ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 27 Ιούνη 2003
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΡΑΠΕΖΕΣ
Ανακατεύουν την τράπουλα

Με αμείωτη ένταση συνεχίζεται ο διαγκωνισμός διαφόρων μερίδων του τραπεζικού κεφαλαίου στην προσπάθειά τους να αποσπάσουν μεγαλύτερα μερίδια στην ντόπια τραπεζική αγορά. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ συνεχίζει να «ανακατεύει την τράπουλα» καλλιεργώντας με τη στάση της κάθε είδους φημολογία που βρίσκει έδαφος και στο καθημερινό τζογάρισμα στη Σοφοκλέους. Στο επίκεντρο τέτοιων σεναρίων βρίσκεται τις τελευταίες μέρες και η Εμπορική Τράπεζα, ο διοικητής της οποίας Γ. Στουρνάρας συναντήθηκε χτες με τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκη. Το δημόσιο (μέσω της ΔΕΚΑ) κατέχει σήμερα το 9,46% του μετοχικού κεφαλαίου της Εμπορικής Τράπεζας. Η χτεσινή ανακοίνωση του υπουργείου - σχεδόν πανομοιότυπη με αυτή που αφορούσε και την Εθνική Τράπεζα - αναφέρει ότι «η κατοχή των μετοχών διευκολύνει τις στρατηγικές επιλογές του Δημοσίου, σε συνεργασία με τη διοίκηση της Εμπορικής, για την περαιτέρω ισχυροποίηση της τράπεζας». Προκύπτει επομένως ότι για την κυβέρνηση «ένα το κρατούμενο» είναι το ξεπούλημα και του ποσοστού αυτού σε κάποιο τραπεζικό όμιλο. Τον πρώτο λόγο με βάση τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης έχει η γαλλική «Credit Agricole» που κατέχει ήδη περίπου το 11% της Εμπορικής. Σύμφωνα με τις πληροφορίες η σχετική κρούση στους Γάλλους θα γίνει στο επόμενο διάστημα και σε περίπτωση άρνησης θα ψάξουν για άλλο επίδοξο μνηστήρα.

Ανάλογες μεθοδεύσεις γίνονται και για το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Για τη συγκεκριμένη περίπτωση ανέθεσαν την... εκπόνηση ειδικής μελέτης στη δήθεν «ανεξάρτητη» Bank of America. Το ερώτημα που τους έθεσαν αφορά το κατά πόσο η συγχώνευση ανάμεσα στο ΤΤ και την Τράπεζα Αττικής θα δημιουργήσει «επιχειρηματικές συνέργειες». Η απάντηση βέβαια, η οποία κατά πάσα πιθανότητα θα δημοσιοποιηθεί σήμερα, είναι εκ των προτέρων δεδομένη...

  • Η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της Alpha Bank (όμιλος Κωστόπουλου) ενέκρινε χτες το νέο Οργανισμό Προσωπικού. Στο πλαίσιο αυτό ενοποιούνται οι Οργανισμοί Προσωπικού της Alpha και της πρώην Ιονικής Τράπεζας που συγχωνεύτηκε στον όμιλο Κωστόπουλου.
ΒΕΝΖΙΝΟΠΩΛΕΣ
Απεργία διαρκείας από τα μέσα Ιούλη

Απεργία διαρκείας ξεκινούν από τις 14 Ιούλη οι βενζινοπώλες όλης της χώρας, αντιδρώντας στην απόφαση του υπουργείου Οικονομικών για εγκατάσταση σε όλα τα πρατήρια ειδικών ταμειακών μηχανών (ΦΗΜ - ΑΔΗΜΕ).

Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας καταγγέλλει ως «αδιάλλακτη» τη στάση του υπουργείου, καθώς η τοποθέτηση των μηχανών «χωρίς τη σφράγιση των δεξαμενών για τη διασφάλιση των βενζινοπωλών από το χρόνιο πρόβλημα των αποκλίσεων, δημιουργεί ανησυχία και αγανάκτηση». Η Ομοσπονδία προσθέτει ότι «δεν είναι δυνατόν ο βενζινοπώλης να ελέγχεται για πράξεις άλλων, όταν η παραλαβή των καυσίμων γίνεται με τα μέτρα του βυτιοφορέα και η χρέωση με βάση τη θερμοκρασία που καθορίζει ο προμηθευτής στο σημείο φόρτωσης».

Στην ανακοίνωσή της τονίζει επίσης ότι έχει προτείνει «την εφαρμογή ενός ηλεκτρονικού συστήματος πλήρους παρακολούθησης των εισροών και εκροών καυσίμων από το πρατήριο, το οποίο θα διασφαλίζει απόλυτα τη νομιμότητα, τους βενζινοπώλες, τους προμηθευτές και τους καταναλωτές», το οποίος όμως δεν το δέχτηκε η κυβέρνηση.

ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΘΗΝΑΣ
Διαμαρτύρονται για το «παράνομο εμπόριο»

Την αντιμετώπιση του φαινομένου του παράνομου υπαίθριου εμπορίου ζητά ο Εμπορικός Σύλλογος της Αθήνας με εξώδικη επιστολή προς τον πρωθυπουργό, τον πρόεδρο της Βουλής, τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων, νομάρχες Αθήνας και Πειραιά, αρμόδιους υπουργούς. Στο σχετικό κείμενο η διοίκηση του ΕΣΑ, που ακόμα και σήμερα αρνείται να διαπιστώσει ότι το κύριο πρόβλημα της αγοράς είναι η πολιτική λιτότητας σε βάρος των εργαζομένων - καταναλωτών - πελατών τους, κάνει λόγο για ασύδοτα κυκλώματα που δρουν σε βάρος των νόμιμων επιχειρήσεων.

