ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 4 Ιούνη 2025
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΟ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΕΟ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
Δεν αντιμετωπίζει τα ζητήματα της ασφάλειας και απογειώνει την ατομική ευθύνη

Παρέμβαση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής έκανε ο βουλευτής του ΚΚΕ Βασίλης Μεταξάς στη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που περιλαμβάνει τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που προβάλλει με ιδιαίτερο ντόρο η κυβέρνηση.

Το ΚΚΕ θα καταψηφίσει επί της αρχής τον νέο Κώδικα, είπε ο βουλευτής, γιατί «είναι διαποτισμένος με τη γενικότερη αντιεπιστημονική και αντιδραστική αντίληψη σύμφωνα με την οποία η αυστηροποίηση διοικητικών κυρώσεων και ποινών αποτελεί δήθεν πανάκεια για την αντιμετώπιση κοινωνικών προβλημάτων και παραβατικών συμπεριφορών, στη συγκεκριμένη περίπτωση, στην οδική κυκλοφορία. Κινείται στη γνωστή και αποτυχημένη - όσον αφορά την αποτελεσματικότητα - εισπρακτική λογική μέσω της αύξησης των προστίμων που επιχειρεί να τα εισπράττει το κράτος με πιο άμεσο τρόπο».

Σημείωσε ακόμα «πως καλλιεργεί την ατομική ευθύνη, όχι ότι δεν υπάρχει, αλλά την αποθεώνει με σκοπό τη μετάθεση της συζήτησης από το σύνολο των παραγόντων που απαιτούνται για να διασφαλίζεται η οδική ασφάλεια, για να φεύγει η συζήτηση από τις κρατικές ευθύνες που ξεκινούν από τις ίδιες τις υποδομές μέχρι και την εκπαίδευση των οδηγών».

Σε αυτή τη λογική, συνέχισε, «δεν είναι τυχαίο ότι το στρατηγικό σχέδιο οδικής ασφάλειας της ελληνικής κυβέρνησης όσο και αντίστοιχες ευρωπαϊκές Οδηγίες περιορίζουν τη συζήτηση στους χρήστες του οδικού δικτύου. Δεν είναι τυχαίο ότι δεν γίνονται αναφορές στην κατάσταση του οδικού δικτύου ή του ελέγχου των οχημάτων κ.ά., ούτε συνυπολογίζονται τα εξοντωτικά μέτρα εργασίας με τις 13ωρες βάρδιες, την υπερεντατικοποίηση της δουλειάς, τις ελαστικές σχέσεις εργασίας που τελικά επηρεάζουν την οδηγική συμπεριφορά των ανθρώπων».

Κατήγγειλε ότι ο νέος ΚΟΚ, αναφέροντας πως «οι άνθρωποι κάνουν σφάλματα», μεταφέρει εξαρχής τη συζήτηση στο «ανθρώπινο λάθος», στο πλαίσιο της συνολικής αντίληψης που καλλιεργείται για τις μεταφορές, όπου τα μέτρα ασφάλειας υπολογίζονται ως κόστος και η ευθύνη μεταφέρεται στις πλάτες του λαού.

Σημείωσε ακόμα ότι «ενώ διανύουμε μια εποχή που η ανάπτυξη της τεχνολογίας και έρευνας θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την ασφάλεια του κόσμου, αυτό δεν γίνεται εάν δεν έχει κέρδος. Σε αυτόν τον νόμο του κέρδους υπάγονται τα πάντα, από την αγορά σύγχρονων αυτοκινήτων, τον έλεγχο και τη συντήρησή τους, την κατασκευή σύγχρονων και ασφαλών αυτοκινητόδρομων που δεν είναι επιλέξιμα για την ΕΕ».

Εφερε ως παράδειγμα τις ισόπεδες διαβάσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο, όπου η κυβέρνηση με τυμπανοκρουσίες αναδεικνύει την αυστηροποίηση των ποινών για τους οδηγούς που παραβιάζουν τη σήμανση, ενώ την ίδια στιγμή δεν λύνει το βασικό πρόβλημα, το οποίο είναι πως σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο υπάρχουν πάνω από 1.550 διαβάσεις που περνούν οχήματα και πεζοί, εκ των οποίων οι περισσότερες είναι αφύλακτες. Μάλιστα, μόλις σε 430 υπάρχουν αυτόματα συστήματα φύλαξης και πολλά από αυτά είναι και εκτός λειτουργίας.

Πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση αξιοποιεί τον νέο ΚΟΚ για να περάσει την αντιδραστική της πολιτική σε βάρος των ταξιτζήδων και υπέρ των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο.

ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Κίνδυνος βιομηχανικού ατυχήματος εξαιτίας χωματερής

Καταγγελία από το Συνδικάτο Εργαζομένων Χημικής Βιομηχανίας Βόρειας Ελλάδας

Τον κίνδυνο για ένα ατύχημα μεγάλης έκτασης εξαιτίας της ύπαρξης χωματερής δίπλα σε βιομηχανικούς χώρους με εύφλεκτα υλικά στη Θεσσαλονίκη, και την ανάγκη λήψης μέτρων για την προστασία των εργαζομένων, αναδεικνύει το Συνδικάτο Εργαζομένων Χημικής Βιομηχανίας Βόρειας Ελλάδας.

