ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 16 Ιούνη 2002
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Γιατί στην Καισαριανή ψηφίζω Κατημερτζή

Γιατί ο Γιώργος Κατημερτζής είναι η πιο ευγενική φυσιογνωμία που πέρασε ποτέ από τη γειτονιά μου. Γιατί λειτουργεί τον ψίθυρο και το γέλιο, δεν καταδέχεται τις κολακείες, δεν κάνει παραχωρήσεις, κι όταν του πεις κάτι, το δέχεται όπως ακριβώς το άκουσε, δίχως δεύτερη σκέψη. Αυτά τα θεωρώ πιο σπουδαία κι από τα μεγαλύτερα έργα που μπορούν να γίνουν στην Καισαριανή.

Γιατί δε θέλω, δε θέλω καθόλου, να πέσει η Καισαριανή στα χέρια των Συνασπισμένων. Τους θυμάμαι από τη μεταπολίτευση, όταν είχαν μετατρέψει την πλατεία σε αρένα. Είχαν στήσει εκεί τα δικαστήριά τους, και δίκαζαν με βάση τις δικές τους αναπηρίες, τα απωθημένα τους για τη ζωή που δεν τους βγήκε. Ανανέωναν την παρουσία τους με ψιλοδραματάκια, κουτσομπολιά, του τύπου «μου έκανες», «σου έκανα», «μου είπε» και «του είπα». Μακριά από κάθε τραγωδία, ημιμαθείς, γι' αυτό και δεισιδαίμονες, που χωρίς να το καταλάβουν κατέληξαν «θεούσες», όπου ο διάβολος ήταν πάντα οι κομμουνιστές της γειτονιάς, κι όπου τους έβρισκαν τους πολεμούσαν. Αυτοί παρέδωσαν το 1999 ένα δήμο υπερχρεωμένο, με έλλειμμα 178 εκατομμυρίων. Είναι επίσης μεγάλη η ευθύνη τους για την ολιγωρία που έδειξαν γύρω από το γνωστό θέμα του Σκοπευτηρίου. Το πρόβλημα των Συνασπισμένων στην Καισαριανή ήταν πάντα ψυχολογικό. Είναι η πάγια τακτική τους, ένας πλάγιος τρόπος ν' αποφύγουν να καταθέσουν αυτό που τους συμβαίνει. Τώρα κρύβονται πάλι πίσω από τον Μπαρτζώκα. Από αυτούς εκπορεύεται η λάσπη εναντίον του Γιώργου Κατημερτζή,

Ψηφίζω Κατημερτζή, γιατί θέλω να αποσύρω, με ευγενικό μεν, αυστηρό δε τρόπο, τον άνθρωπο τύπου Λαζαρίδη. Οχι γιατί είναι τυπικός αγνώμων, αυθάδης και προπετής, άλλωστε αυτό είναι δικαίωμα του καθενός. Αλλά διότι πίστευε και πιστεύει πως είναι ο φωστήρας που προσγειώθηκε στην Καισαριανή, για να διδάξει τους ταπεινούς. Και όταν εκείνοι του έδωσαν το χέρι τους, ανακάλυψε με έκπληξη πως και νόηση είχαν και δική τους γνώμη. Αυτό δεν αντέχεται, σκέφτηκε ο «μορφωμένος». Αυτοί και να έχουν άποψη; Νόμιζε πως μέσα στη Δημαρχία θα έπλαθε ανθρώπους, θα τους μάθαινε πώς να ζουν, πώς να είναι αγαλματάκια ακούνητα, αμίλητα, αγέλαστα... Γι' αυτό τώρα ο ελέω θεού φωτισμένος, ο πιστεύων στο κόκκινο για λόγους αισθητικούς, δηλώνει, μέσα από μια θλιβερή μπροσούρα, ότι τα προβλήματα της Καισαριανής δεν έχουν πολιτικό χρώμα, ώστε να απαιτούν κόκκινες, πράσινες ή γαλάζιες λύσεις. Η αλήθεια όμως είναι πως δε μέτρησε σωστά και ξέχασε το ένστικτο της Καισαριανής, που τον άφησε όπως ακριβώς είναι: άδειο.

Για τον υποψήφιο τους ΠΑΣΟΚ, δεν καταδέχομαι να πω το όνομά του για έναν απλό, απλούστατο λόγο: προηγούνται τα λεφτά του και μετά το όνομα.

Για τους Δεξιούς που κυκλοφορούν στην Καισαριανή αισθάνομαι οίκτο, γιατί, οι φουκαράδες, είναι κομπάρσοι σε λάθος τόπο και χρόνο.

