ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Αυγούστου 2001
Σελ. /24
Υπεράνω όλων το εφοπλιστικό κέρδος

«

Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες τεμαχίζονται σε γραμμές "ελεύθερης δρομολόγησης", που θα περιλαμβάνουν τις πιο κερδοφόρες γραμμές, το "φιλέτο", και στις γραμμές "δημοσίου συμφέροντος", αυτές που δεν προκαλούν το ενδιαφέρον των εφοπλιστών και θα μένουν στο περιθώριο». Η εκτίμηση αυτή περιέχονταν σε κοινή ανακοίνωση των Κομματικών Οργανώσεων ναυτεργατών και νησιών του ΚΚΕ, που μοιράστηκε πριν από λίγες μέρες σε χιλιάδες αντίτυπα στους νησιώτες αλλά και στους επιβάτες των πλοίων της γραμμής. Οι Οργανώσεις του ΚΚΕ εκτιμούσαν ότι «ο κίνδυνος της απομόνωσης δεκάδων νησιών και του συνόλου του νησιωτικού συμπλέγματος κατά τη χειμερινή περίοδο καιροφυλακτεί».

Τα όσα συμβαίνουν αυτές τις μέρες με θύματα τους κατοίκους των νησιών, τους επιβάτες αλλά και τους ναυτεργάτες δείχνουν πως η ανακοίνωση ήταν... υπεραισιόδοξη. Γιατί είμαστε ακόμα στο κατακαλόκαιρο και δε περνά μέρα που διάφορα νησιά να μην υφίστανται ήδη την απομόνωση που επιβάλλει η εφοπλιστική δράση. Δε πά' να φωνάζουν οι Καριώτες γιατί μια βδομάδα περιμένουν τρόφιμα από το Περαία, δε πά' να διαμαρτύρονται στους Λειψούς γιατί ξεπερνά τις 16 ώρες ο χρόνος μεταφοράς στο Πειραιά, αν γίνει το δρομολόγιο. Δε πά' να προειδοποιούν οι ναυτεργάτες πως η εντατικοποίηση προδιαγράφει ναυάγια. Οι εφοπλιστές ξέρουν πως αν δεν τα αρπάξουν σήμερα αύριο θα είναι αργά. Μια ζωή πειρατές, δεν κρατούν τυχαία τα σκήπτρα στην παγκόσμια ναυτιλία. Δικό τους το κράτος, πιο δικά τους τα Λιμεναρχεία, ακόμα πιο δικός τους και ο Τύπος, που σπεύδει να αναπαραγάγει διάφορες δικαιολογίες για τα αδικαιολόγητα.

Οι εφοπλιστές γνωρίζουν πως οι διαμαρτυρόμενοι επιβάτες, νησιώτες και ναυτεργάτες δε συνιστούν ακόμα ενιαίο κίνδυνο. Οσο ο καθένας αντιμετωπίζει το πρόβλημα σαν επιμέρους, σαν μόνο δικό του και το ξεχνά μετά την εκτόνωση της στιγμής, οι εφοπλιστές γνωρίζουν πως μπορούν να συνεχίζουν να ασυδοτούν. Οσο η καθυστέρηση ενός δρομολογίου, η επιλογή από τον εφοπλιστή να μεταφερθούν πολλά ΙΧ αντί λίγα φορτηγά και η ένταση στα μηχανοστάσια αντιμετωπίζονται σαν προβλήματα που δε συνδέονται με το άγριο κυνήγι του κέρδους. Οσο δε βλέπουμε στον πόλεμο που έχει ξεσπάσει μεταξύ των εταιριών ότι ο πληθυσμός αντιμετωπίζεται όπως ακριβώς το «κρέας» για τα κανόνια. Τόσο οι εφοπλιστές θα θησαυρίζουν και θρασύτατα το ΥΕΝ θα διαπιστώνει πως όλα βαίνουν καλώς.

