ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 2 Μάρτη 2004
Σελ. /48
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΑΓΙΟ «BOW MARINER»
Βαρύ τίμημα των ναυτεργατών

Απανθρακώθηκαν τρεις ναυτεργάτες, αγνοούνται 18 και έξι τραυματίστηκαν σοβαρά

Τρεις απανθρακωμένοι ναυτεργάτες, 18 αγνοούμενοι - ανάμεσά τους τρεις Ελληνες - και 6 σοβαρά τραυματισμένοι, είναι το νέο τίμημα που πλήρωσε τα ξημερώματα της περασμένης Κυριακής η ναυτεργατική οικογένεια για την αύξηση των υπερκερδών των εφοπλιστών. Το νέο έγκλημα του εφοπλιστικού κεφαλαίου διαπράχθηκε στο 22χρονο «αεράδικο» δεξαμενόπλοιο «BOW MARINER» με σημαία Σιγκαπούρης, το οποίο ανήκε στην εταιρία CERES του μεγαλοεφοπλιστή Πήτερ Λιβανού.

Το πλοίο καθώς έπλεε 100 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά της Βιρτζίνια, φορτωμένο με 11.000 τόνους αιθανόλης και 700 τόνους δικά του καύσιμα, άρπαξε φωτιά στην κουβέρτα, στη συνέχεια ανατινάχτηκε και λίγο πριν τις 3 τα ξημερώματα ώρα Ελλάδας κατέληξε στον πάτο του Ατλαντικού Ωκεανού. Τα αίτια της τραγωδίας παραμένουν, όπως συμβαίνει συνήθως, άγνωστα, όμως τα επίσημα στοιχεία λένε πως το ιστορικό του πλοίου ήταν βεβαρημένο. Συγκεκριμένα, στις 12.10.1999 το «αεράδικο» κρατήθηκε στο Μόντρεαλ από τις λιμενικές αρχές για 21 μέρες εξαιτίας των σοβαρών ελλείψεων που εντοπίστηκαν, στη διάρκεια ελέγχου, στα συστήματα πυρασφάλειας, στις ηλεκτρομηχανές καθώς και στα συστήματα ναυσιπλοΐας.

Επιπλέον πληροφορίες αναφέρουν ακόμα ότι το «BOW MARINER» εκτός από υπερήλικο ήταν και υποσυντήρητο, με ό,τι αυτό σημαίνει για τέτοιας επικίνδυνης κατηγορίας πλοίο και ότι πριν από ένα μήνα είχε παρουσιάσει «κραχ». Από την πλευρά της η εταιρία αρνείται να δώσει απάντηση σχετικά με το αν είχε το πλοίο «κραχ» και αν αυτό επισκευάστηκε. Με σχετική της ανακοίνωση κάνει λόγο για υψηλά επίπεδα ασφαλείας του πλοίου, τα οποία, σύμφωνα με την εταιρία, επιβεβαιώνονται από το γεγονός ότι το πλοίο ταξίδευε στην Αμερική, όπου οι απαιτήσεις είναι πολύ αυστηρές.

Ομως, εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι η εταιρία του Πήτερ Λιβανού είναι μία ισχυρή πολυεθνική και ουσιαστικά αποτελεί μονοπώλιο στην Αμερική σε αυτού του είδους τα φορτία. Συγκεκριμένα, το «BOW MARINER» εμφανίζεται να είναι συμφερόντων της νορβηγικής εταιρίας «Odfjell», η οποία ανήκει με τη σειρά της σε θυγατρική της εταιρίας «Οd & Jell Asia Pte Ltd» και ότι η εταιρία «CERES Hellenic Shipping Enterprises Ltd» του Πήτερ Λιβανού είναι η διαχειρίστρια. Οι δύο εταιρίες συνεργάζονται με μορφή κοινοπραξίας. Βέβαια, να προστεθεί ότι ο Πήτερ Λιβανός μπορεί τα πλοία του να τα έχει υπό ξένη σημαία, ωστόσο η εταιρία του βρίσκεται στην Ακτή Μιαούλη 69, στον Πειραιά. Μάλιστα, στεγάζεται σε ένα υπερπολυτελές κτίριο, του οποίου τα μέτρα ασφαλείας είναι δρακόντεια, ενώ για τους υπαλλήλους αποτελεί ένα σύγχρονο γκέτο. Παντού κάμερες, οι επισκέπτες συνοδεύονται από «μπράβους» από την είσοδο μέχρι την έξοδό τους, ενώ οι εργαζόμενοι περνάνε με ηλεκτρονική κάρτα.

