ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 6 Σεπτέμβρη 2025 - Κυριακή 7 Σεπτέμβρη 2025
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΛ. ΤΣΙΠΡΑΣ
Σχέδιο «ανάτασης» των κερδών του κεφαλαίου...

...και ανάκτησης της κλονισμένης «εμπιστοσύνης» στο σάπιο αστικό κράτος

Eurokinissi

Με μια απάντηση για κάθε αγωνία του κεφαλαίου εμφανίστηκε την Παρασκευή στο συνέδριο του «Economist» ο Αλ. Τσίπρας, διεκδικώντας ξανά το χρίσμα της αστικής τάξης και ιμπεριαλιστικών κέντρων για να καταφέρει να θωρακίσει και να «ανατάξει» κι άλλο τα κέρδη των καπιταλιστών στα όσα δύσκολα έρχονται.

Αλλά να επαναφέρει και την κλονισμένη εμπιστοσύνη του λαού στους σάπιους αστικούς θεσμούς, στο αστικό κράτος και στα αντιλαϊκά «οράματα» και στόχους τους, όπως αυτός της στροφής στην πολεμική οικονομία.

Αυτούς τους αντιδραστικούς στόχους (τη στρατηγική του κεφαλαίου στις σημερινές συνθήκες), που συναντάει κανείς αυτούσιους στα όσα λένε και η κυβέρνηση της ΝΔ και τα άλλα κόμματα της συστημικής αντιπολίτευσης αυτές τις μέρες, παρουσίασε ο Αλ. Τσίπρας με το περιτύλιγμα του «Εθνικού Σχεδίου Ανάταξης με ορίζοντα το 2030». Υποτίθεται σε αντιπαράθεση με το σημερινό «μοντέλο», που επιχείρησε να το παρουσιάσει λίγο - πολύ ως δήθεν παρέκκλιση από κάποιον υποτιθέμενο «υγιή» καπιταλισμό και την ευρωπαϊκή «κανονικότητα», μιλώντας ξανά για «βαλκανοποίηση», «διεφθαρμένο κράτος που εμποδίζει την υγιή επιχειρηματικότητα», «διαφθορά της κυβέρνησης που διαβρώνει το κράτος και την εμπιστοσύνη σε αυτό» και «απομάκρυνση από τον μέσο όρο της ΕΕ» των μνημονιακών μέτρων και των εκατομμυρίων ανέργων.

Ολα αυτά στην προσπάθειά του να κρύψει ότι «παλιά» και «νέα» «μοντέλα» στην καρδιά τους δεν έχουν τίποτα περισσότερο από τα κέρδη του κεφαλαίου και την ένταση της εκμετάλλευσης.

Εξ ου και σε μια ομιλία 4.500 λέξεων δεν βρήκε μια λέξη να πει για το κυβερνητικό τερατούργημα της 13ωρης δουλειάς, στα βήματα των δικών του νόμων και της ευρωενωσιακής «κανονικότητας». Κρύβοντας ταυτόχρονα ότι η «διαφθορά» είναι η άλλη όψη του σάπιου συστήματος της εκμετάλλευσης και ότι το αστικό κράτος - κράτος της δικτατορίας του κεφαλαίου - δεν μπορεί να γίνει φιλολαϊκό στον αιώνα τον άπαντα.

Ολα αυτά αποτυπώθηκαν και στους βασικούς άξονες του «Εθνικού Σχεδίου», αντιγραφής παλιότερων σχετικών πονημάτων, προσαρμοσμένου ωστόσο στις σημερινές συνθήκες, όπου τα αδιέξοδα και οι ανταγωνισμοί του κεφαλαίου οξύνονται.

Ανάμεσά τους «λάμπουν» τα νέα μέτρα στήριξης του κεφαλαίου, τα διάφορα «κίνητρα» και χρηματοδοτικά «εργαλεία», όπως στους ομίλους της Ενέργειας για έργα αποθήκευσης, εξαγωγές και «έξυπνα δίκτυα», που σημαίνουν πανάκριβο ρεύμα. Στους τραπεζίτες και στα funds για να ξεφορτωθούν τα «κόκκινα» δάνεια που έχουν μαζέψει, ξαναπουλώντας τα στους φεσωμένους.

Στους βιομηχάνους με τη «μείωση της φορολογίας στην εργασία», για ακόμα φτηνότερη εργατική δύναμη, το ίδιο και με τους καπιταλιστές της γης για τον «εξαγωγικό προσανατολισμό». Στους βιομηχάνους όπλων, αφού η «ανασύσταση» της σχετικής βιομηχανίας «αποτελεί προτεραιότητα», με τον Τσίπρα να επικαλείται μέχρι και το Ταμείο Πολέμου που έχει ανακοινώσει η Γερμανία ως «πρότυπο» για το δικό του «Εθνικό Ταμείο Σύγκλισης»...

