ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 11 Δεκέμβρη 2025
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Αστειότητες, φθαρμένα κόλπα και εκβιασμοί απέναντι στους αγρότες

Eurokinissi

Στην τακτική «μια στο καρφί και μια στο πέταλο» αναλώνεται η κυβέρνηση, μπροστά στον πανικό της για τους χιλιάδες αγρότες που βρίσκονται στον δρόμο, καμωνόμενη από τη μια την ανήξερη για τα αιτήματα των αγροτών κι ότι τους περιμένει τάχα για «διάλογο», την ίδια ώρα που εντείνει την καταστολή (π.χ. όπως φάνηκε χθες με την απρόκλητη επίθεση των ΜΑΤ στο Ρίο) και τη συκοφαντία, την καλλιέργεια κλίματος «κοινωνικού αυτοματισμού», αλλά και την ξεδιάντροπη κοροϊδία απέναντι στους βιοπαλαιστές των μπλόκων.

Πολύ χαρακτηριστικά, από το Μαξίμου έγινε χθες διαρροή ότι ο Μητσοτάκης «ενημερώθηκε από την ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για τις πληρωμές που έχουν γίνει σε αγρότες και κτηνοτρόφους μέχρι σήμερα, καθώς και για αυτές που είναι προγραμματισμένες για το προσεχές διάστημα» (τάχα δεν ήξερε...) και άρχισαν να διακινούν κάτι πίνακες με ποσά, αποσιωπώντας ξανά ότι πρόκειται για χρωστούμενα προηγούμενων ετών.

Την ίδια ώρα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Π. Μαρινάκης έβγαινε στον τ/σ «Action24», για να υποστηρίξει ότι έχουμε «μια κατάσταση η οποία δημιουργεί προβλήματα στην κοινωνία», ότι «δεν πρέπει οι διεκδικήσεις να στρέφονται ενάντια στην υπόλοιπη κοινωνία», η οποία στέκεται στο πλευρό των αγροτοκτηνοτρόφων ακριβώς γιατί κοινές είναι οι διεκδικήσεις τους. Μέχρι και ότι «η διέλευση σε παρακαμπτήριες οδούς αυξάνει το ποσοστό κινδύνου για πολύ σοβαρά ατυχήματα» (!) ρίχνοντας στο τραπέζι ακόμα και την ...οδική ασφάλεια, είπε ο ανεκδιήγητος, σε μια χώρα που περνά μια χειμωνιάτικη μπόρα και παρασύρονται ανεξέλεγκτα αυτοκίνητα, ενώ πεζοί δεν μπορούν να διασχίσουν έναν δρόμο ούτε στο Μοσχάτο, στο κέντρο της Αττικής.

Με τον κατήφορο να μην έχει πάτο, επικαλέστηκε ακόμα και τις «τιμές των προϊόντων», τις ανατιμήσεις τάχα, όταν σύμφωνα με όλα τα επίσημα στοιχεία, τον Νοέμβρη που δεν είχαμε μπλόκα, είχαμε για άλλον έναν μήνα αύξηση του πληθωρισμού στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» κατά 2,7% σε σχέση με πέρυσι, ενώ σημαντικές είναι οι αυξήσεις σε υποομάδες όπως το κρέας.

Με το ίδιο απύθμενο θράσος απηύθυνε «έκκληση» στους αγρότες «να ορίσουν - όπως έχει ζητήσει ο πρωθυπουργός - συγκεκριμένη αντιπροσωπεία εκπροσώπησης, συγκεκριμένη όμως, δηλαδή είναι οι τάδε, οι συγκεκριμένοι 5-10-15 όσοι είναι τέλος πάντων, έτσι ώστε να γνωρίζουμε ποιοι είναι οι εκπρόσωποι των αγροτών και την επόμενη στιγμή, για να μην πω την επόμενη στιγμή να πω την επόμενη ημέρα το πολύ, θα γίνει μια συνάντηση σε υψηλό επίπεδο».

