Πρωτοποριακή πρόταση της Κούβας ενάντια στον αναλφαβητισμό, στο πλαίσιο Διεθνούς Συνεδρίου Παιδαγωγικής στην Αβάνα
Η Παιδεία, ένα από τα «διαμάντια» προσφοράς της Κούβας |
Η Κούβα είναι γενναιόδωρη, όχι μόνο απέναντι στο λαό της, αλλά προσφέρει τις υπηρεσίες της σε πολλές γωνιές του πλανήτη π.χ. με τα εκπαιδευτικά της προγράμματα για την εξάλειψη του αναλφαβητισμού. Σημειώνουμε ότι το φαινόμενο αυτό εξαφανίστηκε σε μόλις 5 χρόνια από τη νίκη της επανάστασης.
Μεγάλη σημασία έχει η πρόταση που κατατέθηκε επίσημα στο Παγκόσμιο Συνέδριο ενάντια στον Αναλφαβητισμό, στα πλαίσια της διεθνούς παιδαγωγικής συνάντησης, από τον υπουργό Παιδείας της Κούβας, Λουίς Ιγκνάσιο Γκόμεζ. «Η Κούβα, είπε ο υπουργός, μπορεί να εξασφαλίσει μέσα σε 12 χρόνια τη δυνατότητα να μάθουν ανάγνωση και γραφή (σε επίπεδο απολυτηρίου Δημοτικού) σε 1,5 δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο!» και συμπλήρωσε «αυτό θα απαιτήσει μια αρχική επένδυση 3 δισ. δολαρίων για μια μικρή περίοδο και στη συνέχεια 700 εκατομμύρια για κάθε χρόνο και για διάρκεια 9 χρόνων. Τα χρήματα αυτά θα διατεθούν για εκπαιδευτικό υλικό, περιλαμβανομένων και 1,5 εκατομμυρίου μονάδων για αξιοποίηση της ηλιακής ενέργειας, σε περιοχές όπου δεν υπάρχει παροχή ηλεκτρικού ρεύματος.
Το συνολικό κόστος είναι 10 δισ. δολάρια, που αντιστοιχεί σε κάτι λιγότερο από το 0,004 % του ΑΕΠ για ένα χρόνο των αναπτυγμένων χωρών - μελών του Οργανισμού Οικονομικής Βοήθειας και Ανάπτυξης».
Ο υπουργός Παιδείας τόνισε επίσης ότι η Κούβα και η Βενεζουέλα αναπτύσσουν κοινά προγράμματα, σε συνεργασία με άλλες χώρες της Λατινικής Αμερικής, για να εξαλείψουν τον αναλφαβητισμό. Η μέθοδος εκμάθησης ανάγνωσης και γραφής υποστηρίζεται από τη χρήση του ραδιοφώνου, της τηλεόρασης και του βίντεο, πράγμα που δίνει τη δυνατότητα για απόκτηση βασικών και προχωρημένων γνώσεων με μικρή σχετικά δαπάνη.
Οι κουβανέζικες μέθοδοι «Ναι, μπορώ!» (επιπέδου 6χρονης εκπαίδευσης) και «Ναι, μπορώ να συνεχίσω!» (επιπέδου προπανεπιστημιακής εκπαίδευσης) έχουν εφαρμοστεί και δοκιμαστεί με πολύ συγκεκριμένα και θετικά αποτελέσματα σε χώρες της Λατινικής Αμερικής, στην Αφρική και την Ωκεανία, εφαρμόζεται στην αγγλική γλώσσα στη Νέα Ζηλανδία, ενώ τα δύο προγράμματα έχουν ετοιμαστεί στα πορτογαλέζικα και πρόκειται να εφαρμοστούν στη Βραζιλία και άλλες αφρικανικές χώρες.
