ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 26 Οχτώβρη 2003
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
ΠΟΙΟΙ ΟΙ ΦΙΛΟΙ...

1. Ελάχιστοι γνωρίζουν πως ο ποιητής Κώστας Βάρναλης συχνά πυκνά επισκεπτόταν το Δρομοκαΐτειο. Εκανε συντροφιά σ' αυτά τα πετεινά του ουρανού, που τον αγαπούσαν και τον εμπιστεύονταν, κι αυτός άκουγε τα πάθη τους και χαιρόταν όταν του χάριζαν χειρόγραφα και ποιήματα. Ετσι ανακάλυψε ο ποιητής τον τραγικό συγγραφέα Γιώργη Ζάρκο, πρώην ναυτικό, μέσα στο ψυχιατρείο, αγάπησε τα χειρόγραφά του και προλόγισε το περίφημο βιβλίο του «Το βιτριόλι».

2. Η πόρτα του Γιάννη Ρίτσου, όσο κι αν πολλοί ακόμα δε θέλουν να το πιστέψουν, ήταν πάντα ανοιχτή. Εκεί συναντούσες λαϊκούς ανθρώπους και όχι κόλακες και λογίους της συμφοράς. Τον ρωτούσαν δε όλα τα απίθανα πιθανά με μια παιδικότητα μοναδική και ο ποιητής απαντούσε στην ίδια συχνότητα. Πόσο μακριά αυτή η κατάσταση της φιλίας από τη μισανθρωπία του νομπελίστα ποιητή, που η αγγλοσαξονική παράδοση τον σκέπασε σαν πλάκα. Ζούσε μαζί μας, αλλά δεν τον είχαμε συναντήσει ποτέ. Τσιγκούνης και μισάνθρωπος, δεν καταδεχόταν τίποτα.

3. Στην πλατεία Βάθης ο αγωνιστής φαρμακοποιός Γιώργος Κουπαρούσος προσπαθούσε μέσα από το λόγο να ηρεμήσει τα κύματα από τους δυστυχισμένους που ξέσπαγαν στο φαρμακείο του τις νύχτες. Και το κατάφερνε. Απλωνε ένα λόγο γεμάτο αξιοπρέπεια, που τους παρέσυρε. Μέσα στο φαρμακείο είχε αναρτήσει το αγαπημένο του ποίημα «Τα χρώματα» του Κινέζου Βεν Γι Τούο: «Ο βίος μου λευκό χαρτί χωρίς αξία. / Το πράσινο μου χάρισε την πίστη / το κόκκινο τη θέρμη / το κίτρινο με δίδαξε αφοσίωση και ντομπροσύνη / το γαλάζιο αγνότητα / το τριανταφυλλί μου πρόσφερε την ελπίδα / το γκρίζο ανοιχτό τη θλίψη / για να τελειώνουμε μ' αυτή την ακουαρέλα / το μαύρο θα μου επιβάλει το θάνατο / από κει και πέρα / λατρεύω τη ζωή μου / γιατί λατρεύω τα χρώματά της». Αν και ήταν αντιστασιακός, επειδή ήταν σεμνός, δε θεωρούσε ότι ήταν επαναστάτης. Γι' αυτό κι όταν τον συνέλαβαν αποστόμωσε τον Μπάμπαλη, λέγοντάς του: «Εγώ δεν είμαι προλετάριος επαναστάτης, αλλά αστός μνησίκακος και θα σου αλλάξω τα φώτα!».

