ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 3 Αυγούστου 2001
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ
«Προετοιμάζουν κι άλλα ναυάγια»
  • Ο μέσος όρος ηλικίας των ακτοπλοϊκών και πορθμειακών πλοίων είναι 23,78 χρόνια - στην Ευρώπη είναι 17,5 χρόνια - ενώ τα πληρώματα δουλεύουν 14-18 ώρες τη μέρα, κατά παράβαση της συλλογικής σύμβασης
  • Οι μηχανικοί καταγγέλλουν το άθλιο αλισβερίσι μεταξύ εφοπλιστών και ΥΕΝ, σε βάρος της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα

Τον κώδωνα του κινδύνου για ναυάγια σαν κι αυτό του «Εξπρές Σαμίνα», έκρουσε χτες η Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ), δίνοντας στη δημοσιότητα, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, στοιχεία - βόμβα, με τα οποία αποδεικνύεται ότι η τραγική εμπειρία του ναυαγίου του «ΣΑΜΙΝΑ», που έπνιξε 82 ανθρώπους, ούτε καν λήφθηκε υπόψη απ' την κυβέρνηση, παρά τις διαβεβαιώσεις του πρωθυπουργού Κ. Σημίτη ότι το μαχαίρι θα φτάσει στο κόκαλο.

Τα στοιχεία αυτά, που προέρχονται από επίσημες πηγές, δείχνουν ότι ο γέρικος ακτοπλοϊκός στόλος σε συνδυασμό με την ασύστολη παραβίαση της νομοθεσίας, στην οποία έχουν επιδοθεί οι εφοπλιστές με τις πλάτες της κυβέρνησης και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, αποτελούν ένα εκρηκτικό μείγμα, έτοιμο να τινάξει στον αέρα ανθρώπινες ζωές. Αλλωστε, αυτό επιβεβαιώνεται και από τα καθημερινά ατυχήματα των ακτοπλοϊκών πλοίων. Το άθλιο αλισβερίσι μεταξύ εφοπλιστών και ΥΕΝ, σε βάρος της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, είναι τόσο εξόφθαλμο που η ΠΕΜΕΝ στα πλαίσια της μάχης που διεξάγει σήμερα θα ζητήσει και την παρέμβαση εισαγγελέα.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η ΠΕΜΕΝ, τα οποία εφοδιάστηκε από το ΥΕΝ, προκύπτει ότι φέτος είναι δρομολογημένα 416 πλοία στις ακτοπλοϊκές και πορθμειακές γραμμές. Από αυτά, τα 100 έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 21,70 χρόνια, 143 τα 23,69 χρόνια και 73 τα 29,73 χρόνια. Επίσης, από τα 416 ακτοπλοϊκά τα 63 είναι υδροπτέρυγα και καταμαράν, με μέσο όρο ηλικίας τα 20,10 χρόνια και πέντε είναι πλοία φορτηγά - οχηματαγωγά (RO - RO) με μέσο όρο ηλικίας τα 27,20 χρόνια. Τέλος, σε 32 πλοία δεν αναφέρεται ο χρόνος ναυπήγησής τους. Από τα νούμερα αυτά, προκύπτει ότι ο μέσος όρος ηλικίας των ακτοπλοϊκών και πορθμειακών πλοίων, που αυτή τη στιγμή ταξιδεύουν στις ελληνικές θάλασσες, είναι τα 23,78 χρόνια, όταν ο αντίστοιχος στόλος στην Ευρώπη έχει μέσο όρο ηλικίας 17,5 χρόνια.

Δε φταίνε μόνο τα ...γεράματα του στόλου

Στα παραπάνω, έρχονται ακόμα να προστεθούν τα εξής στοιχεία, που συνέλεξαν οι συνδικαλιστές της ΠΕΜΕΝ, κατά τη διάρκεια περιοδειών τους στα μεγάλα λιμάνια της χώρας: Σε πολλές περιπτώσεις, η πραγματικά άσχημη κατάσταση των πλοίων δε συμβαδίζει με τα στοιχεία που αναφέρουν τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Η συντήρηση των πλοίων, ειδικά τους θερινούς μήνες, είναι πλημμελής, λόγω της μεγάλης συχνότητας των δρομολογίων, ενώ οι έλεγχοι που διενεργούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΕΝ και τους Νηογνώμονες είναι ανεπαρκέστατοι.

