ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Φλεβάρη 2004
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η Τέχνη δεν είναι εμπόρευμα

Ημερίδα του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας για το χρόνιο πρόβλημα της Ασφάλισης - Συνταξιοδότησης των εικαστικών

Το χρόνιο πρόβλημα της Ασφάλισης - Συνταξιοδότησης των εικαστικών καλλιτεχνών ήταν το θέμα της ημερίδας, που διοργάνωσε πριν από λίγες μέρες το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας. Ενα «καυτό» πρόβλημα, που πρωτοδιατυπώθηκε επίσημα με την ίδρυση του ΕΕΤΕ το 1944 και επί 60 χρόνια παραμένει άλυτο, χάρη στην κυβερνητική «ευαισθησία» του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Οπως επισήμαναν οι εικαστικοί δημιουργοί: «Το θέμα του Ασφαλιστικού - Συνταξιοδοτικού των εικαστικών καλλιτεχνών είναι άρρηκτα δεμένο με το πώς η πολιτεία αντιλαμβάνεται το πολιτιστικό δημιούργημα και ως εκ τούτου τον πολιτισμό στο σύνολό του».

Συντάξεις δύο επιπέδων

Οι κινητοποιήσεις για το Ασφαλιστικό - Συνταξιοδοτικό των εικαστικών, στη δεκαετία του '60, είχαν ως αποτέλεσμα να υιοθετηθεί από τη χούντα (1971) ένα ιδιόρρυθμο καθεστώς «τιμητικών συντάξεων» δύο επιπέδων, μικρής και μεγάλης σύνταξης. Τα δύο είδη τιμητικών συντάξεων, εκτός του ότι απευθύνονταν σε ορισμένους, που εγκρίνονταν «άξιοι» να τη λάβουν, τους διαχώριζαν επιπλέον σε «μικρούς άξιους» και «μεγάλους άξιους». «Αυτό δημιούργησε», όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΕΕΤΕ, Μ. Παπαδάκης, «εκτός από την οικονομική ανισότητα, και μια κατάσταση προσβλητική για τη συντριπτική πλειοψηφία των καλλιτεχνών, που, ή δεν εγκρίνονταν ικανοί να την πάρουν, ή σε καλύτερη περίπτωση θα εγκρίνονταν ως "μικροί"». Ο κλάδος στο σύνολό του έμεινε παντελώς ακάλυπτος και στην ανασφάλεια.

Εναλλακτική «λύση» ήταν και παραμένει η αυτασφάλιση (!). Ο αγώνας για την οριστική λύση του ασφαλιστικού - συνταξιοδοτικού προβλήματος, μετά την αλλαγή του νόμου του Επιμελητηρίου το 1981, είχε ως αποτέλεσμα το 1996 να καταργηθεί το σύστημα των διακρίσεων στις τιμητικές συντάξεις και να προσδοθεί σ' αυτές ένας χαρακτήρας κοινωνικής παροχής. Και αυτό, όμως, δεν κράτησε πολύ. Παρόλο που τα ποιοτικά κριτήρια απονομής των συντάξεων διατηρήθηκαν, δόθηκε η δυνατότητα μιας πιο ευεργετικής αντιμετώπισης, χωρίς να καλύπτει και πάλι το σύνολο των δημιουργών, καθώς συνεχιζόταν η ηθική ταλαιπωρία με το ενδεχόμενο του αποκλεισμού.

Εντονες αντιδράσεις

Το 1998 έγινε από τα υπουργεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Οικονομικών προσπάθεια να ενταχθούν οι εικαστικοί δημιουργοί στο ΤΕΒΕ ως αυτοαπασχολούμενοι επιτηδευματίες που εμπορεύονται το προϊόν τους. Η έντονη αντίδραση του κλάδου απέτρεψε αυτήν την προσπάθεια.

Τον Ιούνη του 2000, ο γενικός επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου προσέβαλε δεκάδες αποφάσεις απονομής σύνταξης, με το αιτιολογικό ότι η τεκμηρίωση των αποφάσεων δεν ήταν επαρκής. Το 2002 ψηφίστηκε νέος νόμος για τις τιμητικές, που κατάργησε το νόμο του '96 και έθεσε τις βάσεις για την κατάργηση του θεσμού, μειώνοντας ταυτόχρονα, έως μηδενισμού, τη δυνατότητα διεκδίκησης τιμητικής σύνταξης. «Η αρχική πρόταση του παραπάνω νόμου», ανέφερε ο Μ. Παπαδάκης, «περιείχε μια παράγραφο όπου ο νόμος αυτοκαταργείται με την πάροδο μιας εικοσαετίας. Παρόλο που η παράγραφος έφυγε από το νόμο που τελικά ψηφίστηκε, το πνεύμα διαπερνά τις παραγράφους που παρέμειναν».

