ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 2 Ιούνη 2022
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Συνέχεια των αντιδραστικών «εκσυγχρονισμών» του κρατικού μηχανισμού

Η αναβάθμιση και κλιμάκωση της αντιλαϊκής κατασταλτικής λειτουργίας του κρατικού μηχανισμού είναι το ζητούμενο του νομοσχεδίου του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη που ψηφίστηκε την Τρίτη στην Ολομέλεια της Βουλής και φέρει τον τίτλο «Ψηφιοποίηση των διαδικασιών επιδόσεων εγγράφων και αποδέσμευση της Ελληνικής Αστυνομίας από τη διενέργεια επιδόσεων εγγράφων της ποινικής και πολιτικής δίκης και λοιπές επείγουσες διατάξεις του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη». Το νομοσχέδιο υπερψήφισαν από κοινού ΝΔ, ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ και η Ελληνική Λύση ψήφισαν παρών. Κατά ψήφισε το ΜέΡΑ25.

Οπως ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο, οι ρυθμίσεις του έρχονται να προστεθούν στα μέτρα που παίρνει η σημερινή κυβέρνηση πιάνοντας το νήμα από την προηγούμενη για τον «εκσυγχρονισμό» του κρατικού μηχανισμού σε συνθήκες έντασης της αντιλαϊκής επίθεσης, της ακρίβειας, της ενεργειακής φτώχειας, των μισθών πείνας, των «ελαστικών» εργασιακών σχέσεων, της μετατροπής των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων σε ανώνυμες εταιρείες, όλων αυτών που εντείνουν όλο και περισσότερο τη λαϊκή οργή και αγανάκτηση.

Είναι ενδεικτικό το άρθρο 21 που προβλέπει ότι ο αστυνομικός που φέρεται ως δράστης ακόμα και ποινικών εγκλημάτων, για τα οποία δεν του έχει απαγγελθεί επίσημη κατηγορία και δεν έχει προφυλακιστεί, θα μπορεί να οπλοφορεί ακόμα και αν βρίσκεται εκτός υπηρεσίας ή είναι σε διαθεσιμότητα, αρκεί να επικαλεστεί κίνδυνο για την προσωπική του ασφάλεια!

«Δηλαδή, με λίγα λόγια, η προσωπική ασφάλεια του αστυνομικού μπαίνει πάνω από οποιονδήποτε αστικό νομικό κανόνα και αντιμετωπίζεται με ιδιαίτερα προνομιακό καθεστώς, σε σχέση με οποιονδήποτε άλλο πολίτη, που σε περίπτωση κινδύνου ζητά την προστασία της αστυνομίας», σχολίασε ο Μ. Συντυχάκης, προσθέτοντας: «Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη όταν ακόμα και τα στατιστικά στοιχεία της αστυνομίας καταγράφουν περιπτώσεις χρήσης όπλου αστυνομικού στο οικογενειακό και κοινωνικό του περιβάλλον; Ο αρχηγός της αστυνομίας, όπως προβλέπει η διάταξη;».

«Κατά την άποψή μας ο αστυνομικός που βρίσκεται εκτός υπηρεσίας θα πρέπει να παραδίδει τόσο τον ατομικό υπηρεσιακό όσο και τον ιδιωτικό οπλισμό που έχει», είπε ο Μ. Συντυχάκης, χαρακτηρίζοντας απαράδεκτη τη διάταξη και ζητώντας να αποσυρθεί.

Ακόμα, ίδιας «φιλοσοφίας» είναι και το άρθρο 20, με το οποίο διευρύνεται ακόμα περισσότερο ο ορισμός της έννοιας «εμπρηστικός μηχανισμός». Οπως ανέφερε ο Μ. Συντυχάκης, «δεν ρυθμίζετε με ξεκάθαρους όρους την έννοια του εμπρηστικού μηχανισμού και αφήνει ανοιχτή την ερμηνεία στους εφαρμοστές, δηλαδή στους μηχανισμούς καταστολής, που μπορούν κατά βούληση να κρίνουν αν κάποιο αντικείμενο είναι εμπρηστικός μηχανισμός».