«Το ελληνικό κράτος διατηρώντας και υποθάλποντας με πράξεις και παραλείψεις το παράνομο εμπόριο, συνεργεί και συνδιαμορφώνει την πιο ακραία κατάσταση αθέμιτου ανταγωνισμού», αναφέρεται. Ο σύλλογος εκφράζει την πρόθεσή του, στο βαθμό που δεν εφαρμοστεί η ισχύουσα νομοθεσία για το υπαίθριο εμπόριο και τα όσα προβλέπονται για την παράνομη διακίνηση προϊόντων, να «προβεί σε κάθε νόμιμη ενέργεια για τη διαφύλαξη των συμφερόντων των μελών του καταθέτοντας ατομικές και συλλογικές αγωγές κατά του Δημοσίου». Κάνει, επίσης, λόγο για «τεράστιες αστικές συνέπειες» απέναντι στις οποίες κινδυνεύει «να εκτεθεί το ελληνικό δημόσιο ως φορέας της δημόσιας περιουσίας» εάν «δε λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα τερματισμού της παράνομης αυτής κατάστασης».

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΕΣΑ, ο τζίρος που πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο παράνομο υπαίθριο εμπόριο ανέρχεται σε 1,2 δισ. ευρώ, περίπου 30.000 αλλοδαποί είναι οι τελικοί διανομείς στην Αττική και άλλες 20.000 στην υπόλοιπη χώρα. Επίσης, αναφέρει ενδεικτικά ότι εβδομαδιαίως διακινούνται περίπου 150.000 τσάντες μ' αυτό τον τρόπο.

Νέες ανατιμήσεις στην ακτοπλοΐα

Μέχρι και 60% οι ανατιμήσεις από πέρσι

Νέα τρελά υπερκέρδη στους ακτοπλόους εφοπλιστές σπεύδει να εξασφαλίσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αυξάνοντας την τιμή των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Ιούλη μέχρι 4%! Πρόκειται για κοινή κατάπτυστη απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Εμπορικής Ναυτιλίας Ν. Χριστοδουλάκη και Γ. Ανωμερίτη, αντίστοιχα, που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα και με την οποία ικανοποιείται άλλη μια εφοπλιστική αξίωση. Σύμφωνα με την απόφαση αυτή, σε 4 μέρες από σήμερα, αυξάνονται «οι ναύλοι επιβατών των ακτοπλοϊκών πλοίων κατά ποσοστό 1,5% επί της ισχύουσας τιμής ανά μίλι και με συντελεστή σύμπτυξης διαφορών μεταξύ των ναύλων που ισχύουν σήμερα και αυτών που προκύπτουν μετά την παραπάνω αύξηση σε 1,5 - 4%».

Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από τον Απρίλη του 2002 μέχρι και τώρα - χωρίς να υπολογίζεται η νέα αύξηση - έχουν «χτυπήσει» ποσοστό αύξησης 37%, ενώ σε ορισμένα δρομολόγια, όπως Πειραιάς - Ηράκλειο η αύξηση φτάνει και το 60%! Ειδικότερα, την 1η Απρίλη του 2002, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια αυξήθηκαν κατά 10%. Μετά από ενάμιση μήνα, δηλαδή, στις 15 Μάη 2002, οπότε και τέθηκε μερικώς σε ισχύ το νομοθετικό εξάμβλωμα της κυβέρνησης 2932/2002 περί ...«απελευθέρωσης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών», αυξήθηκαν επιπλέον κατά 5,4% τα εισιτήρια των συμβατικών και κατά 20% των ταχύπλοων. Την 1η Νοέμβρη 2002, οπότε και τέθηκε σε πλήρη ισχύ ο νέος νόμος, προστέθηκε και νέα αύξηση κατά 4,4% και από πάνω επιβλήθηκε στα εισιτήρια το χαράτσι του επίναυλου, ύψους 3%. Σ' αυτά πρέπει να προστεθούν και τα τέλη προς τρίτους (λιμενικά κλπ.) που αυξάνονται αναλόγως.

Πρόσχημα για τις αυξήσεις αυτές, που, εκτός των άλλων, θα επιφέρουν τεράστιο πλήγμα σε βάρος των νησιωτικών κοινωνιών, είναι η ...αύξηση στα καύσιμα, η ...μείωση της τουριστικής κίνησης και άλλα παρόμοια. Ομως, τα στοιχεία λένε ότι ο πλούτος που έχουν συσσωρεύσει στα χρηματοκιβώτιά τους οι ακτοπλόοι εφοπλιστές και για την ακρίβεια τα τρία εταιρικά μεγαθήρια που έχουν μονοπωλήσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, δηλαδή «Μινωικές Γραμμές», «Επιχειρήσεις Αττικής» και ΑΝΕΚ, αγγίζει αστρονομικά ποσά. Για παράδειγμα, ο κύκλος εργασιών των «Μινωικών» μόνο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2003 αυξήθηκε κατά 8,9% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2002. Σε χρήμα, το ποσοστό αυτό μεταφράζεται σε 31,1 εκατομμύρια ευρώ! Η δε ΑΝΕΚ για το ίδιο διάστημα είδε αύξηση εσόδων κατά 13,1%!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