Στο μεταξύ, δεν έχει περάσει ούτε ενάμισης χρόνος από την τελευταία συνάντηση αντιπροσωπείας των αγροτών με τον πρωθυπουργό στο Μαξίμου, όπου έθεσαν τα δίκαια αιτήματά τους, διαδηλώνοντας και τότε με τη μορφή των μπλόκων. Ο ίδιος ο Μαρινάκης, χτες παραδεχόταν ότι «έχουν γίνει συναντήσεις και πάρα πολλές συναντήσεις. Οχι μόνο, τώρα, και το προηγούμενο διάστημα».

Σε όλες αυτές τις συναντήσεις οι αγρότες και κτηνοτρόφοι έχουν ζητήσει να στηριχτεί το εισόδημά τους απέναντι στις μειωμένες παραγωγές λόγω φυσικών καταστροφών και ασθενειών, να παρθούν μέτρα για το υψηλό κόστος παραγωγής, όπως αφορολόγητο πετρέλαιο και φτηνό ρεύμα, να υπάρξει προστασία από τις «ανοιχτές», εξευτελιστικές τιμές που επιβάλλουν οι εμποροβιομήχανοι στα περισσότερα προϊόντα και για να μην τους πνίγει η θηλιά των χρεών, έργα αντιπλημμυρικά, ύδρευσης κ.ά. ώστε να μπορούν να ζουν και να παράγουν στον τόπο τους.

Τα αιτήματα αυτά ισχύουν στο ακέραιο και φέτος, ενώ προστέθηκαν και νέα, εξαιτίας της ευλογιάς και των συνεπειών από τον ΟΠΕΚΕΠΕ. Αρα είναι όλα γνωστά από καιρό στην κυβέρνηση, αφού τίποτα από αυτά δεν έχει ικανοποιήσει, πέρα από κάποια μερεμέτια, κάτω από την πίεση του μαζικού αγώνα των αγροτοκτηνοτρόφων. Είναι επομένως πρόκληση να ισχυρίζεται ότι οι αγρότες «δεν έχουν συγκεκριμένα αιτήματα» και ότι ο διάλογος μαζί τους δυσκολεύει, επειδή «το κάθε μπλόκο ζητάει τα δικά του». Ξέρουν καλά ποια είναι τα μεγάλα προβλήματα των αγροτών, γιατί η πολιτική τους είναι αυτή που τα προκαλεί και τα οξύνει. Οσο για την αντιπροσώπευση σε ενδεχόμενη συνάντηση, ας δεσμευτεί η κυβέρνηση ότι σκοπεύει να ικανοποιήσει τα αιτήματά τους και να είναι σίγουρη ότι οι αγρότες δεν θα τα χαλάσουν στο ποιος θα κάτσει στο τραπέζι.

Το «ψητό» βέβαια είναι αυτό που ζήτησε ο Μαρινάκης εκ μέρους της κυβέρνησης, να έρθουν χωρίς «μαξιμαλιστικά» αιτήματα, αλλά να κινηθούν με βάση «αυτά που αντέχει η οικονομία μας» και πάντα «στα όρια των αντοχών και των δυνατοτήτων». Τα όρια της οικονομίας του κεφαλαίου, εννοεί, στο πλαίσιο της οποίας οι αγρότες καλούνται π.χ. να πληρώνουν Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) 0,41 ευρώ ανά λίτρο στο αγροτικό πετρέλαιο, συν ΦΠΑ στον ίδιο τον φόρο, δηλαδή δεν έχουν αφορολόγητο πετρέλαιο στην αντλία, ενώ το έχουν οι ...αναξιοπαθούντες εφοπλιστές.


ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ, ΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Πακέτο στο κεφάλαιο, για εγγυημένα κέρδη, έργα που χρυσοπλήρωσε ο λαός

Μια «λεόντειο» σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού κύρωσε χτες η κυβερνητική πλειοψηφία στη Βουλή. Το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εκτός αυτής περιλάμβανε και τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, αλλά και της σύμβασης παραχώρησης του νέου διεθνούς αεροδρομίου του Ηρακλείου Κρήτης. Ενα «combo» μποναμάδων για το κεφάλαιο μέρες που έρχονται, που μάλιστα κατά τον εισηγητή της πλειοψηφίας Ιωάννη Γιώργο «δείχνει τον τρόπο που θα λειτουργούν οι κρίσιμες εθνικές υποδομές, την ασφάλεια, την ανάπτυξη, αλλά και τη διεθνή θέση της Ελλάδας»!