Ενώ ως «διαφορετικό δημοσιονομικό μείγμα» παρουσίασε τις ...δομές προστασίας για τους εξαθλιωμένους της πολιτικής τους, αλλά και «το πιο σημαντικό», όπως είπε, ένα ενισχυμένο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ώστε το αστικό κράτος να φτιάξει τις σύγχρονες υποδομές που έχουν ανάγκη οι επιχειρηματικοί όμιλοι, μοιράζοντας και τις σχετικές δουλειές.

Φυσικά, δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στα σχέδια για την αναβάθμιση της αστικής τάξης μέσω της εμπλοκής στους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς, για «να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στα Βαλκάνια και την Ανατολική Μεσόγειο». Και σε περίπτωση που δεν κατάλαβε κανείς από την πρώτη φορά, ο Τσίπρας σε 50 λεπτά ομιλία δεν βρήκε να πει ούτε λέξη για τη γενοκτονία του παλαιστινιακού λαού...

Για γαρνιτούρα του αντιλαϊκού αυτού σχεδίου άφησε τη σάλτσα περί «νέου πατριωτισμού», τον οποίο περιέγραψε ως εξής: Οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι να δίνουν από το υστέρημά τους για να αγοράζουν έως και ασθενοφόρα (!) και το κεφάλαιο να αφήνει εθελοντικά «πουρμπουάρ» σε έναν κουμπαρά που θα πηγαίνει για να εκπαιδεύει τη σύγχρονη εργατική δύναμη που έχουν ανάγκη. Αλλά και για να «λειαίνει» τις μεγάλες γωνίες των κοινωνικών ανισοτήτων που θα αναπαράγει συνεχώς η πολιτική τους, κατανοώντας «την κοινωνική συνοχή, την εμπιστοσύνη στους θεσμούς και το κράτος ως όρο για την ασφάλεια και την πρόοδο» του κεφαλαίου.


Πατριδογνωμόνιο
Οι σκανδαλιάρηδες

Ωπα! Μαζί με την προεκθεσιακή λαίλαπα αποκαλύψεως σκανδάλων, ξεφυτρώνουν και μια σειρά άλλων αποκαλύψεων για το πού πάνε και πώς, με το ζόρι στην τσέπη τους, οι διαφεντευτές δεξιοί, ακροδεξιοί, σοσιαλδημοκράτες και λοιπά παραρτήματα, τον λαό της. Σήμερα εδώ θέλω να επισημάνω μία εξωφρενική παράμετρο της σκανδαλολογίας, που φτιάχνει τεχνητές εκπλήξεις και ψωμίζει αθηναϊκά οπισθόφυλλα και επαρχιακά πρωτοσέλιδα, πρωινές στήλες και μεσημεριάτικες ανθοστήλες, με μια ...κριτική από τα δεξιά με αριστερό πρόσημο. Θα μου πείτε, γίνεται; Μα και βέβαια γίνεται. Σε μια χώρα σαν τη δική μας, που έχουμε ανεξάρτητες από κόμματα αρχές με μέλη προτεινόμενα και διοριζόμενα από τα κόμματα, Δικαιοσύνη της οποίας η ανώτατη ηγεσία διορίζεται από την κυβέρνηση, ένα εκλογικό σύστημα - φυσαρμόνικα, διάφορα μπόνους, από έδρες μέχρι την πιστωτική κάρτα, πρόθυμους αυτοφωράκηδες για τα μεγάλα εγκλήματα, και γενικώς τη δημοκρατία να γίνεται αντιληπτή ως συμβουλευτική υπηρεσία (πρώτος διδάξας ο Γ. Παπαδόπουλος της χούντας), όλα γίνονται. Θέλει προσοχή αυτή η κριτική. Για πολλούς λόγους, αλλά κυρίως για τη δήθεν έκπληξη που προξενείται από την ανάμειξη στα σκάνδαλα «θεσμικών», ένστολων και δημοσιοϋπαλληλικών παραγόντων. Λες και όλες αυτές οι θέσεις που κατέχουν οι αποκαλυφθέντες σκανδαλιάρηδες είναι είτε εκ Θεού, είτε εκ των προτέρων, αποκομμένες από τον κοινωνικό ιστό και τον λαό, μ' έναν σχεδόν μεταφυσικό αστικό μηχανισμό, που οι κραταιοί κυβερνώντες, από συστάσεως νεοελληνικού κράτους, χρησιμοποιούν για να εξαγνίζουν τα τσιράκια τους.

