«Φάνυ και Αλέξανδρος» του Μπέργκμαν |
Σήμερα θα προβληθούν: Η μικρού μήκους ταινία «Οι συμφορές του πολέμου» (1949) των Πιερ Καστ-Ζαν Γκρεμιγιόν, η οποία μέσα από τα συνταρακτικά γκριζόμαυρα σχέδια του Γκόγια για τον όλεθρο που προκαλεί ο πόλεμος, παραπέμπει στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. «Ο σώζων εαυτόν σωθήτω» του Ζαν-Λικ Γκοντάρ (1979), που εκφράζει τις ματαιωμένες κοινωνικές προσδοκίες στις δεκαετίες του 1960 και 1970. «Νύχτες με πανσέληνο» του Ερίκ Ρομέρ (1984), οποία όπως και οι «Παροιμίες και παρωδίες» του, καυτηριάζει την αστική ηθική.
Αύριο θα προβληθούν: «Γη χωρίς ψωμί» (1932) - αναφορά στον τρόπο επιβίωσης των Λας Χούρντες και η «Βιριδιάνα» του Μπουνιουέλ (1961), η οποία καυτηριάζει την υποκρισία, τα άγρια ένστικτα που υποκρύπτει η χριστιανική θρησκοληψία. «Λούλου» του Μορίς Πιαλά (1980), αναφορά στο κοινωνικό περιθώριο των φτωοχοσυνοικιών του Παρισιού.
«Στρόμπολι» του Ρομπέρτο Ροσελίνι |
Στις 12/7: «Στο Βαλπαραΐζο» (1962) του Γιορς Ιβενς, για τη ζωή στο εγκαταλειμμένο λιμάνι της Χιλής. «Η γυναίκα του σταθμάρχη» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ (1977), που αποκαλύπτει τη μικροαστική υποκρισία και αλλοτρίωση. «Ο φόβος του τερματοφύλακα πριν το πέναλτι» (1972) του Βιμ Βέντερς, ένα κριτικό δοκίμιο για τους «κώδικες» των ταινιών με σασπένς και την κυριαρχία της εικόνας.
Στις 13/7: Η ταινία του Ζαν Ρους «Οι χήρες των δεκαπέντε χρόνων» (1964), αλληγορία για την έλλειψη κοινωνικού προσανατολισμού πριν το Μάη του '68. «Η επιφώτιση» (1973) του Κριστόφ Ζανούσι, με θέμα τη σύγκρουση ύλης και πνεύματος. Και «Λόγος» του Καρλ Ντράγιερ (1955), με θέμα τη συμφιλίωση ύλης και πνεύματος.
Στις 14/7: Η ταινία του Αλέν Ρενέ «Ολη η μνήμη του κόσμου» (1956), η οποία μέσα από την Εθνική Βιβλιοθήκη του Παρισιού, αναφέρεται στη γνώση και στην επίδρασή της στον «κόσμο» του ανθρώπου. «Ενας τραγουδιστής κότσυφας» (1971) του Οτάρ Ιοσελιάνι και το επιστημονικής φαντασίας «Σολάρις» του Αντρέι Ταρκόφσκι (1971).
Και το αφιέρωμα θα κλείσει στις 15/7 με τις ταινίες: «Η Σαρλότ και ο φίλος της» του Ζακ-Λικ Γκοντάρ (1958), σπουδή για τη σχέση των δύο φύλων. «Η πέστροφα» του Τζόζεφ Λόουζι (1982), αλληγορία για την αρχέγονη βία των ορμών. Και η αυτοβιογραφική ταινία του Ινγκμαρ Μπέργκμαν «Φάνυ και Αλέξανδρος» (1982).