Το μοιραίο ταξίδι

Το πλοίο είχε αποπλεύσει από τη Νέα Υόρκη φορτωμένο με την αιθανόλη και είχε προορισμό το Τέξας.

Το πλήρωμα αποτελούσαν 3 Ελληνες και 27 Φιλιππινέζοι ναυτεργάτες. Τα ονόματα των Ελλήνων ναυτεργατών, οι οποίοι αγνοούνται, είναι Ευστράτιος Κάβουρας, 52 ετών, από τη Χίο, πλοίαρχος, Σταύρος Μελλές, 43 ετών, από τη Σαλαμίνα, υποπλοίαρχος, και Ελευθέριος Λεγαντής, 47 ετών, από το Βόλο, Α΄ μηχανικός.

Το πλοίο καθώς ταξίδευε ανοιχτά της Βιρτζίνια εξέπεμψε σήμα κινδύνου, όμως το πλοίο ανατινάχτηκε πριν προλάβουν οι αμερικανικές αρχές να βοηθήσουν. Στο μεταξύ, μέχρι και χτες το βράδυ ώρα Ελλάδας, στην περιοχή διεξάγονταν έρευνες από ελικόπτερα και πλωτά της αμερικανικής Ακτοφυλακής, για την ανεύρεση των αγνοουμένων χωρίς ωστόσο κανένα αποτέλεσμα.

Η ΚΟΝ του ΚΚΕ

Η Κομματική Οργάνωση Ναυτεργατών του ΚΚΕ με ανακοίνωση-καταγγελία που εξέδωσε επισημαίνει ότι πρόκειται «για ένα ακόμη ναυτικό έγκλημα. Εγκλημα των εφοπλιστών και των κομμάτων του δικομματισμού, ΠΑΣΟΚ-ΝΔ, που πιστά υπηρετούν χρόνια τα συμφέροντα του εφοπλιστικού κεφαλαίου και της πλουτοκρατίας». Αναφέρεται στο βεβαρημένο παρελθόν του πλοίου και τονίζει: «Τεράστιες είναι οι ευθύνες της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ γιατί με τη στήριξη της ΝΔ διατήρησαν και ενίσχυσαν το νεοαποικιοκρατικό θεσμικό πλαίσιο για τη ναυτιλία, που καθιστά τους εφοπλιστές "κράτος εν κράτει"».

Η ΚΟΝ καλεί τους ναυτεργάτες «να αξιοποιήσουν όλες τις μορφές πάλης για να καταργηθεί το αντιδραστικό νομοθετικό πλαίσιο για τη ναυτιλία και να καταδικαστεί συνολικά η αντιλαϊκή και άκρως επικίνδυνη πολιτική ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Να παρθούν άμεσα μέτρα για ουσιαστικούς ελέγχους στα πλοία για την προστασία και την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα».

Προσάραξη στο Σουέζ

Στη διώρυγα του Σουέζ προσάραξε την Κυριακή στις 6 το απόγευμα το ελληνικό δεξαμενόπλοιο «ΑΣΤΡΟ ΦΟΙΝΙΞ» με 21 ναυτεργάτες πλήρωμα, ανάμεσά τους και 9 Ελληνες.

