ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 28 Απρίλη 2002
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Γαλλικό Πάσχα

Και ξαφνικά όλοι θυμήθηκαν τη Δημοκρατία που κινδυνεύει, την ακροδεξιά που καιροφυλακτεί, τις ευθύνες της Αριστεράς. Ο καθένας, φυσικά, δίνει σε ό,τι θυμήθηκε, με το δικό του τρόπο, τη δική του ερμηνεία. Και γι' αυτόν το λόγο δε συμφωνούν όλοι, αφού κάθε μια από αυτές τις ερμηνείες στηρίζεται στα δικά της επιχειρήματα. Ετσι, το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο με όλα τα άλλα που προκύπτουν στις περιπτώσεις εκείνες που ένα κοινωνικό ή πολιτικό φαινόμενο, ένα συγκεκριμένο πολιτιστικό γεγονός, ή το ενδεχόμενο ενός σεισμού μπαίνουν σε συζήτηση. Και αυτό το αποτέλεσμα είναι η απουσία ενός συμπεράσματος που θα μπ0ορούσε να είναι ενημερωτικό, αλλά και, προπαντός, παιδευτικό.

Στο «φαινόμενο» που θέλω να αναφερθώ και που απασχόλησε όλους τους επαγγελματίες και μη αναλυτές των πολιτικών καταστάσεων είναι οι εκλογές στη Γαλλία, και συγκεκριμένα η περίπτωση του ακροδεξιού Λεπέν, που κατάφερε να ξεπεράσει τον «σοσιαλιστή» Ζοσπέν, να καταταγεί δεύτερος και έτσι να περάσει στο δεύτερο γύρο με μοναδικό αντίπαλο τον Πρόεδρο Σιράκ. Φυσικά, όπως δείχνουν και οι σχετικές δημοσκοπήσεις, το ποσοστό του Σιράκ θα φτάσει το 80% και έτσι θα εκλεγεί και πάλι πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας, για να συνεχίσει την άσκηση της αντιλαϊκής του πολιτικής που αποτέλεσε και ένα από τους τρεις λόγους που οδήγησαν τον πανικόβλητο, και ελαφρώς απολίτικο γαλλικό λαό να καταφύγει στην επικίνδυνη επιλογή της ψευδολόγας και δημαγωγικής ρατσιστικής πολιτικής πρότασης του Λεπέν.

Είπα, όμως, πως ο Σιράκ, οι σχέσεις του με τη διαπλοκή και η νεοφιλελεύθερή του πολιτική αποτέλεσαν τον ένα λόγο που οδήγησε τους Γάλλους ψηφοφόρους στο θλιβερό αδιέξοδο της εκλογικής τους επιλογής. Ο άλλος λόγος ήταν η αποτυχία της πολιτικής του «σοσιαλιστή» Ζοσπέν, που όχι μόνο δεν επιχείρησε να λύσει τα προβλήματα του Γάλλου εργαζόμενου, θεμελιώνοντας πάνω σε σοσιαλιστικές αρχές την πολιτική του, αλλά το αντίθετο, ευθυγραμμίστηκε με τις αρχές της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, με αποτέλεσμα να βρεθεί αντιμέτωπος με τους εργάτες και τους αγρότες, τους φοιτητές και τους εκπαιδευτικούς. Το μόνο που επιχείρησε ήταν να διατηρήσει μια λαϊκίστικη επίφαση κοινωνικού κράτους, που δεν εξασφάλιζε καμιά λύση στα λαϊκά προβλήματα, απαξιώνοντας έτσι αυτός ο ίδιος την πολιτική της κυβέρνησής του και αφαιρώντας κάθε στοιχείο αξιοπιστίας από τον πολιτικό λόγο του κόμματός του. Ενός κόμματος, βέβαια, που κυβερνούσε τη χώρα με βάση τη γνωστή, αν και όχι ομολογημένη, σύμβαση που θεωρούσε ως θεωρητική και τακτική προϋπόθεση την άνοδο των λεγόμενων «σοσιαλιστικών» κομμάτων για τη συγκρότηση και επικύρωση των οικονομικών και πολιτικών προγραμμάτων της ΕΕ, χωρίς την αντίσταση των οπαδών τους. Γιατί θα πίστευαν στη φιλολαϊκότητα των πολιτικών που τα δικά τους κόμματα επικύρωναν και θα ασκούσαν. Μια σύμβαση, βέβαια με ημερομηνία λήξης. Της λήξης εκείνης, δηλαδή, που κάτω από τη συσσωρευμένη δυσαρέσκεια των εργαζομένων οπαδών αυτών των κομμάτων, θα αποτελούσε ταυτόχρονα ημερομηνία έναρξης επιστροφής των σοσιαλδημοκρατών, εξ ορισμού εκφραστών του νεοφιλελευθερισμού, για την εφαρμογή των αντιλαϊκών μέτρων που οι «σοσιαλιστές» προκάτοχοί τους επινόησαν, έγραψαν και καθαρόγραψαν, καθυστερούσαν όμως την εφαρμογή τους.

