ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 23 Ιούνη 2001
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
«ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ»
Πήγαινε για παλιοσίδερα

Οι πλοιοκτήτες αδελφοί Ηλιόπουλοι και ο «Ελληνικός Νηογνώμονας» έστειλαν στο θάνατο 24 ναυτεργάτες, όπως αποκαλύπτεται από τα στοιχεία της δίκης για το ναυάγιο!

Τα ναυτεργατικά σωματεία από την πρώτη στιγμή κατήγγειλαν και αυτό το ναυτικό έγκλημα
Τα ναυτεργατικά σωματεία από την πρώτη στιγμή κατήγγειλαν και αυτό το ναυτικό έγκλημα
Αναλώσιμο υλικό αποτελούν για το εφοπλιστικό κεφάλαιο οι ναυτεργάτες! Πρόκειται για μια αλήθεια που σκιαγραφήθηκε ανάγλυφα από τα στοιχεία - φωτιά που ήρθαν στο φως χτες στο Εφετείο Πειραιά, όπου διεξάγεται η δίκη για το ναυάγιο του φορτηγού πλοίου «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ». Το πλοίο αυτό βούλιαξε στις 3 Σεπτέμβρη 1994 στη μέση του Ατλαντικού Ωκεανού αύτανδρο, με 24 ναυτεργάτες πλήρωμα, επειδή δεν άντεξαν οι φαγωμένες από τη σαπίλα λαμαρίνες του. Οπως αποκαλύφθηκε χτες, οι πλοιοκτήτες αδελφοί Ηλιόπουλοι και ο «Ελληνικός Νηογνώμονας» μπάρκαραν τους 24 αυτούς ανθρώπους στο «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ», ενώ όχι μόνο γνώριζαν ότι το πλοίο ήταν γεμάτο τρύπες, αλλά είχαν προγραμματίσει το πλοίο αυτό στο τέλος του Σεπτέμβρη 1994 να το στείλουν στα διαλυτήρια της Απω Ανατολής!

Τα έγγραφα που αποδεικνύουν ότι εφοπλιστές και «Νηογνώμονας» «μπάρκαραν» στο θάνατο τους 24 ναυτεργάτες κατέθεσαν οι δικηγόροι των οικογενειών των πνιγμένων Γ. Τρανταλίδης και Χρ. Βρούστης στη διάρκεια της κατάθεσης του μάρτυρα κ. Παυλίδη διευθυντή του ναυτιλιακού τμήματος του «Γαλλικού Νηογνώμονα» (ΓΝ) την εποχή του ναυαγίου. Σημειώνεται ότι ο «Γαλλικός Νηογνώμονας» έδιωξε από τους καταλόγους του (κλάση) το «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ» ως επικίνδυνο επειδή οι πλοιοκτήτες του δεν είχαν εκτελέσει τις επισκευαστικές εργασίες που τους είχε συστήσει για να καταστεί το πλοίο αξιόπλοο. Οι πλοιοκτήτες βέβαια βρήκαν... στέγη στον «Ελληνικό Νηογνώμονα». Ειδικότερα, σε έγγραφο του «Γαλλικού Νηογνώμονα» με ημερομηνία 18 Μάη 1994 (τρεις περίπου μήνες πριν το ναυάγιο) αναφέρεται: «Οι πλοιοκτήτες ζήτησαν μία συνάντηση με τον Πενό (σ.σ. γενικός διευθυντής του ΓΝ στην Ελλάδα) για να συζητήσουν την αίτησή τους για μία τελική παράταση 4 μηνών μέχρι το τέλος Σεπτέμβρη 1994, για να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους στους ναυλωτές τους, οι οποίες αποτελούνται από ένα ταξίδι Μπιλμπάο - Βενεζουέλα ξεφόρτωτο υπό έρμα, 3 κυκλικά ταξίδια Βενεζουέλα - Μομπίλ και ένα τελικό ταξίδι Μομπίλ - Απω Ανατολή για "σκραπ" (σ.σ. παλιοσίδερα)»!