Ψηφίζω Κατημερτζή, για να μη χάσει η Καισαριανή το πρόσωπό της, αυτό που γνώρισα όταν ήμουν παιδί. Η Καισαριανή είναι περισσότερο μια κατάσταση παρά ένας γεωγραφικός χώρος. Αν έχεις τύχη και είσαι ευλογημένος, θα γίνεις μέρος της. Υπάρχει μια φωτογραφία: μια σειρά από σκηνές στημένες από τους πρώτους πρόσφυγες που την κατοίκησαν. Ετσι γεννήθηκε η Καισαριανή, σαν ένα ποίημα που πάντα βρίσκεται σε εξέλιξη. Αυτοί που το γράφουν, δίχως να το καταλάβουν, λειτουργούν την ελληνική εκδοχή του Χίλιες και μία νύχτες, που συνεχίζεται ως τις μέρες μας.

Ψηφίζω τους Κόκκινους, γιατί κάνω και θα κάνω υπακοή για πάντα στον γέροντά μου Παναγιώτη Μακρή.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Το γέλιο ενώνει και λυτρώνει

Χαμένα αδέλφια, πονηροί δούλοι, παράσιτοι, μασκαρέματα, απάτες, αναγνώριση κι ερωτικοί αναστεναγμοί, με τη μαγική πένα του Σαίξπηρ, παίρνουν σάρκα και οστά φέτος το καλοκαίρι, χάριν μιας συνεργασίας. Το «Θεατρικό Σανίδι», μετά από 5 συνεχή χρόνια παρουσίας του στα πολιτιστικά δρώμενα, σε συνεργασία φέτος με την «Πολιτιστική Παρέμβαση», και την υποστήριξη του ΣΕΗ, θα παρουσιάσει σε όλα τα μεγάλα Φεστιβάλ και στους δήμους ανά την Ελλάδα τη σαιξπηρική «Δωδέκατη νύχτα», σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη, μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, μουσική Γιάννη Ζουγανέλη, σκηνικά-κοστούμια Γιάννη Ματαράγκα. Παίζουν: Βασίλης Κολοβός, Χάρης Σώζος, Μίνα Χειμώνα, Γιώργος Ματαράγκας, Κοσμάς Ζαχάρωφ, Παναγιώτα Βλαντή, Μπάμπης Κλαλιώτης, Ανδρέας Βαρούχας, Γιάννης Ματαράγκας, Μαρία Κάππα, Κώστας Πασπάλης, Πέτρος Νάκος.

Ο Ανδρέας Βαρούχας, που υποδύεται τον Φαμπιάν, μας λέει για το ρόλο του: «Είναι ένας τύπος αστείος, κωμικός. Είναι ντουέτο με τον Σερ Ντόπι που σκαρώνουν την όλη φάρσα πάνω στην οποία εξελίσσεται ο μύθος. Είναι ένας λαϊκός τύπος, κηπουρός, στην αυλή της Ολίβια. Λαϊκός, ευχάριστος, με έντονη αίσθηση του χιούμορ. Με εκφράζει γιατί είναι μια δουλιά εταιρικής μορφής. Προσωπικά τα περισσότερα χρόνια της δουλιάς μου τα πέρασα σε εταιρικές δουλιές».

Ο Γιώργος Ματαράγκας μάς μιλά για την πορεία του εταιρικού θιάσου. Τα δύο πρώτα χρόνια ανέβασαν τον «Ψεύτη» του Γκολντόνι, ακολούθησαν οι «Επιτρέποντες» του Μένανδρου και πέρσι «Το Κορίτσι από την Ανδρο» του Τερέντιου. «Φέτος -- λέει ο Γ. Ματαράγκας --αποφασίσαμε να κάνουμε ένα μεγάλο άλμα με το ανέβασμα της "Δωδέκατης Νύχτας", γιατί είναι ένα πάρα πολύ δύσκολο έργο αλλά και μια πολύ ωραία κωμωδία και σίγουρα μια μεγάλη παραγωγή. Οσο για το ρόλο μου, κάνω τον τρελό του έργου, ο οποίος όμως δεν είναι ο γελωτοποιός με την κλασική μορφή. Είναι ο σοφός της παράστασης, ο οποίος ξέρει τα πάντα. Και όλοι οι υπόλοιποι δεν τον αντιμετωπίζουν ως τον τρελό, αλλά ως αυτόν που ξέρει την αλήθεια, όσο καυστικός κι αν γίνεται».

Οσο για το αν υπάρχουν σήμερα τέτοιοι τρελοί-σοφοί, ο Γ. Ματαράγκας πιστεύει ότι «υπάρχουν στην τέχνη αλλά όχι στην πολιτική. Ελάχιστοι είναι στο χώρο της πολιτικής που κουβαλούν αυτή τη σοφία. Στην τέχνη ίσως υπάρχουν περισσότεροί, αν και καμιά φορά κινδυνεύουν να μπουν στο σύστημα και να χάσουν τη σοφία τους».