Οσον αφορά την ψηφιοποίηση των επιδόσεων δικαστικών εγγράφων, που είναι και ο βασικός κορμός του νομοσχεδίου, σημείωσε ότι με την ηλεκτρονική επίδοση δεν κατοχυρώνονται καλύτερα δικαιώματα των διαδίκων ιδίως των κατηγορουμένων, όπως διατείνεται η κυβέρνηση αλλά αντίθετα ελλοχεύει ο κίνδυνος αποδυνάμωσής τους.

Η επίδοση ενός εγγράφου από δικαστικό επιμελητή αναδεικνύει τη σοβαρότητα της διαδικαστικής πράξης, σε αντίθεση με το e-mail που μπορεί να συμβεί οτιδήποτε. Από το να χαθεί, να σβηστεί, μέχρι να εκθέσει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα. «Η τεχνολογία αντιμετωπίζεται ως πανάκεια, προκειμένου να κρυφτούν κάτω από το χαλί χρόνια προβλήματα (έλλειψη υποδομών, προσωπικού στα δικαστήρια) που οι διαδοχικές κυβερνήσεις αρνούνται να επιλύσουν», τόνισε.

Αλλαγές και στη Δικαιοσύνη

Εξάλλου, συνέχεια στις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις και στη Δικαιοσύνη δίνει η κυβέρνηση της ΝΔ, πιάνοντας το νήμα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις με το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης υπό τον τίτλο «Κώδικας Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών», το οποίο σήμερα εισάγεται στην Ολομέλεια. Με τις ρυθμίσεις αυτές η κυβέρνηση προσαρμόζει ακόμα περισσότερο τη Δικαιοσύνη στα ζητούμενα της εγχώριας αστικής τάξης για την ενίσχυση της κερδοφορίας της στο φόντο και της συμμετοχής της στους σφοδρούς ανταγωνισμούς που έχουν ανάψει τη φωτιά του πολέμου στην ευρύτερη περιοχή για το μερδικό της λείας.

Το ΚΚΕ καταψήφισε το νομοσχέδιο, για το οποίο, όπως είπε η ειδική αγορήτριά του, Μαρία Κομνηνάκα, στις Επιτροπές, προβλέπει συνοπτικά ανάμεσα σε άλλα:

- Τη σύσταση στα δικαστήρια νέων ειδικών επενδυτικών τμημάτων, διευρύνοντας προηγούμενες σχετικές ρυθμίσεις, προκειμένου να εκδικάζονται ταχύτατα οι υποθέσεις που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους επιχειρηματικούς ομίλους, κυρίως αυτούς που δραστηριοποιούνται σε Ενέργεια, Τηλεπικοινωνίες, προσωπικά δεδομένα κ.ά. Τα τμήματα αυτά θα στελεχώνονται από δικαστές, οι οποίοι θα έχουν προηγουμένως λάβει μέρος σε σχετικά επιμορφωτικά προγράμματα πάνω στα ζητήματα της οικονομίας, λειτουργίας του χρηματοπιστωτικού συστήματος, της αγοράς κ.λπ.

- Παραπέρα συγχωνεύσεις ή καταργήσεις δικαστηρίων στη λογική κόστους - οφέλους, βάζοντας έτσι ακόμα μεγαλύτερα εμπόδια στην πρόσβαση των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων στη Δικαιοσύνη, ενώ επιβάρυνση από μετακινήσεις κ.ά. θα υποστούν και οι μικροί δικηγόροι. Είναι χαρακτηριστικό πού το πάει η κυβέρνηση από το ότι κριτήρια που θα λαμβάνονται υπόψη για να διατηρηθούν δικαστήρια είναι «οι οικονομικοί λόγοι, το κριτήριο της επιχειρηματικότητας, δηλαδή τα δικαστήρια που είναι αναγκαία στους επενδυτές», ανέφερε η Μ. Κομνηνάκα.

- Δυνατότητα μετατροπής δικαστηρίων σε δικαστήρια τηλεσυνεδριάσεων, ακυρώνοντας στην ουσία τη δημοσιότητα αλλά και την αμεσότητα των συνεδριάσεων, προκαλώντας σοβαρούς κινδύνους στην απονομή της Δικαιοσύνης.