Ο ίδιος ο ηγέτης της Κουβανικής Επανάστασης, Φιντέλ Κάστρο, ήταν πολύ γλαφυρός, αναφερόμενος στο ίδιο θέμα: «Ο μόνος τρόπος, σημείωσε, για να εξαφανίσεις τον άλλο φοβερό αναλφαβητισμό, που είναι ο πολιτικός αναλφαβητισμός είναι το να μάθεις όλον τον κόσμο να διαβάζει και να γράφει. Μόνο ένας κόσμος, όπου οι λαοί γνωρίζουν ανάγνωση και γραφή μπορεί να διαμορφώσει έναν τέτοιο πολιτισμό που θα κάνει εφικτό έναν καλύτερο κόσμο».
Αναφερόμενος δε στα επιτεύγματα της Κούβας σημείωσε ότι σε αυτή τη φάση επιχειρεί να διαμορφώσει πολίτες ακόμα πιο μορφωμένους, έχει ξεπεραστεί εδώ και πολύ καιρό η πάλη ενάντια στον αναλφαβητισμό και τώρα διαμορφώνει τις προϋποθέσεις για περισσότερους ολοκληρωμένους επιστήμονες.
Αφού αναφέρθηκε ότι το εμπάργκο, ο βρώμικος πόλεμος, τα σαμποτάζ έχουν αποτύχει, υπογράμμισε ότι «αυτή τη χώρα δεν μπορεί να διευθύνει κανείς με το ψέμα, χωρίς ηθική». Και πρόσθεσε, αυτή «η χώρα είναι ενωμένη γιατί στηρίζεται στο υψηλό φρόνημα του λαού της και οι ενωμένες γενιές του διαμορφώνουν μια τεράστια δύναμη». Αναφερόμενος δε ο Φιντέλ στον βενεζουελάνικο λαό, εκτίμησε ότι όχι μόνο έμαθε να διαβάζει και να γράφει, αλλά απέκτησε πολιτική κουλτούρα πολύ σημαντική σε σχέση με αυτό που ίσχυε πριν.
Ενδεικτικές είναι όμως και οι εμπειρίες εκπροσώπων και καλεσμένων άλλων χωρών που πήραν μέρος στο Συνέδριο. Ανθρωποι από τον Ισημερινό, το Μεξικό, την Αργεντινή και αλλού μίλησαν για το πώς άλλαξε η ζωή τους με τα κουβανέζικα εκπαιδευτικά προγράμματα. Ο υπουργός Παιδείας και Αθλητισμού της Βενεζουέλας Αριστόβουλο Ιστρουίζ, υπογράμμισε ότι οι εκπαιδευτικές αποστολές (αποστολές εκπαιδευτικών και στην τελευταία γωνιά της χώρας, που βασίζονται στις δύο κουβανικές μεθόδους) έχουν φέρει εκπληκτικά αποτελέσματα στο εκπαιδευτικό σύστημα σε σημείο που σήμερα πάνω από το 50% του πληθυσμού της χώρας να σπουδάζει σε κάποιο επίπεδο από τα πρώτα μέχρι την ανώτατη εκπαίδευση. Ενώ στόχος παραμένει στα τέλη του 2005 η Βενεζουέλα να είναι περιοχή χωρίς αναλφάβητους. Ο υπουργός αυτής της χώρας τόνισε χαρακτηριστικά «Βρισκόμαστε σε καλό δρόμο και μάλιστα θα πετύχουμε το στόχο μας νωρίτερα από ό,τι σχεδιάζαμε και αφού η Βενεζουέλα το μπορεί, θέλουμε να πούμε ότι σήμερα το μπορεί η Λατινική Αμερική, η Καραϊβική, το μπορεί όλος ο κόσμος». Είναι χαρακτηριστικό ότι όπως πρόσθεσε μέσα σε ενάμιση χρόνο 1.371.595 πολίτες έμαθαν γραφή και ανάγνωση!.