Ο Σερ Τόμπι, ένας φωνακλάς, πότης, γυναικάς, τρακαδόρος, φαρσέρ, ο άνθρωπος που κοροϊδεύει όλο τον κόσμο, ο «κατά κόσμον» Κοσμάς Ζαχάρωφ, θεωρεί τη «Δωδέκατη νύχτα» την ωραιότερη κωμωδία του Σαίξπηρ, η οποία όμως, όπως λέει, «δεν παίζεται συχνά γιατί είναι πολυπρόσωπη. Είναι μια κωμωδία από την οποία κατάγεται όλο το ευρωπαϊκό θέατρο. Βρίσκουμε τύπους της κομέντια, σπέρματα της ελληνικής, γαλλικής κωμωδίας. Βρίσκουμε τύπους όπως ο ψευτοπαλικαράς, ο ψευτοεραστής, ερωτευμένα ζευγάρια, ανεκπλήρωτους έρωτες, ανθρώπους κυνικούς, γλεντζέδες».

Αν ζούσε ο Σερ Τόμπι σήμερα θα διέθετε άραγε αυτό το χιούμορ;

«Σε μια εποχή σαν τη δικιά μας θα ήταν πολύ δύσκολο», λέει ο Κ. Ζαχάρωφ. «Φαντάζομαι ότι το χιούμορ έχει χαθεί από τον κόσμο γιατί τα καθημερινά προβλήματα είναι τόσο πολλά και ο άνθρωπος τόσο αγχώδης που βλέπω να χάνεται το χιούμορ ακόμη κι από αυτούς που ήταν φύσει άνθρωποι με χιούμορ. Δε νομίζω ότι θα υπήρχε. Σπέρματα μόνο αυτού του ανθρώπου μπορούμε να δούμε, ή κομματιαστά, σε μικρές ποσότητες».

Ο Βασίλης Κολοβός επισημαίνει το σεβασμό στο κοινό και στον μεγάλο ελισαβετιανό δημιουργό, που επιδιώκουν όλοι οι συντελεστές της παράστασης. Ο ρόλος του, ο τύπος του επηρμένου, του φαντασιόπληκτου, αυτού που προσπαθεί να απαρνηθεί την τάξη του και να μεταπηδήσει σε μιαν άλλη. Και όπως λέει, «ο τύπος αυτός έχει την αντιμετώπιση από τον Σαίξπηρ όπως θα είχε ο κάθε άνθρωπος που από το ένα μετερίζι, σαν σαλτιμπάγκος, προσπαθεί να βρεθεί σε άλλο».

Η Ολίβια, ένα από τα πιο ιδανικά πλάσματα που βγήκαν από την πένα του Σαίξπηρ, μια γυναίκα που συνδυάζει την αισθηματική ειλικρίνεια με μια πηγαία εξυπνάδα, που τη σώζει από τη ρομαντική αποχαύνωση, έχει συνεπάρει τη Μίνα Χειμώνα. «Είναι μια σύγχρονη γυναίκα», λέει η Μ. Χειμώνα. «Ενώ είναι αρχόντισσα, μια λαίδη, με θέση στην κοινωνία -- καθώς το έργο πραγματεύεται και τις κοινωνικές τάξεις και τις αποστάσεις -- αυτή είναι πέρα από την εποχή της. Κάνει υπέρβαση. Είναι μια προοδευτική γυναίκα. Δε δέχεται κατεστημένα. Δε δέχεται κάποιον ευγενή που είναι ερωτευμένος μαζί της. Η καρδιά της χτυπάει για έναν άνθρωπο που τον συναντά για πρώτη φορά και ανατρέπει τη ζωή της. Δεν είναι πλούσιος, είναι νεότερός της, ένας άνθρωπος μάχιμος και ορμητικός, που ταράζει τον εσωτερικό της κόσμο. Κάνει τα πάντα γι' αυτόν, αψηφώντας την κοινωνική της θέση, το περιβάλλον της, το οποίο κριτικάρει τη στάση της και ξεχνάει την προηγούμενη θλίψη της (για τον πατέρα και τον αδελφό που έχασε). Ολα αλλάζουν μορφή κάτω από μια μουσική του έρωτα γιατί λέει ο Σαίξπηρ ότι οι ερωτευμένοι κινούνται σε άλλες σφαίρες και ακούν άλλες μουσικές, αυτές που εμείς δεν μπορούμε να ακούσουμε. Εργο αισιόδοξο, για τον έρωτα, για τις σχέσεις και την αστεία πλευρά της ζωής που καλά θα κάνουμε να τη θυμηθούμε γιατί όλοι την έχουμε ξεχάσει».

Οι παραστάσεις ξεκινούν στις αρχές Ιούλη στην Αθήνα, θα συνεχιστούν ανά την Ελλάδα και θα τελειώσουν το Σεπτέμβρη πάλι στην Αθήνα. Ενδεικτικά αναφέρουμε: 5/7 Κορυδαλλός, 7-8/7 Θεσσαλονίκη, 10/7 Κασσάνδρα, 13/7 Βύρωνας, 26-27/7 Ρέθυμνο, 28/7 Χανιά, 9/8 Κοζάνη, 10/8 Καραβόμυλος, 12/8 Μεγαλόπολη, 25/8 Σέρρες, 30/8 Χίος.


Σοφία ΑΔΑΜΙΔΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