Οσον αφορά την κατάσταση του πλοίου, έγγραφο του Πενό με ημερομηνία 27 Μάη 1994 προς τους πλοιοκτήτες είναι άκρως αποκαλυπτικό: «Ολες οι ρωγμές που βρέθηκαν στις δεξαμενές έρματος, φρακτές, ενισχυτικά, πλατφόρμες, διασυνδέσεις κλπ. πρέπει να επισκευαστούν. Επίσης, βαριά διαβρωμένες και παραμορφωμένες περιοχές των ενισχυμένων νομέων, φρακτών θα παχυμετρηθούν, θα αποκοπούν και θα αντικατασταθούν»! Οι εργασίες αυτές δεν εκτελέστηκαν από τους πλοιοκτήτες, αφού το πήγαιναν για παλιοσίδερα και ο ΓΝ αρνήθηκε να εκδώσει πιστοποιητικά αξιοπλοΐας.

Οσον αφορά τον κ. Παυλίδη, στην κατάθεσή του ήταν σαφέστατος. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ανέφερε ότι ο ΓΝ ουδέποτε θα κάλυπτε με πιστοποιητικά πλοίο με τέτοιου είδους παρατηρήσεις αν αυτές δεν είχαν αποκατασταθεί. Ανέφερε δε τη φθορά κατά 55% που είχε εντοπιστεί σε ορισμένα σημεία των λαμαρινών του πλοίου, όταν αυτό ήταν υπό τον ΓΝ. Η κατάθεση του μάρτυρα θα ολοκληρωθεί την ερχόμενη Δευτέρα.

Στημένο παιχνίδι ακτοπλόων - κυβέρνησης

«Στημένο» παιχνίδι μεταξύ ακτοπλόων εφοπλιστών και υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας βρίσκεται αυτή την περίοδο σε πλήρη εξέλιξη, με σκοπό τον αποπροσανατολισμό των νησιωτών, επιβατών και συνολικά της κοινής γνώμης για τα δεινά που περικλείει ο νόμος - έκτρωμα για την «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, αλλά και για να δοθεί άλλοθι στην κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, προκειμένου να παραχωρήσει νέα σκανδαλώδη υπερπρονόμια στους εφοπλιστές. Η υπόθεση αυτή έχει ξεκινήσει από την περασμένη βδομάδα, όταν, αμέσως μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου στη Βουλή, οι εφοπλιστές ακτοπλόοι απείλησαν να υποστείλουν την ελληνική σημαία από τα πλοία τους. Ακολούθησε απάντηση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Χρ. Παπουτσή, την περασμένη Τετάρτη 20 του μήνα, ο οποίος στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου δήλωσε ότι «δε λαμβάνει υπόψη του τέτοιους εκβιασμούς» και μίλησε για «καπρίτσια» και «αλαζονεία»... Χτες η Ενωση Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας (ΕΕΑ) επανήλθε...

Σε δελτίο Τύπου της, ανάμεσα στα περί «λεκτικών παροξυσμών» και «απαξιωτικών χαρακτηρισμών, που δε συνάδουν με το θεσμικό ρόλο του στα πλαίσια της συντεταγμένης πολιτείας», που αναφέρει για τον Χρ. Παπουτσή, σημειώνει για το νέο νόμο: «Βρίθει κρατικού παρεμβατισμού και αναχρονιστικών διατάξεων». Ακόμα ότι φέρνει «αποτελμάτωση και οπισθοδρόμηση», ενώ «εκσυγχρονισμό» αποτελούν οι προτάσεις της ΕΕΑ και οι διατάξεις του κοινοτικού κανονισμού 3577/92 που αίρει το καμποτάζ.

Η αλήθεια, βέβαια, είναι η εξής: Κατ' αρχήν, ο νέος νόμος ψηφίστηκε για να εναρμονίσει την ελληνική νομοθεσία με τον κανονισμό 3577/92, ο οποίος παραδίδει τις ελληνικές θάλασσες στις ορέξεις του εφοπλιστικού κεφαλαίου, ντόπιου και ξένου, με ό,τι αυτό σημαίνει για την απρόσκοπτη συγκοινωνιακή σύνδεση των νησιών μεταξύ τους και με την ηπειρωτική Ελλάδα. Επίσης ο νόμος συντάχθηκε με βάση ακριβώς τις προτάσεις της ΕΕΑ, οι οποίες πηγάζουν από τον κοινοτικό κανονισμό. Τέλος, ο νόμος, αφήνοντας ρευστά πολλά σημεία που αφορούν την εξέλιξη της «απελευθέρωσης», δίνει το περιθώριο στους εφοπλιστές να θέσουν και άλλες αξιώσεις. Αξίζει ακόμα να σημειώσουμε ότι η Κοινοτική επίτροπος στα θέματα Μεταφορών Λογιόλα ντε Παλάτσιο, όταν ψηφίστηκε ο νόμος στη Βουλή, έστειλε επιστολή συγχαρητηρίων, στην οποία μάλιστα χαρακτηρίζει το νέο σύστημα των θαλάσσιων ενδομεταφορών της Ελλάδας ως ...«πρωτοποριακό» για όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση...

