ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 4 Μάρτη 2003
Σελ. /40
Πρόωρος και πικρός αποχαιρετισμός

Συντετριμμένοι οι φίλοι του αποχαιρέτησαν τον Μίμη Κουγιουμτζή

Eurokinissi

Συντετριμμένοι οι φίλοι του αποχαιρέτησαν τον Μίμη Κουγιουμτζή
Ηταν δύσκολο για όλους, να αποχαιρετήσουν, χτες το απόγευμα, τον φίλο, τον συνεργάτη, τον συνάδελφο, τον άνθρωπο που «έφυγε» πρόωρα, τον καλλιτέχνη που είχε τόσα πολλά να δώσει ακόμη στο ελληνικό θέατρο, τον δάσκαλο που μας θύμιζε τον άξιο συνεργάτη και μαθητή τού Καρόλου Κουν, τον Μίμη Κουγιουμτζή, που μας άφησε στα 67 του χρόνια. Με τη φυγή του άφησε φτωχότερο το ελληνικό θέατρο. Το ταλέντο, η αφοσίωσή του στην τέχνη του θεάτρου και το σημαντικό του έργο μένουν πολύτιμες παρακαταθήκες. Το όνομά του συνδέθηκε απολύτως, σε όλη τη 44χρονη καλλιτεχνική του πορεία, με το Θέατρο Τέχνης. Δε δούλεψε με άλλα θέατρα. Δεν έκανε τηλεόραση έτσι που να σκορπιστεί και να διαλυθεί σε ένα χώρο ευρύτερο. Η γκρίνια των τελευταίων χρόνων για τη «μιζέρια», το χρέος του «Τέχνης» στο ΙΚΑ, τους «επιγόνους» του Κουν, τον στενοχωρούσε, αλλά μαχόταν για τη συνέχεια του έργου του δασκάλου του, μαζί με τον Γιώργο Λαζάνη, την Ρένη Πιττακή και την υπόλοιπη «οικογένεια» του «Τέχνης».

«Το παιδί με τα άσπρα μαλλιά θα ξημεροβραδιάζεται πάντα στο Υπόγειο και στη Φρυνίχου», είπε μεταξύ άλλων η Λίλα Καφαντάρη εκ μέρους του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, «επιθυμώντας σίγουρα να μοιράζεται τη χαρά της δημιουργίας που υπηρέτησε με πάθος και απόλυτη αφοσίωση. Η σεμνότητά του, το ήθος του, η μαχητικότητά του, οι καλλιτεχνικές του αξίες δε φεύγουν μαζί του. Είναι αυτά που μένουν για πάντα "άφθαρτα" στις καρδιές όλων όσοι τον γνώρισαν. "Οι ηθοποιοί είναι τα εφήμερα χρονικά της εποχής" είχε πει ο Σαίξπηρ. Πιστεύουν ότι όταν ο ηθοποιός φεύγει, πεθαίνει και το έργο του. Δε μένει μεταθανάτια μαρτυρία της παρουσίας τους στο γήινο κόσμο. Μόνο αναμνήσεις και βιογραφικά. Ομως, αυτά δεν είναι παρά θρύμματα μόνον από την τέχνη και την προσωπικότητά τους, όταν μάλιστα τα μεγέθη είναι μεγάλα. Ομως, όπως έλεγε ο Αλέξης Μινωτής "ο ηθοποιός κι αν δεν αφήνει έργο απτό, αν και χάνεται και ξεχνιέται απ' τους κατοπινούς, αν και σβήνει μέσα στη λήθη, ζει όμως πολλαπλά μέσα σε άλλους αρίφνητους, που έρχονται και φεύγουν, γιατί ενσωματώθηκε φορές και φορές, σε μύριες όσες ποικίλες μορφές που ζωντάνεψε στη σκηνή και του έγιναν βιώματα ψυχικά και γι' αυτό αθάνατα... Υπήρξε ατόφιος κάποτε στο χώρο και συνεχίζει τώρα στο χρόνο μυριόψυχος, ανεξάρτητο, εμπιστευμένο πνεύμα της γονιμότητας της παγκόσμιας βούλησης και της μεγαλοσύνης του κόσμου"».