Και ο τρίτος λόγος ήταν από τη μια πλευρά η μεγάλη πίκρα που στάλαζε καθημερινά στις συνειδήσεις των εργαζομένων η συμμετοχή το ΚΚΓ σε μια κυβέρνηση που ούτε στον πόλεμο της Γιουγκοσλαβία δεν τόλμησε να πει ΟΧΙ. Και από την άλλη η «πτώση» του σοβιετικού οράματος, πριν ακόμα ολοκληρωθεί που στερούσε τη δυνατότητα από την κομμουνιστική αριστερά να πείσει, ώστε το πολιτικό αποτέλεσμα της λαϊκής δυσαρέσκειας να το εισπράξει με θετικό τρόπο αυτή και όχι ο Λεπέν, που, φυσικά βρίσκει την ευκαιρία να κάνει τη δουλιά του.

Καλό Πάσχα, σύντροφοι της Γαλλίας!


Του
Γιώργου Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ


Και η τέχνη δίνει τη δική της μάχη

Παπαγεωργίου Βασίλης

Αρχαιρεσίες αύριο για τους ηθοποιούς και την ανάδειξη νέου ΔΣ του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών. Η συμμετοχή όλων είναι αναγκαία, σίγουρα. Κανένας δεν είναι περιττός. Καθένας είναι μια πηγή ιδεών και αντίστασης και όλοι μαζί είναι μια δύναμη του μπορεί να ανατρέψει και να αλλάξει τον κόσμο. Οι εκλογές ήταν και είναι πάντα μια ευκαιρία για να αντιπαρατεθούν απόψεις πέρα από προσωπικά «πάθη», με μόνο γνώμονα το καλό του κλάδου, να εκτιμηθεί από παλιούς και νέους η συμβολή του καθενός με βάση τις σύγχρονες απαιτήσεις και να εκφραστεί ακόμη και η οργή που πνίγει τον κλάδο των ηθοποιών για την άλωση του επαγγέλματός τους. Οι ηθοποιοί, όπως και όλοι οι εργαζόμενοι, βιώνουν την πιο σκληρή, την πιο άγρια λιτότητα. Η ανεργία πλήττει και το δικό τους κλάδο. Καθημερινά όλοι, ως εργάτες της Τέχνης, γίνονται μάρτυρες μιας επιθετικής πολιτικής, μιας πολιτικής που στόχο έχει το μυαλό και τα αντανακλαστικά αντίστασης του ανθρώπου.

Για ένα σωματείο ισχυρό

Αύριο, λοιπόν, οι ηθοποιοί ψηφίζουν για το νέο ΔΣ του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών. Για το ΣΕΗ δεν είναι απλά μια εκλογική μάχη. Είναι ένας ουσιαστικός αγώνας για ένα σωματείο ισχυρό συνδικαλιστικά και καλλιτεχνικά, ικανό να παρεμβαίνει στα πολιτιστικά δρώμενα.

Η Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών, έχοντας την πλειοψηφία στα δύο τελευταία ΔΣ, κατάφερε να ανταποκριθεί και να κριθεί άξια της εμπιστοσύνης όσων την ψήφισαν. Στόχος της Δημοκρατικής Ενότητας Ηθοποιών είναι να δημιουργηθεί ένα σωματείο δυνατό, περισσότερο ενωτικό, πιο ταξικό και ταυτόχρονα πολιτιστικό. Ενα σωματείο αντάξιο των αγωνιστικών παραδόσεων του κλάδου, το οποίο θα αποτελεί εγγύηση και απάντηση των ηθοποιών στην τρομοκρατία, την ισοπέδωση και την προσπάθεια να τσαλακώσουν την αξιοπρέπεια και την πνευματικότητα του επαγγέλματος.

Για να είναι αποτελεσματικός ο αγώνας, η Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών (ΔΕΗ) καλεί τους ηθοποιούς σε συσπείρωση. Μεταξύ των προτάσεων της Δημοκρατικής Ενότητας Ηθοποιών για ένα σωματείο ισχυρό είναι και οι ακόλουθες:

Κατοχύρωση του επαγγέλματος που σημαίνει αποφάσεις που αφορούν: στην τήρηση των συμβάσεων εργασίας, στη βελτίωση της παιδείας, στην παρέμβαση του σωματείου όπου και με όσα μέσα διαθέτει.