ΟΙΚΟΔΟΜΟΙ
Ανυποχώρητος και συνεχής αγώνας για τα δικαιώματά τους

Με απόλυτη επιτυχία έγινε χτες η στάση εργασίας των εργαζομένων στο εργοτάξιο του Αερολιμένα Αθηνών στα Σπάτα, η οποία εντάσσεται σε ένα μπαράζ συνεχών αγωνιστικών κινητοποιήσεων των οικοδόμων, ηλεκτρολόγων, μεταλλεργατών και χειριστών μηχανημάτων στην Αθήνα, διεκδικώντας καλύτερα μεροκάματα και συνθήκες εργασίας.

Κατά τη διάρκεια της στάσης εργασίας, κανένας δεν έπιασε δουλιά και παρά το κρούσμα εργοδοτικής τρομοκρατίας που σημειώθηκε την προηγούμενη Τρίτη με στόχο τον εκφοβισμό των εργαζομένων. Οταν δηλαδή εκπρόσωποι του Παραρτήματος κρατήθηκαν για πέντε ώρες στο αστυνομικό τμήμα επειδή είχαν μπει σε φυλασσόμενο χώρο για να σταματήσουν τις εργασίες στην εταιρία Ιακώβου, η οποία παραβιάζοντας το ωράριο, έριχνε μπετόν μετά την ώρα λήξης των εργασιών.

Από τις 7 μέχρι και τις 9.30 το πρωί δε δούλεψε τίποτα, καθώς η πλειοψηφία των εργαζομένων συμμετείχε εξαρχής στη στάση, ενώ η αυστηρή περιφρούρησή της είχε ως τελικό αποτέλεσμα η συμμετοχή να ανέλθει στο 100%. Ο Δ. Βανδώρος, πρόεδρος του Συνδικάτου Οικοδόμων Αθήνας, μιλώντας στους εργαζόμενους επισήμανε ότι οι εταιρίες προσπαθούν να κάνουν ελιγμούς και «να μην ικανοποιήσουν τις απαιτήσεις μας. Ομως εμείς λέμε ότι τα έργα δε θα γίνουν με εξαθλιωμένους εργάτες και έχουμε τη δύναμη να το επιβάλλουμε αυτό με τον αγώνα μας. Δε γίνεται εμείς να παράγουμε τον πλούτο και αυτοί να πλουτίζουν» και στη συνέχεια τόνισε πως «ο αγώνας μας θα κλιμακωθεί σε όλα τα εργοτάξια της Αθήνας».

Εξάλλου, στα πλαίσια κλιμάκωσης των αγωνιστικών κινητοποιήσεων, οι εργαζόμενοι στα εργοτάξια του ΜΕΤΡΟ προκήρυξαν νέες στάσεις εργασίας την επόμενη Τετάρτη, Πέμπτη και Παρασκευή σε όλες τις βάρδιες, ενώ αναμένεται να κηρυχτούν στάσεις εργασίας ή άλλες μορφές αγώνα και σε άλλα εργοτάξια της Αθήνας.

Οι αγώνες φέρνουν αποτελέσματα

Ομως ο κοινός αγώνας των οικοδόμων με τους εργαζόμενους από τους άλλους κλάδους έχουν ήδη αποφέρει τα πρώτα πολύ θετικά αποτελέσματα, που αποτελούν τη βάση για ανέβασμα των διεκδικητικών τους στόχων και συνέχιση της πάλης τους.