Υποδομές δηλαδή πλήρως υποταγμένες στην ακόρεστη όρεξη του κεφαλαίου για κέρδη, αγνοώντας πλήρως τις λαϊκές ανάγκες, όπως συνάγεται από το νομοσχέδιο.

Η Εγνατία Οδός, ένας στρατηγικός άξονας 658 χλμ. που συνδέει την Ελλάδα με Αλβανία, Β. Μακεδονία, Βουλγαρία και Τουρκία, παραχωρείται για 35 χρόνια (έως το 2060) στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - «Egis Projects», μετατρεπόμενη ουσιαστικά σε «ιδιωτικό δρόμο».

Ο ιδιώτης παίρνει πάγιο αξίας άνω των 7 δισ. ευρώ, με σύμβαση που τον απαλλάσσει ακόμα και από νομικές / οικονομικές ευθύνες σε δυσλειτουργίες και ατυχήματα, τις οποίες φορτώνεται το Δημόσιο. Ακόμα και η αντικατάσταση στηθαίων θα πληρώνεται από το κράτος.

Τα διόδια θα διπλασιαστούν μέσα σε δύο χρόνια και θα αυξάνονται ετησίως με τον πληθωρισμό, ενώ καταργούνται οι απαλλαγές για ανέργους και κατοίκους περιοχών. Για όσο ισχύουν ακόμα, το κράτος θα αποζημιώνει τον ιδιώτη.

Ο παραχωρησιούχος παίρνει επίσης το «φιλέτο» της συντήρησης και αναβάθμισης των κάθετων αξόνων, κόστος που θα ξαναπληρώσει ο λαός.

Και όλα αυτά με τίμημα μόλις 1,5 δισ. ευρώ, ενώ και οι εργαζόμενοι της Εγνατίας διασκορπίζονται σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να χαθεί η συσσωρευμένη τεχνογνωσία τους στην οδική ασφάλεια.

Τελευταία «πράξη του δράματος» στην ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, τονίζοντας ότι πρόκειται για συνέχεια της εχθρικής για τον λαό πολιτικής στις οδικές υποδομές και συγκοινωνίες. Επεσήμανε τις βαριές ευθύνες της ΝΔ αλλά και των κομμάτων της βολικής αντιπολίτευσης, που μπορεί στην Ολομέλεια να διαφώνησαν, ωστόσο είχαν βάλει προ πολλού πλάτη στην ιδιωτικοποίηση, με τον ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα το 2017 να προκηρύσσει τον πρώτο διαγωνισμό, αφού πρώτα μεταβίβασε την Εγνατία στο ΤΑΙΠΕΔ.

Αλλωστε, και χτες η κριτική τους ήταν στο ότι η παραχώρηση ...της ΝΔ είναι κακή (!), αφού κατά τους ισχυρισμούς τους υπάρχουν και παραχωρήσεις προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος!

Ο Γ. Δελής κατήγγειλε ότι ο παραχωρησιούχος παίρνει κέρδη και το κράτος τις ζημιές, που τις φορτώνει στην πλάτη του λαού, και επεσήμανε πως «αποκαλύπτεται ο ρόλος του αστικού κράτους ως συλλογικού καπιταλιστή: Αφού πρώτα ανέλαβε την κατασκευή ενός τόσο σύνθετου και δύσκολου έργου, έρχεται τώρα και το παραδίδει προς εμπορική εκμετάλλευση στους επιχειρηματικούς ομίλους!», προσθέτοντας ότι αποδεικνύεται πως ο ελληνικός λαός τα λεγόμενα «εμβληματικά δημόσια έργα» «τα πληρώνει και 2 και 3 φορές, και συνέχεια».

Αυτή είναι η πραγματικότητα σήμερα, σε αντιπαράθεση με την ανάγκη να υπάρχουν σύγχρονες, ασφαλείς και φτηνές μεταφορές, κάτι που προϋποθέτει ο σχεδιασμός, η κατασκευή, η συντήρηση, η λειτουργία και η συνεχής αναβάθμιση των υποδομών, όπως οι αυτοκινητόδρομοι, να ενταχθούν στον επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό μιας οικονομίας με κοινωνικοποιημένα μέσα παραγωγής, όπως είναι η πρόταση του ΚΚΕ, τόνισε ο ειδικός αγορητής του Κόμματος.