Για τη φιλία τους και για τη μεγάλη απώλεια του ελληνικού θεάτρου μίλησε στον επικήδειο λόγο του ο Λυκούργος Καλλέργης. Συγκινημένος ο μαθητής του, Θοδωρής Γράμψας αποχαιρέτησε τον δάσκαλο και φίλο αναφερόμενος σε απλές καθημερινές στιγμές που θα λείψουν σε όλους, το ίδιο και η μαθήτρια της Σχολής Μαρία Μιχαήλ.

Με δάκρυα στα μάτια και χωρίς ακόμη να μπορούν να συνειδητοποιήσουν αυτό που συνέβη, οι δικοί του άνθρωποι, ο αδελφός του, η Ρένη Πιττακή, ο Γιώργος Λαζάνης, οι μαθητές του, σύσσωμο το ελληνικό θέατρο (μαθητές οι περισσότεροι του Θεάτρου Τέχνης), συντετριμμένοι οδήγησαν τον άνθρωπό τους στην τελευταία του κατοικία, με το φλάουτο να «κλαίει» το «χάρτινο το φεγγαράκι».

Ο υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος, εξέφρασε τη βαθιά θλίψη του για τον θάνατο του Μίμη Κουγιουμτζή και χαρακτήρισε μεγάλη την απώλεια για το ελληνικό θέατρο. Ο υπουργός προσέθεσε ότι η Πολιτεία «θα προσπαθήσει να στηρίξει με κάθε δυνατό τρόπο τη συνέχεια και την παράδοση του Θεάτρου Τέχνης». Μια υπόσχεση που την έδωσε και ο Πολυχρόνης Πολυχρονόπουλος στο χαιρετισμό του εκ μέρους του ΥΠΠΟ.

Ο θάνατος του Τσε

R. Weisberg, «Αποκαθήλωση», 1969, χαρακτικό
R. Weisberg, «Αποκαθήλωση», 1969, χαρακτικό
Μετά το Ρέθυμνο, η έκθεση, η αφιερωμένη στον Τσε Γκεβάρα, με τίτλο «Ο θάνατος του Τσε Γκεβάρα», ταξιδεύει (2/3 - 13/4) στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης (Προβλήτα Α, Αποθήκη Β1). Η έκθεση περιλαμβάνει 35 έργα, πίνακες ζωγραφικής, χαρακτικά και αφίσες, που προέρχονται από συλλογές ερευνητικών κέντρων και ιδιωτών. Εκτίθενται, επίσης, οι πρωτότυπες φωτογραφίες του νεκρού Τσε, που τράβηξε ο Φρ. Αλμπόρτα. Τον Οκτώβριο του 1967, ο Γκεβάρα εκτελέστηκε από Βολιβιανούς στρατιώτες που εκτελούσαν εντολές της CIA. Η φωτογραφία του νεκρού επαναστάτη, τοποθετημένου πάνω σε μια σκάφη ποτίσματος ζώων, μεταδόθηκε παντού, προκειμένου να αποδείξει ότι ήταν πια νεκρός. Τριάντα πέντε χρόνια μετά, ο Τσε συνεχίζει να αποτελεί παράδειγμα ανιδιοτέλειας και ήθους, ένα σύμβολο για τους καταπιεσμένους όλου του κόσμου.

Στόχος της έκθεσης είναι να τιμήσει τη μεγάλη προσωπικότητα του Τσε Γκεβάρα και να παρουσιάσει τεκμήρια για το πώς αντέδρασαν καλλιτέχνες σε όλο τον κόσμο στην είδηση του θανάτου του. Τα έργα συγκεντρώθηκαν από τη Λατινική Αμερική, τις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Ανάμεσά τους περιλαμβάνονται δημιουργίες των: Arnold Belkin, Rogelio Lopez Cuenca, Paolo Gasparini, Raul Arellano, Antonio Frasconi, Oskar Rojas, Ian Hillenberg, Ruth Weisberg, Γιάννη Γαΐτη, Δημήτρη Ζουρούδη, Κυριάκου Κατζουράκη, Δέσποινας Μεϊμάρογλου και Αγγελου Σκούρτη. Την έκθεση επιμελήθηκε ο καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου Κρήτης, Νίκος Χατζηνικολάου.