Από την προσάραξη προκλήθηκε ρήγμα στο πλοίο και εισροή υδάτων, χωρίς ωστόσο να κινδυνεύσει κανείς από τους ναυτεργάτες. Το πλοίο είχε αποπλεύσει από τη Ραστανούρα του Περσικού Κόλπου φορτωμένο με αργό πετρέλαιο και είχε προορισμό το Φος Γαλλίας.

Θυσία 3 εργατών στο βωμό του κέρδους

Σε 625 ανέρχονται οι νεκροί εργάτες από το 2000. Αυτός είναι ο απολογισμός της πολιτικής του ΠΑΣΟΚ μόνο κατά την τελευταία τετραετία διακυβέρνησης

Από την τελευταία διαδήλωση οικοδόμων, ενάντια στα εγκλήματα στους χώρους δουλιάς
Από την τελευταία διαδήλωση οικοδόμων, ενάντια στα εγκλήματα στους χώρους δουλιάς
Πέντε μέρες πριν τις εκλογές και η αντεργατική πολιτική, που μία από τις εκφράσεις της είναι και η παντελής έλλειψη μέτρων υγιεινής και ασφάλειας στους χώρους εργασίας, είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο τριών ακόμα εργατών στην Εύβοια και τη Χαλκιδική. Η πολιτική της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, που στηρίζεται από τη ΝΔ, έχει «κατορθώσει» να ανεβάσει τον αριθμό των νεκρών εργατών από τις αρχές του χρόνου σε 12 -σύμφωνα με τα όσα έχει καταγράψει ο «Ρ»- και από το 2000 μέχρι σήμερα σε 625! Μια πολιτική ενίσχυσης της ασυδοσίας των εργοδοτών, οι οποίοι δε διστάζουν να θυσιάσουν ακόμα και ζωές εργατών προκειμένου να αυξήσουν τα κέρδη τους.

Τα δύο θανατηφόρα έγιναν χτες σε δύο υπό ιδιωτικοποίηση επιχειρήσεις στο νομό της ανεργίας, την Εύβοια, όπου τον τελευταίο ενάμιση χρόνο η εργατική τάξη θρηνεί άλλα εννέα παιδιά της. Το ένα έγινε στα μεταλλεία της ΛΑΡΚΟ, στο δήμο Μεσσαπίων, με θύμα το Γιάννη Τσώκο, 49 ετών, πατέρα δύο παιδιών και οδηγό βυτιοφόρου ανεφοδιασμού καυσίμων, που συνεθλίβη από βαρέως τύπου μηχάνημα (φορτωτή), στις 7.30 το πρωί, την ώρα που ετοιμαζόταν για ανεφοδιασμό του μηχανήματος.

Το δεύτερο, έγινε δύο ώρες αργότερα, στις 9.30 π.μ., με θύμα τον 39χρονο Ηλία Μπαλταδόρο από το Μαυροβούνι Καρδίτσας, πατέρα δύο παιδιών και με σύζυγο στον όγδοο μήνα εγκυμοσύνης. Ο Ηλίας Μπαλταδόρος εργαζόταν ως εναερίτης στην εργολαβική επιχείρηση «Θεσσαλική ΑΤΕ», σε έργα αντικατάστασης δικτύου της ΔΕΗ, στη θέση «Ασπρο» του Αλιβερίου. Ο εργάτης κατά την ώρα που βρισκόταν πάνω στην κολόνα, αυτή έσπασε και τον καταπλάκωσε.