- Ελεγχο των δικαστών αν έχουν παρακολουθήσει τα επιμορφωτικά σεμινάρια που προβλέπονται στον Ν. 4871/2021 για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και την οικονομική επιστήμη. Η παρακολούθηση των επιμορφωτικών σεμιναρίων είναι στοιχείο που αφορά την αξιολόγηση των δικαστών και κριτήριο για την προαγωγή τους.

- Σύνδεση του μισθού των δικαστών με την παραγωγικότητα, μη συμβατικό όρο για τα δικαστικά τους καθήκοντα (άρθρο 102). Οι δικαστές θα επιθεωρούνται με έμφαση στην απόδοση και την ταχύτητα των αποφάσεων που κυρίως ενδιαφέρουν τους επιχειρηματίες. Να σημειωθεί ότι τις ρυθμίσεις αυτές έχουν καταδείξει και οι δικαστικές Ενώσεις με σχετικά τους υπομνήματα.

Παρέμβαση Καραμανλή με ... κριτική διάθεση

Παρέμβαση με επίκεντρο τις εξελίξεις στην Ουκρανία και τα Ελληνοτουρκικά έκανε χτες ο πρώην πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, στο πλαίσιο εκδήλωσης Οργάνωσης Γυναικών στο Μέγαρο Μουσικής. Μία ομιλία η οποία - ανάμεσα στις γραμμές της - είχε έντονο το στοιχείο της κριτικής σε χειρισμούς της κυβέρνησης και στο θέμα του πολέμου αλλά και στη διαχείριση των Ελληνοτουρκικών.

Ο Κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι μια παρατεταμένη σύγκρουση ενέχει το ρίσκο η αντιπαράθεση Δύσης - Ρωσίας να εξελιχτεί σε αντιπαράθεση Δύσης και ενός ευρύτερου «αντιδυτικού μετώπου», από χώρες που δεν βλέπουν να εξυπηρετούνται τα συμφέροντά τους στο σημερινό στάτους κβο, προειδοποιώντας π.χ. για μια σύγκλιση Ρωσίας - Κίνας - Ινδίας, άλλων δυνάμεων. Σημείωσε πως «δεν είναι ξεκάθαρο» αν οι ΗΠΑ έχουν ισχυρά κίνητρα για να πιέσουν για περάτωση του πολέμου, «ειδικά από τη στιγμή που δεν υφίσταται τις ίδιες συνέπειες», έβαλε στόχο η ΕΕ να αναλάβει πρωτοβουλία για κατάπαυση πυρός, σημειώνοντας ωστόσο ότι πρέπει να ξεπεράσει τις «γνωστές της αδυναμίες», αναπτύσσοντας κοινή εξωτερική και αμυντική πολιτική και δείχνοντας ισχυρή πολιτική βούληση. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, χαιρέτισε την απόφαση Γερμανίας να αυξήσει τους εξοπλισμούς της, αρκεί βέβαια να βλέπει αυτή την κίνηση εντός ευρωπαϊκού πλαισίου, όπως είπε, αφήνοντας κι εδώ μια αιχμή.

Ακόμα, αναφέρθηκε στα Βαλκάνια, μιλώντας για ανοικτές πληγές του Γιουγκοσλαβικού, αφήνοντας κι εδώ αιχμές για την επέμβαση του ΝΑΤΟ το 1999, βάζοντας Βοσνία - Ερζεγοβίνη και Κόσοβο ως τις κυριότερες πηγές ανησυχίας, λέγοντας ότι το Ουκρανικό μπορεί να θεωρηθεί ευκαιρία από κάποιους για αποσχίσεις εδαφών και αλλαγή συνόρων. Σαν πανάκεια έβαλε την προοπτική ένταξης των χωρών της περιοχής στην ΕΕ, ζητώντας η Ελλάδα να παίξει ρόλο «πρωτοπόρου» της Ευρώπης στο ζήτημα, έστω βέβαια και αν σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο ίδιος έβαζε θέμα άκαιρης διεύρυνσης της ΕΕ το 2004.