Ο,τι συμβαίνει στην ακτοπλοΐα ήταν αναμενόμενο και με διαγνωσμένες έγκαιρα τις πολιτικές ευθύνες όλων όσοι υπερασπίζονται τον διαλυτικό κανονισμό 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την κατάργηση του καμποτάζ, που με νόμο πλέον και της ελληνικής κυβέρνησης έχει οριστεί για το Νοέμβρη του 2002. Οι νησιώτες, οι επιβάτες, οι ναυτεργάτες, αυτοί δηλαδή που πληρώνουν τον «υγιή ανταγωνισμό», όπως ονομάζεται το κυνήγι του κέρδους, έχουν κάθε συμφέρον να ορθώσουν όσο πιο γρήγορα μέτωπο αντίστασης στην πλήρη απελευθέρωση της ακτοπλοΐας. Διδασκόμενοι από το γεγονός ότι: Ενα σχεδόν χρόνο μετά το ναυάγιο του «Σαμίνα» και τα όσα ακούστηκαν για το μαχαίρι που θα έμπαινε στο κόκαλο, το μόνο που άλλαξε στην ακτοπλοΐα είναι πως γιγαντώθηκαν ακόμα περισσότερο τα μονοπώλια που ελέγχουν τις γραμμές, «ελαφρύνθηκαν» ακόμα περισσότερο οι τσέπες των επιβατών με αύξηση τουλάχιστον 7% των ναύλων, έγιναν ακόμα πιο σκληρές οι συνθήκες εργασίας των ναυτεργατών. Το επόμενο βήμα προδιαγράφεται ακόμα σκληρότερο: Οι τιμές των εισιτηρίων απελευθερώνονται πλήρως ενώ οι επιβάτες θα πληρώνουν και επίναυλο για τις «άγονες γραμμές». Στα πληρώματα ήδη προωθούνται οι συνθέσεις ασφαλείας, δηλαδή η μείωσή τους καθώς και η απελευθέρωση της μαύρης ανασφάλιστης εργασίας. Ο Εθνικός Οργανισμός Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, που προτείνει το ΚΚΕ, εκ των πραγμάτων έχει αναδειχτεί σε ίτημα πρώτης γραμμής. Ο,τι δε συντείνει σ' αυτό θα συμβάλλει στην παράταση της «Οδύσσειας» για νησιώτες, ναυτεργάτες και επιβάτες.


Θανάσης ΛΕΚΑΤΗΣ

Εκπαιδευμένοι στη βαρβαρότητα

Δυο μήνες τώρα δεν είναι κοινό μυστικό. Είναι κοινή γνώση μεταξύ των Χανιωτών ότι οι 164 μετανάστες που βγήκαν από τα αμπάρια του δουλεμπορικού «Νουρί Ρέις» τσακίστηκαν στο ξύλο από τα ανθρωποειδή που υπηρετούν στα «ΕΚΑΜ» του Λιμενικού. Δυο μήνες τώρα όλοι περιμένουν να δημοσιοποιηθεί το πόρισμα της ΕΔΕ που διατάχθηκε και να αποδοθούν ευθύνες γι' αυτήν την αγριότητα. Και χρειάστηκε να βγάλουν στην πρώτη σελίδα τα «Χανιώτικα Νέα» τις φωτογραφίες με τα σημάδια των βασανιστηρίων στα κορμιά των μεταναστών, για να σπεύσει ο ανεκδιήγητος αρχηγός του Λιμενικού να δηλώσει ότι ίσως κάποιοι πήγαν να αποδράσουν και κάποιοι λιμενικοί προσπάθησαν να τους συγκρατήσουν κι έγινε ό,τι έγινε! Είναι ο ίδιος που είχε σπεύσει να αποδώσει το ναυάγιο του «Σάμινα» σε «στραβωμάρα». Το πρόβλημα δεν είναι προσωπικό. Ο κ. Συρίγος και ορισμένα ανθρωποειδή του συμπεριφέρονται όπως συμπεριφέρονται γιατί σε τέτοιο θερμοκήπιο απανθρωπιάς εκπαιδεύονται. Χαλαροί μέχρι αναισθησίας για ό,τι κάνουν οι εφοπλιστές. Βάρβαροι, όταν έχουν να αντιμετωπίσουν τον εχθρό λαό. Γι' αυτό υπάρχουν και το γνωρίζουν. Αυτή η βαρβαρότητα δεν αντιμετωπίζεται ούτε με ΕΔΕ, ούτε με διαμαρτυρίες για τα ανθρώπινα δικαιώματα που παραβιάζονται. Ολο το σύστημα είναι μια παραβίαση. Και ή κάνεις ό,τι είναι δυνατόν για να το ανατρέψεις, ή γίνεσαι το άλλοθι του κάθε Συρίγου που θα εμφανιστεί αύριο και σαν τίμιος δικαστής να επιβάλει δήθεν ποινές. Τα πράγματα στενεύουν καθημερινά τόσο, που κάθε καλλιέργεια αυταπάτης είναι συνενοχή.

Τα κέρδη

ΚΕΡΔΗ μέχρι και ...1.450% είχαν οι ελληνικές βιομηχανίες τη δεκαετία 1990-2000! Οχι και άσχημα έτσι; Το 60% των επιχειρήσεων είχαν μάλιστα υπερκέρδη. Δεν τα λέμε εμείς, η έρευνα του ΣΕΒ που δόθηκε στη δημοσιότητα τα λέει!

Εν ολίγοις, επί μια δεκαετία είτε η ΝΔ ήταν στην κυβέρνηση είτε το ΠΑΣΟΚ οι βιομήχανοι όχι απλώς κερδισμένοι ήταν αλλά ...έκαναν «πάρτι»! Φυσικά, σας είναι γνωστό σε βάρος ποιων το έκαναν. Ξεχνάτε ότι ήταν δεκαετία λιτότητας;

Τότε ήταν που ξεκινήσανε για τα καλά οι ιδιωτικοποιήσεις. Ξέρετε αυτές που ο «κακός» Μητσοτάκης επιχείρησε και μετά ήρθε και τις ...αποτελείωσε το «προοδευτικό» ΠΑΣΟΚ.