Σε ανακοίνωσή της προς τους εργαζόμενους και το λαό της περιοχής η Νομαρχιακή Επιτροπή Εύβοιας του ΚΚΕ τονίζει ότι τα θανατηφόρα «ατυχήματα» είναι αποτέλεσμα της εντατικοποίησης της εργασίας, της έλλειψης μέτρων ασφάλειας και υγιεινής και της πολιτικής ιδιωτικοποιήσεων που υλοποιεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ με τη συναίνεση της ΝΔ - δεσμευμένοι και οι δύο απέναντι στο ΣΕΒ και το κεφάλαιο. Οι εργαζόμενοι, τα λαϊκά στρώματα, επισημαίνει η ανακοίνωση της Νομαρχιακής Επιτροπής, θα πρέπει να τιμωρήσουν με την ψήφο τους αυτούς που εγκληματούν με τις πολιτικές τους, σε βάρος της εργατικής τάξης. Να μαυρίσουν το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ και να ενισχύσουν το αποκούμπι τους, το ΚΚΕ, που από τις 8 Μάρτη θα στέκεται πλάι τους, στους μικρούς και μεγάλους αγώνες.

Σήμερα, στις 6 το απόγευμα η Κομματική Οργάνωση Χαλκίδας του ΚΚΕ οργανώνει πικετοφορία διαμαρτυρίας στο κέντρο πόλης, που θα ξεκινήσει από τα ΚΤΕΛ και θα καταλήξει στη Νομαρχία.

Το τρίτο θανατηφόρο εργατικό «ατύχημα» - που έγινε γνωστό χτες αργά το απόγευμα - σημειώθηκε την περασμένη Πέμπτη όταν στα μεταλλεία Γερακινής της εταιρίας «Ελληνικοί Λευκόλιθοι» ο εργάτης Βασίλης Πασχαλάς, 58 ετών, παρασύρθηκε από το μηχανισμό μεταφοράς υλικών με αποτέλεσμα να τραυματιστεί θανάσιμα και να πεθάνει την επομένη ημέρα στο νοσοκομείο.

ΠΑΝΕΡΓΑΤΙΚΟ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ
Η ισχυρή Ελλάδα του δικομματισμού

Σε ανακοίνωσή της η Εκτελεστική Γραμματεία του ΠΑΜΕ, για τους δύο νεκρούς εργάτες στην Εύβοια υπογραμμίζει:

«Το αίμα της Εργατικής Τάξης συνεχίζει να ρέει άφθονο και ασταμάτητο προς δόξα της ισχυρής Ελλάδας του δικομματισμού. Η ανταγωνιστικότητα και η ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας συνεχίζει το μακάβριο έργο της για τους εργαζόμενους και τους στέλνει συχνά πυκνά στο θάνατο.

Αλλοι δύο εργάτες δολοφονήθηκαν σήμερα (χτες) 1/3/2004 στην Εύβοια. Κύριες αιτίες και στις δυο περιπτώσεις είναι τα ανεπαρκή έως ανύπαρκτα μέτρα ασφαλείας και η εντατικοποίηση, που στην εργοδοσία φέρνει αμύθητα κέρδη και στους εργαζόμενους θάνατο. Γι' αυτή την πολιτική καμαρώνουν ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Αυτή την πολιτική προωθεί το κεφάλαιο στη χώρα μας και υλοποιείται από τις δυνάμεις του δικομματισμού.

Φτάνει ως εδώ! Αρκετούς εργαζόμενους θρηνήσαμε, στην κάλπη επιβάλλεται να πάρουν απάντηση. Το ΠΑΜΕ καλεί την Εργατική Τάξη της χώρας μας να βάλει τέλος σε αυτήν την πολιτική, με τα Συνδικάτα της, με τον αγώνα της και προπάντων με την ψήφο της στις επερχόμενες εκλογές να ανοίξει δρόμο για ένα καλύτερο αύριο.

Με μέτρα προστασίας της ζωής, με καλύτερες συνθήκες δουλιάς, με εισόδημα που να ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες, για Καθολική - Κοινωνική Ασφάλιση, για Δημόσια - Δωρεάν Υγεία, Παιδεία. Αιτήματα που οι εταίροι του δικομματισμού ΠΑΣΟΚ και ΝΔ με τους ΣΥΝοδοιπόρους τους ούτε θέλουν, ούτε μπορούν να εξασφαλίσουν».

ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΙΚΑ
Απάντηση στην κάλπη...

...στις προεκλογικές και φτηνές υποσχέσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ

Η σκληρή πραγματικότητα και η φτώχεια, που βιώνουν χιλιάδες συνταξιούχοι, αποτελεί την απάντηση στις υποσχέσεις, τόσο του ΠΑΣΟΚ, όσο και της ΝΔ, που στόχο έχουν να κοροϊδέψουν προεκλογικά για να κλέψουν την ψήφο των συνταξιούχων. Αυτό καταγγέλλει, με ανακοίνωσή της, η Ομοσπονδία Συνταξιούχων ΙΚΑ Ελλάδας.

Συγκεκριμένα, όπως σημειώνεται, σήμερα τα κατώτερα όρια (ΚΟ) των συντάξεων έχουν διαμορφωθεί στα 412 ευρώ. Το ανώτερο ποσό του ΕΚΑΣ που καταβάλλεται είναι τα 140 ευρώ. Ομως, το ΕΚΑΣ, με τους περιορισμούς που βάζει η κυβέρνηση, το παίρνει ένας πολύ συγκεκριμένος αριθμός συνταξιούχων, περίπου ένας στους τέσσερις. Μάλιστα, ακόμα και από αυτούς που παίρνουν το ΕΚΑΣ είναι ακόμα πιο περιορισμένος ο αριθμός αυτών που παίρνουν το ανώτερο ποσό, δηλαδή τα 140 ευρώ. Ετσι, ακόμα και αυτά τα ποσά που σήμερα τάζουν ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, αλλά θα δοθούν μετά από τέσσερα χρόνια, δε θα τα παίρνουν όλοι.

«Και πάλι θα το πούμε - σημειώνεται στην ανακοίνωση - τόσο η ΝΔ, όσο και το ΠΑΣΟΚ αποκήρυξαν μετά βδελυγμίας και ούτε που θέλουν να ακούσουν την επανασύνδεση των ΚΟ με τα 20 ΗΑΕ». Να σημειωθεί μάλιστα ότι από το 1991 που αποδεσμεύτηκαν τα ΚΟ από τα 20 ΗΑΕ ο κάθε συνταξιούχος της κατηγορίας αυτής έχασε 3.100.000 δραχμές.

Η Ομοσπονδία σημειώνει, επίσης, ότι «όσο για τα άλλα που είπε ο Γ. Παπανδρέου, ότι οι συνταξιούχοι μπορούν να σπουδάζουν, ότι μπορούν να κάνουν χρήση του Ιντερνετ ή και να γίνουν νταντάδες, είναι ανέκδοτο και προξενεί γέλιο».

Και μεταξύ άλλων καταλήγει: «Οι συνταξιούχοι αγωνίζονται για κατώτερες συντάξεις 880 ευρώ και ανάλογη αύξηση και των μεγαλύτερων συντάξεων. Για δημόσιο υποχρεωτικό σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης. Για δημόσια - δωρεάν και καλής ποιότητας υγεία για όλο το λαό. Γι' αυτό ΠΑΣΟΚ και ΝΔ θα πάρουν την απάντηση στις εκλογές στις 7 Μάρτη».

ΝΕ ΧΙΟΥ ΤΟΥ ΚΚΕ
Αδηφάγο το εφοπλιστικό κεφάλαιο

Θύματα στο βωμό του αδηφάγου εφοπλιστικού κεφαλαίου, που με το αίμα των ναυτεργατών χτίζουν τα καράβια τους και τις περιουσίες τους, αποτελούν οι τρεις Ελληνες και οι δεκαπέντε αλλοδαποί ναυτεργάτες, σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Νομαρχιακή Επιτροπή Χίου του ΚΚΕ. Ανάμεσά τους, επισημαίνει, όπως δυστυχώς γίνεται τις περισσότερες φορές κι ένας Χιώτης, Βρονταδούσης αυτή τη φορά και μάλιστα ο καπετάνιος του πλοίου.