Στη Νέα Ιωνία του δήμου Δέλτα, δίπλα σε εταιρείες οι οποίες διαχειρίζονται λιπάσματα και φυτοφάρμακα («Magma», «Agripro»), αλλά και διάφορες άλλες εταιρείες (π.χ. «Axiven Απολυμαντική»), υπάρχει ένα παραμελημένο οικόπεδο που τον τελευταίο χρόνο έχει μετατραπεί σε χωματερή, με διαφόρων ειδών μπάζα και σκουπίδια, μέσα στο οποίο έχουν φυτρώσει και μια σειρά αγριόχορτα. Στις εταιρείες αποθηκεύονται φάρμακα, λιπάσματα και άλλα εύφλεκτα υλικά.

Η κατάσταση αυτή εκτός από απαράδεκτη είναι και επικίνδυνη, καθώς πολύ εύκολα μπορεί να ξεσπάσει πυρκαγιά στον χώρο και να κινδυνεύσουν οι ζωές των εργαζομένων στις παρακείμενες εταιρείες. Ο μόνος δρόμος διαφυγής για τους εργαζόμενους είναι ένας χωματόδρομος, στενός και γεμάτος λακκούβες, γεγονός που ενισχύει τον ενδεχόμενο εγκλωβισμού σε περίπτωση φωτιάς.

Και ενώ αυτή η κατάσταση είναι γνωστή στις αρμόδιες υπηρεσίες, δεν έχει ληφθεί κανένα μέτρο για τον καθαρισμό του οικοπέδου. Είναι ενδεικτικό ότι πριν λίγους μήνες έγινε άσκηση αντιμετώπισης πυρκαγιάς σε παρακείμενη επιχείρηση με τη συμμετοχή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.

Την παραπάνω κατάσταση περιγράφει ο Γιάννης Μπράτσος, πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων Χημικής Βιομηχανίας Βόρειας Ελλάδας, και καλεί όλους τους φορείς της περιοχής μαζί με το Συνδικάτο να απαιτήσουν από τον δήμο, την Περιφέρεια και όποιον άλλον υπεύθυνο να καθαριστεί άμεσα ο συγκεκριμένος χώρος, ιδιαίτερα μπροστά στην καλοκαιρινή περίοδο, που οι κίνδυνοι εκδήλωσης πυρκαγιών πολλαπλασιάζονται.

Σε ανακοίνωσή του το Συνδικάτο τονίζει ότι η ύπαρξη επικίνδυνων εύφλεκτων - τοξικών ουσιών σε έναν βιομηχανικό χώρο δεν οδηγεί αυτόματα σε βιομηχανικό ατύχημα. «Αυτοί που στην πραγματικότητα οπλίζουν και πατάνε τη σκανδάλη είναι οι βιομήχανοι και το αστικό κράτος, που στη λογική μείωσης του κόστους και αύξησης της κερδοφορίας ακυρώνουν μέτρα πρόληψης ατυχημάτων, αμελούν την εκπαίδευση των εργαζομένων για ενδεχόμενο ατυχήματος, γενικεύουν τις "ευέλικτες" σχέσεις εργασίας, αυξάνουν τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, προσλαμβάνουν ανειδίκευτους εργαζόμενους σε κρίσιμα πόστα χωρίς την κατάλληλη εκπαίδευση, εντατικοποιούν την εργασία, μονιμοποιούν την υπερωρία, ανέχονται την ελλιπή συντήρηση εγκαταστάσεων και εξοπλισμού.

Την ίδια ώρα, κράτος και Περιφέρειες χωροθετούν και δίνουν άδεια λειτουργίας σε βιομηχανίες δίπλα σε κατοικημένες περιοχές. Για παράδειγμα, στη Θεσσαλονίκη η μεγαλύτερη ΒΙΠΕ στη Βόρεια Ελλάδα, όπου δουλεύουν χιλιάδες εργαζόμενοι, συνορεύει με τους οικισμούς Σίνδο, Ιωνία, Καλοχώρι και Αγχίαλο, με περισσότερους από 25.000 κατοίκους, ενώ σε κοντινή απόσταση βρίσκεται και ο δήμος Κορδελιού - Ευόσμου, με περισσότερους από 100.000 κατοίκους. Η ανησυχία γίνεται ακόμα πιο έντονη καθώς είναι γνωστό ότι μέσα στις ζώνες επικινδυνότητας βρίσκονται οικισμοί, παιδικοί σταθμοί, σχολεία, νηπιαγωγεία και πλήθος άλλων επιχειρήσεων με εκατοντάδες εργαζόμενους, Εθνικές οδοί και άλλες οδοί μεταφοράς.