Αυτά, για να έχουμε έτσι μια καλύτερη εικόνα για την αντιπαράθεση ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας, που ακούμε τους τελευταίους μήνες, με τον Σημίτη να μιλά για το ...φοβερό παρελθόν της Δεξιάς και τον Καραμανλή να τονίζει ότι είναι η καινούρια πρόταση στην πολιτική.

Καλό θα είναι να βγάζει πιο συχνά τέτοιες έρευνες ο ΣΕΒ, να βλέπουμε έστω και εκ των υστέρων ορισμένα πράγματα τεκμηριωμένα από τους ...καθ' ύλην αρμόδιους.

***

ΚΙ ΕΠΕΙΔΗ πολλά ακούμε αυτές τις μέρες για ...θαυματουργές εικόνες, θαυματουργές εκκλησίες και ό,τι τέλος πάντων μπορεί να εξαχθεί από τη φαντασία των κάθε λογής θρησκόληπτων, θα θέλαμε να θυμίσουμε στα τηλεοπτικά κανάλια ότι αυτά ...δεν αποτελούν «είδηση», μόνο και μόνο επειδή δεν έχουν θέματα για τα δελτία τους.

Ισως το μόνο ...πραγματικό θαύμα αυτών των ημερών είναι ο Ελληνας πολίτης, που, παρ' όλα όσα τραβάει, έχει το κουράγιο να πηγαίνει στα νησιά και στα χωριά του και να απολαμβάνει τις διακοπές του. Μπράβο του, γιατί τις χρειάζεται.

Στα παλιά της τα παπούτσια...

Με τον πρόεδρο των ξενοδόχων της Αθήνας Σπ. Διβάνη... αρχηγό και τον «πωλητή» της περιουσίας του ΕΟΤ και διευθύνοντα σύμβουλο της Εταιρείας Τουριστικά Ακίνητα ΑΕ (ΕΤΑ)... υπαρχηγό, προχωράει ακάθεκτη η κυβέρνηση στην υλοποίηση της απόφασής της να ιδρύσει συνεδριακό κέντρο σε χώρο του πρώην Ανατολικού Αεροδρομίου στο Ελληνικό. Οπως ανακοινώθηκε προχτές, με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης Ν. Χριστοδουλάκη, συστήνεται επιτροπή «για την προώθηση και λειτουργία συνεδριακού κέντρου», την οποία εκτός από τους παραπάνω θα αποτελούν ο πρόεδρος του ΕΟΤ Ευ. Γιαννακόπουλος, η πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους Αικ. Γρηγορίου και το μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Τουρισμού Στ. Κωλέτσης.

Η κυβέρνηση, δηλαδή, εμμένει στις μεθοδεύσεις της να παραχωρήσει γην και ύδωρ από την έκταση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, αρνούμενη και να συζητήσει τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί για την εκμετάλλευση του χώρου αυτού προς όφελος των δημοτών και του περιβάλλοντος και γράφοντας στα παλιά της τα παπούτσια τις αντιδράσεις κατοίκων και φορέων για την ίδρυση συνεδριακού κέντρου εκεί.

Προδιαγεγραμμένο έγκλημα

Ενα προδιαγεγραμμένο έγκλημα συντελέστηκε την περασμένη Πέμπτη στο λιμάνι του Βόλου. Μιλάμε για το φριχτό θάνατο ενός ναύτη ο οποίος κάηκε ζωντανός μέσα στην καμπίνα του στο φορτηγό πλοίο «ΑΓΙΑΝΤΩΝΗΣ». Η πυρκαγιά, όπως όλα δείχνουν, προκλήθηκε από φλογοβόλο εργαλείο συνεργείου, που εκείνη την ώρα εκτελούσε επισκευαστικές εργασίες στο μηχανοστάσιο. Επί χρόνια το Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, απαιτώντας να καθοριστούν οι τόποι που θα εκτελούνται ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες και να απαγορευτούν οι εργασίες αυτές σε χώρους όπως τα εμπορικά λιμάνια, επειδή δεν πληρούν καμία προϋπόθεση από άποψη υποδομής και κανόνων υγιεινής και ασφαλείας. Πριν τρία χρόνια τελικά ψηφίστηκε μεν σχετικός νόμος, όμως μένει ανενεργός, επειδή, όπως λέγεται από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, δεν έχουν εκδοθεί κάποια Προεδρικά Διατάγματα που απαιτούνται για να τον ενεργοποιήσουν! Η αλήθεια είναι ότι ο νόμος «σκοντάφτει» στις αντιδράσεις των εργολάβων και των εφοπλιστών, επειδή οι χώροι όπως το λιμάνι του Βόλου, όπου είναι εντελώς ανεξέλεγκτοι, τους δίνουν τη δυνατότητα να «βγάζουν τσάμπα» τις δουλιές απασχολώντας εργαζόμενους ανασφάλιστους και με εξευτελιστικά μεροκάματα. Τώρα, τι να τους πει κανείς;



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