγίας, που ποινικοποιεί τη ναυτική εργασία και θεωρεί υπεύθυνο το πλήρωμα σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος, και της απόφασης - πλαίσιο, που αναμένεται να πάρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, φαίνεται να ανησυχεί ιδιαίτερα τους Ελληνες εφοπλιστές, καθώς τίθεται θέμα και της δικής τους ποινικής δίωξης, σε τέτοιες περιπτώσεις.

Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν χτες σε δημοσιογράφους στις Βρυξέλλες, ο πρόεδρος της Ενωσης, Νίκος Ευθυμίου, ο αντιπρόεδρος Θεόδωρος Βενιάμης και ο πρώην πρόεδρος Ιωάννης Λύρας, δήλωσαν ότι έλαβαν διαβεβαίωση από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι η απόφαση - πλαίσιο, στην τελική της μορφή, καθώς και η οδηγία για τη ναυτιλία, που ποινικοποιεί τη ναυτική εργασία, σε περίπτωση ατυχηματικής ρύπανσης, θα θέσει τέλος (!) στις περιπέτειες των ναυτικών τύπου «Πρεστίζ».

Η αντιπροσωπεία των εφοπλιστών, που επισκέφθηκε και τον επίτροπο Περιβάλλοντος, Σταύρο Δήμα, τον επίτροπο Υγείας και Προστασίας του Καταναλωτή, Μάρκο Κυπριανού, τον επίτροπο Μεταφορών, Ζακ Μπαρό και τον αρμόδιο επίτροπο Εξωτερικών Υποθέσεων Φράνκο Φρατίνι, δήλωσε ότι δεν μπορεί να δεχτεί επ' ουδενί τη δίωξη όσων αναμειγνύονται στη ναυτιλία, ξεκινώντας από τους ναυτικούς και τους αξιωματικούς των πλοίων, έως τους πράκτορες και τους... ιδιοκτήτες!

Απαντώντας εξάλλου σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, οι εκπρόσωποι του εφοπλιστικού κεφαλαίου, φάνηκαν να ομολογούν εμμέσως πλην σαφώς την αλήθεια, αφού ούτε λίγο ούτε πολύ, παραδέχτηκαν πως για το μόνο που ενδιαφέρονται είναι τα σημεία που αφορούν τη δική τους ποινική δίωξη. Τα ατυχήματα είναι ατυχήματα, δήλωσε ο Ν. Ευθυμίου, και οι πιθανότητές τους μπορεί να περιοριστούν με τα κατάλληλα μέτρα, αλλά όχι να εξαλειφθούν, σημειώνοντας ότι τα υπό ελληνική σημαία πλοία Ελλήνων εφοπλιστών, είναι σε ποσοστό 85% διπύθμενα. Οι εκπρόσωποι του εφοπλιστικού κεφαλαίου, άφησαν να εννοηθεί ότι το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να μη διώκονται οι ίδιοι, καθώς σύμφωνα και με τα λεγόμενα τους, σε κάθε τέτοια περίπτωση εκείνοι είναι σε θέση να... διαφύγουν εντός 24 ωρών...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