Παπάδες εμπορεύονται γη, στρατιωτικοί εμπορεύονται όπλα, τελωνειακοί, λιμενικοί και άλλοι ναρκωτικά και πρόσφυγες, όλοι μαζί τα στραβά μάτια, και παλιότερα το γενικεύαμε με λέξεις όπως μίζες, τοκογλυφία, και στον αιώνα μας τον ψηφιολάγνο τα λέμε ξέπλυμα, στοίχημα, επένδυση και, γιατί όχι, κρύπτο...

Και είναι αυτό το κρύπτο - νόμισμα ή οτιδήποτε άλλο, που μου τη δίνει, όσο και αυτά τα άλλα, πρώτα συνθετικά, τύπου λάθρο-, παρά-. Αν δεν έχεις λαθρεμπόριο ανθρώπων, ωρέ σύντροφοι, δεν μπορείς να νομιμοποιήσεις το εμπόριο ψυχών και ανθρώπων με 13 ώρες την ημέρα δουλειά, με ομαδική εμπορευματοποιημένη μετακίνηση εργατικού δυναμικού κι άλλα τέτοια χυδαία του αντεργατικού ευρωλεξικού, χυδαία πολεμοκάπηλου και πάντα στον πυρήνα του καθεστωτικά αποικιοκρατικού και ρατσιστικού αφεντικού που υπηρετεί. Είναι εκπληκτικό και συνάμα εξοργιστικό να καλλιεργείται ομοιογενώς η δήθεν έκπληξη περί της ανάμειξης ενός παπά, ενός βουλευτή και ενός διεφθαρμένου ένστολου, από δεξιούς κι αριστερούς μαϊντανούς, σχολιαστές και τρανταχτές υπογραφές. Και συνάμα, αν είστε λίγο προσεκτικοί θα δείτε πως κατά φανερά παράδοξο τρόπο, ανά σώμα ή θεσμό, κλίκα ή ορατό κι αόρατο μικρομαφιόζικο κύκλωμα, όλοι φυλάνε τον ...χώρο τους. Οι πολιτικοί χριστέμποροι, λόγου χάρη, μούγκα στη στρούγκα όταν πρόκειται για ιερωμένους. Οι δημοσιογράφοι ανακαλύπτουν σωτηριολογικές ικανότητες σε πολιτικούς τους οποίους έβριζαν, από εξωθημένους και καθάρματα έως φασίστες. Οι ένστολοι, όταν δεν παίζουν με τις εσωτερικές υποθέσεις, παρακαλάνε την αγία εφορία των τυχόν καθαρών εφοριακών να τους δώσει το δικαίωμα να μιλάνε τόσο καιρό για Greek mafia, ώστε να μπορούν να φέρουν στο ελληνικό πολιτικό λεξιλόγιο και ελληνικό FBI. Κάθομαι και ψάχνω φθινοπωριάτικα ποιος ήταν ο προηγούμενος και ποιος ήταν ο επόμενος Εντγκαρ Αλαν Χούβερ.

Μια κριτική μαστούρα, ψευδο-θεσμο-λαγνικής υστερίας, ψεκάζεται στα μυαλά του κόσμου, που δημοσκοπείται χύδην κατά ριπάς αλλά δεν πρέπει να ψηφίζει άρδην κατά μόνας. Λες και από κανενός το μυαλό δεν περνάει πως είναι σκανδαλώδες να αντιμετωπίζεται ο Πάνος ως αρχηγός, με κονέ τέτοιο που να νομιμοποιεί τη Σούδα ως αλλότρια επικράτεια. Κι εκείνος ο άλλος ο δυστυχής, που λέει στη μάνα του πως προτιμάει την παρανομία από την αποτοξίνωση, γιατί περνά καλύτερα προφανώς, και υπονοεί ότι τα πράγματα θα ήταν αλλιώς αν αντάλλασσε βοσκοτόπια ...για μια τηλεοπτική άδεια.

Το παράξενο είναι πως αυτήν τη δόλια κριτική του ελληνικού παραλόγου την κάνουν τώρα μαζί και αυτοί που βλέπουν τον θεό Πάνα ως σύμβολο διονυσιακού ερωτισμού και άλλοι, οι χεσμένοι από τον φόβο τους, που τον βλέπουν ως τράγο θεό εωσφόρο. Οπότε ανοίγει ένα ζήτημα αριστεροδέξιας κριτικής στα σκάνδαλα των νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων καπιταλιστικών ημερών: Είναι κατσικοπόδαρος αυτός που πιάνεται με το χέρι στο μέλι ή αυτός που δεν το 'βαλε ποτέ; Καλό φθινόπωρο, κινηματικό και φεστιβαλικό, εκτεθειμένο στην Εκθεση!


Της
Λιάνας ΚΑΝΕΛΛΗ




Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