Ο θίασος του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας |
Το «2ο Συνέδριο Φορέων Πολιτιστικών Εντύπων», με θέμα «Σύγχρονη πολιτιστική έκφραση και έντυπα μέσα ενημέρωσης», διοργανώνει (9- 11/7) το πολύ αξιόλογο περιοδικό για τις Τέχνες και τα Γράμματα «Highlights», σε συνεργασία με τη διμηνιαία πολιτιστική έκδοση «Το δόντι». Το συνέδριο, που πραγματοποιείται στα Καλάβρυτα Αχαΐας, θα προβάλει και θα αναλύσει τους στόχους των πολιτιστικών εντύπων που εκδίδονται στην ελληνική επικράτεια και θα εντοπίσει τους τρόπους με τους οποίους αυτά συμβάλλουν και επηρεάζουν τη σύγχρονη πολιτιστική έκφραση. Σημειώνουμε ότι το «1ο Συνέδριο Πολιτιστικών Εντύπων» πραγματοποιήθηκε πέρσι στο Μονοδέντρι Ιωαννίνων.
Δύο παραστάσεις στο Ηρώδειο θα πραγματοποιήσει (14,15/7) το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με τη «Λίμνη των Κύκνων» του Τσαϊκόφσκι. Η χορογραφία είναι του Ιγκόρ Ζελένσκι, ο οποίος θα χορέψει το ρόλο του Ζίνγκφριντ, ενώ τον διπλό, απαιτητικό ρόλο της Οντέτ και της Οντίλ θα ζωντανέψει η Αλίνα Στεργιανού. Η μουσική διεύθυνση είναι του Ηλία Βουδούρη, η χορογραφία του Ιγκόρ Ζελένσκι, τα κοστούμια του Γιάννη Μετζικόφ, τα σκηνικά της Τιτής Κυριακίδου. Χορεύουν επίσης: Στράτος Παπανούσης, Γιώργος Βαρβαριώτης, Αντώνης Κορούτης, Αγγελική Βαενά, Ηώ Καλοχρήστου, Βάσια Μπιζιντή, Γεωργία Τρίτση, Σταυρούλα Καμπουράκη, Ευρυδίκη Ισαακίδου, Νατάσσα Σιούτα, Δήμητρα Λαούδη, Χριστίνα Δογάνη, Αναστασία Αργυροπούλου κ.ά.
Ενα από τα διασημότερα συγκροτήματα κλασικού χορού, το περίφημο «Il corpo di ballo del teatro alla scala di Milano» (Το «Μπαλέτο της Σκάλας του Μιλάνου»), θα εμφανιστεί στο Ηρώδειο (20, 21,22/7), με σκοπό να συγκεντρωθούν χρήματα για τη συμμετοχή του ελληνικού τμήματος των Special Olympics Hellas στους χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες της Ιαπωνίας. Το διάσημο μπαλέτο θα παρουσιάσει, στην πρώτη εμφάνισή του στη χώρα μας, το σαιξπηρικό «Ονειρο θερινής νυκτός» και «Ενα ειδικό επετειακό αφιέρωμα στον Ρ. Νουρέγιεφ», με την ευκαιρία των 10 χρόνων απουσίας του.
«Το όνειρο θερινής νυκτός» θα παρουσιαστεί (20,21/7), σε χορογραφία Τζ. Μπαλανσίν, ενώ στις 23/7, στο αφιέρωμα στον Ρ. Νουρέγιεφ, θα παρουσιαστούν αποσπάσματα από γνωστά κλασικά έργα. Συμπράττει η «Συμφωνική Ορχήστρα της Βουλγαρίας». Διευθύνει ο Ντέιβιντ Γκάρφορθ.
Το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου, υποστηρίζει με ομόφωνο ψήφισμά της η Γερουσία της Χιλής. Η ελληνική κυβέρνηση εξέφρασε την ευαρέσκειά της για την απόφαση μέσω της προέδρου της Βουλής, Αν. Ψαρούδα - Μπενάκη.
Την αριστοφανική «Λυσιστράτη» παρουσιάζει (9,10/7, 9μμ), στη Ρωμαϊκή Αγορά Αθηνών, η ομάδα «Παμμήτις», στην οποία συμμετέχουν φοιτητές του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η παράσταση παίχτηκε στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Δωδώνης. Θα ακολουθήσουν παραστάσεις στο αρχαίο θέατρο Κουρίου της Λεμεσού (24/7) και στο θέατρο Ανατολικής Τάφρου Χανίων (28/7).