Τα πρωτόκολλα ασφαλείας σήμερα περιορίζονται στη σύνταξη σχεδίων αντιμετώπισης τεχνολογικών ατυχημάτων και σε ορισμένες γενικές οδηγίες για την ενημέρωση του κοινού στις αντίστοιχες περιοχές. Ακόμα κι όταν υπάρχουν κάποια σχέδια στα χαρτιά, αυτά παρουσιάζουν σημαντικές ελλείψεις ή είναι σε σημαντικό βαθμό ξεπερασμένα, καθώς έχει αλλάξει σημαντικά η παραγωγική δραστηριότητα από όταν συντάχθηκαν. Κυρίως, όμως, στις μελέτες αυτές δεν εξετάζεται ολοκληρωμένα η αλληλεπίδραση μεταξύ δραστηριοτήτων σε μια περιοχή, αλλά μεμονωμένα κάθε επιχείρηση.

Το ίδιο το νομοθετικό πλαίσιο επιτρέπει τη λειτουργία μιας σειράς εγκαταστάσεων μέσα στον αστικό ιστό. Στο όνομα της αντιμετώπισης της γραφειοκρατίας έχουν μειωθεί οι αναγκαίοι έλεγχοι για να δοθεί μια άδεια λειτουργίας. Σε πολλές περιπτώσεις αρκεί μια υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη, η οποία μπορεί και να μην ελεγχθεί αν δεν γίνει σχετική καταγγελία. Λειτουργούν τοξικές "βόμβες" μέσα στον αστικό ιστό, με σοβαρό κίνδυνο ενός μεγάλου βιομηχανικού ατυχήματος - ντόμινο».

ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ
Το τεύχος 205

Με νέα μορφή, ευανάγνωστο και με ενδιαφέρουσα ύλη, κυκλοφόρησε το περιοδικό «ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ» τεύχος 205 (περίοδος Γενάρης - Απρίλης) της Πανελλήνιας Ενωσης Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης και Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ). Στην πλούσια και ενδιαφέρουσα ύλη του περιλαμβάνονται άρθρα και ρεπορτάζ για τα 80 χρόνια από την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών, με συμπεράσματα και διδάγματα, γενικότερα αλλά και με βάση την πλούσια πείρα από τον Αντιστασιακό -απελευθερωτικό αγώνα του λαού μας με το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, την ΕΠΟΝ, με το τιμημένο ΚΚΕ που υπήρξε ο οργανωτής, καθοδηγητής και αιμοδότης του αγώνα της Αντίστασης. Επίσης, εκτός από ρεπορτάζ για τις πολύμορφες εκδηλώσεις της Κεντρικής Διοίκησης, όπως π.χ. στο υπουργείο Εξωτερικών για τη διεκδίκηση των γερμανικών επανορθώσεων - πολεμικών αποζημιώσεων, και των Παραρτημάτων της ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ σε όλη την Ελλάδα την περίοδο Γενάρη - Απρίλη, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν: Ρεπορτάζ σχετικά με τη μαζική συμμετοχή γυναικών στον απελευθερωτικό αγώνα και άρθρο συνεργάτη μας για τη ζωή και τη δράση της Πολιτικής Προσφυγιάς στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες.

Οι ενδιαφερόμενοι συναγωνιστές και φίλοι μπορούν να προμηθευτούν το περιοδικό μας στα γραφεία της Κεντρικής Διοίκησης της ΠΕΑΕΑ - ΔΣΕ (Μαυρομματαίων 12, 2ος όροφος, τηλ. 2108222952), πρωινές ώρες, και στα κατά τόπους Παραρτήματά μας σε όλη την Ελλάδα.

Στη φυλακή για τις παράνομες συνταγογραφήσεις

Στη φυλακή οδηγήθηκαν 2 από τους 7 κατηγορούμενους, μετά τις απολογίες τους στον ανακριτή, που φέρονται να εμπλέκονται στο κύκλωμα με τις εικονικές συνταγογραφήσεις σε βάρος του ΕΟΠΥΥ. Προφυλακιστέοι κρίθηκαν ο φαρμακοποιός στον οποίο αποδίδεται ηγετικός ρόλος στην εγκληματική οργάνωση, αλλά και ένας γιατρός. Πέντε κατηγορούμενοι αφέθηκαν ελεύθεροι με τον περιοριστικό όρο της εμφάνισης σε αστυνομικό τμήμα της περιοχής τους, ενώ σε κάποιους έχει επιβληθεί και χρηματική εγγύηση.

Η υπόθεση φαίνεται να είναι από τις μεγαλύτερες απάτες σε βάρος του Οργανισμού. Η δίωξη αφορά αδικήματα σε βαθμό κακουργήματος, διεύθυνση - συγκρότηση - ένταξη σε εγκληματική οργάνωση, απάτη, πλαστογραφία, διακίνηση ναρκωτικών κατά συναυτουργία στο πλαίσιο εγκληματικής οργάνωσης από γιατρό που εκδίδει συνταγή χωρίς να υπάρχει ιατρική ένδειξη και από φαρμακοποιό που χορηγεί ναρκωτικά χωρίς ιατρική συνταγή.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