«Ρώσικη κιβωτός» στο «Τριανόν»

Η ταινία του Αλεξάντρ Σοκούροφ, «Ρώσικη κιβωτός», θα προβάλλεται από 7/3 στο «Τριανόν». Αν μη τι άλλο, η ταινία παρουσιάζει ενδιαφέρον από τεχνικής πλευράς, αφού ο σκηνοθέτης δούλεψε επί χρόνια για να δημιουργήσει την κατάλληλη υποδομή, ώστε το σενάριο να γυριστεί μέσα σε μία μόνο μέρα και με ένα μόνο πλάνο, δηλαδή χωρίς μοντάζ!

Με φόντο το εσωτερικό του μουσείου Ερμιτάζ, ο Σοκούροφ (μαθήτευσε πλάι στον Ταρκόφσκι) και οι 22 βοηθοί του χρησιμοποιούν 867 ηθοποιούς, εκατοντάδες κομπάρσους και πρωτότυπη ψηφιακή τεχνική για να διηγηθούν την ιστορία τους. Για την ουσία της οποίας δεν μπορούμε να μιλήσουμε πριν δούμε την ταινία, εκτός από όσα μας πληροφορεί η εταιρία διανομής «New star»: Ενας σύγχρονος κινηματογραφιστής βρίσκεται με κάποιο «μαγικό» τρόπο στο Ερμιτάζ του 18ου αιώνα. Στην «πορεία» συναντά έναν κυνικό Γάλλο διπλωμάτη του 19ου αιώνα και «συνταξιδεύουν» στο χρόνο από τον 17ο έως τον 20ό αιώνα. Η διεθνής κριτική εγκωμίασε το τεχνικό μέρος της ταινίας. Χαρακτηριστικό είναι το απόσπασμα ενός κριτικού: «Μη διανοηθείτε να βραβεύσετε ταινία με Ειδικό Τεχνικό Βραβείο, δώστε στον τύπο το Μετάλλιο της Τιμής...». Η συνέχεια επί της οθόνης.

Στο πλαίσιο του κύκλου «Νέοι Μουσικοί» του Ινστιτούτου Ερευνας Μουσικής και Ακουστικής, η συνθέτρια Μαριάνθη Παπαλεξανδρή - Αλεξανδρή παρουσιάζει έργα της, σήμερα (8.30μμ), στη «Λήδρα» (Αδριανού και Κέκροπος 12, Πλάκα). Είσοδος ελεύθερη.

Μια λειτουργική λύση που δε θίγει αισθητικά το μνημείο αναζητά η ομάδα αρχιτεκτόνων και τεχνικών για την πρόσβαση ανθρώπων με αναπηρίες στην Ακρόπολη. Σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλου, μετά τις εργασίες του Ευρωπαϊκού Φόρουμ ατόμων με αναπηρία που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, η Ελληνική Προεδρία στην ΕΕ προετοιμάζει ψήφισμα για την πρόσβαση των ανθρώπων με αναπηρίες στα μνημεία. Το ψήφισμα θα είναι έτοιμο μέχρι τη Σύνοδο των υπουργών Πολιτισμού της ΕΕ τον ερχόμενο Μάη στη Θεσσαλονίκη, ενώ το σχετικό έργο στην Ακρόπολη υπολογίζεται να ολοκληρωθεί μέχρι την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων.

Τον 2ο διαγωνισμό διηγήματος και ποίησης ανακοινώνει το πολιτιστικό περιοδικό, «Εννεάδα», του Αναπτυξιακού Συνδέσμου Δυτικής Αθήνας (ΑΣΔΑ), ειδικά για τους κατοίκους των περιοχών αυτών. Οι συμμετοχές πρέπει να αποσταλούν μέχρι τις 28/3 στη διεύθυνση: «προς πολιτιστική "Εννεάδα", Εθνικής Αντιστάσεως 65, Περιστέρι, 12134» με την ένδειξη «για το λογοτεχνικό διαγωνισμό. Πληροφορίες στον ΑΣΔΑ, 210.5745.826.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