4. Παρακολουθώντας τα αφιερώματα που κάνουν οι αστικές φυλλάδες για το ένδοξο έθνος μας στις δεκαετίες '20 και '30, φαντάζει παράδοξο ότι μαθαίνουμε για μια άλλη Ελλάδα, που σ' εκείνα τα χρόνια ζούσε μέσα στα λαϊκά υπνωτήρια, όπως ονόμαζαν τότε τα ψυχιατρεία. Σ' αυτά τα ιδρύματα από το στόμα ενός ποινικού, του οποίου το παραλήρημα κατέγραψε με απίστευτη λεπτομέρεια ο αγαπημένος φίλος του, μαθαίνουμε την αλήθεια: «Μ' αρέσει η αλήθεια και εχθρεύομαι το ψέμα. Εχω διαβάσει πολύ την αλήθεια. Προφήτευα με το μάτι που προοδεύει στην αλήθεια. Ζηλεύω το συνήθειο της ερήμου, το αφαιρεθέν. Το συνήθειο της ερήμου μ' αρέσει πολύ. Εχω το πρόσωπο καθαρό. Είμαι βάρβαρος, μα πάντοτε και πάντα κατά του ήλιου και της γης, γιατί έχουν κάνει φρικτό λάθος εν τη ερήμω. Ο ήλιος, ο γείσος. Ισκιος. Τρίτος είναι ο γείσος. Τις φωνές τις ακούω και θα τις ακούω πάντοτε γιατί μ' αρέσουν. Οι φωνές σήμερα είναι μια παρηγοριά του μέλλοντος. Ακούς φωνές κι είσαι όλο χαρά. Ετσι είμαι εις θέσιν να παρηγορήσω τον ήλιο, τον πατέρα μου, και ας μ' έχει πλάσει εν τη ερήμω».


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Στο περιθώριο της δημόσιας εκπαίδευσης

«Υπό διωγμόν» το Ελεύθερο και Γραμμικό σχέδιο στο Λύκειο

Το πρόβλημα δεν είναι καινούριο. Ο εξοστρακισμός και η φθίνουσα πορεία που ακολουθεί το μάθημα καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στις σχολικές μονάδες αποτελεί ένα χρόνιο πρόβλημα. Οι μεγαλόστομες κυβερνητικές εξαγγελίες για «αναμόρφωση», «εκσυγχρονισμό», «αναβάθμιση», αλλά και το πρόσφατο «κοινωνικό πρόσωπο προς τους εργαζόμενους γονείς» με τα «ολοήμερα σχολεία», έρχονται σ' αντίθεση με το «γκρίζο τοπίο» που επικρατεί στην εκπαίδευση. Πίσω από τη βιτρίνα υπάρχει η σκληρή πραγματικότητα. Κομμάτι της και η καλλιτεχνική παιδεία, όπου παραλείψεις, αντιφάσεις και ανακολουθίες του υπουργείου Παιδείας οδηγούν τους μαθητές των τελευταίων τάξεων του Λυκείου να καταφεύγουν σε ιδιωτικές σχολές για τα μαθήματα «Ελεύθερο σχέδιο» και «Γραμμικό», αφού στην πράξη αποκλείονται από τα δημόσια σχολεία.

Το «Ελεύθερο σχέδιο» και το «Γραμμικό» αποτελούν ειδικά μαθήματα στα οποία διαγωνίζονται οι υποψήφιοι για την εισαγωγή τους σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Η γνώση τους είναι απαραίτητη και η επίδοση σ' αυτά έχει ειδικό βάρος, με υψηλό συντελεστή βαθμολογίας, για την εισαγωγή στις σχολές Αρχιτεκτονικής και στη Σχολή Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών (ΤΕΙ), ενώ η θετική επίδοση, ειδικά στο «Ελεύθερο σχέδιο», αποτελεί μία από τις κυριότερες προϋποθέσεις εισαγωγής στις Ανώτατες Σχολές Καλών Τεχνών Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Η πλήρης, λοιπόν, διδασκαλία των ειδικών αυτών μαθημάτων στο Λύκειο θα έπρεπε να έχει διασφαλιστεί από την πολιτεία και τα προγράμματα σπουδών.