Συγκεκριμένα, κάτω από την πίεση των συνεχών αγώνων, οι τεχνικές εταιρίες «Ευρωπαϊκή Τεχνική ΑΕ» και «ΠΑΡΝΩΝ ΑΕ» αποδέχτηκαν το υπόμνημα αιτημάτων που είχαν θέσει το Συνδικάτο Οικοδόμων Αθήνας, το Συνδικάτο Μετάλλου Αθήνας, η Πανελλήνια Ενωση Χειριστών και η Ενωση Ηλεκτρολόγων Αθήνας. Ορισμένα από τα σημαντικότερα αιτήματα που ικανοποιήθηκαν είναι: η αύξηση του μεροκάματου κατά 2.000 δραχμές τη μέρα (!!!), οι 275.000 χιλιάδες δραχμές ως κατώτερος μισθός για τους νεοπροσλαμβανόμενους εργαζόμενους με υπαλληλική ιδιότητα, η μείωση του ωραρίου εργασίας των χειριστών από 40 ώρες σε 37,5 τη βδομάδα και η αυστηρή τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας και η διακοπή της εργασίας σε περίπτωση καύσωνα (πάνω από 38 βαθμούς Κελσίου) αλλά και ψύχους (κάτω από 3 βαθμούς Κελσίου). Επίσης, συμφωνήθηκε η αυστηρή τήρηση της πενθήμερης εβδομαδιαίας εργασίας.

«ΣΟΦΤΕΞ»
Οι εργαζόμενοι επιμένουν αγωνιστικά

Οι εργαζόμενοι της «ΣΟΦΤΕΞ» δεν πτοούνται. Ούτε από τον ...«τρομονόμο», ούτε από την τακτική εμπαιγμού της εργοδοσίας, που επιχειρεί ακόμα και να τους εξαγοράσει, για να τους υποχρεώσει να αποχωρήσουν από τη δουλιά...«κόσμια». Συνεχίζουν, με συνέπεια, πιο συσπειρωμένοι, σταθεροί στα αιτήματά τους για την άρση των 12 απολύσεων και για την ακύρωση της σύμβασης ξεπουλήματος της εταιρίας στην πολυεθνική κοινοπραξία. Χτες, Παρασκευή, πραγματοποίησαν 24ωρη απεργία και τη Δευτέρα, με συνεδρίαση πάλι του ΔΣ του σωματείου, εξετάζουν νέα κλιμάκωση του αγώνα.

Εδώ και βδομάδες υπερασπίζονται τη δουλιά τους, με 24ωρες απεργίες, 4ωρες στάσεις εργασίας, πορείες στα υπουργεία Εργασίας και Ανάπτυξης και έχουν προειδοποιήσει την κυβέρνηση και τους αρμόδιους υπουργούς ότι δεν κάνουν πίσω. Πολλοί, εκεί, έξω από τις πύλες του εργοστασίου της Ελληνικής Χαρτοποιίας, δήλωσαν χτες στο «Ρ», πως για να λυθεί το πρόβλημα χρειάζεται «πολιτική βούληση» από την κυβέρνηση. Αλλοι, πάλι, συνειδητοποίησαν και το είπαν, «πως μια μεγάλη πολυεθνική δε σώζει την κατάσταση, τις θέσεις εργασίας, δε διαφυλάττει την ύπαρξη του εργοστασίου. Το οδηγεί απλά, με τον τρόπο της εκχώρησης τμημάτων, με τον τεμαχισμό, στην απαξίωση και στο αργό κλείσιμο». Αλλωστε, την Τρίτη 19 του μήνα όταν πραγματοποιούσαν κατάληψη των γραφείων του Διευθύνοντα συμβούλου Π. Νάιτ οι εργαζόμενοι τον άκουσαν λέει «κομψά» ότι δεν υπάρχει σχέδιο απόλυσης, αλλά στα πλαίσια τεχνοοικονομικών αλλαγών, θα υπάρξουν «περιπτώσεις μείωσης» προσωπικού!

Την Πέμπτη, μετά τον εμπαιγμό της κυβέρνησης και του υφυπουργού Χρ. Πρωτόπαππα, που δήλωσε αναρμόδιος, οργίστηκαν, αγανάκτησαν. Ανθρωποι με οικογένειες, με παιδιά, με 20 και 30 χρόνια δουλιάς, γυναίκες που πλησιάζουν στη σύνταξη. Γι' αυτό και δεν ήθελαν να φύγουν, ήθελαν να μιλήσουν στους αρμόδιους, δε φοβήθηκαν τους πάνοπλους αστυνομικούς και απαίτησαν αυτό που τη Δευτέρα πάλι θα φωνάξουν «θέλουμε δουλιά και όχι απολύσεις», «να φύγει η μαφία από τη ΣΟΦΤΕΞ».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