Αυτή η ζοφερή κατάσταση γίνεται χειρότερη από τις καραμπινάτες παρανομίες των εφοπλιστών και του ΥΕΝ σε βάρος και της ναυτεργατικής νομοθεσίας. Ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ Γ. Τούσας επισήμανε χαρακτηριστικά: «Υστερα από επιτόπιους ελέγχους, αλλά και τις καταγγελίες μελών μας, διαπιστώσαμε ότι τα πληρώματα των ακτοπλοϊκών πλοίων όλων των κατηγοριών εργάζονται συνεχώς 14 με 18 ώρες ημερησίως κατά παράβαση της συλλογικής σύμβασης εργασίας και γενικότερα της ισχύουσας νομοθεσίας». Πρόσθεσε, δε, ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΕΝ, όχι μόνο γνωρίζουν τις παρανομίες των εφοπλιστών, αλλά «με κάθε τρόπο προσπαθούν να τις καλύψουν, αδιαφορώντας προκλητικά για τις όποιες συνέπειες μπορούν να προκύψουν». Υπογράμμισε ακόμα ότι τα πληρώματα, όχι μόνο βρίσκονται στα όρια της εξάντλησης, αλλά και δεν πληρώνονται τις υπερωρίες τους.

Ο πρόεδρος επισήμανε, τέλος, ότι οι εκτιμήσεις, καθώς και οι προτάσεις για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες που έχει αναδείξει η ΠΕΜΕΝ και το ταξικό ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, όπως είναι ο Εθνικός Οργανισμός Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, πρέπει να συμπεριληφθούν στο διεκδικητικό πλαίσιο όλων των εργαζόμενων. Για να αλλάξει αυτή η αντιναυτεργατική πολιτική, χρειάζεται μαζική αντίσταση και συντονισμένος αγώνας.

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ
Εγκλημα η ιδιωτικοποίησή τους

Με την ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλ. Παπαρήγα, συναντήθηκε χτες η διοίκηση της Ομοσπονδίας των εργαζομένων, η οποία ανακοίνωσε νέες κινητοποιήσεις από τις 16 Αυγούστου

Στιγμιότυπο απ' τη χτεσινή συνάντηση
Στιγμιότυπο απ' τη χτεσινή συνάντηση
Αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε νέες απεργιακές κινητοποιήσεις είναι οι εργαζόμενοι στα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) από τις 16 Αυγούστου 2001 ενάντια στην ιδιωτικοποίηση της εταιρίας, ενώ χτες η διοίκηση της Ομοσπονδίας τους συναντήθηκε με την ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, η οποία τόνισε ότι η μοναδική επιλογή των εργαζομένων είναι το ενιαίο αγωνιστικό μέτωπο.

Οι εργαζόμενοι στα ΕΛΠΕ - μετά από τις πρώτες έξι ημέρες απεργίας - θα ξεκινήσουν νέες κινητοποιήσεις στις 16 Αυγούστου, καθώς μέχρι τις 24 Αυγούστου ενδέχεται να ψηφιστεί στη Βουλή η τροπολογία με την οποία ιδιωτικοποιείται πλήρως η εταιρεία. Στην τελευταία συνεδρίαση της Ομοσπονδίας έγινε αποδεκτή πρόταση των συνδικαλιστών της ΕΣΑΚ οι νέες κινητοποιήσεις να εξαγγελθούν από τη ΓΣΕΕ ή από τα κατά τόπους Εργατικά Κέντρα, ώστε να αντιμετωπιστεί η ποινικοποίηση του αγώνα τους.

Μετά τη συνάντηση η Αλ. Παπαρήγα δήλωσε: «Εγκλημα των εγκλημάτων, ίσως η πιο κραυγαλέα επιλογή του 2001, να προχωρήσει η κυβέρνηση στην πώληση των ΕΛΠΕ, στην ιδιωτικοποίηση μιας επιχείρησης, η οποία παίζει ουσιαστικό - αποφασιστικό ρόλο, τόσο στην οικονομία της χώρας όσο και στη ζωή όλων των εργαζομένων».

«Χαρίζει, κυριολεκτικά, στους Ελληνες και ξένους ιδιώτες την πιο κερδοφόρα επιχείρηση. Είναι γνωστό ότι τα τελευταία χρόνια, τόσο τα ΕΛΠΕ όσο και η ΠΕΤΡΟΛΑ και ΜΟΤΟΡΟΪΛ, έχουν αυξήσει τα κέρδη τους κατακόρυφα. Ταυτόχρονα, πέφτει κατακόρυφα και το βιοτικό επίπεδο του ελληνικού λαού και ένας από τους παράγοντες αυτούς είναι η αύξηση στα καύσιμα», επισήμανε η Αλ. Παπαρήγα και πρόσθεσε: «Επιβεβαιώνεται, ότι η πώληση της επιχείρησης αυτής, όχι μόνο δε θα έχει θετικές επιπτώσεις στη ζωή των εργαζομένων, αλλά θα αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα επιδείνωσης. Και με την αύξηση του κόστους ζωής και με την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων και των κατακτήσεων, που αφορούν χιλιάδες εργαζόμενους σε αυτό το χώρο».