Στα Ελληνοτουρκικά κατηγόρησε την Τουρκία για αναθεωρητικές επιδιώξεις, ενώ αναφερόμενος στο Κυπριακό στηλίτευσε την «καταφανή αναντιστοιχία» της στάσης «συμμάχων και εταίρων» στο ζήτημα, σε αντιδιαστολή με όσα λένε για την εισβολή στην Ουκρανία, επιδεικνύοντας «επιλεκτικότητα στις ευαισθησίες» λόγω γεωπολιτικών επιδιώξεων. Στηλίτευσε επίσης το γεγονός ότι «καταβάλλονται διαχρονικά προσπάθειες για λύση που εξισώσουν θύτη και θύμα», βάλλοντας χαρακτηριστικά κατά του Σχεδίου Ανάν. Αντίστοιχα, κατηγόρησε όσους εκφράζουν την άποψη ότι για την ένταση στα Ελληνοτουρκικά η ευθύνη βαραίνει και τους δύο και πιέζουν για αποδοχή μιας «διευρυμένης ατζέντας» προς παζάρεμα. Χαρακτήρισε ψευδαίσθηση την άποψη ότι η επίδειξη «κάποιας υποχωρητικότητας» θα οδηγήσει σε λύσεις, προειδοποιώντας ότι η υιοθέτηση μιας τέτοιας συμπεριφοράς θα οδηγούσε σε «βλάβη» τα λεγόμενα εθνικά συμφέροντα.

Υπερασπίστηκε βέβαια τη λειτουργία διαύλων επικοινωνίας με τη γείτονα και την προσφυγή στη Χάγη για «τη μόνη πραγματική διαφορά, ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα», χαρακτηρίζοντας αδιανόητη κάθε διαπραγμάτευση για «γκρίζες ζώνες», αποστρατιωτικοποίηση νησιών κ.λπ. Για δε το ενδεχόμενο «συνεκμετάλλευσης» ενεργειακών πόρων στο Αιγαίο, έβαλε προϋπόθεση ότι πρώτα πρέπει επακριβώς να οριοθετηθεί τι ανήκει στην κάθε πλευρά σύμφωνα με το λεγόμενο Διεθνές Δίκαιο.

Κι εδώ άφησε μια αιχμή ότι «συχνά» η συμπεριφορά της Δύσης και πρωτίστως των ΗΠΑ είχε πρόταγμα να κρατηθεί η Τουρκία πάση θυσία στο δυτικό στρατόπεδο, με συνέπεια την τακτική ίσων αποστάσεων, την αποφυγή απερίφραστης καταδίκης των τουρκικών προκλήσεων και «συστάσεις για διάλογο», παραβλέποντας, όπως είπε, ότι οι τουρκικές διεκδικήσεις είναι σε αντίθεση με το Διεθνές Δίκαιο. Οι ίσες αποστάσεις συνιστούν εύνοια προς τον παρανομούντα και στήριξη στον ταραξία, σημείωσε, αν και έσπευσε να διαβεβαιώσει για την πίστη της χώρας στο δυτικό στρατόπεδο.

Αναβολή της συζήτησης για τη ρήτρα αναπροσαρμογής

Για τις 6 Ιούλη αναβλήθηκε από το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών η συζήτηση της πρώτης ομαδικής αγωγής καταναλωτικών ενώσεων και επαγγελματιών οι οποίοι στρέφονται κατά της ρήτρας αναπροσαρμογής της ΔΕΗ.

Το δικαστήριο προχώρησε στην αναβολή της δίκης, μετά και από το αίτημα των εκπροσώπων της ΔΕΗ, για να εκδικαστεί η υπόθεση με τον θεσμό της πιλοτικής δίκης στoν Αρειο Πάγο. Το αν το θέμα θα κριθεί με πιλοτική δίκη θα το αποφασίσει το Ανώτατο Δικαστήριο.

Μετά απ' αυτήν την εξέλιξη οι δικηγόροι των καταναλωτών ζητούν την έκδοση προσωρινής διαταγής για την παροχή προσωρινής δικαστικής προστασίας στους καταναλωτές, ώστε να μη διακόπτεται το ρεύμα αν δεν πληρώνουν τη ρήτρα αναπροσαρμογής, αίτημα που αναμένεται να κριθεί σήμερα Πέμπτη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