Για να λειτουργήσει το ΣΕΗ πιο αποτελεσματικά απαιτείται: Αλλαγή του καταστατικού, αυστηρότερη τήρησή του, οικονομική ευρωστία, έγκαιρη και καθημερινή ενημέρωση της ηλεκτρονικής σελίδας κλπ.

Συλλογικά αντιμετωπίζονται τα προβλήματα

Τα τελευταία χρόνια το ΣΕΗ υπογράφει αρκετά συμφέρουσες συμβάσεις για το Ελεύθερο Θέατρο. Ομως, πάντα υπάρχουν παραβιάσεις. Στα τέσσερα χρόνια που η «ΔΕΗ» έχει την πλειοψηφία έβγαλε από τα συρτάρια θαμμένες καταγγελίες και μαζί με εκατοντάδες νέες έγιναν πολλές αγωγές και κερδήθηκαν σχεδόν όλες.

Σε ό,τι αφορά στα Κρατικά Θέατρα, που λειτουργούν ως νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, μπορεί να έλυσαν αρκετά προβλήματα γραφειοκρατίας, δημιουργούνται όμως άλλα που έχουν σχέση με τις ανεξέλεγκτες αρμοδιότητες των καλλιτεχνικών διευθυντών. Ζητούν: να περιοριστούν οι ανεξέλεγκτες αρμοδιότητες και τα ΔΣ να έχουν πιο αποφασιστικό λόγο και ρόλο, να εξασφαλιστεί η διαφάνεια στη διαχείριση του δημοσίου χρήματος, να προβάλλουν το ελληνικό έργο, να γίνεται έγκαιρα προγραμματισμός κ.ά.

Για πρώτη φορά στην ιστορία των Δημοτικών Θεάτρων υπογράφηκε ειδική Σύμβαση Εργασίας με εξαιρετικά συμφέροντες όρους, κυρίως για τους νέους ηθοποιούς, χωρίς να θίγει τους παλιότερους. Η Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών επιδιώκει την αναβάθμιση των ΔΗΠΕΘΕ και απαιτεί την αύξηση της χορηγίας τους από το ΥΠΠΟ και τους Δήμους.

Στον οπτικοακουστικό τομέα υπογράφηκε για πρώτη φορά (μέσω της διαιτησίας) Σύμβαση που αφορά στις εργασιακές σχέσεις με τα ΜΜΕ. Πρέπει να δοθεί μεγάλο βάρος, ώστε να εφαρμοστεί η σύμβαση από τους παραγωγούς τηλεόρασης, τις εταιρίες μεταγλώττισης, διαφήμισης κλπ. Από την άλλη, οι τηλεοπτικές παραγωγές μειώνονται και τη θέση τους παίρνουν αχαρακτήριστα υποπροϊόντα. Οι αμοιβές αντί να αυξάνονται μειώνονται, ενώ οι συνθήκες εργασίας και τα ωράρια είναι απάνθρωπα.

Σε ό,τι αφορά τον κινηματογράφο, οι ηθοποιοί συμμετέχουν στον κοινό αγώνα με τους σκηνοθέτες, σεναριογράφους και τεχνικούς απαιτώντας αναγραφή στον κρατικό προϋπολογισμό κονδυλίων για τον κινηματογράφο, όχι κατώτερο των 5 δισ. το χρόνο, άμεση εφαρμογή του 1,5% από τα ιδιωτικά κανάλια, ο οποίος εφαρμόζεται μόνο από την κρατική τηλεόραση, κρατική σχολή κινηματογράφου, διαφανείς διαδικασίες και συμμετοχή σωματείων στη λειτουργία του Κέντρου Κινηματογράφου, εργατικό εισιτήριο για την ελληνική ταινία κλπ.

Τέλος σε ό,τι αφορά στην καλλιτεχνική εκπαίδευση η «ΔΕΗ» προτείνει την ίδρυση Ακαδημίας Τεχνών με ανώτατη θεατρική καλλιτεχνική εκπαίδευση, τετραετούς υποχρεωτικής δωρεάν φοίτησης, επαναφορά της Αδειας Ασκήσεως Επαγγέλματος και θεατρική παιδεία σε Γυμνάσια και Λύκεια.

Και βέβαια, ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα που καλείται ο κλάδος να αντιμετωπίσει είναι το Ασφαλιστικό, για το οποίο απαιτείται αγωνιστική και επαναστατική διάθεση και θέληση για να διατηρηθεί η δυνατότητα συνταξιοδότησης και κάτω από συνθήκες που συνεχώς να καλυτερεύουν.


Σ.Α.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