Οι ρυθμίσεις, ωστόσο, που έχουν επιβληθεί και τα προγράμματα που ισχύουν στο Λύκειο δεν ανταποκρίνονται σ' αυτήν την ανάγκη. Ετσι, σύμφωνα με το ισχύον πρόγραμμα, το «Ελεύθερο σχέδιο» απουσιάζει εντελώς από τα μαθήματα επιλογής της Γ΄ Λυκείου και, έτσι, οι υποψήφιοι για τα ιδρύματα αυτά εξετάζονται σε μάθημα που δε διδάχτηκαν καθόλου. Βέβαια, υποτίθεται πως προβλέπεται η διδασκαλία του «Ελεύθερου σχεδίου» στη Β΄ Λυκείου, όμως, όπως υπογραμμίζει και η Πρόεδρος της Ενωσης Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων στη Μέση Εκπαίδευση, Ζωή Χατζή, «η πρόβλεψη υπάρχει μόνο στα χαρτιά, αλλά και εκεί υπάρχει επιφανειακά και ακρωτηριασμένα. Στην πράξη οι προβλεπόμενες ρυθμίσεις από τον τρόπο που διατυπώνονται και εξίσου από τον τρόπο που εφαρμόζονται, καθιστούν κατά κανόνα σχεδόν τη διδασκαλία του "Ελεύθερου σχεδίου" και στη Β΄ Λυκείου, κενό γράμμα».

«Η υπεύθυνη αντιμετώπιση των υπαρκτών αυτών διδακτικών προβλημάτων» υπογραμμίζει η Ζ. Χατζή, «επιβάλλει την άμεση τροποποίηση του ισχύοντος προγράμματος, έτσι ώστε η διδασκαλία των μαθημάτων "Ελεύθερο σχέδιο" και "Γραμμικό σχέδιο", να πάψει να αποτελεί εικονική πραγματικότητα». Οι καθηγητές καλλιτεχνικών μαθημάτων στη Μέση Εκπαίδευση ζητούν την «Ενταξη του μαθήματος επιλογής "Ελεύθερο σχέδιο" στη Γ΄ Λυκείου (και στις τρεις κατευθύνσεις). Αποκατάσταση της διδασκαλίας του "Ελεύθερου σχεδίου" στην τεχνολογική κατεύθυνση της Β΄ Λυκείου. Τα ειδικά μαθήματα "Ελεύθερο σχέδιο" και "Γραμμικό" να μπορούν να επιλεγούν από τους μαθητές και τα δύο και όχι μόνο το ένα από αυτά. Απαραίτητα να εφαρμόζεται το συνεχόμενο δίωρο για τα μαθήματα αυτά».

Ακόμη, «να υπάρχει η δυνατότητα συγκρότησης τμημάτων Ελεύθερου σχεδίου ή Γραμμικού σχεδίου με ελάχιστο αριθμό πέντε και μέγιστο αριθμό δέκα μαθητών. Εάν ένα τμήμα συγκροτείται με περισσότερους των 10, να χωρίζεται σε δύο, πράγμα που υπαγορεύεται από τον εργαστηριακό χαρακτήρα των μαθημάτων αυτών, που σε κάθε περίπτωση η διδασκαλία τους γίνεται κάτω από περιορισμούς και δυσμενείς όρους, όπως η ανυπαρξία κατάλληλα διαμορφωμένων αιθουσών κ.ά. Να δοθεί η πρόσθετη διδακτική στήριξη στο Ελεύθερο σχέδιο και στο Γραμμικό σχέδιο και στις τρεις τάξεις του Λυκείου». Τέλος, οι καθηγητές καλλιτεχνικών μαθημάτων επισημαίνουν πως η προβολή των παραπάνω προτάσεων δε σημαίνει ότι λησμονούν τα προβλήματα της καλλιτεχνικής παιδείας που είναι πολύ ευρύτερα. Υπενθυμίζουν ότι «τα καλλιτεχνικά μαθήματα πρέπει να περιλαμβάνονται όχι μόνο στα μαθήματα επιλογής, αλλά και στα μαθήματα γενικής παιδείας, σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, απ' όπου τώρα έχουν εξοστρακιστεί».


Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