Για το αεροδρόμιο στο Ηράκλειο Κρήτης, το δεύτερο σε μέγεθος στη χώρα, τοποθετήθηκε ειδικότερα ο βουλευτής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης, υπογραμμίζοντας ότι τόσο η αρχική ληστρική σύμβαση - που είχε ψηφιστεί από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ - όσο και η τροποποίησή της, που μεταβιβάζει στον παραχωρησιούχο την ιδιοκτησία και την ευθύνη για ραντάρ και εξοπλισμό αεροναυτιλίας, αποτελούν μέρος της στρατηγικής της ΕΕ για την «απελευθέρωση» και ιδιωτικοποίηση των αερομεταφορών, σε βάρος εργαζομένων και επιβατών, με ακόμα πιο ακριβά εισιτήρια.

Πρόσθεσε ότι το νέο αεροδρόμιο συνδέεται με τους επικίνδυνους κατασκοπευτικούς σχεδιασμούς του ΝΑΤΟ και θα έχει και στρατιωτική - ΝΑΤΟική χρήση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους κατοίκους του νησιού, παρέχοντας μάλιστα πολλές διευκολύνσεις, μεταξύ τους εξαίρεση του ΝΑΤΟ από την είσπραξη τελών αεροπορικών πτήσεων και δραστηριοτήτων.

Η πρεμούρα της κυβέρνησης να «τρέξει» τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου γίνεται ακόμα πιο προκλητική την ώρα που εκκρεμεί στον Αρειο Πάγο προσφυγή του δήμου Μινώα Πεδιάδας και αρχαιολόγων κατά της χωροθέτησης ραντάρ στον λόφο Παπούρα, όπου εξελίσσεται ανασκαφή, αλλά και ενώ οι σεισμόπληκτοι στο Αρκαλοχώρι έχουν αφεθεί στη μοίρα τους και συνολικά το νησί πάσχει από κρίσιμες για τους κατοίκους υποδομές.

«Το ΚΚΕ έχει καταγγείλει και μέσα και έξω από τη Βουλή και την Ευρωβουλή πως μια τέτοια "ανάπτυξη" υπηρετεί με συνέπεια την κερδοφορία των ομίλων και είναι ασυμβίβαστη με τις λαϊκές ανάγκες», επεσήμανε ο Μ. Συντυχάκης.

Αφού αναφέρθηκε εκτενώς στις αγροτικές κινητοποιήσεις, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης τόνισε σε σχέση με το νομοσχέδιο ότι τα περί αναβάθμισης, ενίσχυσης της ασφάλειας και οικονομικού οφέλους για τη χώρα, που προβάλλει η κυβερνητική πλειοψηφία, είναι επιχειρήματα που αξιοποίησαν όλες οι κυβερνήσεις για τις ιδιωτικοποιήσεις υποδομών, οδικού δικτύου, αεροδρομίων, λιμανιών, παραλιών, συνολικά ό,τι φέρνει κέρδος στους καπιταλιστές σε γη, θάλασσα και ουρανό.

Κατήγγειλε την κυβέρνηση που με τη σύμβαση για την Εγνατία επιδιώκει τη διασφαλισμένη κερδοφορία του παραχωρησιούχου. Σε ό,τι αφορά δε την Αττική Οδό σημείωσε πως η ρύθμιση προβλέπει ότι την αποκλειστική αρμοδιότητα της επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων εκατοντάδων χιλιάδων οδηγών θα την έχει η ιδιωτική εταιρεία στην οποία έχει παραχωρηθεί η λειτουργία της, ενώ για το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, που είναι ένα ιδιωτικό αεροδρόμιο, επεσήμανε ότι το κόστος των υποδομών του μετακυλίεται στον λαό.

Καταλήγοντας, ο Χρ. Κατσώτης τόνισε πως η απάντηση στα αδιέξοδα του λαού είναι η σύγκρουση με τις στρατηγικές επιλογές του κεφαλαίου και της αστικής τάξης, με τα κόμματα του κεφαλαίου, που ευθύνονται για όλα τα προβλήματα του λαού.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