Από το εξώφυλλο ακόμη προϊδεάζεσαι για τη γνήσια ελληνικότητα του μοναδικού αυτού εγχειρήματος και την σπουδαιότητά του για την Νεοελληνική Εντεχνη Μουσική. Πρόκειται για τον πασίγνωστο πίνακα της ναΐφ ζωγράφου και πρώην πρωταγωνίστριας της Κρατικής Οπερας της Βιέννης Σοφίας Καλογεροπούλου, με τίτλο «Η Κυρά της Ρω», η οποία δεσπόζει αγέρωχη και λεβέντισσα ανεμίζοντας την ελληνική σημαία. Επάνω στον καμβά αυτόν υπάρχουν όλα εκείνα τα στοιχεία που κάνουν μοναδικό το περιεχόμενο, όπως οι δύο ορχήστρες, ξένη και ημεδαπή, Κρατική Φιλαρμονική Ορχήστρα των Ουραλίων και Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, που μας δίνουν ισάξιες διαφορετικές ερμηνείες των «Χορών» με απόσταση 30 ετών και ο μαέστρος τους, ο κατ' εξοχήν στην εποχή μας μελετητής, ταυτόχρονα θεωρητικός και «εν μουσικοίς όπλοις», όπως θα έγραφε και ο συνθέτης - συγγραφέας και μουσικολόγος Τάκης Καλογερόπουλος, Βύρων Φιδετζής. Στο κάτω μέρος σημειώνεται πως πρόκειται για την ιστορική παγκόσμια πρώτη ολοκληρωμένη ηχογράφηση (1990) και την τελευταία «ζωντανή» εκτέλεση από το Ηρώδειο (2021).
Πρόκειται για μια πολύ προσεγμένη έκδοση αναφοράς, παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές, ενός έργου που κατά τον Φιδετζή δεν υπολείπεται των «Ουγγρικών Χορών» του Μπραμς ή των «Ρουμανικών» του Μπέλα Μπάρτοκ και των «Σλαβικών» του Ντβόρζακ.
Τα τελευταία χρόνια το Galan Triο «τρέχει» μια πρωτότυπη παραγωγή με συνθέτες - καθηγητές πανεπιστημίων των ΗΠΑ, τους οποίους διαλέγουν ανάμεσα σε εκατοντάδες κάθε φορά, όπου μετά από εξονυχιστική έρευνα έρχονται σε επαφή μαζί τους και τους παραγγέλνουν νέα έργα με σκοπό να τα εμφανίσουν σε πρώτη εκτέλεση στα πανεπιστήμιά τους και κατόπιν να τα ηχογραφήσουν και να κυκλοφορήσουν σε CD.
Ενας διπλός τέτοιος δίσκος κυκλοφόρησε με τίτλο «Kinesis», όπου υποδηλώνει την κίνηση αυτή, το ρεύμα αυτό ή τη διακίνηση των μουσικών ιδεών, ερμηνειών και μουσικών. Το «Galan Trio» γνωρίζει επιτυχία στην Αμερική, έχοντας επισκεφθεί 20 περίπου πανεπιστήμια σε πάνω από 10 πολιτείες, δίνοντας δεκάδες συναυλίες και σεμινάρια, αλλά και τη δυνατότητα να ετοιμαστούν οι νέες περιοδείες του 2024 με περισσότερα καινούρια έργα προς εξερεύνηση. Ο συγκεκριμένος δίσκος, αρκετά απλός στη δημιουργία του, με σχέδιο εξώφυλλου, εσώφυλλου και οπισθόφυλλου σε στιλ «Fido Dido», με τους τρεις μουσικούς σχεδιασμένους ανάλογα, αρκετά αφηρημένα μα αναγνωρίσιμους από τις φιγούρες τους, να τρέχουν σε τρεις διαφορετικές μεριές και ένα αρκετά φτωχό, τολμώ να πω, 4σέλιδο στα αγγλικά δυστυχώς μόνον, με πάρα πολύ μικρή γραμματοσειρά και χωρίς ούτε μία φωτογραφία των μουσικών και των ανθολογούμενων μουσικών, περιέχει έργα 10 συνθετών, μεταξύ των οποίων και δύο Ελλήνων, των Νικήτα Δήμου και Γιώργου Βασιλαντωνάκη.
Το «τρίο» έχει εκδώσει κι άλλα CDs στη «Melism Rec.», στην NΑΧΟΣ, στη «Phasma Music» κ.α. Τιμήθηκε με το διπλό χρυσό βραβείο από τα Global Music Awards για το έργο «De Chirico» του Γιώργου Κοντογιώργου και είναι υποψήφιο για το Βραβείο σε Δισκογραφική Εργασία Ελληνικού Ενδιαφέροντος 2022/23 από την Ενωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών (ΕΕΘΜΚ). www.galantrio.com& www.facebook.com/galantrio
Ο συνθέτης της όπερας «Σαλαμίνα», δεινός μελετητής της αρχαίας ελληνικής τέχνης και καθηγητής του Ωδείου των Παρισίων (1909 - 1936), υπήρξε μαθητής των Ντελίμπ και Ντιμπουά μεταξύ άλλων. Η πρώτη φορά που έλαβε αναγνώριση ήταν στην υποστήριξη της διδακτορικής του διατριβής στη Σορβόννη (1896) με θέμα «Ο Αρχαίος Ελληνικός Χορός». Στη συνέχεια αναγνωρίστηκε σαφώς από τους κορυφαίους συνθέτες Πολ Ντικά, Φερούτσο Μπουζόνι, Ολιβιέ Μεσιάν και Ανρί Ντιτιγιέ.
Ο «Προμηθεύς Δεσμώτης» είναι μια τρίπρακτη όπερα βασισμένη στην αισχυλική τραγωδία και σε λιμπρέτο μεταφρασμένο από τον συνθέτη, ο οποίος δεν την άκουσε ποτέ ζωντανός. Το CD αυτό μας δίνει σε παγκόσμια πρώτη ηχογράφηση την παρουσίασή της στα 1959 στο Θέατρο των Ηλυσίων Πεδίων με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα και Χορωδία της Γαλλικής Ραδιοφωνίας υπό την μπαγκέτα του Ευγένιου Μπιγκό και με πρώτης γραμμής σολίστες. Στο ένθετο κυριαρχούν το ελληνικό μπλε, ιστορικές φωτογραφίες ακόμη και από τις Δεύτερες Δελφικές Γιορτές του Σικελιανού (1930) με Προμηθέα τον ηθοποιό Γεώργιο Μπούρλο ή την νεαρή τότε μέτζο - σοπράνο Ιρμα Κολάση σε άλλη περίσταση. Η εκπληκτική αυτή ηχογράφηση ανήκε στο Αρχείο της οικογένειας Εμανουέλ, ενώ το κείμενο είναι του Γάλλου μουσικολόγου Κριστόφ Κορμπιέ, το οποίο μεταφράστηκε στην αγγλική και τη γερμανική. Ο δίσκος κυκλοφόρησε χάρη στη βοήθεια «Των Φίλων του Μορίς Εμανουέλ».