Με αφορμή το οξυμένο πρόβλημα της σχολικής στέγης στο Νομό Ηρακλείου, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 3 Φλεβάρη στο υπουργείο Παιδείας συνάντηση της υπουργού Μαριέτας Γιαννάκου με τον Περιφερειάρχη Κρήτης Σεραφείμ Τσόκα, το νομάρχη Ηρακλείου Δημήτρη Σάρρη, τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης και βουλευτές του νομού.
Η συνάντηση είχε προγραμματιστεί μετά από αίτημα της Νομαρχίας Ηρακλείου για ομαλοποίηση της χρηματοδότησής της, για τη συνέχιση του Προγράμματος της σχολικής στέγης, το οποίο έχει σταματήσει, λόγω διακοπής των χρηματοδοτήσεων από το υπουργείο Παιδείας. Να σημειώσουμε ότι φέτος η κυβέρνηση για τη σχολική στέγη στο Ηράκλειο, έδωσε μόλις 900 χιλιάδες ευρώ για να καλύψει την ανέγερση σχολικών κτιρίων, το στατικό πρόβλημα σε δεκάδες σχολεία και τα ψίχουλα των 100.000 ευρώ για τις επείγουσες ανάγκες επισκευής κτιρίων με αμίαντο κ.ά.
Ο νομάρχης Ηρακλείου, ζήτησε από την υπουργό Παιδείας, για την επίλυση του προβλήματος, χρηματοδότηση ύψους 41 εκατ. ευρώ (14 δισ. περίπου) αποδεικνύοντας ότι ήταν χονδροειδέστατα ψέματα όλα αυτά που έλεγαν επί τουλάχιστον 8 χρόνια, ότι το πρόβλημα είχε λυθεί. Η απάντηση της υπουργού Παιδείας ήταν ότι θα δώσει 2 εκατ. ευρώ για τη σχολική στέγη από κονδύλια που είχαν προβλεφτεί για την Κρήτη για ίδρυση και οργάνωση βιβλιοθηκών.
Το γεγονός αυτό ο νομάρχης Ηρακλείου, με Δελτίο Τύπου, το χαρακτηρίζει σαν θετική εξέλιξη, κάνοντας καθαρό για μια ακόμη φορά ότι κανείς τους δεν ενδιαφέρεται για μια Παιδεία που θα υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες και ότι κάτω από τα γαλαζοπράσινα τραπέζια των διαλόγων τους απλώς βάζουν πλάτες να περάσει η αντιεκπαιδευτική πολιτική τους.
Η «Δημοκρατική Συσπείρωση Γονέων» Ν. Ηρακλείου, όλη αυτή την εξέλιξη τη χαρακτηρίζει πολιτική απάτη και αλχημείες που στόχο έχουν να ξεγελάσουν και να αποπροσανατολίσουν το κύμα αντίδρασης από μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς φορείς. «Το ίδιο κάνουν εδώ και 14 χρόνια, Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, βουλευτές και παρατρεχάμενοι καθησυχάζοντας τον κόσμο ότι το πρόβλημα της σχολικής στέγης οδεύει προς επίλυση».
Ταυτόχρονα καλεί τους γονείς, τους μαθητές και όλους τους εργαζόμενους να γυρίσουν την πλάτη τους σε όλους αυτούς που τους κοροϊδεύουν και να διεκδικήσουν «Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία για όλα τα παιδιά του λαού, αποκλειστική ευθύνη στο κράτος». Καταλήγοντας σημειώνει: «Γνωρίζουμε ότι η υποχρηματοδότηση που συνεχώς οξύνεται είναι μέτρο εκβιασμού και πίεσης για να μπουν οι εταιρίες και οι μεγαλοεργολάβοι στα σχολεία, να λειτουργήσουν τα τελευταία με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Το κόστος θα το επωμιστούμε εμείς οι γονείς και τα παιδιά μας. ΔΕ ΘΑ ΤΟ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΜΕ!».