Η ΓΓ κατήγγειλε την κυβέρνηση ως αποκλειστικά υπεύθυνη για το ξεπούλημα, τόνισε όμως ότι ευθύνη έχει η ΝΔ με τον πολιτικό ρόλο που έχει παίξει, σημειώνοντας ότι «έχει τη γενικότερη συναίνεση στο χορό των ιδιωτικοποιήσεων, που άρχισε αποφασιστικά στη χώρα μας μετά τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, η οποία έδωσε τη θεσμική και νομική βάση για τη μεγαλύτερη κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου και συγκέντρωση του πλούτου σε συνεχώς λιγότερα χέρια».

Καταλήγοντας επισήμανε: «Αλλη επιλογή από το ενιαίο αγωνιστικό μέτωπο, σε τέτοιες αποφάσεις, δεν υπάρχει. Δεν είναι μόνο υπόθεση των εργαζομένων στο χώρο των ΕΛΠΕ, αλλά ολόκληρης της εργατικής τάξης και των εργαζόμενων. Εδώ πραγματικά η έννοια μέτωπο πάλης, αγωνιστικό και πολύμορφο, πρέπει να υλοποιηθεί στην κυριολεξία».

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γ. Πανωλάσκος κάλεσε τους εργαζόμενους να συμμετέχουν δυναμικά στις νέες κινητοποιήσεις για να έχουν μέσα από τον αγώνα τους το δυνατό καλύτερο αποτέλεσμα.

ΔΙΟΔΙΑ
Δεν είναι για όλους η «καλή θέληση»

Την «καλή της θέληση» για να ικανοποιήσει τα αιτήματα των συμβασιούχων στα διόδια προσπαθεί να δείξει η κυβέρνηση με τρία ενυπόγραφα χαρτιά από αρμόδιους υπουργούς, δίνοντας «προτεραιότητα» πρόσληψης, με νέα αίτηση, όταν συσταθεί ο κανονισμός της ΑΕ και μέσω διαγωνισμού, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της, στους εργαζόμενους που έχουν 7-10 χρόνια υπηρεσίας. Ως χρόνος ολοκλήρωσης της σύνταξης του κανονισμού, καθορίζεται το τέλος του Σεπτέμβρη.

Η κατεύθυνση του θέματος θεωρήθηκε «θετική» από το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας των Συμβασιούχων και του Συλλόγου Συμβασιούχων του ΤΕΟ. Ετσι, ανέστειλαν χτες την απεργία, με αποτέλεσμα να μην εκδικαστεί η υπόθεση προσφυγής από τη διοίκηση της ΑΕ για το παράνομο και καταχρηστικό της απεργίας. Ταυτόχρονα και οι μόνιμοι ανέστειλαν τη σημερινή κι αυριανή απεργία, αλλά «επιφυλάσσονται» για την επόμενη βδομάδα για τα σοβαρά συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά ζητήματα που τους απασχολούν, με το νέο καθεστώς της εταιρίας.

Παρά την επιλογή των διοικήσεων, οι εργαζόμενοι έδειξαν χτες στη συνέλευση προβληματισμένοι κι όχι και τόσο εύπιστοι στο «καλό πρόσωπο της κυβέρνησης». Αλλωστε έχουν και την πρόσφατη εμπειρία ότι θα λυθεί το θέμα τους, με υπογραφή του Λαλιώτη, πράγμα που δεν έγινε. Επίσης στη συζήτηση διαφάνηκαν τα «τρωτά» σημεία, γιατί δε γίνεται άμεση πρόσληψη αορίστου χρόνου μέσω τροπολογίας, όπως ήταν το αρχικό τους αίτημα. Επίσης ο διαγωνισμός είναι Πανελλήνιος, μπορεί να εξασφαλίζονται κάποιοι εργαζόμενοι, «ανοίγεται» όμως «παράθυρο» για να μείνουν ορισμένοι έξω, αφού η διάταξη δεν μπορεί να εξασφαλίσει την προϋπηρεσία ορισμένων ειδικοτήτων (γίνεται με μόρια) ηλεκτρολόγων, καθαριστριών. Ακόμα και για το ανώτερο ηλικιακό όριο διορισμού, που θεωρείται ότι εξασφαλίζεται από τα χαρτιά, ο διαγωνισμός που γίνεται μέσω ΑΣΕΠ πάντα έχει ηλικιακό όριο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