Απόδειξη της αδηφαγίας του εφοπλιστικού κεφαλαίου, υπογραμμίζει η ΝΕ Χίου, είναι η σύνθεση του πληρώματος. Στην πλειοψηφία τους αλλοδαποί ναυτικοί που «ήταν αγρότες πριν τους ανακαλύψουν οι εφοπλιστές ως φτηνό εργατικό δυναμικό και τους επιβάλουν στα καράβια τους με τη βοήθεια των κυβερνήσεων που τους υπηρετούν». Ετσι τα πληρώματα αποτελούνται από ανειδίκευτο προσωπικό, γεγονός που συντελεί μεταξύ άλλων στην όξυνση του προβλήματος, ώστε το παραμικρό ατύχημα να καταλήγει σε τραγωδία και να είναι σε τελική ανάλυση φόνος εκ προμελέτης.

Τις συνθέσεις, αυτές καταγγέλλει η ΝΕ, επέτρεψαν «οι εφοπλιστόδουλες κυβερνήσεις του δικομματισμού στην Ελλάδα». Αυτές είναι ακόμα που «παρείχαν και παρέχουν κάθε λογής προνόμια που ζητούν οι εφοπλιστές» και στα οποία αν «προστεθούν οι κομπίνες με τους νηογνώμονες και τις στημένες επιθεωρήσεις πλοίων, γίνεται κατανοητό γιατί οι ναυτεργάτες μας θεωρούν ότι τις περισσότερες φορές ταξιδεύουν σε πλωτά φέρετρα».

«Ο κόσμος του καπιταλισμού, υπογραμμίζει, είναι ο κόσμος του πόνου και της ανθρώπινης εκμετάλλευσης. Αυτό το τόσο τραγικό παρελθόν του ανθρώπου πρέπει να ανατραπεί συθέμελα». Για να καταλήξει λέγοντας: «Το ΚΚΕ εκφράζει τα ειλικρινή συλλυπητήριά του στους οικείους των θυμάτων και δηλώνει ότι θα συνεχίσει αταλάντευτα να αγωνίζεται στο πλευρό των ναυτεργατών και όλου του λαού για να δικαιωθεί το αίμα όλων εκείνων που θυσιάστηκαν».

ΚΚΕ
Αδιαφορούν για τη ζωή των εργατών

«Τα νέα εγκλήματα σήμερα στη ΔΕΗ Αλιβερίου και στη ΛΑΡΚΟ Εύβοιας, όπου δύο εργάτες σκοτώθηκαν σε ώρα εργασίας, δείχνουν ωμά το πρόσωπο της αντιλαϊκής πολιτικής που το ίδιο κυνικά αποκαλύφθηκε και χτες με το ναυάγιο του "Bow - Mariner"», τα παραπάνω τονίζει σε ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ για τα δύο νέα εργατικά δυστυχήματα.

Και η ανακοίνωση συνεχίζει: «Η κολόνα που δούλευε ο άτυχος εργάτης της ΔΕΗ ήταν σάπια, ενώ στη ΛΑΡΚΟ επίσης απουσιάζουν στοιχειώδη μέτρα ασφαλείας και η εντατικοποίηση βασιλεύει.

Αυτή είναι η πολιτική της ανταγωνιστικότητας. Ετσι είναι τα κόμματα της πλουτοκρατίας. Φροντίζουν και παίρνουν μέτρα ασφαλείας μόνο για τα κέρδη και τα προνόμιά της, αδιαφορώντας για τη ζωή της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων».

Και το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ καταλήγει:

«Ας είναι και αυτό ένα βασικό κριτήριο ψήφου στις εκλογές στις 7 Μάρτη».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