«Ολες αυτές τις δεκαετίες, η πολιτεία, στην προσπάθειά της να αποφύγει τις ευθύνες της απέναντι στο πρόβλημα των ανασφάλιστων καλλιτεχνών, χρησιμοποιεί παρελκυστικά ένα σύστημα επιλεκτικής παροχής βοηθημάτων, τις κατ' ευφημισμόν τιμητικές συντάξεις. Η άρνηση των μέχρι τώρα κυβερνήσεων να λύσουν οριστικά το πρόβλημά μας έχει ως βάση την άρνησή τους να δεχτούν αυτό που το Σύνταγμα κάνει σαφές ότι το έργο τέχνης και ο πολιτισμός δεν είναι εμπόρευμα. Και ως εκ τούτου, ο καλλιτέχνης δεν είναι εμπορευματοπαραγωγός. Μέχρι τώρα, όμως, ενώ το έργο τέχνης τιμά την Ελλάδα, ο καλλιτέχνης πεθαίνει ανασφάλιστος».

Η πρόταση του ΕΕΤΕ για το Ασφαλιστικό - Συνταξιοδοτικό στηρίζεται στην τριμερή (καλλιτέχνης - κράτος - χρήστης) χρηματοδότηση της Ασφάλισης των εικαστικών καλλιτεχνών, ώστε να διασφαλίζεται μια κατώτατη σύνταξη και για τον καλλιτέχνη που δεν πουλάει και δεν μπορεί να ανταποκρίνεται συστηματικά στις οικονομικές οφειλές. Το σύστημα αυτό οι εικαστικοί δημιουργοί θεωρούν ότι είναι και ανταποδοτικό και δίκαιο, γιατί αντιστοιχεί στη φύση της καλλιτεχνικής δημιουργίας (που γίνεται πολλές φορές χωρίς πελάτη) και του έργου τέχνης ως θησαυρού.


Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ

Το ΚΚΕ στο πλευρό των εικαστικών

Το ΚΚΕ, όλα αυτά τα χρόνια, στάθηκε στο πλευρό των αγώνων και των διεκδικήσεων των εικαστικών δημιουργών για τη λύση του ασφαλιστικού - συνταξιοδοτικού τους προβλήματος. Από τις ερωτήσεις και τις αναφορές που κατέθεσαν βουλευτές του ΚΚΕ, ενδεικτικά αναφέρουμε: το 1994 (Ορ. Κολοζώφ, Γερ. Αραβανής), το 1997 (Ορ. Κολοζώφ, Στρ. Κόρακας), το 2000 (Λ. Κανέλλη, Γ. Χουρμουζιάδης), το 2001 (Λ. Κανέλλη, Γ. Χουρμουζιάδης).

Μιλώντας στην ημερίδα του Επιμελητηρίου, ο Γεράσιμος Αραβανής (μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ), χαρακτήρισε απαράδεκτο το ισχύον καθεστώς για τους εικαστικούς. Οπως τόνισε, «Τα τελευταία χρόνια τα θέματα της κοινωνικής ασφάλισης έχουν έρθει στην επικαιρότητα με πολύ έντονο τρόπο. Μπροστά μας έχουμε μια νέα επίθεση με κοινό παρονομαστή τη βαθύτερη εμπορευματοποίηση, τον περιορισμό του δημόσιου χαρακτήρα της ασφάλισης και το φούντωμα του ιδιωτικού τομέα».

Και συνέχισε: «Είναι επιτακτική ανάγκη μια πολιτική που θα αντιστοιχίσει το επίπεδο και τις δυνατότητες της κοινωνίας με τις ανάγκες του λαού σήμερα. Στα δύο κόμματα δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα. Απαιτείται μια διακυβέρνηση σε άλλη λογική, που θα εξυπηρετεί τα λαϊκά συμφέροντα. Κατά τη γνώμη του ΚΚΕ το θέμα της κοινωνικής ασφάλισης, όπως και όλα τα θέματα κοινωνικής πολιτικής, πρέπει να λύνονται με γνώμονα την εξυπηρέτηση των λαϊκών συμφερόντων. Οι λύσεις να ανταποκρίνονται στις λαϊκές ανάγκες. Η ασφάλιση πρέπει να είναι δημόσια, καθολική και υποχρεωτική. Το συνταξιοδοτικό να στηρίζεται σε τρεις δημόσιους οργανισμούς: μισθωτούς, αυτοαπασχολούμενους, αγρότες».

Οσον αφορά στους καλλιτέχνες, ο Γερ. Αραβανής επισήμανε ότι το ΚΚΕ έχει επανειλημμένα τοποθετηθεί για το ρόλο της τέχνης και του καλλιτέχνη στην κοινωνική και πολιτική ζωή. «Θέλουμε την τέχνη με όσο το δυνατό λιγότερες εξαρτήσεις από την εξουσία, αλλά και από τα πιεστικά καθημερινά προβλήματα. Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι σε μια τέχνη χειραγωγημένη, μία τέχνη για λίγους». Το ΚΚΕ αποδέχεται τη θέση του Επιμελητηρίου όσον αφορά στον ασφαλιστικό φορέα και στην εξασφάλιση πόρων.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